chest punch?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Maarten
Rävolutionär

Re: chest punch?

Inläggav Maarten » 2026-05-14 10:40

Det är något skumt med dina inställningar (eller möjligen mätningar). Du ska inte tappa 5-8 dB i basen bara för att högtalarna inte "spelar i fas", om du inte menar att du kopplat basmodulerna ur fas eller att du kör topparna som fullregister.

Annars kvarstår intrycken från tidigare mätning med "för mycket bas, en stor puckel 80-100Hz och dessutom SBIR 130-250 Hz".

Som sagt: REW + U-mik = enkelt, och förmodligen mycket bättre, så det är vägen framåt
. Annars blir det bara spekulationer och cirkelgång.
Om jag ändå spekulerar utifrån den info som finns just nu, så är det ekvalisering som behövs.

Man kan också prova med:
Bild

Ang:
B&W skrev:Jag har alltid sett ett tydligt samband mellan konarea och magsmocka (eller "tryck", "punch", "livekänsla").

Herr Calleberg skrev:Så är det Absolut, fenoment SLAM som känns fysiskt i bröstet är inte på långa vägar fullt utrett.

NAD... skrev:Membranyta i midbas och bas !

Så tror jag fortfarande att stora element och därmed bafflar leder till mindre SBIR.
Det beror dock på vad man menar med "punch" eller "SLAM".

Denna tolkning medför att punchen och SLAMMEN hamnar i SBIR-registret:

Bild

Det finns det en tråd här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... e-it.7900/

Där finns en annan bild från någon studie av MPS; Mean Punch Score :mrgreen: :

Bild

Registret 63-250 Hz påverkar alltså punchen, vilket du har en obalans inom. Det intressanta med bilden är att det finns ett omvänt förhållande mellan "punch" och övre register, vilket inte är förvånande men lätt att glömma bort. Man bör alltså beakta helheten och det gör man bäst genom I-ors tråd: Mätningar för ekvalisering

Studien är här (ej läst): https://aes.org/publications/elibrary-page/?id=20484

Edit: viewtopic.php?f=10&t=74625&p=2305841&hilit=ekvalisering+rum#p2305883
I-or skrev:Det är inte ett överskott av bas i allmänhet som det handlar om när det gäller vad vissa beskriver som långsamt, utan en frekvensgång som stiger kraftigt från 50 Hz och ned till 20 Hz, alternativt uppvisar en kraftig topp någonstans i detta frekvensområde.

Det låter definitivt olika om man höjer hela området 20-80 Hz med 6 dB eller om man låter området under 50 Hz stiga med 10 dB ned till 20 Hz (d.v.s. ungefär samma medelförhöjning).

Som vanligt handlar det alltså i stort sett enbart om frekvensgång.
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-05-14 11:31

Det kan vara en ide att kontrollera så att inga kablar blivit förväxlade på någon eller några av de många basarna, dvs dutta med 1.5v batteri och se hur konen rör sig.

Det bästa är nog att gå vidare med mätning av högtalarna var för sig full range på både i32, även båda i32 tillsammans full range. Därefter basarna.

Mikrofonen bör vara helt fixerad vid mätningen så att den inte kan flytta sig.

För att bli varm i kläderna bara full range mätning på basarna tillsammans och även basar som inte står tillsammans var för sig.

Samma med i32, full range tillsammans och var för sig.

Om du sedan vill dela paketet med mätningar från REW så tror jag att många är intresserade.

Om du har en analog mätmikrofon kopplad till samma usb ljudkort som används för signalen så behöver man inte oroa sig för följande:

Att ha en fast akustisk tidsreferens tror jag att kan hjälpa i längden beroende på vad du har för mätmikrofon, tex med umik-1. Man kan inte lita på att tiden i mätningarna kan jämföras med andra mätningars tid. Så om du har en centerkanal är det naturligt att använda den som referens. Om du inte har center så duger vilken högtalare som helst som du ställer exakt i mitten i linje med i32.

Den drivs sedan på tex vänster kanal och det du testar kopplas på höger kanal...eller tvärtom. Det bästa är att se hur REW är inställt från början och koppla efter det. Så har du de kablar som krävs för att koppla ihop för mätningen så finns det större chans att hitta något konstigt. Det är viktigt att referensen inte flyttas alls.

Men att mäta även utan referens
Så alla basar samtidigt på en av kanalerna från REW.
Båda I32 tillsammans på en av kanalerna från REW.
i32 var för sig på en av kanalerna från REW.

