Syftet med min hifi-hobby

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Syftet med min hifi-hobby

Inläggav Strmbrg » 2009-10-17 09:34

Här sitter jag på lördagmorgonen och skriver ett svar i en tråd.
Efter ett tag ser jag att jag har hamnat lite ur spår, i förhållande till rubriken på den tråden.

Därför fick detta bli en separat tråd, med ett enkelt reflekterande innehåll kring förhållningssätt och syfte med hifi som hobby.

Det började med ett svar på hur högt jag spelar:

Jag tycker att jag spelar ganska lågt.
Nuförtiden, alltså.

Förr spelade jag betydligt högre.
Förr stördes jag av att det saknades transparens i ljudet.
Jag vred på mer och mer, i hopp om att smådetaljerna skulle komma fram tydligare.

Det hjälpte inte. Det blev bara högre, men med samma otillfredsställande upplösning.

Det enda jag åstadkom, egentligen, var en lite större illusion av realism i själva ljudtrycket.
Det blev därför mest bara tröttande att lyssna på högt ljud utan transparens.

Jag "jagade bas" förr i tiden också:
Jag har lagt ner mycket frustrerad tid, på att vara missnöjd med basupplevelsen...

Allt eftersom åren gått, har jag lugnat ner mej:
Jag byter inte prylar speciellt ofta.
Jag möblerar inte om.
Jag låter högtalarna stå där de står.
Jag oroar mej inte för rummets tonkurva.
Jag bryr mej inte så mycket om ifall det kommit en bättre "mk2-version" av någon apparat jag äger.
Ej heller om det kommit någon helt ny teknik som "sopar mattan" med det jag har idag.

Det jag äger blir inte ett uns sämre av att något nytt och bättre plötsligt finns att köpa!
De prylar jag har, har EXAKT samma egenskaper som innan den bättre prylen lanserades!

Den insikten har fått mej att lugna ner mej och styrt undan fokus från apparatbegäret.

Förr var jag ju ganska intresserad av apparaterna.
Jag kunde sukta efter en ny CD-spelare, trots att jag visste att den knappast skulle ge mej såvärst mycket mer än själva tillfredsställelsen av att äga den.

--- --- ---

Jag har i många år haft en slags enkel livsfilosofi, som kanske kan formuleras:
"Livet handlar om att vara nöjd med tillvaron."
Jag har kanske inte lyckats leva efter den filosofin varje dag, året runt.

Man kanske kan säga att det finns två saker som påverkar min nöjdhet:
Omgivningen.
Jag själv.

I hifisammanhanget kan 'omgivningen' bestå tex av apparaterna.
Med bättre och sämre apparater kan jag styra min nöjdhet.

Jag kan också styra min nöjdhet med mej själv.
Med en harmonisk inställning till min omgivning kan jag koppla av lite lättare.
Jag kan fokusera på det positiva, det som jag mår bra av, och styra undan tankar på det negativa, som får mej missnöjd.

Hur många gånger har jag inte tyckt att anläggningen låter illa, fast det är jag själv som är problemet?
Jag kanske är trött, stressad eller hungrig.

Jag tror inte att det är elen som varerar i kvalitet mellan lyssningarna. Jag tror att det är jag själv som varierar.
:wink:

--- --- ---

Numera spelar jag oftast lägre än jag gjorde förr:
Även på låga volymer får jag numera den illusion jag önskar mej.
Delvis beror det säkert på aparaterna.
Men, till stor del beror det på mej själv.
Jag jagar inte.
Jag testar inte vad anläggningen går för.
Jag spelar inte skivor då jag inte är upplagd för det.
Jag fokuserar inte på felen.
(Eller på elen. :) )

Syftet med min hifi-hobby är - i grund och botten - bara nå't så simpelt som att må bra av att spisa lite vax.

:wink:
Senast redigerad av Strmbrg 2009-10-17 11:14, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-10-17 09:40

Kan bara hålla med ovanstående talare.
Fast med det undantaget att stereon till
80% numera levererar film- och sportljud
från TV:n/boxen... 8)
Senast redigerad av Hotspur 2009-10-17 09:40, redigerad totalt 1 gång.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-17 09:40

Du verkar ju inte ha tappat intresset av att prata om din hobby iaf. 8O :o :) :lol: :D :) :|
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-10-17 09:58

Objektivisten skrev:Du verkar ju inte ha tappat intresset av att prata om din hobby iaf. 8O :o :) :lol: :D :) :|

Ha-hä,

Nä, det har du rätt i!

