Nu kommer det nya grejor man behöver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Nu kommer det nya grejor man behöver

Inläggav Harryup » 2006-07-25 11:33

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

Tror det blir tufft för kostsamma CD transporter i längden.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-25 11:36

"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 14:51

Årets fetaste - VILL HA! Killarna på SlimDevices är inte att leka med! Jag är övertygad om att detta är den första riktiga implementationen av vad vi alla kommer att ha hemma i våra anläggningar om säg 7-10 år. Kedjan för musikåtergivning kommer att ändras och ändras snabbt.

Från BBC-artikeln ovan: "The digital audio market is an evolutionary process. A good healthy chunk of our business is with audiophiles," said Mr Consson.

... sen måste jag säga att den var dyr :-)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-25 16:03

Jaja, vi har ju inte hört den ännu !!

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 16:35

woland skrev:Jaja, vi har ju inte hört den ännu !!

Jag har svårt att tro att den skulle vara /sämre/ än deras 3000 sek SB3... och SB3:an är värd $1 999 :-)

Skämt å sidor. Jag påpekar med en dåres envishet att kedjan för musikåtergivning håller på att ändras. Den här produkten är en indikation på förändringen. Jag skriver mer om detta här!

Den är ett exempel på fyra saker:
1. Förändring i "kedjan"
2. Mjukvarubaserad utveckling och nya mjukvarumodeller
3. Framgångsrik "MidFi" vidare utvecklias och blir "HiEnd"
4. Tjänsternas betydelse i framgångskoncept

PS. Köpte SB3:an ohörd. Har inte ångrat det en sekund. Hade jag 20 000 över skulle jag köpa denna ohörd också DS.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-25 18:28

:?

Bara jag som inte är så himla upphetsad? Den där grunkan skulle inte göra någon nytta hemma hos mig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-25 19:20

wintersun skrev::?

Bara jag som inte är så himla upphetsad? Den där grunkan skulle inte göra någon nytta hemma hos mig.

Instämmer, tror jag, skulle vilja veta vad dessa "slimdevices" egentligen är för nåt o.s.v. i sammandrag. Erfarenheter från användare...?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-25 20:45

phloam skrev:Instämmer, tror jag, skulle vilja veta vad dessa "slimdevices" egentligen är för nåt o.s.v. i sammandrag. Erfarenheter från användare...?

Ehh--- Vad vill du veta? Det finns ett (kanske) 5-10 MYCKET enusiastiska användare på forumet. Jag gick med här för att prata om SlimDevices-grejor med andra likasinnade.

En bra Slim -tråd på det här forumet.

Annars kan du (ni) läsa i deras community, stort och mycket bra.

Min personliga åsikt - SlimDevices rockar! De får allt annat att se ut (och låta) som gårdagens nyheter.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-25 20:50

Tycker den ser riktigt snygg och kul ut! 8)

Synd att den inte har en hdmi-ut också.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 07:47

Nej, jag är inte heller upphetsad. Inte alls faktiskt.
En sådan här apparat passar kanske i pojkrummet, men inte vill man ha den i musikanläggning. Inget för vuxna.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-26 08:42

woland:
Den vanliga "Slimmen" är helt ok och låter som det som man rippat låter. Tänker man köra MP3 så låter den förstås därefter. Kör man vanlig CD-format så låter den förstås därefter. Utseendet kan man ju gilla eller inte men det finns mycket annat inkopplat i anläggningar som jag skulle hänvisa till pojkrummet eller kanske UFF innan denna typ av grunkor.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 08:56

Audix skrev:Tycker den ser riktigt snygg och kul ut! 8)

Synd att den inte har en hdmi-ut också.

Rätt onödigt med hdmi iofs då det inte är en filmvisare och en av grejjerna är att slippa display ;)

Jag är som sagt också helt fast vid Squeeze trean. Skulle nog också köpt en Transporter direkt om jag haft stålar.
D/A som sitter i ska tydligen vara minst lika bra/bättre än Benchmark DAC-1 detta är bara vad jag har läst och det är möjligt att det inte stämmer.

Lite läsning för den intresserade.

http://www.slimdevices.com/au_press_transporter.html

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

http://www.slimdevices.com/marketing/Tr ... eet-US.pdf

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/5212396.stm

http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/pro ... 6_f00e.pdf

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-26 10:27

woland skrev:En sådan här apparat passar kanske i pojkrummet, men inte vill man ha den i musikanläggning. Inget för vuxna.

Detta är INTE menat som en attack.

- Men varför? Om det är en (bit)korrekt tranport du vill ha finns det inget bättre för vettiga pengar. Om du redan har en server i hemmet går det knappast att köpa en välljudande CD-spelare billigare heller.

Det är säkert som du säger "vuxna" kommer att ta till sig en nätverksorienterad musikdistributionskanal senare and kidsen. Det som jag gillar med SlimD och deras produkter är att de är ett försöker att göra en vuxen, audiofil-tolking av de nya möjligheterna.

Jag tror inte att vare sig SB3 eller Transport är vägs ände. De är en fingervisning om hur HiFi kommer att se ut och fungera om några år. Personligen tror jag starkt på en client-server modell i hemmet. Möjlighet kommer inte serverdelen att finnas ikvar hemma. Vi kommer sannorligt att köpa den som tjänst. Det finns egenligen ingen anledning att jag själv skall drifta tjänsten "min skivsamling". Varför kan jag inte köpa mina skivor som strömmar när jag vill lyssna på dem?

Användarvisningsbild
zkoa

Inläggav zkoa » 2006-07-26 11:51

Koffe skrev:Jag tror inte att vare sig SB3 eller Transport är vägs ände. De är en fingervisning om hur HiFi kommer att se ut och fungera om några år. Personligen tror jag starkt på en client-server modell i hemmet. Möjlighet kommer inte serverdelen att finnas ikvar hemma. Vi kommer sannorligt att köpa den som tjänst. Det finns egenligen ingen anledning att jag själv skall drifta tjänsten "min skivsamling". Varför kan jag inte köpa mina skivor som strömmar när jag vill lyssna på dem?

Kanske en av Suns senaste Opteron servrar kan hjälpa dig. 24TB i 4U storlek. Helt rätt, ingeting för hemmet. Klart mycket smidigare (billigare?) att prenumerera på en tjänst med ett enormt utbud.

Bild

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-26 12:39

Hej.

För att det det ska funka lär man väll behöva ha en dator ett snabbt bredband?

Min erfarenhet av datorer är att dom är betydligt mer labila än min ljudanläggning.

Känns lite som att det skulle kunna strula ganska mycket och vara frustrerande när man vill lyssna och inte kan för att datorn har fått spel eller att det är nått vaj på internet.

Verkar enklare med en vanlig anläggning tycker i af jag.

Sen är det ju lite av charmen att pilla lite på cd-fodralen och sina vinylskivor också.

MEN det är kul att se och läsa att utvecklingen går framåt och att folk och tillverkare kanske börjar förstå att Mp3 inte är något vidare media iaf.

Blir datorer och internetuppkopplingar säkrare och mindre felkänsliga så är det ju en väldigt smart grunka. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 13:07

Grismannen skrev:Hej.

Min erfarenhet av datorer är att dom är betydligt mer labila än min ljudanläggning.

Känns lite som att det skulle kunna strula ganska mycket och vara frustrerande när man vill lyssna och inte kan för att datorn har fått spel eller att det är nått vaj på internet.

Verkar enklare med en vanlig anläggning tycker i af jag.

Sen är det ju lite av charmen att pilla lite på cd-fodralen och sina vinylskivor också.

MEN det är kul att se och läsa att utvecklingen går framåt och att folk och tillverkare kanske börjar förstå att Mp3 inte är något vidare media iaf.

Blir datorer och internetuppkopplingar säkrare och mindre felkänsliga så är det ju en väldigt smart grunka. :)

Nja... antagligen lyssnar du på musik från din dator..dvs det räcker om det lokala nätet fungerar vilket det alltid gör hemma hos mig iaf.

Om du ska lyssna på internetradio behöver du inte ha någon dator på alls, och stabiliteten där beror ju på vilken isp du har valt.

Användarvisningsbild
zkoa

Inläggav zkoa » 2006-07-26 13:23

Grismannen skrev:Hej.

...

Det finns massor med olika sätt att bygga dessa tjänster. En "klassisk" dator (eller PC) behövs inte alltid för att det ska fungera. Det räcker med mycket mindre och enklare lådor (t.ex. SlimDevices lådor kan redan prata med Internet utan att datorn är på, eller ComHem burkar). En CD i flac ligger på ca 250-300 MB och tar ca 60min att spela upp. Bandbred kommer inte att vara problemet direkt, 100Mbit/s eller 1Gbit/s är inte så långt borta.

Web 1.0 har funnits i endast 10 år (många glömmer bort detta). Tänk vad som händer inom nästa 10-15 år... ;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-26 14:09

Koffe skrev:
phloam skrev:Instämmer, tror jag, skulle vilja veta vad dessa "slimdevices" egentligen är för nåt o.s.v. i sammandrag. Erfarenheter från användare...?

Ehh--- Vad vill du veta? Det finns ett (kanske) 5-10 MYCKET enusiastiska användare på forumet. Jag gick med här för att prata om SlimDevices-grejor med andra likasinnade.

Ber om ursäkt ifall jag lät negativ, är mer ärligt nyfiken på vad ni upplever som ovanligt bra med denna - kanske inte då själva apparaten, utan mer hur den funkar i sitt sammanhang, användandet, om den förändrat musiklyssnandet osv...!

Speciellt med tanke på trådtitel, intressant med prylar som "förändrar" saker...!

(Jag tror jag har fattat att det är en sak som i korthet ger tillgång till musikfiler på datorn --> hifi, men vill ha en tydligare bild av användandet?)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 14:30

Man måste nästan prova, ladda hem slimserver och soft-squeeze från http://www.slimdevices.com

Så kan man testa precis hur det funkar. Sen med en vanlig fjärr och den riktiga maskinen är det iofs betydligt bättre, men man får ett humm om hur det funkar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-26 15:34

Är det bara jag som tycker att det är lite väl dyrt med $2000 för en MP3-spelarmanick med lite systemintegration? Vad är det som är så fantastiskt med denna apparat som motiverar priset? :?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 15:46

jonasp skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite väl dyrt med $2000 för en MP3-spelarmanick med lite systemintegration? Vad är det som är så fantastiskt med denna apparat som motiverar priset? :?

/J.

Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.
Sen kan du ju använda den som DAC till andra apparater... och som försteg om jag förstått det rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-26 15:51

Och man behöver inte alls köra MP3:or med den.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 15:55

Harryup skrev:Och man behöver inte alls köra MP3:or med den.

hehe nej det har du rätt i, det är ju att kasta pengarna i sjön :) Jag pallar inte ens med att spela mp3 med min vanliga squeezebox... usch och fy.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-26 17:18

Strauss skrev:
Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.
Sen kan du ju använda den som DAC till andra apparater... och som försteg om jag förstått det rätt.

Jaså det gör den !!
Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-26 17:19

jonasp skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite väl dyrt med $2000 för en MP3-spelarmanick med lite systemintegration? Vad är det som är så fantastiskt med denna apparat som motiverar priset?

Håller med. Den är saftigt prissatt. Särskilt i jämförelse med Squeezebox 3 för $249. Och andra sidan så såg de väl att användarna gladeligen la $1000 på modifikationer av SB3.

Det finns företag som bara pysslar med att hotta upp nätdelar och digitalstegen i SB3:an.

Då blir det kanske logiskt att de tar fram en produkt riktad mot CD-spelar segmentet $3000-10000 (min gissning).

Skall vi försöka ordna med en provlyssning? Jag gissar att JoS (som jag tror är den svenska agenten) gärna skulle ställa upp.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-26 17:21

woland skrev:Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.

???

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 17:47

woland skrev:Strauss skrev:

Jaså det gör den !!
Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.

Mvh

edit: Orkar inte. ... men woland... du vet inte vad du pratar om.
Hur gammal är du egentligen? 13-14 år ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-26 18:37

Strauss skrev:Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.

Snälla, jämför inte ett chip i en apparat med en annan komplett apparat. Går ju liksom inte. Bara för att dom använder AKM's top-of-the-line DA-chip betyder inte att produkten är bra.

Koffe skrev:Skall vi försöka ordna med en provlyssning? Jag gissar att JoS (som jag tror är den svenska agenten) gärna skulle ställa upp.
Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.

//Michael

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-26 18:45

Mich skrev:Snälla, jämför inte ett chip i en apparat med en annan komplett apparat. Går ju liksom inte. Bara för att dom använder AKM's top-of-the-line DA-chip betyder inte att produkten är bra.

Men gäsp... gå in på http://www.slimdevices.com/ ... där kan du bläddra dig fram till en del intressant läsning.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-26 19:06

Strauss skrev:
Mich skrev:Snälla, jämför inte ett chip i en apparat med en annan komplett apparat. Går ju liksom inte. Bara för att dom använder AKM's top-of-the-line DA-chip betyder inte att produkten är bra.

Men gäsp... gå in på http://www.slimdevices.com/ ... där kan du bläddra dig fram till en del intressant läsning.

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar. Finns det länkar till tester?
Att konstruktören/tillverkaren skryter om sina produkter är jag med på, men det är väl inte det som diskuterades.

//Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi