TacT, Harmann Kardon og Sony har heldigitale forsterkere. De bruker en koding som likner på PWM. I tillegg krever dette en ganske komplisert krets for feilkorreksjon så det er langt på vei ikke mer optimalt enn å kjøre analog PWM.
Begrensningene i klasse D ligger ikke så langt unna de i klasse AB selv om det psykisk virker litt rart å ha et filter i utgangen. Begrensningene i dette filteret i audioområdet er såpass små at de er sammenliknbare med de i klasse AB sine transistorer. Transistorene som brukes i klasse D har ekstremt lav impedans og høy slew rate.
Begrensningene i båndbredde er omtrent som effektbåndbredden på en klasse AB. Imidlertid kan klasse AB gå høyere i frekvens ved svært lave effekter.
Klasse D har et stort fortrinn når det gjelder å kontrollere reaktie laster. I alle andre sammenhenger der man elektronisk styrer reaktive laster har man gått over til PWM. Dette fordi en reaktiv last og en resistiv last i prinsippet er det samme for en PWM-krets. For en linjær transistorkrets vil en kraftig reaktiv last få kretsen til å bryte helt sammen.
Klasse AB-forsterkere benytter effekttransistorer i hele sitt arbeidsområde. Det ligger mange ulinjæriteter i dette området, spesiellt når man nærmer seg null strøm, men også andre steder. Disse overføres direkte til forvrengning og dessverre ofte av høye harmoniske komponenter. Klasse D er tidstyrt og bruker ikke disse delene av transistorens arbeidsområde. Derfor vil de ikke generere denne formen for forvrengning.
Klasse D er også uten tilbakekobling gjennom utgangssteget. De må tilbakekobles globalt om man ønsker dette. I de aller fleste tilfeller vil dette være en fordel. Det har vist seg å være en stor fordel å bruke "post filter feedback" hvor man altså inkluderer utgangsfilteret i loopen. Dette benyttes på blant annet ICE-power, UCD og NuForce.
De største bidragsyterne til harmonisk forvrengning i klasse D ligger i metning i utgangsspolen, timing av utgangstransistorene og stige/synketid på utgangstransistorene. Selve moduleringskretsen kan også forårsake forvrengning, men mange av disse er etter hvert blitt meget bra.
I dag klarer mange klasse D-konstruksjoner omkring 50kHz analog båndbredde, og noen få hevder å ha klart 100kHz men dette er etter hva jeg har sett ikke veldig godt dokumentert. Forvrengningskomponentene ligger ofte i relasjon til båndbredden og man kan på de fleste klasse D tydelig kjenne igjen faktorer i det hørbare området som har relasjon til hvordan de er bygget. Disse faktorene er i størrelse ikke større enn for mange tilsvarende klasse AB-konstruksjoner men de tar ofte andre mønstre. Klasse D er for eksempel ofte dominert av lave harmoniske.
En typisk klasse D består i hovedsak av modulator, feedback og utgangstrinn.
De vanligste kretsene kan deles inn i selvoscillerende og klokkede. De klokkede bruker en fast klokke og genererer selve switchingen uavhengig av feilkoreksjon. Denne tilføres i sin tur analogt inn før modulatoren slik at signalet kommer feilkorrigert inn til selve modulatoren. På selvoscillerende forsterkere vil deler av, eller hele feilkorreksjonen ligge i selve feedbacken. Man utnytter da forsinkelsen i hele kretsen til å få den i selvsving. Svingefrekvens og pulsbredder vil da hele tiden gjenspeile forhldet mellom ut og innsignal.
Selve feedbacksløyfene kan enten hentes før utgangstrinnet, mellom effekttransistorene og filteret eller etter filteret. Alt som hentes før filteret blir i prinsippet også filtrert i et eget filter for å skape en referanse. Man har da i liten grad kontroll på lasten gjennom motkoblingen da et eventuelt spenningsfall over filteret ikke synes i motkoblingen. Om man henter motkobling etter filteret får man en tregere sløyfe, men den gjenspeiler realiteten på utgangen og kan for eksempel kompensere for lastavhengighet og forvrengning i utgangsfilteret.
UcD bruker post filter feedback mens ICE-power bruker både post og pre filter feedback.
Her er en interessant liste over en del patenter på klasse D:
http://www.acutechnology.com/ClassD/Pat_list.html
Her er en svært informativ sak om klokkede klasse D-forsterkere:
http://www.irf.com/product-info/audio/c ... torial.pdf