Om du har basar på flera ställen så skall de nog också mätas för sig.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2026-05-15 08:33

Investera i ett cr80 är mitt tips.
Kanske inte löser smällen i bröstet men gissar att du kommer få en aningens bättre ljud ;)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2026-05-15 09:57

Wiims Roomfit är egentligen väldigt bra, men jag tycker den angriper på lite för många punkter.
Här är mina två kurvor, grön med Wiims Roomfit på 10 punkter och magenta är 4 punkter där jag kör bara med att ta ner toppar, medans av Wiims 10 så är 5st höjningar i frekvensen.

Disclaimer så är Wiims Roomfit körd med telefonens mic och magenta kurvan med en Dayton Imm6c.
Men angående chest punch eller SLAM så har jag upplevt det med system där konarean är större, detta var bara ett tips att se över PEQ i Wiim. Sen känner jag mig tryggare med PEQ funktionen än Roomfit, jag tror kanske inte att det kommer ske men PEQ är dina inställningar, logiken i Roomfit kan ju ändras av Wiim i en firmware uppdatering.

Skärmavbild 2026-05-15 kl. 09.50.09.png
Skärmavbild 2026-05-15 kl. 09.50.09.png (1.08 MiB) Visad 10044 gånger

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-19 21:13

Hej!
Tack för alla svar!!

Råkade hamna en bit från lyssningspositionen, men ska besvara och se till att ordna enligt anvisningar när jag är på plats igen :)

IMG_0326.jpeg
IMG_0326.jpeg (1.93 MiB) Visad 9951 gånger

Vi har en alternativ rigg här med, så det går ingen nöd :wink:
IMG_0244.jpeg
IMG_0244.jpeg (908.79 KiB) Visad 9951 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-05-20 17:30

I länken (https://www.audiosciencereview.com/foru ... e-it.7900/) som Maarten tipsar om kan vi läsa:
Everybody talks about punch but few take the time to define it. Is punch an audiophile term only, too vague to have a meaning? Or can we use audio science and engineering insight to fill the term with meaning?

In a previous thread (https://www.audiosciencereview.com/...s ... mics.7742/) competent and experienced speaker designer Klaus Heinz talked about «dynamics», which sounds (sic!) related to punch. Despite Mr. Heinz’s vast experience, he isn’t able to define «dynamics» and describe it using a formula.

Our member and gear designer @March Audio recently wrote the following about his new amplifier:

«...these NC1200 modules have some serious punch».

Are @March Audio ’s words just marketing fluff, or is he using a word that makes sense to him despite not being able to define the term?

In the latest JAES, there’s an article devoted to the term, «A Perceptual Model of "Punch" Based on Weighted Transient Loudness»:

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=20484

Authors Fenton and Lee write: «Punch is an attribute that is often used to characterize music or sound sources that convey a sense of dynamic power or weight to the listener».

The AES article has a literature section that makes it clear that «punch» is NOT a term without content, and many researchers have previously written about the subject. So one cannot wave off the term as pure marketing fluff; there’s something to the term that audio interested people care about.

The AES article deals with punch in recorded material. However, Heinz and @March Audio use the term related to audio gear. So I suggest this path of inquiry when discussing the term «punch»:

(1) Punch in recorded material
(2) Punch reproduced by audio gear

I had primarily gear (2) in mind when I made this thread, but it may be hard to skip any references to recorded material (1)? So feel free to discuss both (1) and (2). For some reason, it seems like most if not all of the AES articles on punch are related to (1).

To start off the discussion, I had a handful of questions in mind:

(a) What does it take make sound with punch? Can we have punch in headphones, in desktop and bookshelf speakers, or does size matter?
(b) Is punch related to speakers only, or can DACs and amplifiers have punch?
(c) Is punch related to SPL? Can we have punch only if sound pressure levels are high?
(d) Is punch related to lower frequencies only, or can a tweeter be «snappy» and have punch?
(e) Are highly efficient (say 120 dB/1W) compression drivers more «punchy» than other driver designs?

Don’t let these questions limit the discussion and feel free to express any thoughts and critique you may have related to the term «punch» :)
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2026-05-20 19:48

Dynamik begränsningar i inspelningar av vissa bastransienter verkar vara legio jämfört med live.
Dynamik begränsningar vid uppspelning pga kompression/distorsion är vanligt. Vanliga lådhögtalare reproducerar ofta ljud i högtalarens övre dynamikomfång. En transient kräver ytterligare odistorderad/okomprimerad dynamik. Men så är sällan fallet.
Dubbel transientbegränsning relativt live ffa med lådhögtalare.
Live dynamiken är lättare att återge med hornhögtalare än vanliga hifi-lådhögtalare. Speciellt längre bashorn ger en mer kroppslig fysisk påverkan. => "Chest punch".
Horn har andra tillkortakommanden men är klart mer transienta enligt min erfarenhet.

JM

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-05-20 22:12

Den högtalare jag stött på med mest ”punch” är Klipschorn hemma hos Lech.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2026-05-20 22:23

De sämsta bashornen jag ägt var 70-80 hornet och Altec Lansing A7 - "Voice of the Theatre". Total frånvaro av "chest punch".

Altec Lansing 1215A W-hornhögtalare hade bra chest punch i mitt damrum. På Sontec invid Vasparken fanns några bakladdade bashorn med bra "chest punch". Philips element? Någon som kommer ihåg namnet?

JM

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2026-05-21 01:25

JM skrev:De sämsta bashornen jag ägt var 70-80 hornet och Altec Lansing A7 - "Voice of the Theatre". Total frånvaro av "chest punch".

Det måste bero en hel del på omständigheterna också i så fall, då jag ägt två par Altec Lansing A7 med 20 års mellanrum, det första paret med elementen 515-8G och det andra med 515B, och båda gav rejäl magsmocka. Nog mest "punch" av alla högtalare jag ägt och haft hemma, det inkluderar då både vintage JBL med 2x15 per sida samt Cervin Vega CLS215-någonting, också 2x15 per sida.
Men A7:orna är ju tunna under 100 Hz även om hornladdningen ovan det ger bra smocka, så visst har jag hört andra system som ger en betydligt mer "fullregisterpunch" :D .
Men de Ino Infra Y-6 (3 x 12" per sida) som jag hade ett tag kom inte i närheten av den fysiska känslan, oavsett eq, även om de hade andra kvalitér så klart.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-06-12 22:17

Tillbaka!!

Jag har fått bukt med symptomen jag berättat om!!
Tack vare en mycket kompetent medlem här.
TUSEN TACK David_A - VILKEN LEGEND!! :D

Jag hade ju som jag skrev om tidigare:

En tydlig energiförlust i lyssningspositionen.
En kraftig dipp runt delningsområdet mellan i32 och basarna.
Känslan av att det spelade “stort” men utan tryck där jag satt.

Så han:
Skrotade Audyssey. (det som karln redan hade varnat mej för tidigare)
Justerade avstånd/fas mellan i32 och de främre basarna.
Justerade delning.
Stängde av de bakre basarna.
…och energin plötsligt kom fram !!!

Det var audyssey som hade fatalt(!) misslyckas att få grejerna att spela i fas..

Efter en hel del lyssnande och manuell justering så PANG - där satt summeringen :D
Efter Davids manuella justeringar så avslutas detta med en WiiM mätning som bekräftar att kurvan är i princip upp och ned vänd mot tidigare.

En destruktiv interferens till konstruktiv summering helt enkelt.

Men de bakre basarna är nu avstängda så länge och de är svåra att få till med en Cinema 30, blir utsläckning direkt de startas.

Problemet är att Marantz inte är *tillräckligt avancerad för att optimera främre basar och bakre basar samt huvudhögtalare samtidigt.
-När vi justerar basar i marantz meny så reagerar inte detta i 2 kanals lyssning :!: :?:

För att få kontroll skulle man vilja ha fungerande separat delay på varje basgrupp och separat EQ
Nu har jag iaf ett bättre system med i32 i korrekt fas och främre basar korrekt integrerade med de bakre basar avstängda

-MEN!, det kommer ett försök 2.0 att få de bakre basarna att fasintegrera och det finns tydligen en idé framåt har jag hört :wink:

Fortsättning följer :)

*läs helt stendum! 8O

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2026-06-13 00:06

Jag skulle ju rekommendera Dirac för att kunna integrera 4 subbar i uppställningen men jag ser att det kommer med en ganska häftig prislapp - $799 - för det kompletta paketet med ART. Lite svettigt men givet friheten att kunna justera in kurvorna till eget behov så tycker jag att det trots allt är prisvärt - motsvarar en dag med en akustiker.
Idea what a great ID

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-06-13 00:40

Skönt att du fått det att fungera bättre. Att brottas med olika sätt att fuska fram önskad funktion ur en hemmabioreceiver blir nog mycket svårare än att koppla alla basar till en minidsp. Att dirac skulle lösa det är också en chansning.

momotom

Inläggav momotom » 2026-06-14 17:06

Calleberg skrev:Om det (mot förmodan) inte framstår som helt självklart för samtliga inblandade. :mrgreen:
SOM= Sisters Of Mercy...

Precis Calleberg 8)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-06-17 10:52

Mer intressant läsning i ämnet... Le är viktigt för "SLAM" tycker Dan Wiggins som "Uppfunnit" XBL2 motorn som ju har som främsta egenskap just Mkt lågt Le

https://stereointegrity.com/wp-content/ ... rSpeed.pdf
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till Wänner af Ino