Ogjort skrev:Här blandas begreppen "modernism" och "post-modernism" som vore de samma. Vilket förbryllar mig en smula.
Inom musiken är de snarare varandras motsatser.
Den som trivs i romantiken borde trivas även i post-modernismen. Då är vi ju nästan tillbaka i det "insmickrande" och igenkänningsbara.
Melodi, harmonik, känsla och struktur sätts åter i första rummet istället för intellektuell serialism.
Sen vet jag inte heller om det är rimligt att betrakta "modernismen" som destruktiv och "raserande".
Möjligen om man ser till de påtagligt avgränsade Darmstadt-gänget med Stockhausen & Co i spetsen, som väl nu ändå
betraktas som en närmast isolerad avvikelse från tidslnjen. Även om det i delar krattade manegen för efterkommande uttryck.
I samma undantagspåse hittar vi också dadaismen och futuristerna. Men annars..?
Postmodernismen är i stort just en motreaktion mot allt detta.
Inom musiken är post-modernism hyfsat tydligt definierad.
Följer man den svenska "boxningsmatchen" mellan Nutida musik och Samtida musik under 1950-talet, så får man en inblick.
Men generellt är det ett ytterst diffust begrepp och allt annat än enhetligt.
I princip +1.
Ungefär så här skulle jag kortfattat beskriva det.
Modernism inom klassisk musik sträcker sig från ca 1900–1970.
Det innebar en medveten brytning med romantikens traditioner, normer och tonala regler.
Kompositörer experimenterade med atonalitet, polytonalitet och nya rytmer, t.ex. Stravinskij och Schönberg med radikalt nya sätt att uttrycka sig.
Kännetecken inom Atonalitet och Tolvtonsmusik: Schönberg, Berg och Webern utvecklade tolvtonstekniken där alla 12 toner i den kromatiska skalan är lika viktiga.
Man gjorde revolt mot tradition och övergav traditionella former, harmonier och melodier för att skapa nytt uttryck som kallades Impressionism och Expressionism:
Tidig modernism t.ex. Debussy omfattade impressionism och känsloladdad expressionism. Rytm blev mer komplex och fri, t.ex. Stravinskijs Våroffer.
Efter 1945 utvecklades inriktningar som seriell musik, konkret musik och elektronisk musik samt Avantgarde som avser nyskapande, experimentella verk som utmanar traditionella musikaliska normer, estetik och som ofta använder dissonans, nya ljudlandskap och brutna regler för att provocera eller tänja gränserna för vad som anses vara musik. Ofta icke-tonal, experimentell och experimenterar med klangfärg, tystnad och nya instrumenttekniker.
Postmodernismen räknas som en helt annan genre.
Sedan finns något som kallas Pastoralism. Jag betraktar 1900-talets pastoralism som en återgång till romantiken fast med mycket modernare tonspråk. Gustav Holst och Ralph Vaughan Williams tillhör pastoralismen vad jag förstått.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.