Pratandet är hursomhelst billigare än köpandet av apparater och tidningar.
Däremot kanske pratandet kan bli påfrestande, men det verkar jag ju inte bry mej om.
8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-10-17 09:59

fridefors skrev:Kan bara hålla med ovanstående talare.

Skall jag tolka det som att du spisar vax i en ganska ringa omfattning nuförtiden?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-17 10:04

Syftet med min hobby är trefalt:
1. Materialsport! Jag gillar att latja runt med mina prylar. Lite justeringar här och lite saker där och någon lite dämpning till höger och justera en liten resonans på en EQ. Mer på bildsidan än ljudsidan förvisso. J

2 Intellektuell stimulans. Jag tycker det är skön intellektuell stimulans att förstå aspekterna av bra ljud och bild. Det är otroligt komplexa ämnen och det finns lixom inget slut i hur mycket som går att lära sig.

2: Njuta av film. För mig är det underbart att sitta ner med min fru och bara släppa taget om vardagen och sjunka in i en filmupplevelse.

EDIT: Kom på en anledning till.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-10-17 10:18

Strmbrg skrev:
fridefors skrev:Kan bara hålla med ovanstående talare.

Skall jag tolka det som att du spisar vax i en ganska ringa omfattning nuförtiden?

Ja, det ska du. Å andra sidan så konsumerar jag en hel del musik via MTV2 och boxens alla jukebox-radiokanaler oxå:)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-17 10:47

Det brukar väl kallas att växa upp, det där. När man är ung är man mycket känsligare för vad andra tycker. En vuxen förstår att olika människor har olika prioriteringar och att den egna är lika mycket värd som alla andras. Eller mer eller tom har ensamrätt när det gäller det egna.

Och jag tror faktiskt att det är genetiskt betingat. I flocken har det nog varit en evolutionistisk fördel att pejla läget som ung, men behålla makten och styra som gammal. Dvs om man lever så länge att man blir gammal. I en sån värld är andras åsikter viktgare när man är ung, men det egna är viktigare när (om) man blir gammal.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-10-17 11:12

Svante skrev:Det brukar väl kallas att växa upp, det där. När man är ung är man mycket känsligare för vad andra tycker. En vuxen förstår att olika människor har olika prioriteringar och att den egna är lika mycket värd som alla andras. Eller mer eller tom har ensamrätt när det gäller det egna.

Och jag tror faktiskt att det är genetiskt betingat. I flocken har det nog varit en evolutionistisk fördel att pejla läget som ung, men behålla makten och styra som gammal. Dvs om man lever så länge att man blir gammal. I en sån värld är andras åsikter viktgare när man är ung, men det egna är viktigare när (om) man blir gammal.

Tack för ett intressant spin-off-inlägg.
Inget märkvärdigt i det du skriver egentligen, men väl formulerat och värt att stanna till vid.

Det vore trevligt om trådar i allmänhet, finge den andan, liksom.

Trådar där hävdanden står som spön i backen är inte lika givande.
Eh, för mej, åtminstone.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-17 12:14

Jag har fått för mig att en av människans viktigaste själsliga drivkrafter, tillsammans med behovet av komminikation, är att hitta lösningar på problem, såväl verkliga som inbillade. Om man inte har ett problem, att grubbla över så skapar man det. "En Pitebo mår inte bra om han inte är lite olycklig" eller hur det var? Det gäller väl alla människor mer eller mindre, och även audiofiler.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-10-17 12:29

paa skrev:Jag har fått för mig att en av människans viktigaste själsliga drivkrafter, tillsammans med behovet av komminikation, är att hitta lösningar på problem, såväl verkliga som inbillade. Om man inte har ett problem, att grubbla över så skapar man det. "En Pitebo mår inte bra om han inte är lite olycklig" eller hur det var? Det gäller väl alla människor mer eller mindre, och även audiofiler.

Det där känner jag igen.

