Annars kvarstår intrycken från tidigare mätning med "för mycket bas, en stor puckel 80-100Hz och dessutom SBIR 130-250 Hz".
Som sagt: REW + U-mik = enkelt, och förmodligen mycket bättre, så det är vägen framåt. Annars blir det bara spekulationer och cirkelgång.
Om jag ändå spekulerar utifrån den info som finns just nu, så är det ekvalisering som behövs.
Man kan också prova med:

Ang:
B&W skrev:Jag har alltid sett ett tydligt samband mellan konarea och magsmocka (eller "tryck", "punch", "livekänsla").
Herr Calleberg skrev:Så är det Absolut, fenoment SLAM som känns fysiskt i bröstet är inte på långa vägar fullt utrett.
NAD... skrev:Membranyta i midbas och bas !
Så tror jag fortfarande att stora element och därmed bafflar leder till mindre SBIR.
Det beror dock på vad man menar med "punch" eller "SLAM".
Denna tolkning medför att punchen och SLAMMEN hamnar i SBIR-registret:
Det finns det en tråd här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... e-it.7900/
Där finns en annan bild från någon studie av MPS; Mean Punch Score
Registret 63-250 Hz påverkar alltså punchen, vilket du har en obalans inom. Det intressanta med bilden är att det finns ett omvänt förhållande mellan "punch" och övre register, vilket inte är förvånande men lätt att glömma bort. Man bör alltså beakta helheten och det gör man bäst genom I-ors tråd: Mätningar för ekvalisering
Studien är här (ej läst): https://aes.org/publications/elibrary-page/?id=20484
Edit: viewtopic.php?f=10&t=74625&p=2305841&hilit=ekvalisering+rum#p2305883
I-or skrev:Det är inte ett överskott av bas i allmänhet som det handlar om när det gäller vad vissa beskriver som långsamt, utan en frekvensgång som stiger kraftigt från 50 Hz och ned till 20 Hz, alternativt uppvisar en kraftig topp någonstans i detta frekvensområde.
Det låter definitivt olika om man höjer hela området 20-80 Hz med 6 dB eller om man låter området under 50 Hz stiga med 10 dB ned till 20 Hz (d.v.s. ungefär samma medelförhöjning).
Som vanligt handlar det alltså i stort sett enbart om frekvensgång.