Svante skrev:IngOehman skrev:Basstöd delas inte aktivt. De arbetar tillsammans med huvudsystemet, utan separerande delnigsfilter alltså. Det filtrerande de behöver är den mjuka avrullning uppåt som de har inbyggt.
Hmm, kan du delge oss dina definitioner på "basstöd", och vad kan det vara mer, "subwoofer", kanske "basmodul", finns det mer?
"Basstöd" är ju mitt varumärke. Ju.
Det är en högtalare som arbetar i basregistret
tillsammans med en fullregisterhögtalare.
(Varför känner jag på mig att jag skrivit om detta 100 gånger förut, och flera gånger av dem var faktiskt tidigare idag! En av gångerna tidigare i denna tråd!)
Var skillnaden mellan en subwoofer och en basmodul går kan vara vanskligare att defniera. Förr i tiden fanns inga subwoofrar i detta land, men nuförtiden är de legio.
Jag tror det i det stora hela var samma sak (en gång i tiden) fast på olika språk, men som subwoofrarna utvecklats har de alltmera blivit basburkar som alltid är monofoniska, som anses tillhöra "hemmabio men inte musiklyssning".
Dessutom ses de mestadels som ett "komplement" till ett system. Man adderar en subwoofer, inte integrerar den.
Ett par basmoduler (som ju kan arbeta i stereo) är snarare "högtalare för basåtergivning" - alltså en del av ett fullregisterkapabelt system, och de gör samma jobb som basen i en fullregisterhögtalare, det vill säga de återger basen på inspelningarna!
Alla basfrekvenser som man vill återge, upp till delningen.
Man kan givetvis analysera det språkligt också!
Subwoofer
Då framgår det med önskvärd tydlighet att en "sub woofer" (sub = under, Woofer = bashögtalare) är en grej som är eller kanske gör under woofern. Eftersom en woofer är en bashögtalare så borde det betyda att en subwoofer är antingen golvet, en hylla eller ett fundament som högtalaren står på, eller en högtalare för infraljud!
I praktiken är det nog snarare som så, att det är en högtalare som skal
arbeta i frekvensområdet under "undermåliga" woofers - det vill säga sådana som bara återger kanske halva basområdet.
Inte förvånde kan man se att det är vanligt att subwoofer-förespråkare gör gällande att det är bäst att inte filtrera huvudhögtalrna, utan bara lägga till subwoofern i registret därunder (ungefär som att inte HP-filtrera diskantelementet, utan bara komplettera med lågfrekvenskapabalare saker under diskanten frekvensregister.

Visst, om man gillar distorsion så...).
Basmodul
Ja, det måste ju vara en modul för bas! Om bas kan förmodas betyda basfrekvensalstring är saken rätt biff. Det kan var en baslåda för en himla massa olika applikationer dock förstås.
Man kan tänka sig basmoduler för PA-system, för biografer och för vanlig musiklyssning i hemmet. Säkert finns det andra sorters basmoduler också. Deras uppgift är tvivelsutan att återge basljuden från de elektiska signaler man matar dem med.
Som jag ser det är det rätt givet att en basmodul inte jobbar varken "under" bashögtalare, "tillsammans med" bashögtalare, utan jobbar "istället för" bashögtalare - eller låt oss kalla det att de jobbar
som bashögtalare. De ÄR bashögtalare.
Att återge något under bashögtalarna kan ju tyckas vara lite märkligt eftersom basen är det lägsta registret.
För mig är det rätt givet att man måste integrera ett par basmoduler med resten av systemet, och att det bör var lika viktigt som att mellanregister och diskant är väl integrerade med varandra. Därför är inte ett par basmoduler något man bara "hänger på" en anläggning. De bör delas noga, placeras noga och när allt är klart är det "bashögtalarna i systemet". Inte någon sort nödlösning att använda "under någon haltafflig högtalare vars woofer inte räcker ned".
Vh, iö
- - - - -
PS. Det är väldigt lätt att hitta folk som tycker att det "alltid blir dåligt när man adderar en subwoofer" (i synnerhet för musiklyssning). Men det är betydligt mera sällsynt med folk som menar att en anläggning som består av sidosystem och basmduler, måste ha samma tillkortakommanden. Ett system som använder sidosystem och basmoduler är ju egentligen ett par helt vanliga högtalare (förvisso aktivt delade) bara det att de delats upp i flera lådor än vanligt.
En sak till - jag har aldrig sett några basmoduler med inbyggda förstärkare. Naturligtvis då inte heller några vars HP-filter till sidosystemen sitter i en eller båda basmodulerna.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).