goat76 skrev:Qobuz ser jag som det bästa audiofila alternativet av streamingtjänster men jag kör numera Tidal för att få tillgång till musik i Dolby Atmos, vilket jag egentligen ytterst sällan lyssnar på då utbudet av musik i Atmos inte riktigt lutar åt hållet för min musiksmak. Det är mycket möjligt att jag någon gång kommer byta tillbaka till Qobuz då de, baserat på ovanstående video, verkar vara den tjänsten som kör mest raka rör och streamar det ursprungliga ljudformat som ljudfilerna faktiskt är utan någon som helst påverkan.
Jag fattar faktiskt inte vad Spotify håller på med. Först och främst är det ju så att de flesta konsumenter inte har den blekaste aning att de streamar i en lägre teknisk kvalitet, så för den stora skaran finns det inget skäl alls att satsa på lossless. Men för de audiofila användare som faktiskt bryr sig om lossless så tycker jag det är konstigt att man stannar "halvvägs" och begränsar kvaliten till högst 24-bit/44.1 kHz, för oavsett om denna begränsning ger en hörbar skillnad eller ej så ser jag inte riktigt att det rimmar väl med vad denna grupp användare faktiskt vill ha, vilket är den allra högsta tekniska kvaliten som musiken finns tillgänglig i. Vilka potentiella kunder är det egentligen man vill locka till sig med satningen på högre teknisk kvalitet, som bara når halvvägs för detta kundsegment?
24/44.1 är halvvägs? Antar du tycker tv-apparater på 8K är halvvägs också? Ja jag är fullt intresserad av att ha bra ljud, men varför ska man elda för kråkorna bara för att? Enda anledningen till att gå längre 16/44.1 eller ens 320kbps OGG Vorbis är marknadsföring, stora siffror säljer även om det faktiskt inte ger nånting riktigt. Själv är jag helt ointresserad av sånt när jag vet hur det funkar rent tekniskt, men jag vet att människan generellt sett är lättlurad så jag förstår att det säljer.