OCAs program för Denon och Marantz

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

OCAs program för Denon och Marantz

Inläggav Neuhausen » 2026-04-28 15:06

Obsessive Compulsive Audiophile på youtube har skapat ett antal sätt att använda REW för att ersätta Audyssey kalibreringen i Denon och Marantz förstärkare och receivers. De har gemensamt att de inte använder all information som Audyssey samlar in och att REW används för att skapa filter.

I de allra första versionerna så gjordes mätningarna manuellt i REW med en speparat mikrofon och de synkroniserades även manuellt i REW. Utöver det så ändrade man i filerna som skulle laddas upp med MultiEQXT manuellt. Så mycket arbete, inte användarvänligt och det var lätt att göra fel.

I de nyare versionerna så styrs REW av skriptet och förstärkaren via nätverket så att det blir nästan helt automatiskt från mätning med Audyssey mikrofonen till att ladda upp det till förstärkaren. De nyare versionerna är gjorda för att fungera på alla datorer som inte har för lite minne. De tidiga versionerna kunde ha problem på mac men de nya skall fungera bra även där, OCA använder Windows och jag provade på Linux.

https://www.youtube.com/@ocaudiophile/videos

Den som jag tycker går igenom processen bäst är A1 EVO Express videon och det är nog det bästa stället att börja: https://www.youtube.com/watch?v=fN5cH_TRtSI Länkar till de filer som behövs finns i videobeskrivningen. Kanske kan man nöja sig med att titta på videon och förstå vad den gör, för att sedan gå vidare till A1 EVO AcoustiX. Videon för A1 EVO AcoustiX är onödigt rörig att börja med. https://www.youtube.com/watch?v=QvL7ZhcV0dc&t=2895s

A1 EVO AcoustiX verkar däremot vara det enklaste sättet att göra kalibreringen om man låter den göra allt automatiskt från mätning till att ladda upp till receivern. Det är också där det finns mest hopp om att göra egna ändringar då man kan aktivera de olika stegen i processen separat. Målet är att lägga in egna filter för att kompensera utanför det automatiska området. Automatisk justering sker bara i basen upp till 300Hz med standardinställningarna.

I versionen av A1 EVO AcoustiX som används i videon så finns det val för "Custom DSP", men det saknas i den nyare versionen jag har. Det jag vill göra är manuella korrigeringar baserat på helt separata mätningar av frontkanalerna eller för att ge möjlighet att ändra tonen på en högtalare, med mål att slippa en separat DSP för att kunna göra det.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: OCAs program för Denon och Marantz

Inläggav Glebster » 2026-05-08 12:05

Så det var här tråden dök upp! :-)

Har tyvärr inte blivit klar att testa än. Om jag förstått det rätt så kräver inte Express Umik1 utan det räcker med medföljande mikrofon, samt att den typiskt bara arbetar med filter under schröderfrekvensen. Acustica är den senaste "fulla" versionen med fullbandsmätning och filtrering.

Vore kul att testa OCAs lösningar mot Audesseys och Diracs dito.

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2026-05-22 23:49

Jag hittade en annan variant av programmet som gör en liten annan approach till det men däremot fungerar utan sub.
A1 Evo MJ Custom - PureEQ
https://www.avsforum.com/threads/a1evo- ... t-64622956

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-05-28 04:24

Har du testat det, Perkka, och isf hur var utfallet?

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2026-06-01 23:03

Jag tycker MJC och den inbyggda audysseyn känns rätt lika, men då den går en vända igenom datorn med lite val etc så finns ändå lite andra möjligheter för egen konfig.
Men det känns som att Denon x2500h inte klarar av tillräckligt smalbandiga EQ inställningar

piP 8in MJC audyssey comparision.png
piP 8in MJC audyssey comparision.png (896.2 KiB) Visad 5633 gånger

piP 8in MJC audyssey comparision DynEq.png
piP 8in MJC audyssey comparision DynEq.png (896.2 KiB) Visad 5633 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-06-05 07:06

På tuben har jag hört fler som nämnt att Denons eq inte är tillräckligt smalbandig (vid behov), så det verkar gälla även för nyare modeller.

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2026-06-05 07:52

Det hade ju varit intressant att få veta hur detaljerat den faktistk kan göra. men det kan nog vara svårt att ta reda på.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-06-05 08:39

I några av OCAs scripts så ser det ut som om man har möjlighet att göra egna korrigeringar. Att göra en korrigering i ett orört område och låta REW ta signalen från pre-out på förstärkaren är ett intressant prov.

Återgå till Akustikforum