Behövs HIFI-poliser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-11 11:28

Koffe skrev:hmmm...

Som jag ser det består ett budskap av tre delar:

Vad man har att säga.
Hur det framförs.
När man säger det.

Sant. Man kan ju prata om vadsomhelst bara man gör det på rätt sätt..!

Med en dåres envishet vill jag hävda att "samtalstonen" är viktig, här märker man ofta att det blir så jäkla viktigt att ha rätt att man glömmer bort det väsentliga med ett hifi-forum; att ha någon att prata hifi med på ett kul och trevligt sätt.

Det borde vara lite mer laid back, att man inte alltid letar fel i det andra skriver. Den absoluta sanningen är kanske mindre viktig än att ha trevligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 11:30

Koffe skrev:Vad man har att säga.
Hur det framförs.
När man säger det.

Ja, där har vi nog nyckeln till mycket. Förståelsen för hur de faktorerna påverkar hur mottagaren tar emot det man vill säga, innan man skriver sitt meddelande är mycket viktig.

Värt att notera är också att det inte går att ha en diskussion som är oberoende av de två sista. En del är märkligt blinda för dem, och det är när när två sådana personer möts som det brakar ihop. Det är alltså inte den enes fel att två träter, däremot kan det vara den enes förtjänst att en diskussion trots allt fungerar.

Tror jag. <-- Detta brukar jag lägga till när jag förstår att det jag har uttryckt är en åsikt, snarare än fakta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 12:10

mats skrev:
Svante skrev:Jag såg ett program på sexan tidigare ikväll, jag vet inte varför jag kom att tänka på det nu, men det handlade om vatten som säljs på flaska (i USA förstås) Det visade sig att det var mycket mindre myndighetskontroll på det vattnet och att det inte tekniskt var "bättre" eler säkrare.

Så frågade de folk på gatan varför de köpte vatten i stället för att dricka kranvatten och då sa de att det var hälsosammare och att det smakade godare. Godare är ju subjektivt och då gjorde de blindtester, dels fick folk på gatan smaka på två olika flaskor varav den ena var kranvatten. Den fick högst betyg (!).

Sen gjorde de en rolig sak de fyllde flera olika flaskor med kranvatten från trädgårdsslangen och sålde det via en "vattenkypare" (på en restaurang) för kanske $6 per flaska. Likt vinkännare smakade besökarna av vattnet som "kom från amazonas" och allt vad kyparen nu sa. Och visst beskrev besökarna stora skillnader i smak och friskhet, med stor övertygelse. Suggestionens makt är stor. De fick sig ett gott skratt på slutet när han avslöjade att vattnet kom från trädgårdsslangen.

Det visade sig också att de flesta vattenbuteljerare faktiskt buteljerar vanligt kranvatten.

... ja, åter till ämnet, jag vet inte varför jag kom att tänka på det här, nu...

Tack Svante för den underbara historien :P

Jag vill påminna er om att "samma test" gjorts i Sverige med samma resultat... Så det är inte enbart dom "dumma USA boende" som gör detta resultat..

Hoppas jag inte gjort er "USA hatare" ledsna nu med info om att Svenskar är lika "korkade o lättlurade" :lol: .....

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-11 12:17

Folk är nog ungefär lika lättlurade runt om i världen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 12:18

Mayro skrev:
mats skrev:
Svante skrev:Jag såg ett program på sexan tidigare ikväll, jag vet inte varför jag kom att tänka på det nu, men det handlade om vatten som säljs på flaska (i USA förstås) Det visade sig att det var mycket mindre myndighetskontroll på det vattnet och att det inte tekniskt var "bättre" eler säkrare.

Så frågade de folk på gatan varför de köpte vatten i stället för att dricka kranvatten och då sa de att det var hälsosammare och att det smakade godare. Godare är ju subjektivt och då gjorde de blindtester, dels fick folk på gatan smaka på två olika flaskor varav den ena var kranvatten. Den fick högst betyg (!).

Sen gjorde de en rolig sak de fyllde flera olika flaskor med kranvatten från trädgårdsslangen och sålde det via en "vattenkypare" (på en restaurang) för kanske $6 per flaska. Likt vinkännare smakade besökarna av vattnet som "kom från amazonas" och allt vad kyparen nu sa. Och visst beskrev besökarna stora skillnader i smak och friskhet, med stor övertygelse. Suggestionens makt är stor. De fick sig ett gott skratt på slutet när han avslöjade att vattnet kom från trädgårdsslangen.

Det visade sig också att de flesta vattenbuteljerare faktiskt buteljerar vanligt kranvatten.

... ja, åter till ämnet, jag vet inte varför jag kom att tänka på det här, nu...

Tack Svante för den underbara historien :P

Jag vill påminna er om att "samma test" gjorts i Sverige med samma resultat... Så det är inte enbart dom "dumma USA boende" som gör detta resultat..

Hoppas jag inte gjort er "USA hatare" ledsna nu med info om att Svenskar är lika "korkade o lättlurade" :lol: .....

Oj, nej det var inte alls poängen jag ville göra, utan att människor i allmänhet tror att de känner/smakar/hör saker som inte finns. Det är universellt och gäller svenskar, amerikaner, somalier, kineser och alla andra. Det gäller vattenkännare, gourmeter och... hififolk. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-11 12:34

Mayro: Ingen hade förmodligen en tanke på att det var något riktat mot USA innan du tolkade det så. Som Phloam skrev "...att man inte alltid letar fel i det andra skriver".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 12:36

S*;
Om inte en av poängerna var att ge USA en känga undrar jag varför författaren lade till "(I USA förstås)"?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 12:37

ja fast det är ju så också ingvar att alla uppskattar inte detta tekniska mumbojumbo som alltid försigår på detta forum (jag är inte en av dom förstås) men kan ändå sätta mig in i mayros sits även om jag inte riktigt håller med honom....

MAYROS SITS :?: 8O

Jag har ingen speciell "sits". Men jag försökte berätta om något som nyligen "upplevdes".. DVS färsk info att berätta om.. Så ansåg exemplet var bra enbart... Det va ju NUTID och inte gamal info.. :lol:

Dessutom är jag inte direkt i konflikt med subjektiva och tekniska fenomens samklang i utvärderande... Däremot är jag rent hatiskt mot besserwissrar som TROR sig stå över andra folk och vara kapabla att avfärda eller förneka "upplevelser" eller påstådda saker utan att ens själva hört. Besökt. Eller i verkligheten provat..

Det finns ofta en uppsjö av saker man läser andra skriva och man "vet" dom har "fel".. Inte fan behöver man gå in och kalla dom för flummare o andra dylika saker för det?

Däremot kan man då tillfälle kommer vid ev besök påvisa live saker och "dom/Den" personen kan då SJÄLV höra osv...

Att tömma forat på olika tankesätt utarmar. Sedan får ni självklart anse läget kanon.. Men glöm inte.. Att genom att smalna av mångfald inkommer enbart enfald..Inavel har alltid lett till rent sjukliga resultat och beteenden...Både i djurvärlden och den mänskliga världen...Så även på forum eller i övriga samanhang där likriktandet blir för stort..

GÄLLER ALLA FORUM SJÄLVKLART!! Men nu talar vi om Faktiskt.se

Ett av resultaten är att utrotning riskeras. Den "rätta Sanningen" utmålar regimer över hela världen sig ha. Alla faller med ett brak..kvar finns en befolkning som "trott" saker va som dom fått info om.. Men som får lida i femtiotals år efter ridåerna faller pga det handikapp dom har av indoktruneringen att dom har haft "rätt"..

Jag gissar att ett ödmjukare sätt är betydande mer uppmuntrande för detta fora såsom överallt i livet...Inte att besserwissra sig och alltid anse sig som "veta & kunna mer".. Jag personligen lär mig ifrån mina barn mer än av vuxna.. Fast jag vet föräldrar som anser dom vet allt och lär sina barn sådant hirarkiskt synsätt..

sådana barn kan ofta inte ens engagera sig själva med nåt i en timme ensamma...Kanske en dålig jämförelse detta. Men ändå talande om vad som händer då ideer INTE får blomma. Om dom så är "rätt eller fel".. Utifrån dessa "ideer" kommer ju oftast ut det mest "rätta" för varje individs subjektiva tyckande sedan...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 12:40

Almen skrev:Mayro: Ingen hade förmodligen en tanke på att det var något riktat mot USA innan du tolkade det så. Som Phloam skrev "...att man inte alltid letar fel i det andra skriver".

Som morello påpekade.. Det står med skrift!!.. Så jag anser DU bör läsa andras inlägg före du börjar mekaniskt skriva mot mina inlägg... Läs först... En bra start kanske almen... :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-11 12:43

"det handlade om vatten som säljs på flaska (i USA förstås)" tolkade inte jag som att amerikanare är dummare än andra, men att de dricker mer vatten på flaska än andra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 12:43

XXX - ovidkommande för tråden /v8
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 12:44

Morello skrev:S*;
Om inte en av poängerna var att ge USA en känga undrar jag varför författaren lade till "(I USA förstås)"?

Ah, nu förstår jag, det kanske var ett dumt ordval. Programmet var väldigt amerikanskt, det var mest det jag tänkte på. Inte att de skulle vara mer lättsuggererade där eller att det ens är dumt att vara det.

Trenden med flaskvatten är väl annars starkare i södra delarna av USA, liksom i södra delarna av europa, där klimatet är varmare och man måste dricka mer. Men den börjar ta sig hitåt också, även om många jag känner köper en flaska och sedan fyller på den med kranvatten när det tar slut.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 12:46

Mayro skrev:Däremot är jag rent hatiskt mot besserwissrar som TROR sig stå över andra folk och vara kapabla att avfärda eller förneka "upplevelser" eller påstådda saker utan att ens själva hört. Besökt. Eller i verkligheten provat..

Var kommer dessa misstolkningar och detta hat ifrån? Jag bara undrar...

Morello skrev:Jag är oerhört trött på USA-hatet som är direkt löjeväckande när det kommer från ett land som näppeligen når upp till anklarna på den sämsta av stater i USA.

Tja, vi har ju ett hyggligt välfärdssystem, ett mycket jämlikt samhälle också undviker vi att föröka tvinga ned övriga världen på "demokratiska" knän. På så sätt tycker iaf inte jag att ens de bästa av USA-stater kan jämföras med Sverige.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-07-11 12:50

Jag bara tyckte historien var bra, fantastiskt man kan blir lurad så bara för att det ser finare ut. Jag har hade sagt samma sak om det varit Sverige, Uganda, Danmark osv.

Så Mayro vad har detta med USA hatare att göra? Sant att jag inte gillar vad USAS regering har gjort under årens lopp. Men det finns många trevlig och kloka människor där också. Men det har ju inte denna diskussion att göra, eller hur :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 12:51

Lämna politiken, USA-hatet och fortsätt med tråden.

edit: tillsägelse mindre viktig pga moderering.
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-07-13 23:30, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 12:55

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 13:00

-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-11 13:02

Tillbaka till ämnet! Det faktum att ett av världens rikaste länder inte erbjuder sina invånare något bättre än illasmakande och klorerad smörja i kranarna, och som får till följd att också läskedrycker man dricker på restaurang smakar illa, gör mig något förvånad över utfallet i den refererade undersökningen. Jag skulle alltså bli mindre förvånad om folk i Stockholm, Rom och Helsingfors (städer som alla har hyggligt bra kranvatten) skulle ha svårt att skilja kranvatten från sk källvatten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-07-11 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 13:03

Man kan ju även tänka sig att krnavattenkvaliteten i USA liksom i sverige och övriga världen varierar högts påtagligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-11 13:04

Vee-Eight skrev:Lämna politiken, USA-hatet och fortsätt med tråden.

Vad är det som är så svårt att förstå?

edit: tillsägelse mindre viktig pga moderering.
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-07-13 23:31, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 13:06

-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-11 13:06

Har någon någonsin druckit riktigt bra kranvatten någonstans i USA och riktigt dåligt i Sverige? Jag har det inte.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-11 13:06

Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 13:06

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-11 13:07

PekkaJohansson skrev:Har någon någonsin druckit riktigt bra kranvatten någonstans i USA och riktigt dåligt i Sverige? Jag har det inte.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hävla har riktigt dåligt vatten. I Redlands CA vill jag minnas att vattnet var adekvat, men inte lika bra som i Stockholm. :)
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-11 13:16

Det är något annat jag uppmärksammar i ditt inlägg Mayro:

Jag tolkar det som att du tycker att de som låter sig "luras" av placebo vid blindtest är dumma. Det skulle i så fall förklara din upprördhet när BT och placebo diskuteras.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-11 13:24

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-11 13:26

Hur svårt är det att förstå vad moderatorerna skriver???
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-11 13:26

Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-11 13:28

Nattlorden skrev:Hur svårt är det att förstå vad moderatorerna skriver???

Snart kommer bomben!!! :x

Blir nog snart rekord på antalet låsta trådar på kortast möjliga tid snart!! :?

Tråden är snart öppnad igen. /V8 :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi