"Tysta" högtalarlådor.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-02 20:23

Alltså, jag är ju inte så duktig på det här med högtaleri, dämpning å så. Men jag ser det ändå som om det finns två synsätt när det gäller lådutformning, resonanser och dylikt.

1) Man använder material som i så hög grad som möjligt och så likformigt som möjligt absorberar de vibrationer som materialet utsätts för. Vid 100% absorption bör rimligen all energi omvandlas till värme (?) och den ljudande påverkan vara lika med noll. Är detta lika med oändlig baffel? Fast en sådan påverkar ju elementen på ett annat sätt än en sluten låda, väl?

2) Material i lådan är 100% styvt och påverkas till ingen del av ljudet som träffar det. Det vibrerar inte, absorberar ingenting utan allt ljud studsar tillbaka utan förluster. Är detta nära hur betong beter sig? Eller sandwichkonstruktioner med trä, metall, gummi etc. Eller?

Vart jag vill komma är, nog är det skillnad på HUR man skapar en låda som inte påverkar ljudet?

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-02 21:31

Vart jag vill komma är, nog är det skillnad på HUR man skapar en låda som inte påverkar ljudet?

Klart man bygga en "bra" låda på olika sätt!

För att ta en jämförelse om vad vibrationer betyder för återgivningen: Ponera en högtalarlåda med 2st bashögtalare på baffeln byggd enligt konstens alla regler. Ponera vidare samma låda men med bashögtalarna monterade på varsin sida av lådan, gärna med ett stag emellan elementen. I den senare lådan kommer vibrationerna att ta ut varandra. Jämför nu de båda högtalarna. Vibrationerna i den första kommer att även att påverka högre register!

/J

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-06-02 21:35

Piotr, PatrikF: Dylika insinuationer kan ni gott behålla för er själva. Jag försöker bara kalla tillbaks diskussionen på jorden igen.

Varsågoda, slösa er energi på att diskutera metallådor utan mig så ska jag sitta här nöjd med mina MDF-lådor. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-06-02 22:15

Ljudtrycket innuti lådan måste påverka det som hörs på utsidan? Men detta är kanske framförallt ett problem för högtalarelementet?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-02 22:21

Tank, det var inte gliringen mot dig jag instämde i, i min tanke i allafall :wink:
Det jag tycker är att det finns ett egenvärde i att sträva vidare, även om det är bra. Och att det är mänskligt i allra högsta grad.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-02 22:32

Prexis, alltså att man kan bygga på många olika sätt och få det bra.

Låt oss dela in problemen i två typer;

1-de vibrationer som skapas i lådans väggar som ett resultat av de starka ljudtryck som råder i lådan och..

2-de vibrationer som skapas av den motriktade kraften från det rörliga systemet.

Om man tar å bortser från baffeln och tänker på de övriga lådväggarna ett öyneblick. Här kan man köra på dubbla lager 4mm plywood och sand emellan dom. Låt sandlagret vara fyra meter så kommer garanterat ingen ljud gå ut i rummer den vägen. Andra ytterligheten är att använda det styvaste som finns som metall (vet inte hur kolfiber och andra liknande material beter sig men metall är ju hyggligt billigt och lättarbetat).

När det gäller baffeln så bör den vara styv oavsett vilken metod som används i övriga lådan. Detta för att baffeln måste vara en stilla mekanisk "referens" eller plattform som ljudet utgår ifrån. Annars kommer distortionen oundvikligen att öka pga baffelns olinjära vibrationer. För att baffeln skall vara stilla så behövs altså styvhet som också kopplar till den övriga massan i konstruktionen... vilken behövs för att inte de motriktade krafterna skall "rocka" på det hela. Dist kan alltså komma från att hela låddan vibrerar eller från baffeln som vibrerar.

Om låddan vore oändligt styv och oändligt tung skulle inga SD fötter behövas under den mot golvet.

I Jockes exempel är det bara till att styva upp "dubbel-bas-lådan" så panelresonanserna hamnar ovanför subbens arbetsområde och vips så har vi i det närmaste trollat bort lådans påverkan... förutom fjädringsfunktionen i systemresonansen såklart. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-02 22:37

Tank skrev:Piotr, PatrikF: Dylika insinuationer kan ni gott behålla för er själva. Jag försöker bara kalla tillbaks diskussionen på jorden igen.

Varsågoda, slösa er energi på att diskutera metallådor utan mig så ska jag sitta här nöjd med mina MDF-lådor. :)

Nu är du löjlig. Diskusionen handklar om tysta lådor, vibrationer/resonanser och så. När anser du att vi hamnade off topic? När vi börja snacka om ett annat material än det som står att finna i dina burkar?

Om någon började fjamsa och lägga ord i mun så var det du. Min insinuation var inte menat att förolämpa på något sätt och tycker heller inte den borde gjort det.

Ger man sig in i leken..

Och slutligen slösar jag ingen energi. Detta är ett intressant ämne som jag blabbar om medans jag LADDAR UPP energi för att gå ut å jobba ett sista pass innan jag gör natt.

God natt! :)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-02 22:56

Piotr skrev:.. förutom fjädringsfunktionen i systemresonansen såklart. :) /Peter
Kan du utveckla det mannen!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-02 23:29

Kaffekoppen skrev:
Piotr skrev:.. förutom fjädringsfunktionen i systemresonansen såklart. :) /Peter
Kan du utveckla det mannen!

Jag vill också höra mer....

/Jocke

PS. Det här är ju egentligen en "kvasi-"diskussion. Att lådans egenskaper typ styvhet och vibrationsdämpning har stor inverkan på slutresultatet fordrar inte mer avancerade mätinstrument än de som sitter på sidan av huvudet! Ett uppslag är att diskutera hur man får till en lådda med bra egenskaper! Erfarenheter - förslag? Eller, det kanske är OT i den här tråden som verkar handla om något annat?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-06-02 23:30

PatrikF: Okej, tack. Då kan vi släppa det. :)

Piotr skrev:
Tank skrev:Piotr, PatrikF: Dylika insinuationer kan ni gott behålla för er själva. Jag försöker bara kalla tillbaks diskussionen på jorden igen.

Nu är du löjlig. Diskusionen handklar om tysta lådor, vibrationer/resonanser och så. När anser du att vi hamnade off topic? När vi börja snacka om ett annat material än det som står att finna i dina burkar?

Om någon började fjamsa och lägga ord i mun så var det du. Min insinuation var inte menat att förolämpa på något sätt och tycker heller inte den borde gjort det.

Ger man sig in i leken..

Och slutligen slösar jag ingen energi. Detta är ett intressant ämne som jag blabbar om medans jag LADDAR UPP energi för att gå ut å jobba ett sista pass innan jag gör natt.

God natt! :)

/Peter

Fåse.

Först liknar du mig vid en stenåldersman, och har mage att påstå att det inte var med mening att förolämpa.
Sedan kallar du mig löjlig.
Sedan påstår du att jag lägger ord i mun och fjamsar. (Jag har inte tagit upp saken)
Sedan åkallar du en naiv devis som, om något, i min mening hör hemma på stenåldern.

Då var det lagt till rullorna.

Vänligen fortsätt diskutera utan att dra in mig. Tack.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-03 14:50

Jag menade helt enkelt lågpassfunktionen i en sluten låda.

Tank,

jag har inte kallat dig för nånting.. annat än slutligen löjlig och det är precis vad jag tycker du är när du håller på som du gör. Läs vad som står utan att lägga till saker i ditt eget huvud. Det blir väldigt svårt att föra en diskussion annars.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-06-04 11:36

Om man bortser från själva materialet i lådan (som nog denna tråd egentligen handlar om) så är rörliga massan på högtalarelementet och den ljudnivå som blir i lådan viktiga parametrar i sammanhanget.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-04 13:01

Visst är det så skrutten ;-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-04 16:57

Jag har för länge sedan byggt två par högtalare av olika material.
Båda paren var uppbyggda av dubbla lager, antingen spånskiva eller MDF, med viskös dämpning emellan, bestående av sån där bitumenpapp med självhäftande klister på båda sidor.
Det intressanta var jag jag inte kunde höra någon märkbar skillnad mellan paren, troligen pga att båda blev så pass dämpade, döda och tysta.
F.ö. har jag en egen teori som går ut på att vissa material låter "snyggare" än andra trots att de kan ha mer utpräglade resonanser. Spånskiva har en tendens till att låta "sprucket" samtidigt som björkplywood låter mer "musikaliskt", trots att det inte alls är lika "dött". Det har nog med udda och jämna övertoner att göra.
Jag bygger nu mina tävlingshögtalarsatelliter i lamelllimad ek, som jag fått för mig är ett material som har den trevliga kombinationen av att vara ganska väldämpat, men det som är kvar av egenklangen har en "trevlig" "naturlig" klang.
L'audiophile brukade ju f.ö. gilla ek-plywood.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-04 17:24

Finns ekplywood på riktigt? Den jag har hittat har enbart bestått av ek på det yttersta lagret.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-04 19:31

Uj, uj, uj. Det var mycket att kommentera...

Låt mig till att börja med klargöra att lådan definitivt har stor betydelse för det ljudande slutresultatet! Och ju sämre den är, desto större betydelse har den dessutom. Tyvärr. 8)

Sen kan jag nämna att jag nog olyckligtvis har nämnt diverse "tumregelliknande" grundregler för sambandet mellan membranmassa och kabinettets massa# (i mitt oförstånd har jag trott att det skulle förstås att det var svar BARA på frågan om bekämpning av kabinettets homogena rörelser, normerat till rimliga krav för fullregisterhögtalare...), och det kanske jag inte borde ha gjort, för grundregler missförstås ju alltid, och förs vidare i förvrängd form, som otäcka helylletumregler... :(

Tydligen har något uppfattat att det har något med lådresonanser att göra! 8O

Låt mig därför formulera en grundregel istället: Lådan bör nästan undantagslöst vara konstruerad på så vis att den INTE bidrar med hörbart ljud, eller påverkar baselementets förmåga att spela som det bör. En (av hundratals) egenskap som lådan därför bör ha, är att väga minst 200 gånger mer än membranet om det är bara ett membran som arbetar i lådan. Är det bara lågfrekvensomårdet som är aktuellt kan kvoten sjunka ytterligare. Är det fler än ett element stiger nödvändig kvot till sisådär 400 gånger, men 500 är bra att satsa på så man får lite marginal, och ställer man kraven väldigt högt (på systemets alla egenskaper) så varför inte satsa på 1000 gånger när man ändå håller på? En kvalificerad basmodul bör ha mist 300 i kvot.

Men, nota bene: Detta handlar BARA om modulationseffekter, inte om någonting annat. En högtalarlåda kan ställa till med ofantligt många fler problem än så.

Verkligheten är oerhört komplicerad, så en sådan grundregel som "minst så många gånger tyngre låda än membran" innehåller inte mer än fragment av vad man måste tänka på för att det skall blir rätt.
(Varför ser man nästan undantagslöst sådana här Faktiskt-diskussioner utvecklas till "jakten på tumreglernas tumregel?!" :cry: Det är ju tumreglerna man skall UNDVIKA. Varför vill alla jaga rätt på dem, och/eller till och med formulera nya!? :x :? )

En sak man inte kan bortse ifrån är hur högtalarna är uppställda. Det är inte alls samma sak att studera en hötalare som står på resonansinjicerane spikfötter, som att titta på en som är placerad frisvävande på SD-fötter.

En annan sak som är viktigare ändå är att minnas att lådväggsresonanser inte kan reduceras till att vara något som bekämpas av lådmassan. Resonanser (mekaniska) är som alltid en kombination av; en massa, en fjäder och en dämpning.
Resonanser i tredimensionella objekt som högtalarekabinett är mycket mera komplicerade än vanliga enkla massa/fjäder-resonanser, men det är ändå samma tre ingredienser, även om de är både distribuerade och ibland även illa olinjära. :(

En tredje sak man måste minnas är att ljudalstring från högtalarens baffel, sidor eller bakstycke påverkar det hörbara intrycket OERHÖRT olika.
I ett bra rum (ett rum där det alls finns förutsättning för högtalaren att kunna prestera bra) måste man skilja på de olika väggarnas inverkan. De har äldigt olika betydelse, och dessutom påverkas de kraftigt av lådan geometri. Inte bara uppkomsten av problemen alltså, utan även hur saker som ter sig för mätapparaturen som lika stora problem, yttrar sig för åhöraren.

Sen är det dessutom så att vibrationerna i lådväggarna har flera olika ursprung! Det verkar ha glömts bort fullständigt i den hä tråden. :o

Det kan injiceras vibrationer i en högtalarlåda som konsekvens av reaktionsrafter från elementens motorsystem som accelererar membranen och därvid tar spjärn i lådan.

Det kan också komma in vibrationer i lådväggarna på grund av ljudtrycket inuti lådan.

Slutligen kan man få få lådvibrationsliknande ljud från lådor på grund av akustiska resonanser inuti lådan!

Allt detta hör samman.

Håller man inte isär dessa saker är det nåstan omöjligt att bekämpa problemen på ett effektivt sätt - som inte drabbar andra egenskaper, samt som inte gör högtalaren omöjlig att flytta eller orimligt dyr att tillverka.

Någon kan säkert mena att det är upp till var och en att avgöra om den måste gå att flytta, samt att bedöma vad den får kosta. Men jag säger ändå, att till varje pris så finns det en optimal lösning, den som ger den bästa musikåtergivningen. Om någon väljer att lägga 3000:- på en meningslös åtgärd så kanske han (eller hon? :o ) tycker att det är ok, man vad jag vill säga är att den skulle kunnat lagts på något meningsfullt istället - och renderat bättre ljudåtergivning!

När de gäller utsagor om olika Ino-modeller då...

Någon har påstått att det finns lysningstestsorsaker till att pi60s.lådan är laminerad med dämpgucka. Så är inte fallet. Jag gjorde massor av lyssningstest, och fann att INGEN lyckades höra skillnad på det helt odämpade (ren MDF) kabinettet och det laminerade. Dock hörs förstås stor skillnad när man knackar på lådorna.
Orsaken att den laminerade lösningen valdes för pi60s är att den vär rätt dyr som den var ändå, och dessutom var det ju lätt att med mätningar visa att det fanns fördelar med att laminera högtalaren.

Vill gärna klargöra för alla att det kan vara rätt besvärligt att studera sådana här saker utan att få "falska resultat". Man måste först och främst ha extrem väl matschade komponenter i övrigt.

Det test mellan olika byggmaterial som Bo Hansson gjorde var (enligt honom själv) två lådor med icke-matchade högtalarelement. Jag som är väl bekant med de element som användes vill nämna att de slupmässigt utplockade har avvikelser som är mer än tiofaldigt större än de jag tolerarar som absoluta avvikelser från labprototypen för piP! Observera att jag inte talar om parmatchning nu, utan om absolut precision.

De lådor han använde var heller inte likadana invändigt, och dämpningen internt var bar en bråkdel av vad jag använder i högtalarlådors inre. Utan att jag vil påstå något bestämt vill jag inte utesluta att inre lådresonanser (akustiska) varit klart hörbara (i båda fallen) och att de på grund av de olika inre formerna legat vid olika frekvenser, havtonsändringar kan få saker att låta väldigt olika!

och nu kommer vi till ännu en sak som måste tas med i ekvationen när man tittar på sådant här - lådresonanser hörs för det mesta betydligt mera ut genom själva baselementet än genom lådväggarna - ett tunt och lätt membran är ju klart mera akustiskt transparent för vad som händer inuti lådan än de avsevärt mycket tjockare och tyngre lådväggarna.

Sist men inte minst finns det ytterligare två problem som inte gör det lättare att dra rätt slutsatser av sådana här experiment.

1. Högtalare som placeras bredvid varandra låter ALLTID olika, beroende på vad de placeras i rummet.

2. Om man hör stor skillnad mellan två objekt (klart signifikant skillnader, så stora att inte blindtest behövs på riktigt*) vilket var fallet när de två Rauna-lådorna spelades på, så påverkas man extra mycket prykiskt av kännedomen av vad som är vad.

Jag var med om exakt samma test som beskrivet för många år sedan på tekniska nämndhuset i Stockholm, och resultatet blev precis som de upplevelser som beskrivits i tråden. För att undvika alla "förväntansfärgningar" bad jag därför om en lyssning där lådorna flyttades på några meter (för att rumspåverkan skulle ändras och man int skulle kunna falla tillbaka på minnet av skillnaden mellan lådorna) samt att de byttes plats på enligt ett random mönster (det blev bara två lyssningar dock), och då visade det sig att den tidigare eniga åhörarskaran (alla hade föredragit betonglådorna) plötsligt belev helt villrådig.

Av de sisådär 30 närvarandre personerna var det inte någon som ville försöka peka ut vilken av de två som var betonglådan, och inte heller var uppfattningarna om hu de lät samstämmiga. Det vill säga det var de, sledes att folk även efter denna rockad var rätt överens om hur ljudet från rsoektiva lådan skulle beskrivas objaktivt. Det som skilde sig var att nu var det inte längre någon som visste vilket ljud som ar det bästa!

Den andra lyssningen var identisk, men enda skillnaden att högtalarna bytt plats. Lite drygt hälften av lyssnarna tyckte att högtalaren till vänster lät på ett specifikt sätt i båda lyssningarna, det vill säga trodde att de inte bytt plats. Den knappa andra havan gissade att högtalarna bytt plats. Detta indikerar att det kan ha funnits båda skillnader mellan de två hötalarna, och hörbara skillnader mellan de olika placeringarna för den ena och den andra (de kan ju inte stå på samma ställe om man skall kunna växla snabbt melan dem).

Kort sagt:
När man skall göra vetenskapliga studier är de väldigt viktigt att vidtaga vetenskaplig metoder. Annars kan man bevisa vad som helst. :wink: Och det vill man ju inte. Inte som vetenskapsman i varje fall.

Vetenskaplghet i detta fall inbegriper minst:

1. Att tillse så att man inte ber folk tycka när de har facit i handen.

2. Se till så att det är bara en variabel man ändrar och undersöker effeken av (olika element med klart mätbara olikheter + olika innermått på kabinetten + olika fysiska platser i rummet är tre varibler, och då har inte ens den som man gjorde anspråk på att undersöka nämnt änu - lådmaterialet).

Med allt detta sagt kan jag tillägga att det trots allt är oerhört viktigt att utforma en högtarlåda på ett bra sätt, så att den inte skadar ljudåtergivningen hörbart. Det kan vara en utmaning ibland. I synnerhet när yttre akustiska krav i kombination med volymkrav dikterar en form som är benägen att uppvisa resonanser.

Den första tunnväggigare och staglösa piP-prototypen var exempelvis en högtalare med hörbara lådljud. När materilatjockleken ökats och dessutom ett assymmetriskt placerat stag (som gjorde mer än 10 gånger större nytta än väggförtjockningen!) hittat fram till rätt ställe lyckades jag inte längre beslå konstruktionen med några hörbara lådljud.

Enklaste sättet att undersöka detta är att bygga en ytteligare bättre lådkonstruktion (tjockare och mer dämpad) och sen avlyssnar med dem båda med probmikrofon. Denna har ju "fördelen" att kunna placeras så att den hör lådljuden mycket värre än man gör vid narmal lyssning, exempelvis således att den placeras några centimera ifrån de mest misstänkta lådväggarna. När man bara några centimerar ifrån "väggmembranen" (långt ifrån högtalarelementen) fortfarnade inte hör ljudet från väggarna (inte hör skillnad mellan de två lådorna trots att "referensen" är mer än 15 dB tystare) ja då kan var var rätt säker på att man inte hör lådljuden vid normal (icke-fel-förstärkt lyssning) heller.

Naturligtivs avslutar man (jag) alltid sådana lådutvecklingsprojekt med att lyssna på de två versionerna bredvid varandra (med placeringarna ambulerande, så att man kan avgöra om hörbara skillnader följer placeringen eller lådan), och då framgår det med önskvärd tydlighet att man faktiskt hör skillnader mellan olika (dåliga) lådor väldigt mycket lättare när man placerar probmick "svårt för lådan". Jag tror därför på metodens förträfflighet.

Metodiken är således utmärkt bra. Den ger ju per automatik god marginal dessutom - när man lyssnar med probmick framstår ju lådorna vara klart sämre än när man lyssnar normalt. Hör deras fel inte ens med probmick är de goda.

Dessutom kan en liknande test praktiseras på ett väldigt enkelt och lättgenomförbart sätt:
Man kan i vilket bra rum som helst ställa upp en högtalare på ett hyggligt högt stativ. Sedan spelar man musik på den, och går runt högtalaren och lyssnar. Om man inte upplever sig förnimma att några ljud kommer från högtalrens lådväggar (utan tycker sig uppfatta att alla ljud man hör kommer från högtalarelementen¤) ens om man har sitt öra <5 cm från lådväggarna (sida, topp och bakstycke) så kan man i regel utesluta att lådan som sådan är ett resonansproblem.

Men (viktigt): Däremot kan det ändå finnas avsevärda resonansproblem i konstruktionen! Gör det det, så hörs de antagligen ungefär lika bra var man än står och avlyssnar högtalaren. Det betyder att resonanserna kommer från antingen:

1. Delningsfilter,

2. Högtalarelement,

3. Lådan inre, (Akustiska resonanser, ej att förväxla med väggresonanser.),

4. Eller lådans yttre form! (Illa yttrade baffeleffekter kan faktiskt låda klart resonanta, även om de inte är det i nromal bemärkelse, men det kan vara svårt för höslen att skilja mellan olika mekanismer som ger fula frekvensebetodningar.)

Slutligen kan det vara rumsresonanser man hör, och är så fallet ändrar de karaktär en smula om man går runt i rummet.

Vh, iö

- - - - -

*Och då menar jag mycket större skillnader än de som många inbillar sig, men ändå upplever vara så stora att blindtest inte behövs.

¤Det kan nämnas att man måste vara tvåörad för att kunna höra om elementens membran är ljudkällor. Hör man prima med båda öronen är vi häpnadsväckande bra på att lokalisera ljudkällorna (>12 dB behövs för att lura hörseln, vilket motsvarar över 30 dB i den normala lyssningssituationen).

#I verkligeheten var det förstås inte någon tumregel, utan en grundregel för vad som krävs för att homogena lådrörelser (mätt t ex i m/s^2) inte skulle kunna bli värre än -60 dB relativt membranen vid flytande placering av högtalarna.

PS. Jo en sak till. Debatten om spånksiva, MDF och björkplywood har ju kommit upp här i tråden också.

Min uppfattning (om den intresserar någon) är att vanlig spånskiva och MDF är ungefär jämförbara, men möjligen är MDF lite svårare att bygga med eftersom det har något lägre relativ dämpning (samma absoluta) och det därför blir viktigare att hålla koll på vilka resonansmoder som kan uppstå. I gengäld är det båda styvare och lite tyngre än spånskiva så det andas mindre vid långa frekvernser och har bättre massa att hålla emot med vid höga. Kanske är det rimligast att säga att spånskiva är bäst för den som inte räknar så noga på potentiella resonansmoder, medan MDF är bättre för den insatte. Det är tveklöst lättare att få snygg finich med MDF, för alla. :wink:

Björkplywood skulle jag avråda alla för att använda. Tycker inte om dess otcäka resonanser alls. Enda gången det känns befogat är om man bygger PA-lådor som man vet kommer att utsättas för en förfärlig mekanisk misshandel. Det är ju ett väldigt sparktåligt material.

För byggande av baslådor spelar materialet annars ingen roll alls, förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser gär faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt. Glöm inte att alltid fanera eller lacka alla högtalare som byggs i spånskiva eller MDF. De läcker rätt igenom väggarna annars. Minst 8/10 av kabinettets yta bör ha fanér eller lack om felen från läckaget skall hamna under mätgränsen om lådan är av spånskiva eller MDF.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-06-04 20:40

IngOehman skrev:För byggande av baslådor spelar materialet annars ingen roll alls, förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser gär faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.

Ursäkta men kan du vara snäll och förklara lite närmare vad som menas? Är det rörelser i lådväggarna som menas? så att även en baslåda som inte är helt stabil är OK? eller har jag fattat fel?

Edit: glömde en bokstav
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-04 22:40

Jag citerar mig själv:

...förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser går faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.

Ok?

Jag skriver omfattande just för att man skall slippa ställa frågor. Svaren finns för det mesta redan i texten. :o 8)

Fast självklart får man fråga. Läsa noga först, är dock ett bra tips. :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-04 23:10

IngOehman skrev:Jag citerar mig själv:

...förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser går faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.
Högtalaren behöver inte stå tätt - det räcker om den är tät och rörelserna går inte, däremot gör de inte så mycket vid låga frekvenser - är det korrekt uppfattat?

Fast okej... liiite måste det väl göra om lådans volym ändras fram och tillbaka.... liiite iallafall....kanske mätbart?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-04 23:23

Kaffekoppen skrev:

Högtalaren behöver inte stå tätt - det räcker om den är tät

Om man skall anmärka kanske man skall läsa lite noggrannare innan... :wink:

tar man bort parantesen står det ju:
"förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt och tätt"

och då funkar ju inte "tät" så bra... :)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-06-04 23:59

Baslådor ska man ju alltid ha minst två av i anläggningen, därav "tätt"såklart :wink: Man ser ju på dom som att minst bestå av ett par per default, ungefär som kvinnobröst (par/person alltså) alltså :D

Mvh

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-06-05 00:08

Ok?

Nej, tycker inte det var svar på frågan som är: Är det Ok att lådväggarna rör sig i en baslåda? Altså, ska en baslåda vara så styv som möjligt eller är det OK om lådväggarna rör sig litegrann?
Svaret att det ska vara tillräkligt styvt är ju rätt svårt att förstå, vad är tilräckligt?.

Att lådan ska stå flytande är ju klart, det skrev du ju.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-05 00:33

Baltazar skrev:Baslådor ska man ju alltid ha minst två av i anläggningen, därav "tätt"såklart :wink:
Mvh

"Tätt" gäller ju inte lådorna, utan materialet som dom är gjorda av.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-05 01:05

nl1970 skrev:

Ok?

Nej, tycker inte det var svar på frågan som är: Är det Ok att lådväggarna rör sig i en baslåda? Altså, ska en baslåda vara så styv som möjligt eller är det OK om lådväggarna rör sig litegrann?
Svaret att det ska vara tillräkligt styvt är ju rätt svårt att förstå, vad är tilräckligt?.

Att lådan ska stå flytande är ju klart, det skrev du ju.

Du måste definiera "litegrann", för att man ska kunna svara på frågan... :wink:

Men i allmänhet är det nog så att det spelar mindre roll om väggarna rör sig vid låga frekvenser än vid höga, eftersom väggarna inte har resonanser där. Alla frekvenser kommer därmed att behandlas lika, och då gör det ju inte så mycket om lådan ger ett bidrag (plus eler minus).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-05 08:08

norman skrev:tar man bort parantesen står det ju:
"förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt och tätt"

och då funkar ju inte "tät" så bra... :)
:oops:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-06-05 09:05

paa skrev:
Baltazar skrev:Baslådor ska man ju alltid ha minst två av i anläggningen, därav "tätt"såklart :wink:
Mvh

"Tätt" gäller ju inte lådorna, utan materialet som dom är gjorda av.

Oj då, så det kan gå när man inte lyckas läsa vad det står :oops:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-06-05 10:10

Tackar Svante, det var ett sånt svar jag ville ha :) antingen är det OK om lådväggen kan röra sig lite eller så måste den vara helt still.

Svante skrev:Du måste definiera "litegrann", för att man ska kunna svara på frågan... :wink:

Ok då. En lådvägg på 500*400 i 19mm MDF, men nu har du ju redan gett svar på mina funderingar :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-05 10:18

nl1970 skrev:Tackar Svante, det var ett sånt svar jag ville ha :) antingen är det OK om lådväggen kan röra sig lite eller så måste den vara helt still.

...med tillägget som Ingvar sa att lådväggarna (framförallt botten) måste stå fri (= på mjuk fot) från saker som kan skramla. Om det burrar mot golvet så blir det dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-05 18:28

Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.

Däremot gör det inte så mycket om hela lådan skakar (homogent - utan att väggar buktar) i lågfrekvensregistret, för det som skapar basljudtryck är hur mycket högtalaren totalt pumpar. Det avgörs av baselementets membranrörelser - i förhållande till lådan (inte i förhållande till något eventuellt mera stillastående objekt).

Hur märkligt det än kan låta (resonemanget alltså) så gör kontrarörelser hos baslådan att baselementet faktiskt uppfattar att det har ett lite lättare membran än det har i varkligenheten! 8O Skillnaden är dock minimal. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-05 19:21

IngOehman skrev:Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.

En intressant fråga, som jag inte har svaret på, är hur tunna lådväggarna måste vara för att man ska tappa 1 dB nivå. Tag tex en kub på 50x50x50 cm.

Nu ska jag räkna hejvilt bara för att se var jag landar, det blir nog en del approximationer på vägen... :D

Antag frekvensen 40 Hz och ljudtrycksnivån 94 dB helrymd på 1m avstånd. Då blir ljudtrycket inuti lådan

4*r*pi*c^2/(w^2*Vb) = 4*1*345^2/((2*pi*40)^2*0,125) = 60 ggr högre än utanför på 1 m.

(se http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf)

94 dB <=> 1 Pa, så trycket i lådan blir 60 Pa.

Nu är jag dålig på strukturmekanik, men min intuition säger mig att om jag ställer mig på en 19 mm 50x50 cm MDF-skiva med mina i storleksordningen 100 kg så buktar mitten med ungefär 1 mm. Genomsnittliga förflyttningen över ytan kanske blir 0,2 mm. 1000 N ger alltså 0,2 mm, mekaniska kapacitansen skulle då bli 0,2 µm/N.

Om vi nu belastar 5 av lådans 6 sidor (den sista täcks ju nästan av elementet) med 60 N så blir volymförflyttningen 5*60*0,5*0,5*0,2e-6 = 15e-6 m3 eller 15 ml.

Vid frekvensen 40 Hz ger det ett volymflöde på 15e-6*2*pi*40 = 3,8e-3 m3/s

På 1 meters avstånd ger en punktkälla med det volymflödet och frekvensen 40 Hz en nivå på

w*Q*rho0/(4*pi*r) = 2*pi*40*3,8e-3*1,2/(4*pi*1) = 0,091 Pa.

...eller nästan 1/10 av det ursprungliga trycket. Eftersom 20*log10(0,9) = -0,9 dB så verkar det, med alla mina approximationer som om jag råkade pricka just rätt. Himla tur. 8)

Om inte min intuition spelar mig ett spratt så är resonemanget ovan oberoende av frekvensen och ljudtrycket, skriver man upp ekvationerna och löser det i stället så försvinner de nog.

...och ta nuffrorna med en stor nypa salt, för allt i världen... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum