Byte av stereostapel!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är ert svar?

Omröstningen slutade 2006-06-04 20:50

Ingen som helst skillnad!
22
96%
Den nya stapeln är givetvis bättre!
1
4%

Antal röster : 23

Användarvisningsbild
majjen04

Byte av stereostapel!

Inläggav majjen04 » 2006-06-01 20:50

Hej allihop!

Jag har idag satt ihop min nya stereostapel som "vilar" på 3 stycken spikes.
Min gamla stapel var av samma material dvs glas och aluminium den vilade dock mot golvet med en hel aluminium ram samt var 10 kg lättare totalt.
Frågan är vilken stapel lät bäst? Var det överhuvudtaget någon skillnad i ljudet?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
xcisum

hmmm.........

Inläggav xcisum » 2006-06-01 22:00

Jag trodde det var apparaterna som genererade ljudet...........javascript:emoticon(':oops:')

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 22:08

Om det var någon skillnad i ljudet?

Det vet du väl inte än...om du inte lyssnat...jag kommer aldrig veta det eftersom jag inte hört systemet ;-)

äsch.. det är klart att frågan inte kan besvaras av någon annan än dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-02 10:14

OM det VERKLIGEN skulle vara någon skillnad i ljud, så skulle jag vilja påstå att elektroniken är ovanligt känslig för vibrationer och därmed inte särkilt bra.

Dessutom är den akustiska vibrationsexciteringen av elektroniken helt dominerande över stomljud via underlaget, så jag ser det som orimligt att det skulle bli någon skillnad.

För att dra några slutsatser OM MAN TYCKER att man upplever sig höra skillnad, så bör man arrangera någon form av blindtest.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-06-02 12:02

Johan_Lindroos skrev:OM det VERKLIGEN skulle vara någon skillnad i ljud, så skulle jag vilja påstå att elektroniken är ovanligt känslig för vibrationer och därmed inte särkilt bra.

Dessutom är den akustiska vibrationsexciteringen av elektroniken helt dominerande över stomljud via underlaget, så jag ser det som orimligt att det skulle bli någon skillnad.

För att dra några slutsatser OM MAN TYCKER att man upplever sig höra skillnad, så bör man arrangera någon form av blindtest.

Hej Johan mfa!

Givetvis så har jag redan en bra anläggning så skillnaden blev ingen alls. :cry:
Lite synd kanske. :D
Mvh
kenth

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-02 14:43

Puh, då spekulerade jag rätt då! :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-06-02 15:30

Förhoppningsvis blev det snyggt och praktiskt, det tycker i alla fall jag är de viktigaste egenskaperna hos en möbel, oavsett vad den är till för. Nu kommer tiotusenkronorsfrågan, har du bildbevis? :D

edit: vissa möbler behöver ju vara bekväma att sitta eller ligga i också, men det är nog inte så viktigt när det gäller stereorack. :)

Användarvisningsbild
Ronnie

möbeltassar bättre!

Inläggav Ronnie » 2006-06-03 09:48

Vanliga möbeltassar (såna där självhäftande filtbitar) låter allra bäst.

...förutsatt att du sätter dem under racket för att kunna knuffa bort det och alla apparaterna långt ifrån ljudbilden. :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-03 14:47

robertzimmerman skrev:Förhoppningsvis blev det snyggt och praktiskt, det tycker i alla fall jag är de viktigaste egenskaperna hos en möbel, oavsett vad den är till för. Nu kommer tiotusenkronorsfrågan, har du bildbevis? :D

edit: vissa möbler behöver ju vara bekväma att sitta eller ligga i också, men det är nog inte så viktigt när det gäller stereorack. :)

Men tänk på den stackars gamlingen ifrån NAD, han har verlkigen gjort sitt - och det massor av gånger dessutom! Klart man måste ta väl hand om honom.. ;)

OT: Varför en överstruken oa51?

/J
admin

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-06-03 15:40

"OT: Varför en överstruken oa51? "

Såld, det kan hända att det blir en liten stativare i byggsats i stället. ;)

Edit: Ovanstående syftade på min avatar som jag nu fick för mig att byta, ifall någon skulle undra.

Återgå till Generellt om hifi