Jag känner emellanåt att jag har extra hög gravitationskraft på just problem.
De faller in som vore de meteoriter, jag duckar, men de följer efter...
:)

Nu behöver ju inte problem betyda något negativt. Det kan vara väldigt givande att engagera sej i problem.

Ordet är mångtydigt.

Det kan naturligtvis vara väldigt tillfredsställande att pula med förbättringar av sina hifi-grunkor!

Men, om syftet var att bara slå mej ner och koppla av med en väl vald platta, då kanske problem i återgivningen - och hur de skall lösas - inte riktigt platsar i min "Menü d'satisfaction".
Eller vad det nu kan heta...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-17 12:47

Syftet med min "hifi hobby" är att lyssna på musik och se på film med så bra kvalité som möjligt. Jag vill inte ha fel som jag stör mig på. Måste säga att jag är nöjd idag. Stort sett klar. Visst finns det småsaker som ska fixas men inget som kommer ge något direkt mervärde (förutom basabsorbenten som ska byggas). Kommer ha öronen öppna för saker som kan vara intressanta men hittills så har jag inte funnit något som jag hellre vill ha :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-17 13:37

Strmbrg skrev:Men, om syftet var att bara slå mej ner och koppla av med en väl vald platta, då kanske problem i återgivningen - och hur de skall lösas - inte riktigt platsar i min "Menü d'satisfaction".

Ja, eller som jag skrev i en gammal tråd:

"Jag tycker att man blir mer kritisk till ljudkvaliten på musikåtergivningen när man lyssnar på den anläggning som man själv satt ihop, och jobbar med att förbättra steg för steg, och att det kan påverka musikupplevelsen negativt. Och ändå är ju det tvärt emot avsikten med förbättringsarbetet.
När jag lyssnar på jobbet i datorhögtalarna (av lite bättre kvalitet än snikmodell, men inte så mycket) så finns det inga sådana ljudkvalitetsananalyser, utan musiken får tala för sig själv, vilket jag upplever som förvånansvärt befriande, och är egentligen orsaken till frågeställningen i tråden. Ändå har jag tankar på att uppgradera ljudet där också, men det kanske motverkar sitt syfte, vem vet?"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-10-17 13:39

För min egen del måste jag gå tillbaks till tonåren när musiken var livsviktig och stereoanläggningar var nödvändiga, ofta ouppnåeligt dyra, fräcka, snygga maskiner man kunde gå in och beundra och längta efter i olika radioaffärer och hifi-ställen.

Syftet var att uppnå en förening mellan det viktiga (musiken) och dess medel (stereoanläggningen); en symbios mellan två livsnjutningar. Ännu hade ens sinne inte förstörts av begrepp som "Hi-Fi", eller ännu värrre, "Transparens", "Färgning", "Placebo" och annat glädjedödande.

Då var det Autoreverse, peak LED meter, loudnessrattar, logikstyrning, stationsskalor, equalizer, lysdioder, skivborstar, pilotlurar, touch control, rec select, MM/MC, VU-mätare, slavbasar etc etc för hela slanten. Och trots att man kanske är lite desillusionerad så är det fortfarande så idag :)

MP

Inläggav MP » 2009-10-17 17:11

och jag som trodde du hade blivit botad? :wink:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-10-17 17:26

phloam skrev:För min egen del måste jag gå tillbaks till tonåren när musiken var livsviktig och stereoanläggningar var nödvändiga, ofta ouppnåeligt dyra, fräcka, snygga maskiner man kunde gå in och beundra och längta efter i olika radioaffärer och hifi-ställen.

Syftet var att uppnå en förening mellan det viktiga (musiken) och dess medel (stereoanläggningen); en symbios mellan två livsnjutningar. Ännu hade ens sinne inte förstörts av begrepp som "Hi-Fi", eller ännu värrre, "Transparens", "Färgning", "Placebo" och annat glädjedödande.

Då var det Autoreverse, peak LED meter, loudnessrattar, logikstyrning, stationsskalor, equalizer, lysdioder, skivborstar, pilotlurar, touch control, rec select, MM/MC, VU-mätare, slavbasar etc etc för hela slanten. Och trots att man kanske är lite desillusionerad så är det fortfarande så idag :)

Helt suveränt inlägg!! :-)

+2
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-10-17 22:49

Min mest minnesvärda och starkaste upplevelse av musiklyssning hemma var via en Marantz-receiver modell 4270 och ett par B&O RL-140. Min sambo och jag kopplade upp den "nya" anläggning och började nästan gråta på grund av att det lät så förbannat bra!

