Letar nytt försteg till HiFi och TV-ljud

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Letar nytt försteg till HiFi och TV-ljud

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-02-25 11:56

Hej på er, det var bra många år sen jag gästade detta forum, men nu är jag här igen, kanske till förtret för någon…. :D

Hur som helst, min aningen fossila mediaanläggning består av en modern 65” Samsung QLED TV
Under denna står det ett par Denon POA 6600A monoblock från mitten 90tal (har ett par till i reserv) som styrs av ett försteg Denon DAP 2500A, det hela ger sen ljud via ett par JBL 250ti från tidigt 90tal. Det hela låter rätt ok och jag har ännu inte blivit frestad nog av säljare på elektronikkedjorna att skaffa ljudlimpa….

Nåväl, mitt försteg är ju gammalt och har inga HDMI/eHDMI anslutningar, men jag har kopplat min TV-box från Tele2, min TV, Apple TV 4K till detta försteg så det hela funkar ju, och styrs av en Logitech Harmony Elite multifjärr.

Men, nu har den motordrivna volymkontrollen på mitt Denon försteg lagt av, det blinkar i volymratten (röd diod) när man trycker på fjärren, men ratten rör sig inte. Jag är inte främmande för att se om felet kanske kan åtgärdas, har man tur kanske det bara är en kondning i kretsen som lagt av.

Men jag är heller inte främmande för att hitta ett nytt vettigt försteg som ersättare för mitt gamla. Men jag vill ju helst ha bara ett rent försteg, utan inbyggda förstärkare då jag ju har nog med kräm i de båda monoblocken och inte är intresserad mer än 2 kanaler ljud. Men det måste vara ett gäng eHDMI och andra vettiga anslutningar som klarar nuvarande och ev kommande behov. Givetvis med fjärr som kan styra volumkontrollen, och om möjligt fjärr som går inte bara på IR utan gärna Blåtand/Wifi/radio eller annat som gör att man kan styra från ett annat rum om så skulle behövas.

Men det är ju en djungel i detta med audio/video och verkar vara glest med just rena försteg som skulle kunna passa mig, och för en vettig peng, typ 5-10K eller så, gärna billigare.

Så är det någon som har nån idé och förslag på vad som kan passa för mig?
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

HakanC

Re: Letar nytt försteg till HiFi och TV-ljud

Inläggav HakanC » 2026-02-25 13:26

Dr_Tinnitus skrev:Men jag är heller inte främmande för att hitta ett nytt vettigt försteg som ersättare för mitt gamla. Men jag vill ju helst ha bara ett rent försteg, utan inbyggda förstärkare då jag ju har nog med kräm i de båda monoblocken och inte är intresserad mer än 2 kanaler ljud. Men det måste vara ett gäng eHDMI och andra vettiga anslutningar som klarar nuvarande och ev kommande behov. Givetvis med fjärr som kan styra volumkontrollen, och om möjligt fjärr som går inte bara på IR utan gärna Blåtand/Wifi/radio eller annat som gör att man kan styra från ett annat rum om så skulle behövas.

Dr_Tinnitus skrev:för en vettig peng, typ 5-10K eller så, gärna billigare.

Mitt förslag är då
Bild
WiiM Ultra
https://wiimhome.com/wiimultra/overview
Den skall kosta från 4.409 SEK enl Prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13578105

Åtminstone om du har tillräckligt många HDMI-kontakter på din TV för att koppla dina HDMI-källor var och en till TVn och sedan ta ljudet till försteget via den medföljande Toslink/optokabeln
Jag hade tidigare en liknande uppställning som dig med flera olika HDMI-källor kopplade via en surroundreceiver med HDMI-out till TVn
Men sedan mer än ett år är jag en nöjd användare av WiiM Ultra

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-02-25 13:57

HakanC skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Men jag är heller inte främmande för att hitta ett nytt vettigt försteg som ersättare för mitt gamla. Men jag vill ju helst ha bara ett rent försteg, utan inbyggda förstärkare då jag ju har nog med kräm i de båda monoblocken och inte är intresserad mer än 2 kanaler ljud. Men det måste vara ett gäng eHDMI och andra vettiga anslutningar som klarar nuvarande och ev kommande behov. Givetvis med fjärr som kan styra volumkontrollen, och om möjligt fjärr som går inte bara på IR utan gärna Blåtand/Wifi/radio eller annat som gör att man kan styra från ett annat rum om så skulle behövas.

Dr_Tinnitus skrev:för en vettig peng, typ 5-10K eller så, gärna billigare.

Mitt förslag är då
[ Bild ]
WiiM Ultra
https://wiimhome.com/wiimultra/overview
Den skall kosta från 4.409 SEK enl Prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13578105

Åtminstone om du har tillräckligt många HDMI-kontakter på din TV för att koppla dina HDMI-källor var och en till TVn och sedan ta ljudet till försteget via den medföljande Toslink/optokabeln
Jag hade tidigare en liknande uppställning som dig med flera olika HDMI-källor kopplade via en surroundreceiver med HDMI-out till TVn
Men sedan mer än ett år är jag en nöjd användare av WiiM Ultra

Hej du, och stort tack för förslaget.

Det ser intressant ut, men blir lite osäker då det bara har en HDMI-ARC anslutning. Om jag då ska ansluta de andra sakerna till TVns 4 HDMI så kanske jag kan få nån begränsning? Behöver fundera på det, hur det blir.

Sen har det ju tyvärr ingen AirPlay alla, men det har ju å andra sidan både min TV och min Apple TV 4K

Priset var helt ok med.

Hoppas på fler förslag så man får lite att jämföra med och klura på
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2026-02-25 14:26

Haft min Wiim Ultra ett tag och är också väldigt nöjd med den, EQ-funktionen är guld värd, men förutsätter att du kopplar dina HDMI prylar via TV:n vilket jag har gjort.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-02-25 15:41

Empa skrev:Haft min Wiim Ultra ett tag och är också väldigt nöjd med den, EQ-funktionen är guld värd, men förutsätter att du kopplar dina HDMI prylar via TV:n vilket jag har gjort.

Tack för åsikter.

Själv har jag inte använt eller ägt en EQ på säkert närmare 30 år. Tycker inte det finns nåt egentligt behov om man har rediga fullregistershögtalare av god klass. Så jag lever livet med EQ-av i både hemmet och i bilen där ett skapligt original Dynaudio-system står för ljudet.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2026-02-25 16:14

Jag har flera Ultra. Det är nog den mest prisvärda och flexibla produkten jag någonsin haft.
Förutom att lösa ditt HDMI problem väldigt billigt så är PEQn guld värd. Rediga fullregister högtalare är ju inte direkt immuna mot rummets inverkan speciellt i basen, så där kan du ha en del förbättring att hämta genom att bara dra ner på värsta rumsresonansen.
Man kan dessutom välja att ha separata EQs automatiskt per ingång, vilket är riktigt smidigt för specifikt TV-ljud tycker jag själv.

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-02-25 16:44

Dr_Tinnitus skrev:Det ser intressant ut, men blir lite osäker då det bara har en HDMI-ARC anslutning. Om jag då ska ansluta de andra sakerna till TVns 4 HDMI så kanske jag kan få nån begränsning? Behöver fundera på det, hur det blir.

Med HDMI eARC skall man kunna reglera förstärkarens volym med TVns fjärrkontroll
Det skall inte gå med WiiM Ultras HDMI, som saknar "e", och är inget jag vare sig har provat eller saknar

En sak du bör kolla upp innan köp är ditt slutstegs ingångskänslighet, men det är ju det samma med vilken "apparat" det än blir.
Hos WiiM Ultra går det att välja mellan fem olika maxnivåer: 2V, 1V, 800mV, 500mV och 200mV

Dr_Tinnitus skrev:Själv har jag inte använt eller ägt en EQ på säkert närmare 30 år. Tycker inte det finns nåt egentligt behov om man har rediga fullregistershögtalare av god klass.

I vanliga bostadsrum är det snarare regel än undantag att det finns mer eller mindre störande basresonanser och dessa går det enkelt att åtgärda med EQ-funktionerna inbyggda i WiiM Ultra.
Men efter 30 år borde du ha vant dig rejält vid ditt lyssningsrums resonanser och alla ändringar, oavsett till det bättre eller sämre, riskerar att upplevas som konstiga.
Om du läser hos WiiM så ser du att den har flera olika varianter EQ/PEQ och även Room Correction (där man använder telefon eller en extern mick).
Det går också att ha olika EQ-inställningar för olika ingångar, jag har tex olika för streaming(musik) och opto(TV-ljud).
Det finns ingen radio i WiiM Ultra men den har "Open Network Stream" och där går det att lyssna på strömmad radio, tex P2 förlustfritt
https://www.sverigesradio.se/artikel/la ... la-kanaler

De många funktionerna, flexibiliteten och de enkla inställningarna hos WiiM Ultra har tagit min användarnöjdhet till nya högre nivåer.
Fjärrkontrollen är en BT-fjärr och det når genom de väggar jag har provat.

<REDIGERAT>
David A skrev mer eller mindre samma som jag, men snabbare. Jag låter ändå min text vara kvar.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2026-02-25 18:22

Jag reglerar Ultrans volym via ARC på två tvapparater.
På ena Ultran reglerar även jag även utsignalen på optiskt ut från Ultran till en Lemus via tvns fjärr.
Denon stegen verkar ha en ingångskänslighet på 1v, så det bör fungera bra

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2026-02-25 19:17

Jag har kört med Tangent Preamp2, ett tag nu.
Är fullt nöjd med den.
Men den kanske inte har tillräckligt med ingångar, för dina behov……?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-02-25 19:36

David_A skrev:Jag har flera Ultra. Det är nog den mest prisvärda och flexibla produkten jag någonsin haft.
Förutom att lösa ditt HDMI problem väldigt billigt så är PEQn guld värd. Rediga fullregister högtalare är ju inte direkt immuna mot rummets inverkan speciellt i basen, så där kan du ha en del förbättring att hämta genom att bara dra ner på värsta rumsresonansen.
Man kan dessutom välja att ha separata EQs automatiskt per ingång, vilket är riktigt smidigt för specifikt TV-ljud tycker jag själv.

Ja det är lite märkligt men jag ställde samma fråga på forumen ”Minhembio” men har inte fått ett enda svar än…

Här har jag fått ett gäng svar och helt klart är denna WiiM intressant och det hittills bästa alternativet jag hört talas om.
Men, det är ju trist att den inte har AirPlay2, men som sagt, det har jag ju i ATV4K och TVn.

HakanC skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Det ser intressant ut, men blir lite osäker då det bara har en HDMI-ARC anslutning. Om jag då ska ansluta de andra sakerna till TVns 4 HDMI så kanske jag kan få nån begränsning? Behöver fundera på det, hur det blir.

Med HDMI eARC skall man kunna reglera förstärkarens volym med TVns fjärrkontroll
Det skall inte gå med WiiM Ultras HDMI, som saknar "e", och är inget jag vare sig har provat eller saknar

En sak du bör kolla upp innan köp är ditt slutstegs ingångskänslighet, men det är ju det samma med vilken "apparat" det än blir.
Hos WiiM Ultra går det att välja mellan fem olika maxnivåer: 2V, 1V, 800mV, 500mV och 200mV

Dr_Tinnitus skrev:Själv har jag inte använt eller ägt en EQ på säkert närmare 30 år. Tycker inte det finns nåt egentligt behov om man har rediga fullregistershögtalare av god klass.

I vanliga bostadsrum är det snarare regel än undantag att det finns mer eller mindre störande basresonanser och dessa går det enkelt att åtgärda med EQ-funktionerna inbyggda i WiiM Ultra.
Men efter 30 år borde du ha vant dig rejält vid ditt lyssningsrums resonanser och alla ändringar, oavsett till det bättre eller sämre, riskerar att upplevas som konstiga.
Om du läser hos WiiM så ser du att den har flera olika varianter EQ/PEQ och även Room Correction (där man använder telefon eller en extern mick).
Det går också att ha olika EQ-inställningar för olika ingångar, jag har tex olika för streaming(musik) och opto(TV-ljud).
Det finns ingen radio i WiiM Ultra men den har "Open Network Stream" och där går det att lyssna på strömmad radio, tex P2 förlustfritt
https://www.sverigesradio.se/artikel/la ... la-kanaler

De många funktionerna, flexibiliteten och de enkla inställningarna hos WiiM Ultra har tagit min användarnöjdhet till nya högre nivåer.
Fjärrkontrollen är en BT-fjärr och det når genom de väggar jag har provat.

<REDIGERAT>
David A skrev mer eller mindre samma som jag, men snabbare. Jag låter ändå min text vara kvar.

Jag håller med dig i det du skriver om EQ, och jag trycker det låter mycket bra i mitt rum, men så är jag inte total audiofil heller, kör ju men ”simpla” högtalarkablar, Supra 10-kvadrat (av enda orsak att de ligger still på golvet och dammsugaren orkar inte käka upp dem) för en liten peng per meter de typ 2,5 m jag har till varje högtalare. Har några gamla absorbenter när jag tänker efter, ståendes mot en vägg där de knappt syns.

Tack för bekräftelse på BT i fjärren, men, då blir ju frågan om den bara går på BT eller även kan styras med IR från min Logitech Harmony fjärr?
Som jag har det nu så har jag min stereo med försteg, och TV-box från Tele2, ståendes i vardagsrummet, sen en HDMI-kabel in till sovrumsTVn. När jag är i sovrummet så kan jag med Harmony-fjärren styra de enheter som står i vardagsrummet, ink Tele2-boxen som själv har en BT-fjärr men även kan styras av IR som då sänds ut via Harmony-basenheten i vardagsrummet. Har funkat kalas i en massa år nu med Logitech Harmony, men så la de ner Harmony för nåt år sedan så även där letar jag efter en värdig och mer framtidssäker ersättare för universalfjärr, finns det några alternativ där ute..?

David_A skrev:Jag reglerar Ultrans volym via ARC på två tvapparater.
På ena Ultran reglerar även jag även utsignalen på optiskt ut från Ultran till en Lemus via tvns fjärr.
Denon stegen verkar ha en ingångskänslighet på 1v, så det bör fungera bra

Ja det är väl en tämligen standard ingångskänslighet på mina kraftiga Denon monoblock som tjänat mig väl i ca 30-år nu. Gissar att jag kan få ut samma pengar idag för dem som jag betalade för dem nya på 90talet samma med mina JBL 250ti i närmast nyskick som jag gav 15k paret för 2007

Hur som helst, ska se om det finns en manual till WiiM Ultra att ladda hem och läsa och se vad man finner…

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-25 19:54

Dr_Tinnitus skrev:Här har jag fått ett gäng svar och helt klart är denna WiiM intressant och det hittills bästa alternativet jag hört talas om.
Men, det är ju trist att den inte har AirPlay2, men som sagt, det har jag ju i ATV4K och TVn.

När det gäller AirPlay 2, viewtopic.php?p=2363217#p2363217

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2026-02-25 20:20

Dr_Tinnitus skrev: kör ju men ”simpla” högtalarkablar,

Men det går ju inte. 8O Du måste uppgradera på det området. 8) Läs min signatur nedan. :lol: :lol: :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-02-25 20:21

Dr_Tinnitus skrev:Tack för bekräftelse på BT i fjärren, men, då blir ju frågan om den bara går på BT eller även kan styras med IR från min Logitech Harmony fjärr?

Man initierar, uppdaterar och styr MYCKET via appen, fjärren använder jag i stort enbart för att välja ingång och reglera volymen.
Så du kan styra den från där det finns internet, eller åtminstone wifi.
Den har även möjlighet att starta och byta kanal automatiskt när det kommer en insignal på en eller flera valda ingångar och det har jag valt att ha på optoingången, TV-ljudet. Vardagslivet blir lite enklare då...

Dr_Tinnitus skrev:ska se om det finns en manual till WiiM Ultra att ladda hem och läsa och se vad man finner…

WiiM har MYCKET info och lathundar om sina produkter på nätet
Här är några du kan kolla på
https://faq.wiimhome.com/en/support/sol ... 2000353042
https://faq.wiimhome.com/en/support/sol ... 2000571390
Manual som PDF: https://www.wiimhome.com/langPdf/en/Wii ... Manual.pdf
https://forum.wiimhome.com/
https://forum.wiimhome.com/threads/upda ... here.8935/

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2026-02-25 21:43

Tack för bekräftelse på BT i fjärren, men, då blir ju frågan om den bara går på BT eller även kan styras med IR från min Logitech Harmony fjärr?

Jag har en Apple TV och en switch kopplad via TV:n samt en skivspelare och en Cd kopplad till Wiim. Använder bara Wiim fjärren att reglera volymen när jag spelar skivor, volymen justeras via HDMI CEC när jag har Apple TV dvs jag använder Apple TV fjärrkontrollen att reglera volymen på Wiim. Som David skriver så ändrar jag också via telefonen när jag streamar musik via Wiim appen, den är ändå öppen så då är det bara att dra i reglaget där. Som sagt sällan jag använder den fjärrkontrollen, har även autosense på Wiim ingångarna så den byter av sig självt, eller så byter jag manuellt när jag laddar en skiva.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-02-25 21:57

RogerGustavsson skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Här har jag fått ett gäng svar och helt klart är denna WiiM intressant och det hittills bästa alternativet jag hört talas om.

När det gäller AirPlay 2, viewtopic.php?p=2363217#p2363217

Tackar för info, läste den tråden och det var lite överraskande, om det nu verkligen stämmer. Ska gräva lite själv i saken och se vad jag finner.

Men, samtidigt är jag så ”tråkig” att jag erkänner att jag och garanterat de flesta andra sannolikt skulle ha mycket svårt att i ordentliga blindtester kunna skilja ljudfiler i bra 256kbps AAC från t ex Lossless, och sannolikt oftare gå bet än att klara det.
Men det betyder ju ändå inte attest därför alltid är bortkastat att kunna skicka högre kvalitet.

Jag må vara lite av ljudnörd sedan redan 70talet, men på ett kanske mer pragmatiskt sätt…

Har förresten en sådan däringa vit Airplaypuck liggandes på TV-bänken och lyser med liten vit lampa mot mig, och dessutom nog ett par äldre ”AirPlay-enheter” av typen som sattes direkt i vägguttaget, och ett par gamla TimeCapsule av både den platta modeller och den som såg ut som ett torn. De hade väl också ”AirPlay” inbyggt.

Har inte koll på vilken version av AirPlay det är i min ATV4K, men brukar streama musik från iPhone/iPad/Mac til den och det låter mer än nog bra för mina behov, även om man lyssnar på kända produktioner av hög kvalitet som t ex Telarc, Chesky Records m fl

Förr i tiden hade jag ganska påkostad skivspelare (Tangentialtonarm) och CD-spelar, men idag är det bara musik på filer, då det är så himla mycket smidigare och mer praktiskt, och låter fantastiskt ändå för mig.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2026-02-26 00:18

Dr_Tinnitus skrev:Hej på er, det var bra många år sen jag gästade detta forum, men nu är jag här igen, kanske till förtret för någon…. :D

Hur som helst, min aningen fossila mediaanläggning består av en modern 65” Samsung QLED TV
Under denna står det ett par Denon POA 6600A monoblock från mitten 90tal (har ett par till i reserv) som styrs av ett försteg Denon DAP 2500A, det hela ger sen ljud via ett par JBL 250ti från tidigt 90tal. Det hela låter rätt ok och jag har ännu inte blivit frestad nog av säljare på elektronikkedjorna att skaffa ljudlimpa….

Nåväl, mitt försteg är ju gammalt och har inga HDMI/eHDMI anslutningar, men jag har kopplat min TV-box från Tele2, min TV, Apple TV 4K till detta försteg så det hela funkar ju, och styrs av en Logitech Harmony Elite multifjärr.

Men, nu har den motordrivna volymkontrollen på mitt Denon försteg lagt av, det blinkar i volymratten (röd diod) när man trycker på fjärren, men ratten rör sig inte. Jag är inte främmande för att se om felet kanske kan åtgärdas, har man tur kanske det bara är en kondning i kretsen som lagt av.

Men jag är heller inte främmande för att hitta ett nytt vettigt försteg som ersättare för mitt gamla. Men jag vill ju helst ha bara ett rent försteg, utan inbyggda förstärkare då jag ju har nog med kräm i de båda monoblocken och inte är intresserad mer än 2 kanaler ljud. Men det måste vara ett gäng eHDMI och andra vettiga anslutningar som klarar nuvarande och ev kommande behov. Givetvis med fjärr som kan styra volumkontrollen, och om möjligt fjärr som går inte bara på IR utan gärna Blåtand/Wifi/radio eller annat som gör att man kan styra från ett annat rum om så skulle behövas.

Men det är ju en djungel i detta med audio/video och verkar vara glest med just rena försteg som skulle kunna passa mig, och för en vettig peng, typ 5-10K eller så, gärna billigare.

Så är det någon som har nån idé och förslag på vad som kan passa för mig?

Kanske någon av följande passar dig, trots att de inte är rena försteg?
* Marantz Stereo 70s https://www.hifiklubben.se/marantz-stereo-70s-receiver/marastereo70sbk/
* Marantz Cinema 70s https://www.hifiklubben.se/marantz-cinema-70s-hemmabioreceiver/maracinema70sbk/

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-02-26 10:23

Dr_Tinnitus skrev:Förr i tiden hade jag ganska påkostad skivspelare (Tangentialtonarm) och CD-spelar, men idag är det bara musik på filer, då det är så himla mycket smidigare och mer praktiskt, och låter fantastiskt ändå för mig.

För många år sedan rippade jag mina CD till FLAC, dessa filer har jag nu kopierat över till ett USB-minne som sitter på baksidan av min WiiM Ultra och spelar dem utan problem, även den sparade grafiken visas på skärmen.

Så förutom TV-ljud, streamad radio och "vanlig" streaming kommer en WiiM Ultra (troligen) även kunna spela dina sparade musikfiler.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2026-02-26 22:55

Dr_Tinnitus skrev:
Empa skrev:Haft min Wiim Ultra ett tag och är också väldigt nöjd med den, EQ-funktionen är guld värd, men förutsätter att du kopplar dina HDMI prylar via TV:n vilket jag har gjort.

Tack för åsikter.

Själv har jag inte använt eller ägt en EQ på säkert närmare 30 år. Tycker inte det finns nåt egentligt behov om man har rediga fullregistershögtalare av god klass. Så jag lever livet med EQ-av i både hemmet och i bilen där ett skapligt original Dynaudio-system står för ljudet.

EQ ÄR väll bara till för att förstöra direktljudet så det passa till en lokal men svindålig akustik som massor mad resonanser och ekon. Vet inte hur många biografer jag besökt där man förstört direktljudet och dämpat och höjd frekvenser spå ljuder anpassas till skitdålig akustik i en lokal som kan ha ca måtten 15x25 meter och ca 12 meter opp till ett valvfornmat tak.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-27 00:57

Så är definitivt inte fallet. En biograflokal bör alltid förses med lämplig absorption och högtalare med för lokalen väl anpassad riktverkan. Ekvalisering är bara det sista steget i den akustiska/elektroakustiska verktygslådan. Att många biografer och auditoria tyvärr är illa anpassade i samtliga steg har ingenting med ekvalisering i sig att göra även om många PA-ljudtekniker alldeles uppenbart är hutlöst oskickliga när det gäller att ratta in systemen.

För övrigt går det inte att akustiskt jämföra stora lokaler med små dito eftersom reflektionsmönster, efterklangstid, Schroeder-frekvens, luftabsorption, riktningshörsel, klanguppfattning m.m. blir helt olika. De ljudande resultaten av allt detta framgår som bekant ögonblickligen för vem som helst med två någorlunda friska öron.

Korrekt utförd ekvalisering är vanligen ofrånkomligt för god basåtergivning i hemmiljö och även en klar fördel för optimal klangbalans vid högre frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Scaramanga

Inläggav Scaramanga » 2026-02-27 14:58

Hur är effekt och ljudkvalitet i en dylik WiiM Amp Ultra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-02-27 15:27

Scaramanga skrev:Hur är effekt och ljudkvalitet i en dylik WiiM Amp Ultra?

Bör kanske förtydligas att tråden handlar om försteg. Wiim Amp Ultra har effektsteg vilket inte Wiim Ultra har.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-03-03 11:52

Spänningen stiger…

Hämtade en WiiMUltra igår, och idag kommer en ny fjärr, Sofabaton X2…

Så det blir lite pyssel de närmaste dagarna med att byta ut nuvarande volymdefekta försteg mot den nya WiiM Amp, och få till en bra installation fysiskt och programmeringsmässigt.

Och att skifta från en Harmony Elite till den nya X2

Räknar med att ha varierande puls och blodtryck under den kommande perioden…

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-03-03 15:35

Wiim Ultra har främst två problem:

1) Den ger för låg maximal utspänning.
2) Den är en tvåkanalsapparat, det vill säga att DRC (Dynamic Range Control) för nedmixning av multikanalssignaler (Dolbybitströmmar) till tvåkanaligt ljud gör till nivån "RF-Mode" (-20 [dBFS] -3 dB ==> -23 dBFS]. Förslaget är att istället använda en multikanalsapparat för ljudavkodning även om man bara vill köra tvåkanalig utgång, då blir DRC på -31 dBFS ("Line Mode"). Med apparater i RF Mode kastar man bort värdefullt dynamiskt utrymme och inför dynamikkompression istället (detta gäller alla tvåkanaliga apparater).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-03-03 17:18

Dr_Tinnitus skrev:Hämtade en WiiMUltra igår, och idag kommer en ny fjärr, Sofabaton X2…

Så det blir lite pyssel de närmaste dagarna med att byta ut nuvarande volymdefekta försteg mot den nya WiiM Amp, och få till en bra installation fysiskt och programmeringsmässigt.

