Moderator: Redaktörer
exmag skrev:Det går att visa "moder" också. Tyvärr har jag inte med moder vid mätplatsen så det stämmer inte så bra med frekvenskurvan. Kanske kommer i framtiden.
EXmag skrev:Genom att klicka på ”Moder” kan man få fram rumsmoderna för de valda rumsdimensionerna. Rött är toppar och blått är dalar. Dessa stämmer stämmer sällan med frekvenskurvan eftersom te:
Ett kul initiativ, men jag har lite svårt att förstå programmets syfte.
Hur beräknas den "formaterade" frekvensgången?
I-or skrev:Toppar och dalar i frekvensgången kan inte bestämmas enbart utifrån rumsdimensionerna utan även käll- och mottagarposition måste vara kända.
Maarten skrev:Givetvis ska du hålla saker för dig själv (om du vill) men att det både var skarvning och någon form av medelvärdesbildning gissade jag.
Det luriga är att sådana här antaganden kan lika väl leda rätt som som fel. T ex körde jag alldeles på för många sidospår vid designen av Räven pga tveksamna påståenden på nätet (inkl Faktiskt). Som tur fanns I-or som en säker källa till kunskap.
Vill man ha god koll är det fönstrad- och markplansmätning, alt fönstrad i kombination med InRoom som gäller. Det sista är ju också I-ors recept för ekvalisering.
double niva=0;
double smo=0;
niva=double_G_levelProj[850];
double f_ref= double_G_freqProj[idxAttach];
double levelRef = double_G_levelProj[idxAttach];
double w_ref = f_ref / Fc;
double numRef = w_ref * w_ref;
double denRef = sqrt( pow(1.0 - w_ref*w_ref, 2.0) + pow(w_ref / Qtc, 2.0) );
double H_ref = numRef / denRef;
double dB_ref = 20.0 * log10(H_ref);
double tailLevel=0;
double Fb = 160/sqrt(Vb);
double Ql = 1.0;
exmag skrev:Maarten skrev:Givetvis ska du hålla saker för dig själv (om du vill) men att det både var skarvning och någon form av medelvärdesbildning gissade jag.
Det luriga är att sådana här antaganden kan lika väl leda rätt som som fel. T ex körde jag alldeles på för många sidospår vid designen av Räven pga tveksamna påståenden på nätet (inkl Faktiskt). Som tur fanns I-or som en säker källa till kunskap.
Vill man ha god koll är det fönstrad- och markplansmätning, alt fönstrad i kombination med InRoom som gäller. Det sista är ju också I-ors recept för ekvalisering.
Glömde en sak:
Jag skarvar inte på något sätt utan använder befintlig frekvenskurva som jag skruvar om en del på.
"Skapa projekt" använder jag för att krympa originalkurvan till 1500 pixlar som formateringen kan jobba med. Originalkurvan kan innehåll mer än en miljon rader. Detta krymps ner till 1500 rader men inget tas bort för att passa in i den logaritmiska skalan men bara 1500 av raderna används.
En liten del av koden:
- Kod: Markera allt
double niva=0;
double smo=0;
niva=double_G_levelProj[850];
double f_ref= double_G_freqProj[idxAttach];
double levelRef = double_G_levelProj[idxAttach];
double w_ref = f_ref / Fc;
double numRef = w_ref * w_ref;
double denRef = sqrt( pow(1.0 - w_ref*w_ref, 2.0) + pow(w_ref / Qtc, 2.0) );
double H_ref = numRef / denRef;
double dB_ref = 20.0 * log10(H_ref);
double tailLevel=0;
double Fb = 160/sqrt(Vb);
double Ql = 1.0;
exmag skrev:Gamla hederliga "C" är det jag programmerar i.
Jag började programmera när datorerna inte var mycket snabbare än att räkna med sticka. Då krävdes C för att för att få fart på det. Idag kan man programmera i högnivåspråk som Basic, Java, perl eller liknande pga att datorerna är så snabba. Men jag är van vid C och håller fast vid det. Dessutom är programman i C "stand alone"-program. Vilket betyder att allt som behövs för att programmet skall fungera finns i ett kompilerad C-program. Java och dess olika kusiner, som exempel, behöver en modul som ligger i datorn för att kunna köras.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster