"Tysta" högtalarlådor.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-06 13:06

Kul beräkning!

Måste försiktigtvis lägga in lite... viktig extra info, för att man bättre skall kunna tolka synpunkterna. :wink:

1. Såväl spånskiva som MDF är sigifikant styvare än din approximation. Tänk också på att de (respektive vägg) "sitter fast" inte bara i två, utan i fyra sidor.

2. Baselementet motorsystem är endast på EMK-toppen en någorlunda ren "membranförflyttningsgenerator".
Vid högre frekvenser är ett baselement massakontrollerat, och då är det en membranaccelerationsgenerator, och det svarar förvisso rätt väl till (förutsatt att lådvikten är signifikant större än membranvikten) en förflyttningsgenerator det med, men vid lägre frekvenser än så, och vid avstämningen...
Många baslådor är antingen eq-justerade slutna lådor eller basreflexlådor, och det betyder i båda fallen att de arbetar i "tryckmode" i stor del av registret. De pumpar alltså upp det tryck som behövs i lådan även om den skulle bukta (och således försöka minska trycket).

(Ett onödigt slöseri på membranrörelse blir det dock, att lådväggar buktar.)

I praktiken blir det därför som så, att man i din 50^3-kub byggd i 19 mm MDF får väldigt mycket mindre än 1 dB nivåförlust.*

Vill man komplicera resonemanget ytterligare så bör man kontemplera effekterna av att det faktskt inte är en förlustfri fjädring som lådväggarna gör (om de är av MDF), så även approximationen att de "bara fjädrar" är lite grov.

Fast allt det där visste du ju redan, men jag är inte säker på att du funderade på det (i synnerhet inte baselementets tryckgeneratoregenskaper) just när du gjorde approximationen? :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Jag brukar försöka hålla nivåförlusten under 0,25 dB i alla konstruktioner.
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-06 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-06 14:09

IngOehman skrev:Kul beräkning!

Åh, tack Baghera! :)

IngOehman skrev:Fast allt det där visste du ju redan, men jag är inte säker på att du funderade på det (i synnerhet inte baselementets tryckgeneratoregenskaper) just när du gjorde approximationen? :wink:

Nej det gjorde jag inte. Jag hade nog fullt upp med att fundera på om MDFen ens skulle hålla för min vikt. :wink:

Ska jag ursäkta mig får jag väl säga att jag idealiserade det hela till en sluten låda med resonansfrekvensen 20 Hz (Yeah, right...) som alltså jobbar i det masskontrollerade området. Men nu ska man ju inte ursäkta sig, så det gör jag inte. :lol:

Hursomhelst så tycker jag att det är ganska stimulerande att göra såna här överslagsberäkningar då och då, de håller skallen i trim och kan ofta vara till hjälp för rimlighetsbedömningar. I det här fallet var det dock kanske gränsfall om de gav så mycket mer än att visa hur man kan räkna ut det om man skaffar alla nödvändiga indata (speciellt MDFens fjädringsegenskaper, då).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-06 15:46

Det är ju helt underbart, Svante! Respekt! Oavsett om det är lite fel eller ...!

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-06 18:27

Ja, Svante ligger högst på min respektlista också. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-06 21:52

Respekt till dig också, Ingvar! Er kunskap är beundransvärd! Säkert skulle många av oss önskat att vi haft möjlighet att ägna så mycket tid åt vår favorit hobby! Å andra sidan: -Vad vore den kunskapen värd utan alla "dumma" frågor från oss "okunniga" som törstar efter kunskap?

/Jocke

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 22:30

Ja kunskap har ju inget värde om man inte delar med sig!

Jag inser att IÖ och Svante m.fl sitter inne med mycket stora kunskaper i ämnet, men ibland tycker jag det är rena "grekiskan"!
Jag anser mig själv inte precis ointelligent, men era matteformler med konstiga krumelurer är fikonspråk för mig. Säkert för många andra också.

Ber ödmjukt om lite enklare förklaringar och inlägg ibland. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-06 23:05

Ok:

Hä'nte bra me' låder som liasom bukter me' musik'n!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-06 23:32

:D
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-07 05:21

IngOehman skrev:Ok:

Hä'nte bra me' låder som liasom bukter me' musik'n!

Vh, iö

Det förstod jag. Men ja kom int från norrbottn! Tack i alla fall.
:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Föregående

Återgå till Teknikforum