Hoppas att det går så enkelt och smidigt som möjligt och att du blir nöjd med resultatet.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-03-04 08:13

Johan_Lindroos skrev:Wiim Ultra har främst två problem:

1) Den ger för låg maximal utspänning.
2) Den är en tvåkanalsapparat, det vill säga att DRC (Dynamic Range Control) för nedmixning av multikanalssignaler (Dolbybitströmmar) till tvåkanaligt ljud gör till nivån "RF-Mode" (-20 [dBFS] -3 dB ==> -23 dBFS]. Förslaget är att istället använda en multikanalsapparat för ljudavkodning även om man bara vill köra tvåkanalig utgång, då blir DRC på -31 dBFS ("Line Mode"). Med apparater i RF Mode kastar man bort värdefullt dynamiskt utrymme och inför dynamikkompression istället (detta gäller alla tvåkanaliga apparater).

Hej på dig du.

Du har säkert rätt i det du skriver, rent tekniskt alltså, även om det jag inte är så tekniskt bevandrad i ämnet att jag förstår fullt ut vad du menar.

Men, nu har jag i alla fall haft mitt lilla ljudintresse i närmare 50 år, om jag är fräck nog att räkna med min kanske blygsamma start på 70talet med nån på den tiden halvkraftig receiver från Hitachi (tror jag det var…), Tandberg kassettspelare TCD 310 mkII och ett par OM61 högtalare. Jag kollade nu och jag skrev ett inlägg på detta forum redan 2007 om mina grejor, som jag citerar här.

Dr_Tinnitus skrev:De första högtalarna av något så när hiFi-klass som jag skaffade var ett par Skantic (eller var det Luxor kanske...?) Som var rektangulära med invinklad baksida och baffeln knäckt i ändarna. De hade en bas i mitten på baffedln och en diskant på var sida, tryckkammare. De så närmast ut som mindre monitirer med träfaner och svart bakände. De kunde alltså läggas i vinkel på golv eller monteras i hörn. Någon som mins dessa? sent 70tal alltså.

Efter dessa så köpte jag en lite kapablare hemmastereo, med en av Hitatchis värre recievrar, ett Skantic kassettdäck som såg förvillande lika ut som ett Tandberg 320 MK2 (som jag skaffade efter ett tag till) det vare helt relästyrt och spolade snabbt som fan. Skivsvarv blev en Hitachi det med. Högtalarna blev just ett par flång nya OM61 i svart ekfaner.

Minns jag rätt nu så har jag för mig att det var först i OM71 som det fanns en slavbas i botten ner mot golvet. Jag får ibland flashbacks om att jag hade slavbas i mina OM61, eller att jag ville ha ett par OM71 för där var det slavbas..... Minnet, minnet......

Hur som helst så lät dessa OM61 riktigt trevligt med den tidens mått mätt. Lätt luftigt och men rätt bra punch. Men inte så märkvärdig tung djupbas, utan mer åt det snärtiga torra hållet i basen.

Det satt två vred uppe till höger på en vinklad kant, där man kunde justera nivån på elementen, och man kunde klämma på en genomskinlig plastvinkel som skydd över knapparna.

Det är möjligt att de har fastnat på bild på något foto från den tiden, liksom anläggningen i övrigt.

Dr Tinnitus.

Nåväl. WiiM Ultra var det…

Jag har aldrig haft en enda surroundanläggning, eller biouljudsljox i någon form, i hela mitt liv. Det har aldrig intresserat mig. Närmast var väl att man tyckte det verkade spännande då på 70talet med fyrkanals stereo, som var lite på modet då ett tag. Men en fyrkanals receiver av nåt av de kända märkena var för dyra, och så skulle man ju ha dubbelt så många högtalare som frigjorde mer utrymme i plånboken, men inte i lyssningsrummet…. Och så var det on om de rackarns dyra skivorna med 4-kanalsinspelningar, och de fanns mest bara med klassisk musik som ju alla i åldern 17-20 år suktar efter….. Nä, så det blev inget av med det, med nåt flerksnsligt, och det är inget jag ångrar alls faktiskt.

Så, jag har lyssnat på vanligt tvåkanalig stereo i alla tider, osvsett vad ljudet kommit ifrån, typ allt från vinyl, kassettband, DAT-band, CD, filmljud i allehanda format beroende på vilken streamningtjänst (TV-box-tjänst) det handlat om, och då nedmixat till vanlig 2-kanals stereo ut till mina högtalare. Och jag har tyckt det låtit jäkligt bra, eller i alla fall så jäkla bra att jag i princip aldrig saknat nåt. Inte sedan jag blev med min senaste uppsättning som sedan ca 1994 bestod av ett för tiden påkostat försteg Denon DAP 2500A och ett par monoblock Denon POA 6600A som först drev ett par små monitorer JBL 4301B, senare ett par JBL 580HP (som står i ett hörn fortfarande) och sedan 2007 ett par JBL 250Ti.

Och igår när jag fått igång min nya WiiM och kunde ta första provlyssningen så lät det för mig mycket bra, i alla fall inget negativt som jag kunde höra. Utan snarare bättre än tidigare uppsättning men det kan ju ha varit psykologiskt utifrån att man hade förväntningar. Lyssnade bl annat på en skiva nedladdad från Apple Musik med inspelning från The Wannamaker organ, en fet grunka minst sagt…. Och mina gamla JBL 250Ti visa att de trots åldern är skapligt kapabla med orgelns lägre register.

Så jag är rätt säker på att bli mycket nöjd med denna WiiM sett till dess ljudkvaliteter. Och ser man sen på div recensioner på nätet så är det inte vad jag vet några som lyft fram det problem du nämner, ja även om man nu ska vara försiktig med att svälja vad som folk babblar om på t ex YouTube i sina kanaler.

Men infon du lade fram uppskattas såklart ändå

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-03-04 10:58

Dr_Tinnitus skrev:Och igår när jag fått igång min nya WiiM och kunde ta första provlyssningen så lät det för mig mycket bra, i alla fall inget negativt som jag kunde höra. Utan snarare bättre än tidigare uppsättning men det kan ju ha varit psykologiskt utifrån att man hade förväntningar.
+1
Samma upplevelse, kanske av samma anledning, som för mig när jag för ett drygt år sedan bytte från en surroundreceiver => WiiM Ultra

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2026-03-04 16:58

Kul att du är nöjd :)

Det som Johan skriver är förvisso helt korrekt. Tyvärr lämnar även dom flesta receivers och minidsp´s för liten maximal utspänning för större slutsteg.

I ditt fall torde det vara ett icke problem, då ingångskänsligheten på dina POA6600 verkar vara 1v.
Det som dock kan bli ett problem är låga inspelningar när Wiimen har default inställningar. I vissa fall kan då full volym på Wiimen upplevas inte räcka till.
Detta kan justeras inne i appen under Pre-Gain.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2026-03-04 21:04

David_A skrev:Kul att du är nöjd :)

Det som Johan skriver är förvisso helt korrekt. Tyvärr lämnar även dom flesta receivers och minidsp´s för liten maximal utspänning för större slutsteg.

I ditt fall torde det vara ett icke problem, då ingångskänsligheten på dina POA6600 verkar vara 1v.
Det som dock kan bli ett problem är låga inspelningar när Wiimen har default inställningar. I vissa fall kan då full volym på Wiimen upplevas inte räcka till.
Detta kan justeras inne i appen under Pre-Gain.

Det enda jag möjligen kan tycka behöver ändras ang volymen, är reaktionen på ratten, eller när man kör med fjärren, och att det går lite för långsamt. Men det verkar gå att justera upp.

I övrigt inga som helst problem med låga inspelningar eller att maxad volym inte skulle räcka för att sätta trumhinnorna i omloppsbana…

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-03-04 22:40

Dr_Tinnitus skrev:Det enda jag möjligen kan tycka behöver ändras ang volymen, är reaktionen på ratten, eller när man kör med fjärren, och att det går lite för långsamt. Men det verkar gå att justera upp.

Det har även jag reagerat på och det ändras i WiiM Home-appen under
Enhet("kugghjulet")/Fjärrkontroll/Inställningar för fjärrkontroll/Volymjusteringssteg/..

Men jag använder den medföljande fjärrkontrollen: "WiiM Voice Remote"

Återgå till Köpråd