Moderator: Redaktörer

I högtalarens basområdes (22 - 220 Hz) minst tåliga register (~30 Hz) klarar faktiskt pi60s bara 80 W med rimligt låg distorsion, och pi60 klarar mindre. Effekttålighet beror på både frekvens och varaktighet. Man måste även skilja på oren återgivning, och skadliga nivåer. Det kan vara rätt olika saker.
  I högtalarens basområdes (22 - 220 Hz) minst tåliga register (~30 Hz) klarar faktiskt pi60s bara 80 W med rimligt låg distorsion, och pi60 klarar mindre. Effekttålighet beror på både frekvens och varaktighet. Man måste även skilja på oren återgivning, och skadliga nivåer. Det kan vara rätt olika saker. 

I varje fall inte om man bryr sig om ljudkvalitet - och det förutsätter jag att man gör om man intresserat sig för Ino-högtalare.
  I varje fall inte om man bryr sig om ljudkvalitet - och det förutsätter jag att man gör om man intresserat sig för Ino-högtalare. 

.
 . 

Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag ett slutsteg i 1080:ins storlek till pi60+bs60 är alldeles tillräckligt för de allra flesta.

Som denna antagligen också är
 Som denna antagligen också är  

Men helt klart intressant eftersom det finns en hel del rb-1080 rätt billigt. Frågan är bara om man skulle kunna komma undan med låt säga 130-150W. Säkert..  ...kanske.... -. På nåt vis har jag fastnat för bryston.
 Men helt klart intressant eftersom det finns en hel del rb-1080 rätt billigt. Frågan är bara om man skulle kunna komma undan med låt säga 130-150W. Säkert..  ...kanske.... -. På nåt vis har jag fastnat för bryston.   

Pinnick skrev:Tack för ett uttömmande svar! Tänk om man visste ungefär hur mycket effekt man plockar ut normalt och vid vissa enstaka tillfällen då man vrider på lite, och hur mycket det distar....
mvh
/Björn

Därmed kanske hög effekt vore önskvärt ibland........?
 Därmed kanske hög effekt vore önskvärt ibland........?
IngOehman skrev:I manifestet rekommenderar jag mellan 15 och 300 W till pi60..

IngOehman skrev:Ja, 70 watt är definitivt i klenaste leget om man vill kräma på ordentligt.
(Effekten i den andra, lägre, impedansen har man ingen glädje av. Det är ju i högtalaren man använder som en förstärkare behöver kunna leverera effekt.)
Spelar man mycket dynamisk musik går effekten åt snabbt...
Vh, iö

IngOehman skrev:Ja, 70 watt är definitivt i klenaste leget om man vill kräma på ordentligt.
(Effekten i den andra, lägre, impedansen har man ingen glädje av. Det är ju i högtalaren man använder som en förstärkare behöver kunna leverera effekt.)
Spelar man mycket dynamisk musik går effekten åt snabbt...
Vh, iö
 ...
 ...
 Vid all sorts musik och film, högdynamiskt och icke så högdynamiskt
 Vid all sorts musik och film, högdynamiskt och icke så högdynamiskt

Pinnick skrev:Nad 208 är lite gammal och svår att få tag på.Men tja varför inte? Fast den brukar kosta bortåt 7-8000 beg. Det är ju lite mycket.

Två menar du väl?
 .
 .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster