Obalans i volymkontroll.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kenta

Obalans i volymkontroll.

Inläggav Kenta » 2026-02-08 00:09

Jag har ett Citation 25 försteg som ger ojämn kanalbalans ut till slutsteget.
Jag mätte utgångarna från volymkontrollen, den ena kanalen mätte 2,2 ohm, den andra 1,8 ohm vid minimum.
Är det till hjälp att addera ett motstånd på 0,4 ohm till den kanal som mätte 1,8 ohm, eller finns det andra lösningar?

Cit25 volume pot.png
Cit25 volume pot.png (180.87 KiB) Visad 343 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Obalans i volymkontroll.

Inläggav Michael » 2026-02-10 01:43

Nä, det hjälper nog inget.

Du bör nog mäta många lägen på ratten (obelastad, eller helst med samma last som i apparaten). Slänga in värderna i ett kalkylblad. Kolla om beräkning verkar stämma med verklig volym-diff. I kalkylbladet exprimentera med extra last och eventuellt seriemotstånd på insignalen... för att se om det kan hjälpa.

Eller... Vid volymen som du främst upplever problemet. Mäta potten och räkna fram ett extra belastningsmotstånd som drar ner nivån på ena kanalen, så de blir lika. Löd in motståndet och prova, blev det bättre eller sämre på andra volymer.

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2026-02-11 20:40

Visserligen kan jag justera outputen med balanskontrollen, men då jag störs av detta (ja, jag vet :D ) så plockade ur och tog isär poten, gjorde rent banorna med isopropanol och fick bort lite svarta avlagringar, satte ihop den då allt såg OK ut men ingen skillnad, fortfarande större motstånd för vänster kanal.
Det är fortfarande alltid lägre output på vänster kanal oavsett läge på ratten, kanske inte ovanligt på dessa motordrivna ALPS 27, såg att toleransen på dessa är 20%!
Nästa steg kan bli att köpa en icke motordriven 50K ALPS 27 och plocka över de nya delarna och hoppas att de mäter bättre?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-02-12 08:50

Jag antar att potentiometern sitter på ett kretskort. Annars kan du eventuellt få bättre balans genom att använda en 4-gang version av samma potentiometer.

Om du bara mäter motstånd på potentiometern så behöver du börja med att mäta det totala motståndet mellan potentiometerns yttre ben för de två kanalerna. Sedan behöver du göra en lista över motståndet mellan var och ett av ytterbenen och mittenbenet på ett antal vinklar. Så jag är inne på samma linje som Michael.

Du har kanske redan gjort det, men jag tycker att det är viktigt att byta plats på höger och vänster kanal på signalkablarna från signalkälla till försteg och från försteg till slutsteg för att verifiera att felet flyttar på sig. Eller att mäta nivån på de båda kanalerna ut ur försteget med lämplig testton.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2026-02-12 10:52

Ja, poten sitter på ett kretskort.
Vid full volym på originalet skiljer lite eller inget vid mätning, skillnaden i originalet är just vid start och låg volym, och felet följer vänster utgång.
Jord är stiftet till vänster, sett framifrån, start är stiftet i mitten och full volym är stiftet till höger.
Jag har inte hittat nån ekvivalent till den motordrivna ALPS RK27 poten (ännu).
Har dock köpt hem en ny ALPS RK27 men den har kortare skaft/axel och lite större motor, skulle behöva en förlängning av axeln för att använda denna. Jag vill helst inte plocka isär den nya motordrivna för att flytta över axeln från originalet.
Jag har även tagit hem en icke motordriven RK27 som jag tänkte flytta över innehållet till original-poten, om jag nu inte kan förlänga axeln på den nya.
Båda dessa nya mäter lika på vänster och höger kanal, oavsett läge på ratten.

Återgå till DIY-forum