Nu låter det avsevärt mycket bättre hemma men det är sällan jag får en i närheten så pass stark upplevelse av att lyssna till musik hemma. Detta beror självklart mer på mig och mina erafarenheter än någonting annat. Då jag hörde min gamla stereokombo hade jag aldrig förstått att musik kunde låta så bra hemma på en anläggning. Nu förstår jag det och vet att det kan låta ännu bättre så schockeffekten innfinner sig sällan nu mer.

Samtidigt finns där en "uppgraderingsiver" som jag inte ser som något negativt. Enligt mig är det naturligt att man är nyfiken på hur bra ljud man kan få till här hemma. Tack vare faktiskt.se behöver det inte heller kosta något då man förstår att med en sund inställning behöver apparater inte kosta skjortan för att låta bra.

Ett exempel på detta är att jag idag köpte en Pioneer Dv-757Ai för 1000:-. Tack faktiskt.se!

Är lite lullig efter några glas vin så jag vet inte om det jag skriver kan förstås av någon överhuvudtaget. Kul tråd förövrigt!

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-10-17 23:59

Lulligt även här. Jag sitter och håller med skribenterna i tråden - till och med Subjektivisten (Kors i taket!).

Massor med +1: or. Jag tvingas dock konstatera att jag nog inte är "hi-fi" intresserad längre. I alla fall inte inte i traditionell betydelse. Är det något jag har lärt mej på faktiskt så är det att man kan misshandla en signal GROVT - och är låten bara bra så fortsätter musiken att funka ändå. Ett relativt välljud är mer av en hygienfaktor än något i sig själv eftersträvansvärt.

Med musik är det något annat. Det är lustfyllt och roligt. Det finns så mycket som är bra som jag inte hört ännu. Och jag älskar att förföras och förlora mej för en kväll.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-10-18 00:10

paa skrev:
Strmbrg skrev:Men, om syftet var att bara slå mej ner och koppla av med en väl vald platta, då kanske problem i återgivningen - och hur de skall lösas - inte riktigt platsar i min "Menü d'satisfaction".

Ja, eller som jag skrev i en gammal tråd:

"Jag tycker att man blir mer kritisk till ljudkvaliten på musikåtergivningen när man lyssnar på den anläggning som man själv satt ihop, och jobbar med att förbättra steg för steg, och att det kan påverka musikupplevelsen negativt. Och ändå är ju det tvärt emot avsikten med förbättringsarbetet.

Känner igen mig, men för mig går detta i perioder där jag blandar kritiskt lyssnande i samband med utvecklingsarbete, och när jag efteråt förhoppningsvis nått önskat resultat och kan slappna av en period innan nästa idé dyker upp i skallen och som man vill förverkliga. Skillnaden idag mot för några år sedan är att jag strävar att få systemet att fungera så optimalt som möjligt elektriskt (minimal signalförvrängning) medan det förr mest handlade om att hitta utrustning med subjektivt tilltalande klangbalans.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Syftet med min hifi-hobby

Inläggav Strmbrg » 2025-12-05 17:35

Skakar av dammet från denna tråd, så slipper vi irritera oss på att det kommer en ny i onödan.

I förstainlägget skriver jag:
"Syftet med min hifi-hobby är - i grund och botten - bara nå't så simpelt som att må bra av att spisa lite vax."

Jag är en sådan person som menar att det är viktigt att definiera syften. Inte alls nödvändigt dock.

Tråden är urgammal och det kan vara på sin plats att inte bara damma av den utan även att förnya eller vidareutveckla dess innehåll. Då med hur jag ser på detta med syftet idag.

"Vad vill jag åstadkomma?", är en någorlunda närliggande formulering till "Vad är syftet?".
Om jag vet det, så blir det åtminstone inte svårare att nå dit.
Men det gäller nog att inte bara säga något lite snabbt, för att sedan rusa vidare mot "verktygslådan". Den där lådan är ju så mycket roligare att fokusera på än att sitta och formulera syften...

