Slavbas i bilstereo

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MickeE

Slavbas i bilstereo

Inläggav MickeE » 2006-05-14 17:25

Hejsan!

Sitter och funderar på hur jag ska lägga upp stereon i nya bilen som snart ska införskaffas. Det ska bli en Porsche 944. Eftersom det är en "sportbil" så vill man ju gärna snåla in på vikten där man kan. Så jag tänkte helt sonika på ett hyffsat "fett" framsystem bestående av Peerless Definiton.5 5.25" + diskant i framdörrarna. Sen vill jag helst köra utan sub. Så nu sitter jag och funderar på att montera slavbasar i framdörrarna. Gjorde en liten mall i sketchup, se nedan.

Har lite böcker i ämnet men, hur funkar dem? :wink:
Hur bestämmer man avstämning osv osv, är en port att föredra.
Funderar även på att bygga om dörrsidorna helt i kolfiber, då borde det ju bli lite stadigare än orginal.

Ge mig lite synpunkter och tillrättavisanden :)

Bild

MVH Micke

Ändrade bildlänken till en smidigare dito. :) /V8
Nu med 190kg Betong i Vardagsrummet

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-16 12:39

Jag är skeptisk mot slavbasar i bilar. Överhuvudtaget är användandet av portade lådor till framsystem ytterst ovanliga då de flesta element gör sig bäst i små slutna lådor. Dessutom är ju volymen man har att jobba med oftast väldigt liten.

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-05-16 15:33

hehe ja jo, tänkte mest testa något lite annorlunda för att få "monsterbas" i framsystemet. Idag kör jag 3vägs fram och tycker nog att lite mer hade nog inte skadat i utsträckning nedåt, fast jag har en 6.5:a nu.

Men det blir väl att man leder ut lådan i dörrsidan, där finns ju ett antal liter att spela på. Men har fått lite tips på andra varianter nu istället för slavbas och portat framsystem.

Fyller väl på med info när det börjar närma sig bygge :).

MVH Micke

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-05-16 23:57

Mitt tips är att bygga en liten baslåda fram i bilen. Det har jag gjort och jag är väldigt nöjd. :) Här kan du se hur jag har gjort: http://hem.passagen.se/stefanslk/slk/Ljud.htm

Nu vet jag inte om dom där basarna finns att köpa längre men det finns ju andra små basar som spelar bra i små lådor. Tex JL-Audio har en 6,5-tummare som spelar fint i 5 liter sluten låda.

Sen är det klart att du ska bygga dörrsidor i kolfiber! :wink:

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-17 09:47

Lite OT kanske så jag ber om ursäkt, men var får ni tag i kolfiber? Jag har lite funderingar på att göra en frontpanel till min förstärkare i kf, jag tror att det kan bli snyggt med lite klarlack.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-17 11:47

Funderar även på att bygga om dörrsidorna helt i kolfiber, då borde det ju bli lite stadigare än orginal.

Framförallt vill man inte ha en resonant plåtlåda bakom dörrsidan. Det räcker inte med en stabil baffel att montera elementen i. Bildörrar är ganska långt ifrån optimala högtalarlådor.
I en Porsche 944 hjälper den lilla kupén till att förstärka basen en hel del. Ta denna formel: 344/2xlängsta kupémåttet och du får en förstärkning med ca 12 dB/oktav under den frekvensen. Är kupén 2 m lång förstärks frekvenserna under ca 86 Hz. Dessvärre är störnivån i bil tokhög. Vid låga frekvenser är den oftast 100 dB eller mer när man kör(de siffror man ser i test är mätta med A-kurva).

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-05-17 12:20

StefanA skrev:Mitt tips är att bygga en liten baslåda fram i bilen. Det har jag gjort och jag är väldigt nöjd. :) Här kan du se hur jag har gjort: http://hem.passagen.se/stefanslk/slk/Ljud.htm

Nu vet jag inte om dom där basarna finns att köpa längre men det finns ju andra små basar som spelar bra i små lådor. Tex JL-Audio har en 6,5-tummare som spelar fint i 5 liter sluten låda.

Sen är det klart att du ska bygga dörrsidor i kolfiber! :wink:

Kanon snyggt bygge!

Tänkte köra utan baslåda och sådan för att spara in lite vikt. Annars har jag en JL Audio W6-v2 10" bas liggandes och ett stort slutsteg till detta.

Vad vägde din baslåda när den var färdig och klar så att säga?

Trepip: Hittade min snutt kolfiber på Blocket när en kille på Åland sålde ut det han hade kvar. Vet inte om han har något kvar dock.
Kolla in denna adress: http://www.kolfiber.info/
Det är hans hemsida med mail och lite tips på hur man ska göra osv.

MVH Micke

PS. Tack V8 för att du fixade bild länken DS.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-05-19 00:31

Trepip: Jag får min kolfiber från en firma hemma i byn, så det borde finnas nån närmare Göteborg som har kolfiber. :wink:

MickeE: Jag vet inte vad baslådan väger men kanske 10kg. :roll: Det är inte mycket i en bil. Jag tror knappast att du känner av det ens i en Porsche! :D Och om du gör dörrsidorna i kolfiber så tjänar du kanske lite vikt där. :wink:

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-19 09:53

Tackar för länken, igår kväll skickade jag iväg en beställning. Nu i morse fick jag en bekräftelse att det var postat och klart. Det var snabbt marscherat av dom.

Min erfarenhet av basar i framdörrar är att det kan vara svårt att få bort resonans ljud från alla stag, fönstervevar och dylikt. Men med lite handpåläggning går ju det att ordna.

Så om det inte finns plats under I-brädan hade jag funderat på att ersätta handskfacket.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-05-19 21:15

Hej igen :)

Jo vi får se hur jag gör, annars behöver ju bara min JL 10" bas ca. 20liter sluten låda för att lira "korrekt". Får grunna lite på hur jag ska göra, har nog jagat rätt i ett billigt Phoenix gold zr kitt. Men de vill tydligen lira ut i dörren för att få med "allt" i basen osv.

Trepip: Kanon kul att du beställde. Det är hög finish på grejjerna med. Satt säkert i 10min och bara tittade på kolfiber väven när jag fick den :wink: .

MVH Micke

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-23 13:11

Det var allt en kalas fin service från kolfiberleverantören :D , det damp ner ett brev på måndagen! Jag kan verkligen rekommendera det stället till alla som ska handla fiber!

MickeE skrev:
Satt säkert i 10min och bara tittade på kolfiber väven när jag fick den .

Jo visst var det svårt att slita sig :wink: .
Mot ljusare tider

Återgå till DIY-forum