Skulle nog kalla det Goth-Rock. Spännande dock.
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Mycket ovanlig operamusik
/ B
I-or skrev:Att det fortfarande handlade om genrer var underförstått - om inte annat via det sista exemplet. Att det finns utlöpare ändrar inte på de generella signalegenskaperna.
Intrumentering, musikaliskt uttryck, reflektionsmönster o.s.v. varierar som de flesta känner till mycket påtagligt mellan olika genrer. Signalerna är därför tydligt olika i hårdrock, jazz samt klassiskt och anläggningar återger olika signaler med varierande resultat.
Den sista frågan vet du alltså redan svaret på.
goat76 skrev: Det är faktiskt rätt bra, men klarar du att lyssna igenom hela albumet?![]()
petersteindl skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:Jämför opera med solocello eller stråkkvartett eller disco eller vanlig pop eller symfonier.
Olika genrer och olika krav.
Svårast är nog opera, som jag ser det. Både att spela in och att spela upp.
Japp - det svåraste med traditionell opera är att stå ut med att lyssna på den.![]()
Jämför t.ex. Hillborgs "Stranded" med Renée Fleming och med Rebecka Törnqvist.
Det förstnämnda är outhärdligt och fånigt - det andra helt fantastiskt.
Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
te förstå
/Anders O.
Japp, kanske mer än 10 000 ggr svårare.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Ogjort skrev:
Japp - det svåraste med traditionell opera är att stå ut med att lyssna på den.![]()
Jämför t.ex. Hillborgs "Stranded" med Renée Fleming och med Rebecka Törnqvist.
Det förstnämnda är outhärdligt och fånigt - det andra helt fantastiskt.
Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
te förstå
/Anders O.
Japp, kanske mer än 10 000 ggr svårare.
Då får du gärna förklara varför. Jag kan faktiskt inte förstå varför en synthbas i en Glass-opera skulle vara svårare att återge än en likadan
synthbas i en poplåt?
petersteindl skrev:Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
Ogjort skrev:
Då får du gärna förklara varför. Jag kan faktiskt inte förstå varför en synthbas i en Glass-opera skulle vara svårare att återge än en likadan
synthbas i en poplåt?
petersteindl skrev:Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
Ogjort skrev:Ogjort skrev:
synthbas i en poplåt?petersteindl skrev:Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
Är väl bekant med både Nilsson och Walkyrian.
Hör man synthbas där, så har man nog grava kognitiva brister...
Det är mer intressant att få ett svar på frågan.
goat76 skrev:Bill50x skrev:Mycket ovanlig operamusik
Jag kanske slirade en aning på sanningen där!
Bill50x skrev:goat76 skrev:Bill50x skrev:Mycket ovanlig operamusik
Jag kanske slirade en aning på sanningen där!
Men jag klarade att lyssna på hela albumet!
/ B
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att den här musiken nog kan låta lite jobbigt i vissa anläggningar, så jag bedömer din som bra när du lyssnade igenom hela albumet. Ingen annan verkar ha orkat med den så deras högtalare är dåliga!
petersteindl skrev:Ogjort skrev:Ogjort skrev:
synthbas i en poplåt?petersteindl skrev:Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
Är väl bekant med både Nilsson och Walkyrian.
Frågan är helt irrelevant. Förstår du inte det? Märkligt.
Av din fråga att döma drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad opera är för något.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Ogjort skrev:Är väl bekant med både Nilsson och Walkyrian.
Frågan är helt irrelevant. Förstår du inte det? Märkligt.
Av din fråga att döma drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad opera är för något.
Om någon påstår att genre är avgörande för återgivningskrav så är frågan i högsta grad relevant.
Ogjort skrev:"Genre" är iofs en övergripande beteckning som kan inbegripa instrumentarium, lokal, sammanhang.
Ogjort skrev:Men jag vill med fog påstå att "genre" generellt i första hand avser musikstil i termer som rock, jazz, folkmusik, visa, klassiskt, etc...
Inte vilka instrument respektive av dessa utförs på, eller i vilka lokaler.
Ogjort skrev:På den tiden det fanns skivbutiker sorterades musiken alltid efter den principen, tror aldrig jag såg ett fack för basfiol eller kornett.
Ogjort skrev:Opera är en genre. Musikal en annan.
Ogjort skrev:Spelar någon orgel i en kyrka så är det musikstycket inte orgeln, som avgör genre.
Ogjort skrev:Kan vi enas om det, så blir det uppenbart att "genre" inte har något som helst med återgivningskrav att göra.
Ogjort skrev:Sen har jag visserligen arbetat 35 år för SR P2. Gjort hela serier om just opera ur olika aspekter. Intervjuat Birgit Nilsson vid två tillfällen.
Jag gjorde också "hyllningsinslaget" inkl extra telefonintervju, för P1 när hon fyllde 80. Och bevakade Birgit Nilsson-stipendiet under flera år.