Den där syftesbeskrivningen i förstainlägget gäller nog fortfarande.
Fast egentligen är den snarare en metod: Att uppnå ett välmående medelst metoden vax-spisning.

Jag ser det numera sålunda:
Jag lyssnar nästan enbart på "klassisk musik". Inte för att just den musiken låter sjysst hos mig medans viss annan musik låter päckigare. Utan för att jag vill lyssna på den.
Den musiken framförs nästan enbart i konsertlokaler, åtminstone den delen av den, som tarvar mängder av musiker. Det är främst den jag lyssnar på.

Jag ser på alltsammans som en funktion av "avsändare" och "mottagare".
I hemmamiljön utgör fonogrammet, apparaturen och rummet tillsammans avsändaren.
Jag är mottagaren.

Rent tekniskt/objektivt/mätmöjlighetsmässigt så avviker hemmalyssningen nog mer från konsertsalsupplevelsen än vad den liknar den.

Jag vill uppnå en god illusion av realism av en konstersal med musiker som spelar musik.
God ILLUSION, inte nödvändigtvis god de facto-överensstämmelse.

Som tur är, så besitter jag som mottagare en i sammanhanget fin egenskap: Jag tolkar, associerar, relaterar, adderar, subtraherar... Typ "processar", det som avsändardelen har lyckats peta in i mina öron.
Om jag inte hade den egenskapen så skulle det nog låta tämligen pannkaka om alltsammans. Det är en gissning, eftersom jag inte kan prova huruvida det stämmer.
Det som talar för att det är sålunda, är att jag kan få olika god illusion av realism med identisk avsändare - men med variationer hos mig själv som mottagare. Jag är trött, stressad, okoncentrerad, lugn, glad, irriterad, full, förkyld... vid olika lyssningstillfällen. Men avsändaren är i stort sett utan variation från gång till annan.

Så, vad gäller avsändardelen? Här är min kravspecifikation:
Den skall leverera vad som erfordras för att jag skall få en god illusion av realism.
Här blir det svårt att definiera egenskaper och prestanda på så mycket annat vis än via lyssning. Och då via lyssning under gynnsamma förhållanden internt i mig som mottagare.
Det räcker med att avsändaren levererar TILLRÄCKLIGT väl för att just min illusion skall uppstå. Mer än så är inte nödvändigt. Inte om jag utgår från just mitt syfte i alla fall.
Och det har jag ju definierat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-06 00:59

F.ö är jag glad att du är tillbaka Strmbrg!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-12-06 01:11

Bill50x skrev:F.ö är jag glad att du är tillbaka Strmbrg!

/ B

+1

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-12-06 03:08

Strmbrg skrev:Skakar av dammet från denna tråd, så slipper vi irritera oss på att det kommer en ny i onödan.

I förstainlägget skriver jag:
"Syftet med min hifi-hobby är - i grund och botten - bara nå't så simpelt som att må bra av att spisa lite vax."

Jag är en sådan person som menar att det är viktigt att definiera syften. Inte alls nödvändigt dock.

Tråden är urgammal och det kan vara på sin plats att inte bara damma av den utan även att förnya eller vidareutveckla dess innehåll. Då med hur jag ser på detta med syftet idag.

"Vad vill jag åstadkomma?", är en någorlunda närliggande formulering till "Vad är syftet?".
Om jag vet det, så blir det åtminstone inte svårare att nå dit.
Men det gäller nog att inte bara säga något lite snabbt, för att sedan rusa vidare mot "verktygslådan". Den där lådan är ju så mycket roligare att fokusera på än att sitta och formulera syften...

Den där syftesbeskrivningen i förstainlägget gäller nog fortfarande.
Fast egentligen är den snarare en metod: Att uppnå ett välmående medelst metoden vax-spisning.

Jag ser det numera sålunda:
Jag lyssnar nästan enbart på "klassisk musik". Inte för att just den musiken låter sjysst hos mig medans viss annan musik låter päckigare. Utan för att jag vill lyssna på den.
Den musiken framförs nästan enbart i konsertlokaler, åtminstone den delen av den, som tarvar mängder av musiker. Det är främst den jag lyssnar på.

Jag ser på alltsammans som en funktion av "avsändare" och "mottagare".
I hemmamiljön utgör fonogrammet, apparaturen och rummet tillsammans avsändaren.
Jag är mottagaren.

Rent tekniskt/objektivt/mätmöjlighetsmässigt så avviker hemmalyssningen nog mer från konsertsalsupplevelsen än vad den liknar den.

Jag vill uppnå en god illusion av realism av en konstersal med musiker som spelar musik.
God ILLUSION, inte nödvändigtvis god de facto-överensstämmelse.

Som tur är, så besitter jag som mottagare en i sammanhanget fin egenskap: Jag tolkar, associerar, relaterar, adderar, subtraherar... Typ "processar", det som avsändardelen har lyckats peta in i mina öron.
Om jag inte hade den egenskapen så skulle det nog låta tämligen pannkaka om alltsammans. Det är en gissning, eftersom jag inte kan prova huruvida det stämmer.
Det som talar för att det är sålunda, är att jag kan få olika god illusion av realism med identisk avsändare - men med variationer hos mig själv som mottagare. Jag är trött, stressad, okoncentrerad, lugn, glad, irriterad, full, förkyld... vid olika lyssningstillfällen. Men avsändaren är i stort sett utan variation från gång till annan.

Så, vad gäller avsändardelen? Här är min kravspecifikation:
Den skall leverera vad som erfordras för att jag skall få en god illusion av realism.
Här blir det svårt att definiera egenskaper och prestanda på så mycket annat vis än via lyssning. Och då via lyssning under gynnsamma förhållanden internt i mig som mottagare.
Det räcker med att avsändaren levererar TILLRÄCKLIGT väl för att just min illusion skall uppstå. Mer än så är inte nödvändigt. Inte om jag utgår från just mitt syfte i alla fall.
Och det har jag ju definierat.

Fantastiskt härligt inlägg, dessutom helt fritt från AI-svammel, som verkligen kommer till kärnan av vad som är intressant i denna "hobby". Något färgat för min del av kvällens konsert i Annedalskyrkan av Estradkören med "support" - mycket bra konsert biljetter finns tydligen kvar till denna kvälls konsert (6/12 kl 19). Det är ju musikupplevelsen som är pudelns kärna!
Men - några fokuserar på vägen dit (jakten på den perfekta överföringskedjan) och några fokuserar på upplevelsen - ingen har fel i detta det är ju bara vad man upplever och hur man förmedlar det som är viktigt. Sen kan man ju alltid vara oense om detaljer och i vissa fall så finns det ju åsikter som är fel (hela raden av ormoljeprodukter, esoteriska nätverkskablar mm och vidhängande åsikter) men de behöver vi ju inte ta upp här.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2025-12-07 12:19

Så, hur definierar ni andra syftet? Det vore intressant att veta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-07 13:23

Frågan är om musik eller ljud är en hobby? Musik är en konstform. Ljudåtergivning kan vara en hifi-hobby, men inte för mig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-07 13:41

Syftet för mig är i första hand att musiken ska beröra.
Transparens, precision, 3d och stampa takten är mina favoriter.
Musiken ska ge mig glädje. Behöver inte kosta skjortan.
Synergi är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-07 15:54

Frågan är om jag ens har en hifi-hobby?

Jag har slutat att meka, bara om det behövs och i hög grad ytterst motvilligt. Men jag lyssnar gärna på musik som är bra /inspelad och återgiven men hellre dåligt återgiven bra musik - än tvärtom. Med gränser givetvis. Vissa album går bara inte att lyssna på hur bra musiken än är.

Så nej, jag har inget syfte med hifi'n förutom att det ger mig möjligheten att lyssna på bra musik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-07 16:20

Musiken som berör mig är målet, anläggningen egentligen medlet, men det betyder inte att medlet är ointressant, en hobby i hobbyn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-07 16:35

Om det inte finns utvecklingspotential längre så skulle hifi bli väldigt tråkigt i mina ögon.
Det är min drivkraft. Sitta nöjd kommer jag aldrig sträva efter.
Så länge som det kommer fram nya ideer så kommer jag forska vidare.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-12-07 17:09

Jag säger som sprudel. Musik som berör är det primära. Det sekundära är allt det trevliga runtomkring.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi