Hursom så öppnade jag den nya AA-1030:n igår och började med att mäta upp bias och nollspänning från slutsteget, och de var okej justerade för stunden. Sen några liter elektronikspray (PRF 7-78 i potentiometrnarna och vanligt oljefri elspray i övrigt) och motionerande av knappar och vred. Och en bit eltejp över de lättåtkomliga anslutningarna till power-knappen för att slippa få 230V i fingrarna för kroppen beter sig så konstigt efteråt i minst en kvart. Efter koll att spänningar från strömförsörjningen var okej och att tomgångsströmmen ligger stabilt på ca 220 mA utan högtalare inkopplade, så kopplade jag in högtalare och Spotify via AUX. Men det kom inget ljud ut överhuvudtaget
Idag har tankarna småputtrat hela jobbdagen på att det är så himla osannolikt att BÅDA kanalerna på tone-control-kortet skulle sluta funka. Det är möjligt men väldigt osannolikt att en elchock anlänt via AUX eller bandspelare ända till tone-control och skada nånting där. Så jag har kollat i schemat igen och på kortet "Filter PC board AA-5272" finns en liten krets som ser ut att kunna stänga ner ljudet i båda kanalerna om spänningen från power-supply inte är hög nog. En mute-krets helt enkelt. Nu har jag lossat AA-5272 och kan konstatera att det dock inte riktigt ser ut som PCB:t i servicemanualen.
Det ser ut som att en del av power-supply till 50V är flyttat till detta kortet. Alltid lite trist när man inte hittar exakt rätt service manual, men förmodligen stämmer schemat ändå hyggligt även om komponenter har flyttat till ett annat kort. Sladdarna till kortet (på bilden nedan) är väldigt korta så jag tror jag märker upp alla sladdar med min Dymo och virar loss dem. Borde vara tämligen säkert att alla byta dioder, transistorer och elektrolyter bara på den här kretsen. Jag vill helst inte byta några komponenter innan jag tror att jag har hittat felet, för man vill undvika att introducera nya felkällor som en felvriden konding eller transistor. De här PCB:erna har ingen markering så jag får göra några själv innan jag lossar komponenter med en vit tunn Poscapenna.