Atmos Audio avslutar Loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav dewpo » 2026-04-01 23:25

goat76 skrev:
dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Samma här, det är den största nackdelen med Atmos och jag kan inte förstå varför dom inte gör något åt det.

Nu tror jag att Apple äntligen har tagit tag i problemet? Min Apple TV har åtminstone sedan senaste uppdateringen börjat hålla Atmos strömmen öppen även när det inte spelar :D
Hoppas bara att Apple ökar på antalet konserter med Atoms snart? Än så länge så finns det bara en handfull och vanliga album med Atmos har jag inte riktigt fastnat för.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav goat76 » 2026-04-01 23:44

dewpo skrev:
goat76 skrev:
dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Samma här, det är den största nackdelen med Atmos och jag kan inte förstå varför dom inte gör något åt det.

Nu tror jag att Apple äntligen har tagit tag i problemet? Min Apple TV har åtminstone sedan senaste uppdateringen börjat hålla Atmos strömmen öppen även när det inte spelar :D
Hoppas bara att Apple ökar på antalet konserter med Atoms snart? Än så länge så finns det bara en handfull och vanliga album med Atmos har jag inte riktigt fastnat för.

Jag lyssnar knappt något på musik i Atmos då det mestadeles är mainstream-artister som släpps i formatet. Jag kan inte heller se att de band jag till största delen lyssnar på någonsin kommer släppa sin musik i Atmos, det är snarare så att det är vinyl som anses vara det mest väsentliga formatet i dessa musikgenrer. :)

MEN, jag lyssnade faktiskt genom Apple TV på några Atmos-spår för 2 veckor sedan främst i undersökningssyfte, och om jag inte minns fel så var inte längre låtspårens början kapade i Tidal heller.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi