'Bellicose' - MK II

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

'Bellicose' - MK II

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-19 19:38

Det här projektet har växt fram fort denna vecka. Det började som en liten stativare, sen vart den högre, och sen vart den jättehög!

Bild

Den bygger på TangBands W6-1139SG och en HiVi B3N för övre registret. Delning sker på 300 hz med 12 dB/oktav branthet. Basen spelar i en relativt liten volym (ca 20 liter) med en väldigt lång port. Avstämningen hamnar runt 25 hz. Hur detta kommer funka i realiteten återstår att se, men simuleringarna är mycket trevliga. Bredbandaren har en egen kavitet. Yttermåtten är 22x20x120 cm för övrigt!

Bild

Saker som inte är helt klara: Pipresonans! Är det risk för det med en sån lång port (80 cm)? Och sen basens placering nära golvet. I LSPCad får jag till bäst fasgång på det viset, men frågan är om direktiviten blir ett problem med delning på 300 hz? Ideén är väl att minimera utsläckning från golvreflexen också.

Bild

Så här ser filtersimuleringarna ut, med B3Ns frekvensgång och baffeldiffraktion. Basområdet använder jag Bassbox för istället, så det stämmer inte riktigt i bilden ovan. B3N har ju en peak på 7 khz som behöver notchas, men den verkar ha gömt sig bland baffeldiffraktioner i mina simuleringar. Så detta är utan notch faktiskt.

Bild

Såhär ser simuleringarna för basen ut. Tänk på att detta är en 6.5-tummare nu! Om dessa stämmer så är ju detta element en riktigt lattjo liten pryl!

Vad tror ni? Genomförbart?
Senast redigerad av Nwalmaer 2007-07-21 14:01, redigerad totalt 6 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-19 20:34

Vad blir EP och AP för den?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-19 21:28

AP blir 109 dB på 26 hz. EP vet jag inte. Hur klurar man ut det?

Känsligheten blir låg, väldigt låg. Men ström är billigt nu för tiden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-19 21:59

Programmet som gjort graferna har en liten EP-flik...

Kan tro att verkningsgraden inte blir 100db direkt... ;-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: 'Bellicose', en lustig liten högtalare

Inläggav Naqref » 2006-05-19 22:03

Nwalmaer skrev:Saker som inte är helt klara: Pipresonans! Är det risk för det med en sån lång port (80 cm)? Och sen basens placering nära golvet.

Dämpande slitsar vore kanske något att fundera på. Långa portar brukar bli problematiska.

Basen när golvet är bra för verkningsgraden. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-19 22:19

Kaffekoppen skrev:Programmet som gjort graferna har en liten EP-flik...

Stämmer det då? Verkar ju gå efter den effekt jag skriver in som Pe för elementet. Det uppges iaf till 70 watt, och det kommer man inte långt på. Men å andra sidan har det ju 13mm Xmax, går man efter det tål det en del. men vi kan väl säga såhär: Det är ingen PA-högtalare direkt. 8O

Naqref™ skrev:Basen när golvet är bra för verkningsgraden.

Gött!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-20 23:39

Bild

Nytt filter! 3:e ordningens på basen nu, och B3N har fått sin notch.
Ser ju rätt bra ut om jag får säga det själv. Men! Jag har funderingar kring fasgången. Elementen är i ganska perfekt fas vid delningsfrekvensen, men under och över glider dom isär och lever sitt eget liv. Är detta OK? Jag har ju sett exempel på konstruktioner där element är i fas över hela området, och jag förstår inte hur dom får till detta!? Exempelvis Troels Gravesens verk. Sen har jag sett motsatsen där ingen hänsyn verkar ha tagits till fasen alls, utan bara frekvensgången summerar fint så är dom nöjda.

Instinkterna säger mig att är elementen i fas kring delningen så borde man vara OK, men jag har inte mycket erfarenhet i filter-väg. Kommentarer?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-20 23:52

I fas vid delningen känns som det väsentliga....

Vad säger du Naqref?

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-21 01:30

Förstår mig inte på alla värden men högtalare sen riktigt fräck ut och att du bygger med samma element som jag är ju bara en bonus :) Får man fråga vad de små tomrummen ovanför basen är till för asså vad hjälper de till med att konstruera en låda på det viset?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-21 01:44

"Tomrummen" är inte tomma, dom har förbindelse med nedersta volymen, det är förstärkningsskott med stora hål i som avdelar lådan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 09:42

Anledningen till att man gör så är att man slipper ha en stor lådvägg som kan röra sig och vibrera med tryckförändringarna i lådan som blir då basen rör sig. Man vill ju att det är baselementet och inte lådan som hörs :-)

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-21 11:04

Att de var tomrum såg jag men viste inte bara hur jag skulle beskriva det :) Så det är en typ av förstärkning av lådan? Hmm det här med högtalarbyggen är ju en hel vetenskap :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 12:31

Det som du ser är alltså inte avdelningar av lådan - du luras lite av bilden - det är bara stagningar! Det är bara utrymmet precis bakom mellanregistret som är en egen avdelning...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-21 18:54

I och med att jag - eller vi, en polare har hjälpt till vid utvecklingen. Det är även han som blir ägare till högtalarna sen - har byggt på höjden så skulle ju lådan bli instabil med så pass långa ytor utan något stöd. Därav stagningen. Egentligen borde porten stagas också, men det är knepigare.

Men nu har jag filterproblem igen. Det är så här att jag är skeptisk till dom värden LSPCad ger. Instinkterna säger mig att spolarna borde vara större; jag menar, 2.7 mH för en så pass låg delning? Och notchfiltret sen... 10 µH för spolen där! Det är väldigt litet, kan det verkligen stämma? Finns det ens så små spolar lämpade för audio-bruk?

Ta gärna en titt!

Bild

Igen, elementen är TB W6-1139SG och HiVi B3N, 4 respektive 8 ohm nominell impendans.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-23 17:34

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Om man kollar där så har han ju helt andra värden för notch-filtret. Använder jag dom i LSPCad så blir det helt galet. Så jag är väldigt skeptisk till att filtret stämmer.

Kommentera hemskt gärna på komponentvärdena; bygger drar igång nästa vecka när plywood-skivan kommer!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-26 15:04

Nu börjar det dra ihop sig. Plywood-skivan kommer på måndag och ska då sågas. Jag vill gärna beställa filterkomponenter så fort som möjligt.

Men jag skulle fortfarande uppskatta om någon kunde kommentera notchfiltret i bilden ett par inlägg ovan. Det är alltså meningen att det ska dra ner B3Ns uppbrytning kring 7.8 kHz. Det är exakt vad det gör i LSPCad, men jag är som sagt väldigt skeptisk till komponentvärdena. Räknar jag manuellt på den impendans elementet har i området får jag helt andra värden, mycket närmre dom Zaph använder på sin hemsida. Men matar jag in dom värdena i LSPCad blir det brutalt fel.

Dom andra komponenterna stämmer tydligen (vi har räknat på dom manuellt också); jag förstår inte varför det skulle kunna bli så fel i just notchfiltret.

Så jag bönar och ber, kommentera!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-30 21:10

Bild

Progress: Ett ark 18mm kvistfri björkplywood uppsågad och fräst (avrundade kanter på sidorna, rundade portmynningar). Väldigt snyggt material måste jag säga. Men dyrt var det också.

Har fortfarande filterproblem. Kompisen laddade ner Basta och testade, och får helt andra resultat än i LSPCad, även exklusive notchfilter. Jag ser ingen anledning till att något av programmen skulle ge fel resultat, så jag förstår ingenting. LSPCad används ju av många i branchen medans Basta är ju gjort av Svante vars förmåga jag definitvt inte tvivlar på. Så jag vet i fan vad vi ska göra. SpeakerWorkshop har så kasst UI så jag får alzheimers. :(

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-30 21:37

Du får nog mäta upp dina element i lådan innan du kan fortsätta med filtret. Först då vet du mer exakt hur det kommer att bli.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-31 17:07

Det kan man ju göra, men jag känner mig inte redo att investera i något jag förmodligen inte kan använda korrekt ännu. Mätutrustning skulle ju kosta nära lika mycket som högtalarna i det här fallet.

Är det någon här som använder LSPCad och i så fall kanske vet varför man inte får samma resultat som andra program?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-06-16 18:07

Hmm, tråden har inte uppdaterats på länge, så jag tänkte rycka upp den lite, då detta är ett av de mer intressanta byggena på forumet, tycker jag! Nwalmaer; Har du byggt kabinettet ännu? Jag är väldans fnyfniken på hur HiVi:n låter med den stora, fina baffeln! :D

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-16 19:47

Kul att det finns intresse!

Bygget har tyvärr stannat upp pga. att paketet med elementen har försvunnit. Verkar som om posten har slarvat bort det... Sibbe på Hifidistribution skulle kolla upp kollinumret men jag har inte fått svar ännu. Verkar som det kan ta ett tag tyvärr. Vi kommer förmodligen börja lite smått på lådan ändå, då ska jag ta nya bilder!

Filtret har gått igenom lite förändringar och det kommer nog gå igenom fler. Uppdaterar när jag har något konkret.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-06-16 22:03

Nwalmaer skrev:Kul att det finns intresse!

Bygget har tyvärr stannat upp pga. att paketet med elementen har försvunnit. Verkar som om posten har slarvat bort det... Sibbe på Hifidistribution skulle kolla upp kollinumret men jag har inte fått svar ännu. Verkar som det kan ta ett tag tyvärr. Vi kommer förmodligen börja lite smått på lådan ändå, då ska jag ta nya bilder!

Filtret har gått igenom lite förändringar och det kommer nog gå igenom fler. Uppdaterar när jag har något konkret.

Har du inte fått kollinumret så du kan kolla själv då?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-17 10:38

Det gick tydligen inte att få fram. Men Sibbe ska skicka nya element nu, så allt är lugnt! :)

Imorrn börjar vi bygga låda.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-17 16:43

Blir det något finmaskigt nät över basporten, alltså för festbruk. Trist om det råkar trilla ner kapsyler där... :wink:
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-19 16:50

Något slags skydd blir det nog, helst i innerändan på porten så det inte syns. Då får man dock vända på högtalaren för att få ut kapsylsamlingen vilket kanske inte är så kul. :(

Nu har vi börjat bygga lite smått. Vi höll till i polarens föräldrars garage vilket är några snäpp bättre än mitt kök.

Bild

Här har vi den fina plywooden igen. Torr och fin efter att ha legat och gottat sig i värmen ett par veckor. Det är dom små bitarna i högen vi tar hand om den här gången.

Bild

Polaren kollar så att alla nummer stämmer...

Bild

... för att sedan börja borra 3 cm hål. Det blev ett par stycken sådana. (24 st!)

Bild

Första biten var vi lite klantiga med så faneret sprätte iväg, men det är ju bara internt så inget större problem.

Bild

Sen sågade vi mellan hålen med sticksågen, blev faktiskt rakare än väntat.

Bild

Obligatorisk städning.

Tja, då var det gjort i alla fall. Det var inte mycket men det var en bit på vägen. Vi hoppas få elementen denna vecka, då drar det igång på allvar!

Förresten, är det någon som har några rekommendationer på behandling av björkplywood? Olja eller lack? Kan tänka mig att olja blir snyggt men ömtåligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-19 17:02

Vadå olja känsligt? Finns oljade golv!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-19 17:12

Jag tänkte på dom exponerade ändarna på plywooden, det tar ju lätt stryk där. Lack skulle väl stärka dessa kanter och hörn en anings... men olja vet i fasen. Snyggt lär det dock bli.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-20 20:18

Vilken lycka när AVIn damp ner i brevlådan idag. Väldigt snabb leverans för andra sändningen, stort tack till Sibbe på Hifidistribution!

Jag vet inte vad det är för fel på mig men jag tycker högtalarelement är så otroligt vackra. Så primitiva med ändå kapabla till någonting så fantastiskt.

Bild

Trots olika fabrikat så matchar dom varandra väldigt bra estetiskt. Pressad plåtkorg är ju inte vidare lyxigt men elementen är ändå väldigt snygga med försänkt fäste för upphängingen tex.

Bild

*dreglar*

Bild

W6:an kopplade till vägguttaget. väldigt imponerande att se in action... och det där är inte ens full linjär slaglängd heller. Herregud vilka roliga element!

Får se hur långt vi kommer med lådorna i helgen... filtret beställes imorgon. Inte långt ifrån provlyssning nu!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-03 11:55

Nu har det hänt grejor! Lördagen och söndagen har vigts mesta dels åt fräsning. Det var som vanligt problem med att tillverka en fräsjigg som var precis nog och klarade av tillräckligt små hål... men det löste sig till sist. Se nedan. 8O

Bild

Stagbitar till B3Ns kammare... jämna och fina.

Bild

Alla bitar läggs upp för att kolla passningen... och det verkar stämma.

Bild

En andra fräsjigg tillverkas efter att den första visar sig vara ondska.
Ingredienser: Ett bokstöd i plast, två träbitar, en M3 skruv samt massa smältlim. Smakade väldigt bra med oregano.

Bild

Testfräsning... och det funkade gör bra!

Bild

Dom riktiga bafflarna fräses, även dom med bra resultat. Elementen passar som om Jesus själv hade hållt i fräsen.

Bild

Kammaren till B3N limmas, och bafflarna har fått rundning för lufttillförsel och islagsmuttrar.

Bild

Stag och annat limmas mellan baffel och portvägg. Som ni ser bygger vi i princip innifrån och ut. Jag hade personligen arbetat utifrån och in men vi får se hur det funkar. Det ser ljust ut i alla fall.

Nu återstår limning av resterande bitar så att vi har två stora duplo-bitar att montera sidorna på. Sen ska vi i med lite bitumen, filtmatta och polyestervadd, filter, terminaler... och sand i bottenkammaren. Sen jädrans blir det spännande!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-07 01:26

Rappa på lite nu och ta bilder! :lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum