Köpråd basmoduler till nytt bio/lyssningsrum

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Köpråd basmoduler till nytt bio/lyssningsrum

Inläggav HenrikS » 2026-02-15 20:51

Hej på er!

Ja, jag vet.. Det finns massor med trådar om basmoduler, men jag tycker jag har läst "alla" utan att riktigt komma till skott..

Jag är i byggstart på ett nytt rum, uppritat av Öhman. Håller på och läser in mig på allt igen, varit borta från högtalare och ljud länge nu. Tanken är att ha i14 som toppar och bygga egna basmoduler. Jag vill ha slutna lådor och antalet är inte skrivet i sten, beroende på elementkostnad så tänkte jag börja med 2 eller 4.

Rummet är ca 7m långt, 5,5m brett och en höjd på 2.3-2.7m. (lägsta vid framväggen)

Några element som verkar vettigt som jag hittat..
Peerless XXLS 12
Dayton Audio UMII18-22
BMS 18N862

XXLS skulle man kunna ha en hel drös att börja med och bygga vidare ifall det behövs. Men jag är rädd för att börja med ett för dåligt element så att jag ändå får byta ut allt vartefter.. Dayton skulle jag kunna börja med 4st för att sedan köpa fler vid behov. BMS så får en start bli 2 för att kunna köpa 2st till senare.

Vill gräva så djupt det går i registret (med EQ givetvis) utan att det blir lite väl dyrt.

Tips och idéer mottages tacksamt, andra element också givetvis!

Byggtråd på rummet kommer...!

Antonic

Re: Köpråd basmoduler till nytt bio/lyssningsrum

Inläggav Antonic » 2026-02-15 23:18

BMS 18N862 har 7st själv.

Välkommen att lyssna om du har vägarna runt Linköping-Vimmerby
Finns massor rek på detta forum om det elementet

Skiljer ju inte massor från Dayton heller om du tar via tyskland
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2026-02-16 19:00

Kan ha vägarna förbi eller vara i närheten ibland!

Har hittat BMS för 739€ och Dayton för 428€ :idea:

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2026-02-17 23:34

Glöm inte bort lampan i projektorn som inte tål alltför kraftiga bastoner. Vill man ha drag i basen kan det vara värt att bygga en ventilerad och vibrationsfri upphängd projektorlåda eftersom projektorlampan blir skör och så ska visst trycket i lampan öka när den blir varm. I värsta fall får man bara ut några hundra timmar.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2026-02-17 23:49

Helmut skrev:Glöm inte bort lampan i projektorn som inte tål alltför kraftiga bastoner. Vill man ha drag i basen kan det vara värt att bygga en ventilerad och vibrationsfri upphängd projektorlåda eftersom projektorlampan blir skör och så ska visst trycket i lampan öka när den blir varm. I värsta fall får man bara ut några hundra timmar.

Spännande, ventilerad blir den givetvis, upphängning går ju att lösa.

Återgå till Köpråd