Kolboxen modernisering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: Kolboxen modernisering

Inläggav schmutziger » 2025-11-16 16:22

En tanke som kanske får vissa att sätta kaffet i halsen,
Om du ändå ska använda ett mindre mellanregister, så kan man klämma in en huvuddiskant där och använda sidodiskanterna som ambiensdiskanter...
BC25:an är såklart ett alternativ
HDS diskanten med för blinkning till OA51LE2, Larsen L6 osv. Finns en mindre diskantplatta för den.
eller D2606 då med såklart.
sb26ADC får kanske inte plats?
Bliesma T25 funkar såklart här med ;)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-16 17:19

Den diskantplaceringen har funnit med i funderingen, klart intressant lösning.
Först vill jag prova att vinkla den nedre uppåt, den hamnar då i gynnsam direktljudsvinkel.
Så inget är uteslutet, förutom att använda original element och rörsteg.
På väg hem från tjänsteresa i US, element landar i veckan så nu kommer jag ha tid att börja bygga och testa.
Tror att jag väntar med att snygga till lådornas ytskikt till jag bestämt mig för hur element, placering osv kommer se ut.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-19 18:49

Då har man landat hemma efter en onödigt äventyrlig hemfärd som inkluderade nödlandning på Kanadensisk militärbas, logementsäng och matlös hemfärd :?

Inte bara jag som kom hem, alla elementen har kommit också.

Satori Wo24 basar
Satori MR16 PNW mellanregister
Dayton ND20FA diskanter

Diskanterna är pyttesmå :lol:

Nu ska det ritas upp adapterplattor för alla element, basarna kommer sitta helt plant och centrerat precis som original, diskanterna kommer sitta plant förutom den nedersta som jag vill prova vinkla upp lite, mer direktljud är tanken.
Mellanregisterna sitter nedfällda i kanonrörsmynningen, tänker prova att sätta de förskjutna från centrum, tanken är att det minskar resonans fenomen med tanke på kanten runt, blir inte liksidigt mot angränsande kant.
Ev testa att vinkla upp mellanregisterna lite, tänk baffel på OA12/14 typ.
Bilagor
IMG_6790.jpeg
IMG_6790.jpeg (427.89 KiB) Visad 140 gånger
IMG_6789.jpeg
IMG_6789.jpeg (446.33 KiB) Visad 140 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-19 19:17

Snyggt!

De där kommer å bli bra :) :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-19 23:51

Morello skrev:Man får väl inte byta rörslutsteget mot någe modernt klass-D-bös? 8O 8O 8O Man blie ju nästan förbannad bara man tänker på en slik styggelse!

På ett sätt känner jag med dig. Det roligaste kan mycket väl vara att återställa något till original. Men, tiderna förändras, kraven likaså. Det kan också finnas en lockelse i att bevara principen och det yttre och bestycka skapelsen med moderna element och drivning (behöver ju inte vara klass D även om sådana kan låta bra). Liknelsen med att renovera en gammal bil är lätt gjord, 50-tals amerikanare är skitläckra men kanske inte så funktionella enligt dagens mått mätt. Man behöver inte gå så långt som Neil Young och bygga om en sådan till helelektrisk, men bättre fjädring/chassi/AC/ljudanläggning/etc är väl inte fel?
Hänger ju mycket på användning förstås, ska skapelsen stå på ett museum eller användas i dagligt bruk?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-20 11:20

Mellanregisterbaffel, en prototyp klar.
Kolboxen är inte helt rund i toppen, den är oval.
Baffeln är i ytterdiam lika som minsta diametern i ovalen så man kan rotera den för olika positioner för elementet.
Bilagor
signal-2025-11-20-095115.jpeg
signal-2025-11-20-095115.jpeg (248.44 KiB) Visad 61 gånger

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati