Läsa på om filter odyl ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
papa

Läsa på om filter odyl ?

Inläggav papa » 2006-07-11 08:10

Hej gott folk!

Jag har bränt igenom otaliga trådar om häppnadsväckande högtalarbyggen och är brutalt sugen på att sätta igång själv att bygga nåt.

Som jag har förstått så kan man köpa färdiga högtalarkit, vilket kan va skönt så kan man lägga energin på att bygga en cool och välljudande högtalarlåda.
Men jag ser även att många bygger egna filter och testar sig fram vilket som låter bäst till just deras element osv.

Rent materiellt så verkar man ju inte behöva speciellt mycket grejer (lite motstånd, nån spole yada yada), men var kan man läsa på lite mer om dessa grejer ?

Har ni nå länkar och gärna lite generella tips om vad man ska tänka på när man bygger sin första masterpiece. :)

Tack på förhand!

// papa

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-11 09:17

Før att bygga bra filter måste du læsa vanlig elektroteknik och elektronik. Lite grundlæggande matematik ær också nødvændig (gymnasiematten borde ræcka bra).

Jag vill mena att filtret ær det svåraste før den normale hemmabyggaren och dom allra flesta misslyckas med just denna bit. Rækna inte med att førsta førsøket blir "rætt" från børjan. Ett bra tipsa på dina førsta høgtalare ær att montera filtret i en egen avdelning, på baksidan t.ex., så att det lætt kan byggas om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-11 09:37

Tack Max!

Jag har läst lite elektronik och har en bok hemma från den eran, men vore gött å läsa lite på nätet när man sitter på jobbet. E inte mycket å göra nu semestertider... ;)

Kanske e lite överkurs å göra egna filter i början, men man kan ju börja skumma lite. :roll:

Återgå till Teknikforum