Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2026-04-10 21:24

I ovan är det bara EQ för basarna. Rävarna helt utan EQ.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-04-10 21:41

Maarten skrev:Jag tar mig friheten att posta två mätningar från lyssningsplats som ejulio skickade för att om möjligt få lite reflektioner (!) / feedback varför väggabsorbenterna inte ger mer positivt bidrag:
Röd: Med väggabsorbent, grön utan:

ejulio-Räv_med_utan_väggabsorbent.png

Spontana tankar från mitt håll är att det finns ju andra reflektioner och resonanser som påverkar, liksom att ejulio kanske har ekvaliserat? Det ser ju förhållandevis jämnt ut för att vara lyssningsplats.

Edit: InRoom ser exemplarisk ut, förutom i övre diskanten, vilket talar för en del ekvalisering:

InRoom-ejulio-Räv_med_utan_väggabsorbent.png

Edit 2: Ex på skíllnad med och utan dämpning av sido och frontvägg:

dämpning_vägg.png

Jag får läsa och försöka förstå, men stort tack för inläggt. Intrycket i hur det låter just nu är att akustiskt har hög grad av 3D-känsla med en röst som bara hänger i luften där i mitten. Sweetspot hyggligt bred, men inte jättemycket att spela på, kanske 50 cm totalt,dvs. +- 25 cm i sidled. Inget behov av skruvstädslyssning i alla fall. Stråkar låter väldigt bra och vad jag kan se beror det på rätt fin frekvensgång från ca. 1500-6000Hz.

Jag har en del jobb kvar i delningsfrekvensen mot basarna och kanske inställning av delay på rävarna som jag brottas lite med. Finns säkert mycket mer att göra också. Svårt det här...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-04-10 22:16

Som sagt, bra om du även mäter 1 resp 1,5 m ifrån i riktning mot lyssningsplats för att få lite mer koll på vad som är reflexer och rumsresonanser.
Du kan även testa att flytta högtalarna en bit från väggen och se vad det gör för ljudbilden (stabilitet och bredd).
Mätmässigt ser det hittills bra ut och det är nog mest finlir som återstår.

Glebster skrev:Intressant inlägg, Maarten, tack!

Vassego! Även jag tyckte det var intressant. T ex att se hur förhållandevis lite väggabsorbenten gav. Men det behövs nog några mätningar till.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-04-11 08:56

Tycker inte heller att det verkar absorberas så mycket.
Där det tycks göra positiv nytta är kring 3000 .
Skulle va intressant med en mätning med absorbenten utan ram.
Skulle gärna vilja ha mätfilerna, med och utan som jag själv kan leka med tidfönster :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

rigi

Inläggav rigi » 2026-04-11 09:34

Är inte första reflektionen för tydlighet? Med dom tester jag gjort så upplever jag det är så och ser inte heller så mycket att frekvensgången påverkas. Finns någon annan meny i REW man kan se detta men kommer inte ihåg det nu.

Föregående

Återgå till DIY-forum