piP+pp2 eller pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 15:26

screen skrev:... så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.

Låt mig försöka visa vad de som ifrågasatte din formulering menar, Björn!

Du har lyckats formulera en mening med vad som faktiskt är en trippelnegering! Det finns tre stycken icke-uttryck i det du skriver.

...så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.

Ordet "betvivla" är kanske inte en tydlig negering, men det kan översättas till "icke-tro", och då bli tydligare.

Normalt försöker man använda bara enkla negeringar (ex: är inte bra), men ibland är det svårt att undvika dubbelnegeringar (Är inte dåligt = är inte icke-bra).

De flesta klarar att läsa enkla dubbelnegeringar, om de är tydliga (svårast brukar det vara om negeringarna varkligen använder inte- eller icke- eller o- eller anti- element), men trippelnegeringar kan nästan ingen läsa utan att fundera en liten stund på vad det betyder, så sådana skall man alltid undvika!

Jag tror (hoppas) att du råkat få med en negering mer än du avsett (alltså att du försökt säga, att högtalarkombinationen faktiskt fungerar bra).

Jag tänker därför testa med att ta bort först bara den första, sen bara den andra, och till sist bara den tredje negeringen, för att se om du håller med om att det då i samtliga tre fall (med bara två negeringar kvar) blir en mening som uttrycker det du försök säga. :wink:

Alltså - antingen borde du ha skrivit:

1. ...så finns det anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.

eller:

2. ... så finns det ingen anledning att tro att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.

eller:

3. ... så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 skulle fungera.

För visst är det det som de tre meningarna nu allihopa säger, som du faktiskt menade? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-06-18 16:28

Jaha IÖ, det kanske är så att det blev fullständigt fel i uppbyggnaden det jag skrev. Men jag är fullständigt ur-kass på gramatik, så det kan ni bara räkna med i fortsättningen från min sida.

Av någon anledning finner jag det dessutom fullständigt ointressant, men det är väl så det hänger ihop då. Jag är nog (känner jag med tanke på intresset) för gammal för att lära sitta. :wink:

Min devis: Funktion före Flärd = 3F

Hur man sedan uttrycker sig anser jag egalt (så länge det inte är ohyffsat), bara meddelandet går fram (måste vara viktigast eller?).

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 19:51

Jag tycker också att grammatik är rätt ointressant, men inte när grammatiska brister i texter man skriver, gör att de inte längre är begripliga. :?

Och när det gått så långt att den text man skriver faktiskt säger motsatsen till det man menade, ja då är det en rätt allvarlig brist! 8O

:wink:

Menar inte att vara petimetrig, men ett tips är att undvika att inte säga att man inte skall låta bli att avstå från avhållsamhet från staplade negeringar.

(Tio poäng till den som kan berätta vad betydde! :wink: Och tjugo poäng till den som följer tipset!)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-18 21:14

IngOehman skrev: men ett tips är att undvika att inte säga att man inte skall låta bli att avstå från avhållsamhet från staplade negeringar.

(Tio poäng till den som kan berätta vad betydde! :wink: Och tjugo poäng till den som följer tipset!)

Vh, iö

Så här menar iö:
"men ett tips är att säga att man skall avstå från staplade negeringar"
:wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-19 08:00

Efter omskrivning:

...men ett tips är att säga att man skall avstå från staplade negeringar.

Titta va mycket kortare och tydligare det blev när man skippade alla önödiga
negeringar :D

Med det vill jag dock inte säga att man ska skippa alla människor från
Negeria eftersom de säkert är lika trevliga som de flesta andra människor
och de är heller med största sannolikhet inte onödiga 8O
Inga anknytningar

Föregående

Återgå till Wänner af Ino