Bygga OA51.PB

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Re: Bygga OA51 P/B

Inläggav smorgar » 2026-03-04 10:33

Det kanske är bäst att hålla sig till klassiska SD fötter då menatt applicera lite färg bara...

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-04 18:14

Nån som har koll på storleken på kabelskor man behöver till Purifi samt Bliesma elementen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2026-03-05 07:34

Jo den är i stål eller rostfritt
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-05 08:43

Mina är i PLA 100% infill 0.12mm Solid as a rock :twisted:
IMG_8220.jpg
IMG_8220.jpg (256.24 KiB) Visad 1559 gånger
IMG_8219.jpg
IMG_8219.jpg (899.25 KiB) Visad 1559 gånger

Kameran får dom att se rätt fula ut, kanterna är 99% släta och går knappt att känna lagrena när man drar fingret över.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-05 11:28

smorgar skrev:Nån som har koll på storleken på kabelskor man behöver till Purifi samt Bliesma elementen?

Fick svar av Purifi att det är en 4.8mm gulplätterad spad-teminal men dom rekommenderar att löda istället för att använda skor. Om någon skulle leta samma info i framtiden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-05 16:07

smorgar skrev:
smorgar skrev:Nån som har koll på storleken på kabelskor man behöver till Purifi samt Bliesma elementen?

Fick svar av Purifi att det är en 4.8mm gulplätterad spad-teminal men dom rekommenderar att löda istället för att använda skor. Om någon skulle leta samma info i framtiden.

Gav det något skäl till det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-05 16:39

petersteindl skrev:
smorgar skrev:

Gav det något skäl till det?

"We recommend soldering the wires, so there is no chance of rattling."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-05 17:51

Ok, eliminera vibrationer mellan kontaktdon och anslutningsterminal.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-05 19:01

petersteindl skrev:Ok, eliminera vibrationer mellan kontaktdon och anslutningsterminal.

Japp... Jag är lite kluven och lutar nog mer åt att löda då jag knappast kommer byta element i närtid. Eller kanske inte någonsin, vem vet...

Finns det något speciellt ställe som det är bättre att handla Bliesmadiskanterna på? Deras officiella sida säljer ju inget utan hänvisar till diverse återförsäljare runt om i världen och jag vet inte om något ställe är bättre än något annat.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-12 18:01

Ibland ska man ha tur...

Har suttit med lite ångest (på grund av priset) inför att beställa Bliesmadiskanterna i veckan som gått. Brukar morgonsurfa lite på hifitorget för att se vad folk säljer och sådär bara för skojs skull. Till min stora förvåning dök det upp 2st T34A-4 för halva priset. Efter en kort dialog med säljaren så slog jag till!

Nästa blir Purifielementen och sen vidare till delningsfilter.

Väldigt snart börjar jag bygga. Jippi! :D

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-17 13:27

Har klurat en del på detta med att såga upp hålet för att få ner Bliesmadiskanten. Sticksåg har rekommenderats och det eller något liknande måste jag skaffa för att kunna ta mig in för att installerat förlängen av basreflexröret men jag klurar på om detta kan vara en bra lösning för att såga upp hålet i baffeln för att kunna montera diskanten.

Finns i 78mm, precis den storlek som T34A-4 har... I värsta fall kanske man får fila lite om det blir trångt... Gällande öronen som också ska gå ner så tänker jag nog använda en borrmaskin och göra två öglor bara.
https://www.elbutik.se/product.html/dos ... ps-och-tra

Vad tror ni om en sån lösning? Det är väl bara att plugga i valfri borrmaskin och rocka loss? Eller är det svårt att såga på detta viset med en dosborr/fräs? Dom är ju egentligen avsedda för släta ytor som t.ex. en vägg, min yta har ju redan ett stort hål i mitten...

Anna lösning kan ju vara att gå runt med ett mindre borr och sen såga mellan hålen med en lättare handjagare:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000061678

[Edit] Nu var jag nog lite förhastad här, tog fram skjutmåttet och mätte hur mycket av orginalhålet som behöver sågas upp och det visade sig vara pyttelite, ett par mm bara så då känns det onödigt att gå på en sån här lösning. Det är ju nästan så att jag kan slipa bort det som behövs med en dremel. [/Edit]

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-03-17 14:14

Hålsågar brukar sällan ge exakt den diametern man väntar sig eller vill ha. Om du vill borra upp ett befintligt hål så behöver du ordna ett centrumhål, så en ribba över det befintliga hålet behövs. Att försöka styra själv går inte, man får vara glad om man bara förstör det man försöker borra upp då.

Det går att fräsa på frihand men det är ganska svårt att få det snyggt då fräsen har en del egen vilja.

Jag tycker att sticksåg är enklast, men resultatet blir inte perfekt. Även om dimensionerna kan bli ganska exakta så syns det att det är gjort på frihand.

De riktigt bra metoderna är att använda en överhandsfräs och en cirkeljigg där du lagar det befintliga hålet tillräckligt för att få ett centrumhål. Eller så kan man 3d skriva en mall att fräsa efter med en kantfräs, dvs en fräs som har ett kullager längst upp som ligger mot mallen.

pna

Inläggav pna » 2026-03-17 14:48

Neuhausen skrev:Eller så kan man 3d skriva en mall att fräsa efter med en kantfräs, dvs en fräs som har ett kullager längst upp som ligger mot mallen.

Det här tycker jag är den klart bästa metoden för att justera befintliga hål. Jag brukar iofs laserskära en bit MDF med det nya hålets dimensioner och de befintliga monteringshålen, skruva fast den i monteringshålen och sen köra handöverfräs med just en sån kopierfräs med kullagret i rot-änden av frässtålet. Men 3d-printa bör ju funka lika bra, och då kan man ju också göra en styrning som går in i det gamla hålet om man vill. Det är dock skönt att ha en tillräckligt stor mall så att fräsen får bra stöd, vet inte hur enkelt/snabbt/bra det skulle bli med 3d-skrivare.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-17 15:25

Eftersom jag ska ha en platta över hålet så spelar det inte jättestor roll hur fint det blir. Vill ju såklart inte fördärva den heller om man skulle släppa lös en rottweiler på att tugga upp hålet...

Just nu lutar det åt att göra det manuellt med en liten sticksåg, alternativt skaffa någon form av slip-grunka som man kan köra på borrmaskinen och gå runt varv efter varv... En sån här borde ju göra ett galant jobb tänker jag: https://www.amazon.se/wolfcraft-Roteran ... B001W7AWYE

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-03-17 20:17

https://www.hornbach.se/p/profilrasp-wo ... t%E2%80%A6

Ja brukar köra m en sån här.
Ska man avverka lite material m slippappers trissan så blir de väldigt dammigt å tar tid.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II, OA-6 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-03-17 20:52

Roterande fil eller rasp från Biltema funkar kanon, printa ut en mall på monteringshålet eller en hel printad modell med yttermått och hålbild så är det lättare att passa in mer noggrant.
I mallen lägger du även till hålbilden så du kan förborra skruvhålen, blir mer exakt och snyggt.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-19 12:06

Mycket bra tips!

Jag har så dålig koll på diverse verktyg. Jag har sett mycket men vet sällan vad det heter, vissa grunkor har rätt speciella namn.
Blev en rasp, den som Blomman föreslog och även en väldigt liten manuell sticksåg som jag behöver för att komma in och förlänga basreflexröret: https://www.amazon.se/Magicbox-Metalls% ... B0DQTDHYXV

Beställning av diverse kontakter, ull, skruv etc är lagd hos Hifikit.
Jag hittade via forummedlem pna JLCCNC som är ett kinaföretag där man kan beställa diverse saker för CNC, laser, vatten... listan är lång. Beställde då två plattor för diskanten i rostfritt + pulverlackning, gick på $25,20 inklusive frakt skatt osv för två plattor. Får se resultatet när dom landar men det ser ut att vara ett väldigt seriöst företag så jag har tämligen höga förhoppningar med med tanke på priset så förväntar jag mig kanske inte perfektion. Ska bli spännande att se hur det blir!

En diskantplatta kommer att skrivas ut i låg kvalite i 3D printer för att måtta ut hålet i mitten och skruvhålen runt om, alltså användas som mall. Det kommer bli en långsamt och försiktigt arbete med fräsen som Blomman föreslog och eventuellt inslag av sticksågen.

Användarvisningsbild
smorgar

Re: Bygga OA51.PB

Inläggav smorgar » 2026-03-25 18:58

Givetvis inser jag först nu att cutout till PTT6.5X04-NFA-06 är ändrad med 3,3mm från PTT6.5X04-NFA-01 och det blir givetvis ett problem med de distansringar jag redan har printat :evil:

Hur ska man tänka gällande cutout? PTT6.5X04-NFA-06 har en cutout på "148.3mm MAX" som Purifi specar men jag är osäker på vad "MAX" innebär och om man t.ex. borde ta 148.3+2=150.3 för att ha 1mm till godo på bägge sidor, eller behövs det mer/mindre? Finns det någon tumregel?
När jag mäter nuvarande ringen som är för liten så är den på 147 och NFA-01 har "145 MAX" så där har man alltså 1mm till godo på bägge sidor. Är det så jag bör tänka med den nya desginen av ringen då med?
PTT6.5X04-NFA-06.png
PTT6.5X04-NFA-06.png (98.48 KiB) Visad 361 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-03-25 20:33

Ja de där e ruskit irriterande att de skiljer några mm.
Ja märkte det när ja prova alu varianten.
Gör hålet 150mm så går elementet i.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II, OA-6 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-25 20:51

Imperial-Blomman skrev:Ja de där e ruskit irriterande att de skiljer några mm.
Ja märkte det när ja prova alu varianten.
Gör hålet 150mm så går elementet i.

Mycket bra förslag, varför krångla till det i onödan så att säga :)

Hur blev det med alu varianten tycker du?
Har själv gått och klurat rejält på att köra dom istället då prisskillnaden är knapp men jag har ingen aning om hur man skulle hantera ett sånt filter. Någon kunnig uttryckte att det är svårare med filter till såna element men jag är helt grön på området så hela grejen verkar svår tycker jag.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2026-03-25 21:27

Ja föredrar papp varianten.
Den e lite varmare i klangen.
Ja hade långslagiga papp varianten tidigare.
Den hade ja kört vidare med om ja inte haft OS-52.
Ja kör nu m kortslagiga pappvarianten.
Den e lite renare i midden å har tillräcklig slaglängd för mitt bruk.

Alu varianten gilla ja inge vidare.

Ja filtren blir lite bökigare m alu varianten.
Den har lite uppbrytningar som måste tas hand om.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-26 12:44

Fick svar från Purifi gällande cutout och dom säger så här:

"The baskets are 148mm nominal with tight tolerances.
148.5mm diameter cut-out should be plenty of margin."

För framtida referenser.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-27 11:50

Liten update... Här pågår det något... Att Purifi har 3D modeller av sina element är ju supersmidigt!

Baffel.png
Baffel.png (47.96 KiB) Visad 190 gånger

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-03-30 11:12

Kom ett litet paket från LJCCNC idag med två väldigt fina plåtar till Bliesmadiskanterna. Dom är inte perfekta, men det lilla skav som finns vid ett av skruvhålen på båda bitarna kommer inte att synas då elementet täcker över. Jag antar att dom har haft plåtarna hängandes i en krok för lackningen så det är nog det som gör att det saknas en dutt lack på samma ställe på bägge bitarna.

Men för 250kr ink. frakt och tull så är det rätt magiskt resultat. Extremt välpackat dessutom. Har testpassat dom i bygget och det passar perfekt!
OA51_Bliesma_plåtar.png
OA51_Bliesma_plåtar.png (894.3 KiB) Visad 112 gånger

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-04-01 14:21

Är det någon som har koll på var jag hittar ritningen på elefantörat som någon gjorde? Vill minnas att det var en ram av stålprofil men jag kan för mitt liv inte hitta den på forumet...

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati