B&W Nautilus 802!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: B&W Nautilus 802!

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-18 10:52

Ja drömmer om JBL250ti.
Dom väger 75Kg å ja bor på 3:e våningen utan hiss.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-18 11:06

Imperial-Blomman skrev:Ja drömmer om JBL250ti.

Det där är ju perfekt träning, både trappa och knäböj på en och samma gång :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-18 13:45

Skitsnygga, köp!
Är en urvacker möbel, lite ev prestandatapp kan man ta för snygg design eller hur? :mrgreen:

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2025-11-18 21:31

Mina gamla drömhögtalare!

Hade jag inte haft mina Revel F208, antar de är en bättre högtalare idag kanske.

Bor bara 45 minuter därifrån också..
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-11-18 23:44

StefanL skrev:Mina gamla drömhögtalare!

Hade jag inte haft mina Revel F208, antar de är en bättre högtalare idag kanske.

802N är inte sålda än. Åk dit och ta med dina Revel som inbyte. Kanske inte behöver betala så mycket i mellanskillnad. Klart du ska äga dina drömhögtalare nån gång i livet. :D

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-19 00:02

Bamsefar skrev:

Det där är ju perfekt träning, både trappa och knäböj på en och samma gång :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jepp :D :D
Ja har en hjälpsam grabb som hjälper till å bär men hans polare vågar ja inte låta bära ett par 250ti :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-19 08:34

La dem i Varukorgen, men det fanns ju inget fraktalternativ så då får det va... En resa till "Danmark" per år får räcka... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Loop

Inläggav Loop » 2025-11-19 09:15

Lite högt pris då dessa låg strax under 80k till en början.
Sett dessa på annons för 30-35k under åren

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-11-19 17:23

Loop skrev:Sett dessa på annons för 30-35k under åren

WWWWWOW :!:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-11-19 18:29

Loop skrev:Lite högt pris då dessa låg strax under 80k till en början.
Sett dessa på annons för 30-35k under åren

Ja, det är en mer rimlig prissättning.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2025-11-19 20:01

Conan skrev:

802N är inte sålda än. Åk dit och ta med dina Revel som inbyte. Kanske inte behöver betala så mycket i mellanskillnad. Klart du ska äga dina drömhögtalare nån gång i livet. :D

Och där var de sålda, hann inte fråga.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-19 20:53

StefanL skrev:
Conan skrev:

Och där var de sålda, hann inte fråga.

Stackars sate :( :( , om han nu inte har möjlighet till ekvalisering. Det "måste" ju till ekvalisering för att bli lyssningsbara enligt "experter" Annars kommer han få sitta och "lida" med sina N802 :cry:
När jag och jobbarkompisen satt och lyssnade på hans 802N både nyktert och lite berusat så hade vi väldigt trevligt, men vi var nog halvdöva eller tondöva eller båda två och det är över 20år sedan så hur är det ställt idag... Säger som hifikg, vojne vojne
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-19 21:49

Vem har sagt så? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-19 23:08

Klart man inte måste ekvalisera, men det kommer troligen låta bättre om man gör det, framför allt i basen som nästan alltid kommer ha mer eller mindre ojämn gång oavsett högtalare. Men man kan ju lämna det halvfärdigt om man tycker det är kul ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-19 23:45

Morello skrev:Vem har sagt så? 8O
Det sägs så i nästan varje tråd på forat. Allt låter illa..... mer eller mindre.8O Som jag ser det, så har det spårat ur. Jag kommer i alla fall "inte" berätta om mina framtida grejer med den utvecklingen som forumet har tagit. Det är ju fel på "allt" numera som nu inte forumet har "godkänt" och det påpekas "hela tiden". Hifi ska vara kul, i min bok. Så mitt tidigare inlägg syftar på det................
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-20 09:30

distad skrev:
Det sägs så i nästan varje tråd på forat. Allt låter illa..... mer eller mindre..

Kan du exemplifiera?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-20 10:17

distad skrev:
Det sägs så i nästan varje tråd på forat. Allt låter illa..... mer eller mindre.8O Som jag ser det, så har det spårat ur. Jag kommer i alla fall "inte" berätta om mina framtida grejer med den utvecklingen som forumet har tagit. Det är ju fel på "allt" numera som nu inte forumet har "godkänt" och det påpekas "hela tiden". Hifi ska vara kul, i min bok. Så mitt tidigare inlägg syftar på det................

Inget jag känner igen, något speciellt som gnager?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-20 10:24

distad skrev:

Jag har märkt av det du säger, det överdrivs såklart ganska mycket på ett forum som detta och ASR där mätningar har stort fokus. Men kanske läser du in lite väl mycket i det som sägs. ;)

Många av de som sitter och smågnäller om hur diverse mätdata ser ut sitter samtidigt i till synes rätt dåliga lyssningsmiljöer, där man kan gissa att de troligtvis aldrig kan höra de mätmässiga skillnader de gnäller över. :)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-11-20 12:50

Jag tycker nog att det vad det gäller B&W högtalarna i 800 serien (genom alla år) kan anses väldokumenterat att allt inte var optimalt från försäljning.
Deras eget (after market) "Bass alignment filter" t.ex med knappar för inställning efter modell, usla kontakter på baksidan, billigt konstruerade delningsfilter etc.

Högtalarna i sig (från 802 matrix series 2 till 801 matrix series 3 iallafall) är riktigt bra vill jag säga.

Sedan tycker jag också att det är den som inte KAN njuta av ett ljud som lider, inte den som njuter av något som någon annan ifrågasätter.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-20 17:39

Notering: De 801 Matrix Series III högtalare jag moddade en gång i tiden var just Series 3, helt okej burkar redan innan - men de vart skarpare efter att man flyttat / vridit spolarna.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-11-20 17:54

jockewe skrev:Sedan tycker jag också att det är den som inte KAN njuta av ett ljud som lider, inte den som njuter av något som någon annan ifrågasätter.

Precis den som inte hör skillnad mellan dåligt och bra ljud lider inte av det. Lika lite lider de som tycker att svensk skolmat är god av att äta den. Nej det är alltid de som märker skillnad mellan det bra och det dåliga som lider! Och i Sverige kallas dom dom för pretentiösa besserwissrar som tycker att dom är förmer än andra och skräpkulturen breder ut sig...

Mångfald är att vägra enfald. Inte att ge sig hän åt den!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-20 19:13

distad skrev:

Jag kan hålla med till viss del att det ibland läggs lite för mycket fokus på mätningar, där värst är nog ASR (som jag ändå hänger mycket på eftersom folk generellt sett är väldigt vettiga där) där det runkas över hur mycket bättre en DAC med SINAD på 120dB är kontra en med bara 100dB, trots att man i slutändan inte hör någon skillnad alls.
Men det kontra andra sidan som jag tycker det har varit för mycket av här "jag litar på mina öron!", typ lite i samma fall att man jämför två DACar som enlig samma mätningar inte kan låta olika men där vissa ändå säger att den ena har fjälligare bas, brunstigare diskant och rundare transientslingor trots att dom skillnaderna skulle helt försvinna i ett blindtest. Sen hör man såklart antagligen ganska stor skillnad mellan olika högtalare ja, men högst antagligen så skulle även du i ett blint vakuum föredra den högtalaren som är EQad för att få en mjukare (men inte nödvändigtvis den plattaste) frekvensgång utan stygga dalar och toppar, och det framför allt basen som dom allra allra flesta rum lider utav. Fysiken finns där och den undersöker man lättast och nogranast med ett mätinstrument.
Sen har vi ju också det där att man faktiskt lyssnar med ögonen, för det går inte att komma ifrån att dessa B&W är riktigt snygga vilket oundvikligen kommer göra att vi tycker det låter bättre än en annan högtalare som har _exakt_ samma prestanda men ser ut som en kartong (den högtalaren lär dock bara finnas i teorin, men bara som exempel då). Vi människor funkar så, och det gäller inte bara hifi utan mat och allt möjligt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-11-20 19:38

Om alla enbart satt och berättade vad vi föredrog, då lärde vi oss ingenting, vore som ett bilforum där man enbart diskuterade vilka bilmärken man gillade, men aldrig diskuterade prestanda, vore rätt meningslöst.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-11-20 19:54

Goldfinger skrev:Om alla enbart satt och berättade vad vi föredrog, då lärde vi oss ingenting, vore som ett bilforum där man enbart diskuterade vilka bilmärken man gillade, men aldrig diskuterade prestanda, vore rätt meningslöst.

Men i bilsport är det ju enklare. Dom som vinner mest har den snabbaste bilen "PUNKT" : Det är inte noll till hundra eller snabbast på rakan som räknas, utan snabbast runt banan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-20 20:55

dewpo skrev:[Det är inte noll till hundra eller snabbast på rakan som räknas, utan snabbast runt banan!

Inte om man tävlar i dragster...

I miniracing tävlar man på en raka som är en 24:e del av en kvarts mile (typ 16 meter) och rekordet är under 0,2 sekunder. Här kan vi prata om att vara snabb :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-20 21:07

dewpo skrev:...Dom som vinner mest har den snabbaste bilen "PUNKT"...

Mjae är det verkligen sant? Jag menar, de som på ett eller annat sätt försöker "anpassa" sitt tävlingsfordon utanför regelverk, ja dom kan ju vinna - men regelverk är där för att man inte skall fuska - ändå fuskas det friskt - för fusket är godkänt tills det upptäcks.... :twisted:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-11-20 21:27

Så snabbast runt banan vinner inte? För snabbast klarar inte regelverket?

Då är det ju precis som med Hifi hemma hos mig. Jag väljer bort plasmahögtalare för att jag inte vill ha marknära ozon och beryllium diskanter på grund av faran vid eventuell brand :| Samt alla andra högtalare som inte klarar kostnadskraven i femårsbudgeteten. Jag har dock inte gått lika långt som vissa andra. Som väljer bort alla högljudande/väljudande konstruktioner för att spar hörseln. För som jag ser det så borde man passa på att lyssna på musik medans man har hörseln i behåll. Och den (hörseln!) försämras nog av åldersförändringar när man blir äldre hur mycket man än gör sig till för att skydda?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-11-20 21:50

dewpo skrev:
Goldfinger skrev:Om alla enbart satt och berättade vad vi föredrog, då lärde vi oss ingenting, vore som ett bilforum där man enbart diskuterade vilka bilmärken man gillade, men aldrig diskuterade prestanda, vore rätt meningslöst.

Men i bilsport är det ju enklare. Dom som vinner mest har den snabbaste bilen "PUNKT" : Det är inte noll till hundra eller snabbast på rakan som räknas, utan snabbast runt banan!

Att diskutera högtalares prestanda mer ingående bör nog hellre jämföras med att diskutera bilars ingående delar samt intrimning/sammansättning och förstå resultatet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-11-20 23:08

dewpo skrev:

Nåja, bästa förare är inte att förakta. Jag minns en vända på Gelleråsen där feta Porschar körde runt banan i hög fart o så kom där en måttligt trimmad Volvo o körde om dem en efter en, några blev varvade. Det var flera som lämnade in banlicenser, körkort och drog sina bilar till skroten efter den upplevelsen.

(det kan finnas spår av överdrifter i ovanstående text)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-11-21 07:17

https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 229562.htm

Här har du ett par. Lyft med knäna och akta ryggen. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi