Katten klöste sönder baselementet i min baslåda till datorn i hemmakontoret, en gammal 8" trotjänare från MGR.
Det gjorde inte så mycket, den var nog 20 år gammal ändå så katten är förlåten.
Tittar på att bygga en ny låda med en SB Acoustic SB20PFCR30-4
Finns för en billig slant på HiFiKit: https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... QZQ4YsbTpc
Utrymmet är lite begränsat under skrivbordet, så tyvärr blir den inte större än 26 liter, men simuleringar i Basta säger att det kommer funka rätt okej ändå, med ett F3 på ca 37Hz utan något rumsstöd. Kommer säkert duga gott för lite rock & popmusik medans man arbetar.
Ska ju inte skaka om tangentbordet med några lågbaseffekter direkt.
Den kommer möta upp ett par Vifa TG9 vid ca 100Hz.
Tänkte att det kan ju vara kul att 3D-printa en slitsport till den här skapelsen, något jag inte har prövat förut.
Även om lufthastigheten med en vanlig 3" port inte blir speciellt hög så är det ju kul att prova lite nya koncept!
Med 26 liters basreflex avstämd till 35Hz, så säger Basta att med ett tvärsnitt på 44cm² så ska porten vara 280mm lång.
I alla byggen jag har gjort så blir porten lite för lång om man bara går rakt av på det Basta föreslår, ca 80% brukar vara lagom, så i det här fallet borde det bli ca 220mm istället.
Läser man på forumet så ska det "optimala" vara en öppningsvinkel på totalt 14 grader ungefär 100mm från mynningen, åt vardera håll.
Men min port är ju mer eller mindre dubbelt så lång som det, så gissningsvis blir det inget rakt segment i mitten av slitsen då?
Mao blir det bara en enda stor radie längs med hela slitsen?
Mynningarna avslutas med en liten radie på 5mm också.
Jag caddade upp ett förslag iallafall, där medelvärdet på tvärsnittet är 44cm².
Bredden på slitsen är 200mm och höjden 14mm så förhållandet 14,3:1 borde ju vara bra?
Lufthastighet vid full mutter enligt Basta blir 15m/s.
Tankar kring detta?