Har även intervjuat Birgitta Svendén, Lena Nordin, Peter Mattei, Bengt Krantz, Loa Falkman, von Otter, Inger Åby, m.fl. och är typ "kompis" med Anders Franzén och med både tidigare och nuvarande chefsdramaturger vid både Malmö och Stockholmsoperan. Bodde i princip en månad på Stockholmsoperan i samband med dokumentation av det som skulle bli sista uppsättningen av Götz Friedrich Mästersångarna.
Även intervjuat Kiri te Kanawa i samband med hennes roll i en återkommande seminarieutbildning tillsammans med Georg Solti i italienskt opera-idiom.
Gjorde en lång intervju med Carlo Maria Giulini bl.a. om varför han slutade dirigera opera. Jag är personlig vän med David Lang. (pulitzerpriset för just en Opera)
Två intervjuer med Kaja Saariaho om primärt hennes operor. Jag har examen i Musikvetenskap. Har specialstuderat framväxten av Opera som
konstform utifrån Vincenzo Galileis och Florenscameratans arbete i att "omvandla" Madrigalen till det vi idag kallar opera.
Har varit på minst 100 olika operaföreställningar. Oftast å arbetets vägnar. Senast Aida i Italien i somras.
Har gjort flera reportage om flera operautbildningar och entusiastuppsättningar som t.e.x Ystadsoperans. (Sjostakovitjs Näsan)
Jag har själv jobbat aktivt med operauppsättningar. T.ex. Menottis: Konsuln vid sommarevenemanget Opera på Nääs (Gbg)
Och ovanpå alltsammans har jag tidigare varit "gift" med en operasångerska i 7 år.
Men visst din slutsats kan vara korrekt. Jag kan ju ha missat något.
Men berätta gärna för mig vad opera är - så kanske jag lär mig något. Du är förmodligen mer bevandrad i ämnet.
petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e.Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.
Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Du inför ordet återgivningskrav. Nu är frågan vad du menar med det?
goat76 skrev:Ogjort, Jag har svarat på dina frågor, men det är inte så enkelt att nå fram då du inte verkar läsa de svar du får.
Hint: Du har rätt i att det inte är bundet till genre, utan snarare vilka aspekter som är genre-typiska.
I-or skrev:Vad bra, då har vi alltså efter otaliga inlägg kommit fram till att det handlade om ett svårslaget hårklyverirekord: inte genre utan genretypiska aspekter.
I-or skrev:men ett bättre system kan naturligtvis återge alla genrer väl
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Du inför ordet återgivningskrav. Nu är frågan vad du menar med det?
Nee - det var I-or som "införde" det i tråden. Inte jag. Så fråga honom.![]()
Ogjort skrev:Kort reflektion bara:
Nu begränsade du genren "opera" till "klassisk opera". Det gjordes inte tidigare.
Vilket leder till ett helt annat utgångsläge. (och förmodligen till en operakunskap som avgränsas till typ före Wozzeck..?)
Ogjort skrev:Det finns ju opera idag, världshyllad och framförd på de mest namnkunniga arenorna i vilka det inte sjungs en enda ton, i vanlig mening.
(där hittar man t.ex. en av mina favvosar)
Ogjort skrev:Och.. jag har sett väldigt få traditionella balettföreställningar där orkestern INTE sitter i diket.
Så det är på intet vis unikt för klassisk opera.
Ogjort skrev:Men eftersom ingen verkar vilja svara på min två centrala konkreta frågor - så är det nog bäst att önska:
God Jul!
(med två små operapaket)
[ YouTube ][ YouTube ]
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort, Jag har svarat på dina frågor, men det är inte så enkelt att nå fram då du inte verkar läsa de svar du får.
Hint: Du har rätt i att det inte är bundet till genre, utan snarare vilka aspekter som är genre-typiska.
Ja förvisso. Men du hade å andra sidan inga egentliga invändningar mot mina invändningar![]()
Och Peters invändningar handlar ju mest om olika svårigheter att spela in saker, beroende på vad.
Inte om att spela upp dem.
Det var därför jag frågade om skillnaden på att "återge" en syntbas i opera jämfört med samma syntbas i en poplåt?
Och jag skall dessutom, i sammanhanget, avkrävas på hur man bäst spelar in (traditionell) opera.
Det är väl, i så fall, ett helt annat ämne!
Åtminstone jag, tycker det är en väldigt skillnad på om det handlar om in eller ut.
Ogjort skrev: . . .
Fast:I-or skrev:men ett bättre system kan naturligtvis återge alla genrer väl
..det är kul att vi är eniga om den saken, i alla fall.
petersteindl skrev:
De exempel som används i tråden som normala exempel på opera är inga exempel som jag skulle använda för att beskriva opera som genre.
som jag ser det ingår inte syntbas som exempel i genren opera.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 65 gäster