Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2026-03-16 16:34

petersteindl skrev:[…] Det är samtalen mellan gästerna som är det primära. […]

Om jag vill samtala väljer jag bort hårda ytor.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-16 16:39

Är gästernas samtal det primära ordnar man adekvat rumsakustik och utan skvalmusik. Krogen på bilden ser ordentligt stökig ut - sådana krogar väljer jag bort.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-16 16:50

Om tugget inte behövs kan man ju ha öronproppar. (Jag vill minnas att
det är lätt obehagligt att tugga viss mat med öronproppar i (öronen).)

Fast jag tycker om att höra bubblorna i champagnen.

Mvh E*

momotom

Inläggav momotom » 2026-03-16 16:58

Jag tycker det var en mkt vackert inredd krog. Materialval och utförande verkar vara på topp, sådant går man igång på som inredningssnickare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-16 16:58

Jag tycker inte om skvalmusik på lokal, försvårar bara samtal.

JM

Inläggav JM » 2026-03-16 17:20

Diskriminerande ljudkontamination av "äldre" o hörselnedsatta.
Jag förutser att ljudkontaminationsbegreppet kommer bli allt mer aktuellt när den stora hörlusskadade generationen upptäcker verkligheten. Verkligheten är svårtydd utan perfekt hörsel.

JM
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-03-16 17:25

RogerGustavsson skrev:Jag tycker inte om skvalmusik på lokal, försvårar bara samtal.

Har varit på krogar där man spelar typ mässjazz på bra odistad anläggning och det fungerar förvånansvärt bra. Till skillnad från HEM2025 där DJ'n iofs spelade bra musik för en bar, men alldeles för högt. Det gick ju inte att föra ett samtal med en person på andra sidan bordet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-16 17:33

På en restaurant är maten det primära. Så var det även där. Ägarna har kring 20 välbesökta och populära restauranger i Oslo och är kända för sin utsökta mat. De är även mötesplatser där gäster umgås och äter tillsammans.

Om vissa på faktisk.io väljer att vara klagomur och välja bort restauranger i Oslo på grund av någon akustisk orsak som de reagerar på eller något annat som de inte har någon aning om, så tror jag ingen bryr sig, och inte jag heller.

Det är inte musik hela tiden i högtalarna och de spelar inte skvalmusik. Den ena restaurangägaren och krögaren är utpräglad audiofil och musikkonsument. Han vill ha bra ljudåtergivning på sina restauranger samt stilren och bra formgivning på högtalarna och de skall vara i harmoni med inredningen i restaurangerna. Dessutom föredrar han liv och rörelse. Det är inte ett bibliotek det handlar om. Ungdomen idag umgås annorlunda än vad man gjorde förr i tiden.

Jag vet inte riktigt vad flera av er vill ha sagt? Är det bara obehag och destruktiva synpunkter som finns att dryfta på forumet? Har ni varit på restaurangen ifråga? Jag har inte hört talas om någon som är missnöjd som varit där.

I mitt tycke, en märklig jargong i vart fall. Nåväl, jag tycker mest synd om personer med utpräglad destruktiv jargong. Det är det destruktiva som tagit överhanden i deras mind och verkar vara det primära i deras hjärnor. Klagomål på andra och destruktion. Men, men, var och en har ansvar för sitt eget liv och leverne. Ta väl hand om er. Det är bättre med konstruktiva tankar och jargong, anser jag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-16 17:40

JM skrev:Diskriminerande ljudkontamination av "äldre" o hörselnedsatta.
Jag förutser att ljudkontaminationsbegreppet kommer bli allt mer aktuellt när den stora hörlusskadade generationen upptäcker verkligheten. Verkligheten är svårtydd utan perfekt hörsel.

JM

Ja, att ha hörapparater bakom öronen kan inte vara lätt om man vill
kunna sortera ljud från olika håll. Och i-örat-apparater kanske inte är för
alla?

Tack och lov har jag bara litet tinnitus än så länge. Bubblorna i
champagnen hörs bra, liksom syrsorna. Och ventilationsbullret.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2026-03-16 18:08

petersteindl skrev:På en restaurant är maten det primära. Så var det även där. Ägarna har kring 20 välbesökta och populära restauranger i Oslo och är kända för sin utsökta mat. De är även mötesplatser där gäster umgås och äter tillsammans.

Om vissa på faktisk.io väljer att vara klagomur och välja bort restauranger i Oslo på grund av någon akustisk orsak som de reagerar på eller något annat som de inte har någon aning om, så tror jag ingen bryr sig, och inte jag heller.

Det är inte musik hela tiden i högtalarna och de spelar inte skvalmusik. Den ena restaurangägaren och krögaren är utpräglad audiofil och musikkonsument. Han vill ha bra ljudåtergivning på sina restauranger samt stilren och bra formgivning på högtalarna och de skall vara i harmoni med inredningen i restaurangerna. Dessutom föredrar han liv och rörelse. Det är inte ett bibliotek det handlar om. Ungdomen idag umgås annorlunda än vad man gjorde förr i tiden.

Jag vet inte riktigt vad flera av er vill ha sagt? Är det bara obehag och destruktiva synpunkter som finns att dryfta på forumet? Har ni varit på restaurangen ifråga? Jag har inte hört talas om någon som är missnöjd som varit där.

I mitt tycke, en märklig jargong i vart fall. Nåväl, jag tycker mest synd om personer med utpräglad destruktiv jargong. Det är det destruktiva som tagit överhanden i deras mind och verkar vara det primära i deras hjärnor. Klagomål på andra och destruktion. Men, men, var och en har ansvar för sitt eget liv och leverne. Ta väl hand om er. Det är bättre med konstruktiva tankar och jargong, anser jag.

Mvh
Peter

Jag håller med dig! Jag skulle kanske uttryck det annorlunda. Man kan tycka en massa och som gäller en (1) person. Men vad vet man om mat, musik samt att äta på lokal. Typ. Alltså mera studerad kunskap.

Musik kan både stjälpa och hjälpa exempelvis restaurangen att få besök och merförsäljning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ngen-stort

Grythyttan är centrumet för måltidsforskning. Videon från Grythyttans nedan handlar lite om vad jag skulle beteckna som lite grundforskning.
Visst har jag besökt detta centrum och även ätit där. En bra upplevelse!
Själv är jag intresserad av mat och dryck.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-17 05:27

Har precis fått reda på att Professor i Industridesign och Rektor på Konstfack Lars Lallerstedt dog den 28 februari d v s drygt 2 veckor sedan. Han blev 87 år. Skall försöka skriva en slags memoar.

Jag började känna Lars Lallerstedt på 70-talet i samband med att jag flitigt hade kontakt och umgicks med Stig Carlsson och jag träffade Lars Lallerstedt vid många tillfällen genom åren.
År 2000 var det tänkt att Lars skulle designa mina kommande Bremen-högtalare d v s äggen. Tyvärr fick inte Lars Lallerstedt ta nya uppdrag under sin period som Rektor på Konstfack som han blivit utsedd till.
Istället rekommenderade Lars sina adepter/elever från en årskull på 90-talet som Lars ansåg vara den bästa årskull han som lärare haft inom industridesign och som efter examen gick ihop och startade No Picnic Industridesign.
Sagt och gjort, det blev No Picnic som formgav äggen.

Lars Lallerstedt designade d v s stod för formgivningen åt Sonab, d v s av Stig Carlssons högtalare och Sonabs elektronik från 1969 till 1974.
Under varumärket Sonab var det först OA5-2 och OA6-2. Detta var under 1969/70. Därefter Sonabs 70-talsserie; OA12, OA14, OA116, OA2212 och OD11. Även Sonabs elektronikprodukter och skivspelare formgavs av Lars Lallerstedt med en kolsvart och minimalistisk särpräglad design.
Under varumärket Carlsson Ortho-Acoustic formgav Lars Lallerstedt 80-talsserien OA51, OA50 och OA52 som tillverkades och såldes.
LL formgav även modeller som aldrig sattes i produktion d v s OA49 och 3-vägarna samt 4-vägarna. Formgivningen på 3-vägarna och 4-vägarna slutfördes aldrig eftersom Stig aldrig blev klar med dessa.

Alexi har lagt upp 3 sidor ur en tidskrift gällande Lars Lallerstedt.
https://user.faktiskt.io/Alexi/Sonab1.jpg
https://user.faktiskt.io/Alexi/Sonab2.jpg
https://user.faktiskt.io/Alexi/Sonab3.jpg

Lars Lallerstedt, industridesigner/Professor
1938-06-05 – 2026-02-28
Född i Stockholm.

Design åt Sonab
1999–1974 Formgivning av Sonabs högtalare och Elektronik.
Arbetade tillsammans med Civ.ing. Stig Carlsson 1999–1986.

Samarbetet med Stig Carlsson
Kort Historiebeskrivning och vilka modeller av Stig Carlssons högtalare som LL formgivit.
Sonab OA-4 Typ 2, Sonab OA-5 Typ 2, Sonab OA-6 Typ 2, Sonab OD-11, Sonab OA-12, Sonab OA-14, Sonab OA-116, Sonab OA-2212
Carlsson Ortho-Acoustic OA-50, OA-51 och OA-52.
”Trevägarna” samt Carlsson Ortho-Acoustic OA-49 som aldrig tillverkades men som var tänkt som en billigare modell där inledande samtal pågick med IKEA.

Lars Lallerstedt - historia
LL was Graduated from National Collage of Arts, Crafts and Design in Stockholm 1963.
Received the schools award and a grant from American-Scandinavian Foundation to study industrial design at Pratt Institute, New York, USA 1965-66.
LL was active as a consultant in industrial design since 1963: agriculture, medicine, building industry, audio equipment, household appliances, radio- and telecommunications have been some of many fields.

Flera produkter har mottagit nationellt och internationellt erkännande och finns representerade i många svenska hem samt på Nationalmuseet.

Professor Lars Lallerstedt
Sedan 1964 jobbade LL med industridesign och medverkade vid uppbyggnad av utbildningen i industridesign vid Konstfack.
Sedan 1976 var LL lärare på Konstfack.
1999–2003 var LL Rektor på Konstfack.
2003–2005 var LL Associate Professor vid SSES, Stockholm School of Entrepreneurship, ett samarbete mellan Handelshögskolan i Stockholm (HHS), Karolinska Institutet (KI), Konstfack, Kungl. Tekniska Högskolan (KTH) och Stockholms universitet.

Internationell erfarenhet från designutbildning som gästprofessor i Skandinavien, Indien, Kina och Japan. Medgrundare av Sweden Design Ltd i Hongkong. Initierade och deltog i utställningar och seminarier om svensk design internationellt. Jurymedlem i USA och Indien för designutmärkelser.

LL var engagerad inom industridesign, utbildning, utveckling och marknadsföring samt etablerade ett arkiv för svensk design vid Centrum för företagshistoria i Stockholm.

Här är en kort videosnutt.

RIP!

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-03-17 11:13

Det var han som gjorde att hifi kunde vara snyggt. Jag har en skapelse hemma av honom. Sonab R4000-2.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-17 12:05

Fin restaurangmiljö, också kul med dubbla vägghögtalare för 4 pisteradianers strålningsvinkel. Och jag är en fan av Lars Lallerstedt. Favoriten designmässigt är såklart OA51. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-03-17 12:20

Har missat all LL gått bort.
R.I.P.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2026-03-17 12:55

RIP !
Tack för stora insatser

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-17 13:35

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-17 21:35

Imperial-Blomman skrev:Har missat all LL gått bort.
R.I.P.

Svenska Wikipedia har fortfarande missat att Lars Lallerstedt gått ur tiden.
Men engelska Wikipedia har uppdaterat sin information.

Mvh
Peter

mickecarlsson

Inläggav mickecarlsson » 2026-03-17 22:07

Jag uppdaterade den svenska Wikipedia om Lars bortgång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-17 23:54

Jättebra. :)
Bra att du även hänvisade till den länk som Morello visade.
Kudos till Morello.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-18 00:29

jonasp skrev:Fin restaurangmiljö, också kul med dubbla vägghögtalare för 4 pisteradianers strålningsvinkel. Och jag är en fan av Lars Lallerstedt. Favoriten designmässigt är såklart OA51. :)

Tackar!
Ja, OA51 är väldigt fin. Gillar även OD11 och OA12.
Tyckte även om OA6-typ2 designmässigt. Även OA49 var väldigt fin, men den kom aldrig i produktion.

Bilder på OA49 finns här.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=29882&p=727283

Då jag såg OA49 hemma hos Stig då det begav sig och tog del av Stigs mätningar så såg den väldigt fin ut, kanske finast design av alla LL-design av Carlssonhögtalare. Jag såg den monterad utan nät.
Men Stig fick aldrig till tonkurvor som han ville ha det. Det tyckte jag var trist.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-18 18:08

Jag hade även en Ouno-telefon i min ägo under en tid. Vit.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

momotom

Inläggav momotom » 2026-03-18 19:05

En svart här. Den verkade vid första anblick ganska obekväm, men den var inte alls så dum att klämma under hakan (vad jag minns). Snygg!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2026-03-19 06:56

Jag hade ingen aning om att Lars Lallerstedt designat högtalare och telefoner. Men det blir massa personliga minnen och speciellt Telias olika mynttelefoner ger mig vibrationer om en svunnen tid. Under år var jag beroende av sådana för att kunna kommunicera med flickvän/hustru. Det var dels lumpen och en arbetsgivare i Småland som absolut inte tillät privatsamtal. Mobil var ju inte påtänkt.

Här är Televerkets lite sena version av en mynttelefon. Observera namnet ouno som kan läsas från båda hållen.

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi