Vardagsrumstangentbord

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Vardagsrumstangentbord

Inläggav Neuhausen » 2026-03-31 23:33

Har någon tips på ett trådlöst tangentbord med pekplatta och bakgrundsbelysning som går att köpa idag?

Jag har använt K400 plus ganska länge och kan inte komma överens med det. Pekplattan är ryckig och något är fel med placeringen på tangentbordets layout så det är en plåga att skriva på även i korrekt ställning och kräver mycket trial and error om man vill skriva på med en hand.

Ett par vänner har haft K830 vilket var mycket bra, men det har inte gått att köpa på flera år och ouppackade tangentbord finns att köpa för tusentals kronor, många gånger av vad de kostade när de var nya.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vardagsrumstangentbord

Inläggav goat76 » 2026-04-01 00:08

Har använt mitt K400 i hur många år som helst utan någon tillstymmelse till ryckighet, det har alltid flytit på mjukt och fint.
Kan det möjligtvis vara så att den ryckighet du upplever kommer av yttre störningar från någon annan elektronik, eller att du inte har mottagaren fullt optimalt placerad. Vad gäller mottagaren så har jag alltid kört med en USB-förlängningssladd, så att den kan placeras lite mer "i sikt" för tangentbordet.

K400 är riktigt smidigt att ha i knäet, och den lilla knappen som är placerad högst uppe och längst till vänster som fungerar som vänster klickknapp underlättar verkligen för snabb navigering på websidor, genom att man vilar vänster tumme på den medans man navigerar pekplattan med höger pekfinger.

Tyvärr har jag inget annat att rekommendera, och jag föreslår att du införskaffar dig en föröängningssladd så kommer du nog slippa den ryckighet du upplever. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-04-01 00:29

Jag uttryckte mig väldigt oklart, det är scrollen med pekplattan som fungerar väldigt dåligt. Musfunktionen fungerar bra även om de stora plattorna man är van vid gör det lite ovant på den lilla plattan.

Den bra scrollfunktionen på Apple datorer kan eventuellt göra att man blir mer kräsen, scrollen på alla vanliga laptops tycker jag att är ganska kass. Men det är betydligt värre på det här tangentbordet. Så illa att man drar sig för att scrolla i många fall då man är rädd att behöva leta var man var. Det är lika illa på Windows och Linux.

Räckvidden tycker jag att är bra och det verkar mindre störkänsligt än mina andra Logitech enheter. De har ganska mycket nytta av förlängningen som du nämner. Det här tangentbordet har jag använt problemfritt till en dator i ett annat rum som varit ansluten med lång HDMI kabel.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-01 00:47

Hackigheten har mer att göra med Windows. Om det är Chrome du använder så är det bara att ladda ner en extension som heter "Chromium Wheel Smooth Scroller", vilken ger lika smidig scrollning som på en Apple dator.

Följande settings fungerar väl för mig. Prova den och återkom gärna med vad du tycker.

Screenshot 2026-04-01 004251.png
Screenshot 2026-04-01 004251.png (135.02 KiB) Visad 91 gånger

Återgå till Köpråd