Roliga små videosar (rooom acoustics)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

beyond
Semesterfirare

Roliga små videosar (rooom acoustics)

Inläggav beyond » 2006-05-22 09:51

Kanske har varit på tapeten förut, jag hade i alla fall väldigt kul när jag tittade på dessa videosar från Real traps:

http://www.realtraps.com/videos.htm

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-22 11:24

Tror inte jag sett dem. Tack för tipset! :)

Mvh E*

PS. Somliga ord, däribland videor och studior, är tydligen för korta och
lätthanterliga för att inte krånglas till! 8O Bestämd plural videorna kan bli
ett riktigt långt och bökigt ord i videosarna. (Fast jag säger också kiwisar
och mangosar ibland – på skoj ...)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2006-05-22 11:32

Jag vägrar av princip att säga videor. Det låter inte som svenska tycker jag.

:P

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-05-22 19:26

Intressanta filmer :)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2006-05-22 19:27

Filmisar

:o

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-22 19:59

Ja, de videorna var bra, de verkar veta vad de pratar om. Fast jag skulle ju vilja tipsa dem om tombstone... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-22 20:18

Fast i den sista är de lite ute och cyklar. Precis som de säger finns det nollställen lite här och var, men den där kvartsa våglängden är nog en lite för häffans förenkling. Det kan mycket väl vara tre eller fler vågor som släcker ut varandra som ger nollställena det mätte.

Ändå gillar jag videorna, de andas vetenskap och systematik. Experiment är kul!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ljudatervinning

Inläggav ljudatervinning » 2006-05-22 23:40

Han med glasögonen. Är det inte han som spelat in en video på sig själv när han spelar cello?

"A Cello Rondo" med Ethan Winer

Grymt lik iallafall.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-22 23:44

det är ethan w(h)iner ja....

för visst har han en gnällig irriterande röst va? ser lite tjackpåverkad ut också...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-23 00:17

Kul när han pekar på den där peaken vid lite högre frekvenser och säger att han dämpat den med "at least 15 dB, probably more", när vem som helst (som kan "linjär till dB-omvandla" i huvudet) kan se att det rör sig om en sisådär 6 dB stor reduktion... :lol:

Verkar rätt amatörmässigt att använda linjärskala för amplituden hur som helst. Minst lika häpnadsväckande är det att börja mäta vid 40 Hz i ett rum som har ett djup som gör att man kan misstänka att det finns en fundamentalresonans under 40 Hz, eller är det bara 4 meter djupt rummet? Och oavsett var resonanserna ligger bör man rimligtivs intressera sig för även den djupare oktaven i ett kontrollrum på en inspelningsstudio.

Frågan är dock om inte det mest märkliga är att använda en dynamisk mikrofon som mätmick! Den finns inga vettiga skäl att misstänka att den är ens i närheten av rak i det frekvensområde som undersöks - även om den har kulformad upptagning. Eller är det en elektret? :?

Lika märkligt som allt det nämnda är att de resonerar som om registret över några hundra Hz saknar allt intresse . när de där minitrappsen kommit på plats återstår bara att fylla taket med glasull, så är allt klart att börja spela in!

Nästan som om de vore försäljare av de där minitrappsen...

Vh, iö

- - - - -

PS. Usch vad jag ogillar tumregler, och videon är helt fullproppad med dem! Fast det är väl ett bra sätt att få det att verka som om det inte går att misslyckas: Några enkla och lättfattliga tumregler + 8 minitrapps, och man är hemma! Vem gillar inte ett så lätfattligt koncept?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-23 00:55

Nu har jag tittat på flera filmer än den första, och alla de i mitten var definitivt bättre än den första.

När jag kom till den sista tyckte jag det det var synd att han inte är terminologiskt tydligare, och tydligt anger att han talar om specifika destruktiva interferenser (lustigt nog gör han heller ingen koppling till kamfiltereffekter, trots att det han visar är några diskreta dippar från just sådana).

Förvisso är såväl resonanser som interferenser konsekvenser av olika grader av ståendevågor, men han får det att verka som om folk som talar om resonanser inte förstått att man även får utsläckningar av enstaka reflexioners verkan, men varifrån kommer en sådan underlig slutsats? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-23 07:55

IngOehman skrev:Kul när han pekar på den där peaken vid lite högre frekvenser och säger att han dämpat den med "at least 15 dB, probably more", när vem som helst (som kan "linjär till dB-omvandla" i huvudet) kan se att det rör sig om en sisådär 6 dB stor reduktion... :lol:

Mja, jag tror att han har dB på y-axeln också, det ser ut så. Om man tittar där cursorn står (som visserligen är vid en topp i efter-kurvan) så tycker jag att den är c.a 4 ggr så stor, dvs 12 dB.

IngOehman skrev:Verkar rätt amatörmässigt att använda linjärskala för amplituden hur som helst. Minst lika häpnadsväckande är det att börja mäta vid 40 Hz i ett rum som har ett djup som gör att man kan misstänka att det finns en fundamentalresonans under 40 Hz, eller är det bara 4 meter djupt rummet? Och oavsett var resonanserna ligger bör man rimligtivs intressera sig för även den djupare oktaven i ett kontrollrum på en inspelningsstudio.

Jo, Tombstone hade varit bra... :) Det verkar som att de har sin bakgrund i musiken snarare än i mättekniken och det kan väl vara ok, så länge som man gör det någorlunda vettigt. Visst verkar det krångligt att bygga ett "sonarprojekt" för att generera en sinussekvens och visst är det svårt att se på linjärskala, men det går.

Vad som är amatörmässigt och inte beror väl till sist på om man kan se det man vill mha metoden. Det finns nog de som skulle påstå att ett sinussvep och en pappersskrivare är amatörmässigt, numera ska man ju mäta impulssvar med datormojen. Eller nåt. :wink:

IngOehman skrev:Frågan är dock om inte det mest märkliga är att använda en dynamisk mikrofon som mätmick! Den finns inga vettiga skäl att misstänka att den är ens i närheten av rak i det frekvensområde som undersöks - även om den har kulformad upptagning. Eller är det en elektret? :?

Nja, han säger inte att den är dynamisk. Men han är noga med att tala om att den är rundtagande och att det är viktigt och att man annars får proximity. Det ger jag honom ett stort plus för. Dessutom är det så att skillnaderna han letar efter är ganska smala toppar och dippar på åtskilliga dB, så mikrofonens tonkurva blir rätt oviktig i sammanhanget. Det är inte troligt att en rundtagande mikrofons tonkurva skulle störa mätningen särskilt mycket.

IngOehman skrev:Nästan som om de vore försäljare av de där minitrappsen...

Ja, det är de, tveklöst. Ändå tycker jag att det är trevligt att de visar hur man kan göra.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2006-05-31 09:40

Jippiii! Han har lagt upp en video till! Ett hemma-hos-reportage denna gång.

http://www.realtraps.com/videos.htm

:P

Återgå till Generellt om hifi