Grattis!Repsam som blivit korat till årets studentföretagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 00:10

Morello skrev:Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Rätt pris för Repsam är det pris som generar mest pengar - om Thomas lyckats med det låter jag vara osagt.

Vad jag invänder mot är den ibland tveksamma marknadsföringen, vilken tangerar gränsen för bondfångeri.

Bra inlägg där morello tycker jag.... Hans skrifter tar sig för vanare snubbar ibland lite väl utsirade stigar :lol:

Men va sjutton gubbar.. Grabben säljer ju på en skolutbildning som grund.. Så med tiden kommer detta säkert som amen slipas till.. Sedan skrattar jag gott åt en del man läst där förut ju.. En del blir ju god humor.. :lol: :lol:

Man skall inte döma unga killar som försöker. Hellre kasta skit på dom som nada gör eller försöker ens...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 00:11

Mayro:

Han har kunder pga marknadsföring, inte pga efterfrågan. Det är helt skilda saker. Men som Morello skriver är ju inte det som är problemet med repsam.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 00:24

Vee-Eight skrev:Mayro:

Han har kunder pga marknadsföring, inte pga efterfrågan. Det är helt skilda saker. Men som Morello skriver är ju inte det som är problemet med repsam.

hahaha.. Du får "vinna" .. du har rätt så blir det nog bra.. Orkar inte diskutera sånt här fjams mera nu ändå.. Skit samma. Killen lyckas.. detta är kanon fast numera han tydligen INTE har efterfrågan utan helt utan kunderna söker säljer på dom ändå...

ja jäklar hur man kan vrida saker för ens syften med att aplisera sina åsikter skall stämma in.. :wink: humor detta.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 00:26

Det är fortfarande en milsvida skillnad på efterfrågan på BUTIKEN och efterfrågan på SAKERNA. Ponera skillnaden.
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-07-25 00:30, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-25 02:09

om jag varit den tramsige enligt Morello så menade jag naturligtvis att det verkar suspekt att ta ut flera hundra % högre pris än vad man kan få tag på annars om man letar lite för något gammalt som beskrivs som "för samma prestanda (som denna som kostar ca 1500) måste man betala över 10000 för en ny ".
Tänker man efter så är det rätt snygga formuleringar ibland, så lycka till Repsam på tävlingen :lol:

edit: (menade mest väl att vara snäll mot eventuella prismedvetna konsumenter. Inte bidra till nåt bråk .. :( )
Senast redigerad av Pinnick 2006-07-25 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-25 08:04

Dahlqvist skrev:
ryst skrev:Det är ju ingen som gnyr när man ser ockerpriser på gamla NAD208or, fan de kostar ju lika mycket nu som när de var nya.

Låt inte ditt personliga omdöme om 208:ans kvaliteteter påverka bedömningen om det rör sig om "ocker" eller inte. Ett ockerpris på en NAD 208 skulle ligga över 20000 kr eller så. Det är det begärda priset i förhållande till ett bildat marknadspris som avgör saken. Ocker fordrar utnyttjandet av trångmål eller okunskap. Priset på andrahandmarknaden för NAD 208 ligger någonstans mellan 7-10000 kr och det går inte att få billigare. Den som köper en sådant steg blir inte lurad i formell mening eftersom värdet vid en vidareförsäljning ligger på samma nivå. Om man däremot köper en cd-spelare för säg 1500:- som visar sig vara i praktiken osäljbar på Blocket eller Hifimagasinet så är det inte samma sak även om priset är lägre.

MItt syfte är inte att märka ord utan att klargöra att det finns ofta fog för att marknadspriser ser ut som de gör eftersom de är en reflektion av all informationen på marknaden som är relevant för priset. Det är ibland lätt att glömma bort när man tittar på hifi.

/D

Ja, jösses så kan man också se det... :D Om någon eller några hypar en förstärkare är värdet säkerställt på andrahandsmarknaden. NAD 208 såldes väl inte bara i Sverige, hur har prisutvecklingen varit på andra håll? Eller det kanske finns ett litet LTS i varje stat... :?:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-25 08:59

Timbre:

Nad 208 är eftertraktat i sverige, kanske bara här, men det ändrar ju inte ett smack realiteten att de kostar mkt som begagnade här. Folk gillar ju dem. Linn var ju haussat rätt ordentligt för ett tiotal år sen. Var det också LTS fel?

Tycker det är tråkigt att det alltid skall insinueras att LTS har ett finger med i alla spel. Framför allt är det helt utanför topic.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 10:38

NAD 208 ser ut att vara eftertraktad även utomlands. Nu har jag inte hört 208:an men jag äger en 218 och den stärkaren togs ju emot med stort intresse av marknaden. Stereophile testade den, vilket inte garanterar att det är en bra produkt, men det återspeglar att det finns ett stort intresse för dessa stärkare även på den internationella marknaden. Prisnivån på begagnade 208:or verkar väl motiverad. Utbud och efterfrågan styr.

Detsamma gäller Repsam. Priserna ser ju ut att ha sänkts vilket indikerar att företaget har haft svårt att övertyga. Marknadsföringen kan ibland ifrågasättas men det är ju i så fall bara att anmäla företaget och få det prövat i stället för att sitta här och reta upp varandra med en massa onödiga tjuvnyp.

Tärnström

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-25 11:23

Timbre skrev:Ja, jösses så kan man också se det...

Eftersom du insinuerar att min åsikt är apart så kanske det kunde vara på sin plats med en förklaring.

Timbre skrev:Om någon eller några hypar en förstärkare är värdet säkerställt på andrahandsmarknaden.

Någon "hype" i vanlig (och nedsättande) mening har det väl inte varit tal om, iallafall inte från LTS sida, utan snarare ett förmedlande av objektiva fakta. De som skrivit väl om förstärkaren har snarare varit köpare än säljare och borde således vara intresserade av att baktala produkten för att sänka priset om de agerat i det lumpna egenintresse som du antyder. Ditt resonemang håller alltså inte i detta fall även om fenomenet kan observeras dagligen. Aktiemarknaden är ett bra exempel. Att lita blint på en säljares ord är inte att rekommendera.

Timbre skrev:NAD 208 såldes väl inte bara i Sverige, hur har prisutvecklingen varit på andra håll?

Detta är en relevant fråga och om jag förstått saken rätt finns det personer som har direktimporterat begagnade exemplar från Europa. Mer har jag dock inte hört. Sålunda finns det kanske en uppgift för altruistiska faktiskt.se-medlemmar att upplysa andra hugade spekulanter om det går att finna billiga 208:or utomlands. Man får dock komma ihåg att även om man inte tycker är att NAD 208 är Guds gåva till alla audiofiler så är det under alla omständigheter ett mycket kraftfullt slutsteg som såldes mycket billigt i förhållande till uteffekten. Det borde alltså inte vara så kontroversiellt att produkten behållit sitt värde, isynnerhet med tanke på vad alternativen kostar.

Timbre skrev:Eller det kanske finns ett litet LTS i varje stat... :?:

Det där var väl ändå inte så bra.

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2006-07-25 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-25 13:06

Rensat denna tråd på en massa ovidkommande. Finns numera i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=12662

Vidare diskussion av de ovidkommande ämnena här kommer att göra att inläggen kommer att raderas helt även om de kan innehålla korn (eller isberg) av OnT-innehåll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-07-25 14:42

Morello skrev:Tycker det är rent trams att ifrågasätta Repsams prissättning - han har friheten att sätta vilka priser han önskar.

Rätt pris för Repsam är det pris som generar mest pengar - om Thomas lyckats med det låter jag vara osagt.

Vad jag invänder mot är den ibland tveksamma marknadsföringen, vilken tangerar gränsen för bondfångeri.

Jag tycker det går hand i hand, prissättning och marknadsföring. Marknadsföringen, eller produktpresentationen, är ju till för att kunna sätta ett så högt pris som möjligt på produkterna. Genom en tveksam och i vissa fall rent oärlig marknadsföring av produkterna försöker Repsam sälja undermåliga varor till överpriser. Jag tycker nästan att det hade varit bättre om han hade skrivit lika oärligt som han gör nu, men sålt varorna för vad de faktiskt är värda, istället för 3 ggr detta värde. Då hade jag nog inte brytt mig lika mycket. Att överdriva en varas förträfflighet men ändå sälja den till ett skäligt pris (dvs det pris som råder på marknaden) tycker jag inte är lika illa som att dessutom sälja den till ett grovt överpris. Då har man inte bara lurat konsumenten betrf de tekniska fakta kring apparaten utan även dess rätta marknadsvärde.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 19:54

vad ligger skillnaden i att LTS överdriver den förmåga nad o pioneer har då? Menar i förhållandet till repsams företagande o marknadsföring?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 19:56

Säljer LTS NAD 208? Vad är priset?

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:01

JTarnstrom skrev:Säljer LTS NAD 208? Vad är priset?

Tärnström

jaha. Så att överdriva förmågan hos en produkt via en förenings tester är skillnad mot att ev göra detsamma via företag??

Hmm.

Jaha.. vet inte riktigt om du svarade på min fråga direkt ännu. Så jag ber dig enkom svara på den och inte om lagarna runt om att skriva saker först. Så kommer vi dit sedemera där du vill hålla diskutionen.. :wink:

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-25 20:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-25 20:10

Mayro skrev:

Tärnström

jaha. Så att överdriva förmågan hos en produkt via en förenings tester är skillnad mot att ev göra detsamma via företag??

Hmm.

Jag tycker nog att det självklart är skillnad. Dessutom undrar jag var du har hört att LTS har överdrivit förmågan hos någon produkt. Det var nyheter för mig och jag visste inte att så någonsin skett.

Som ytterligare reflektion kan man ju samtidigt fråga:

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-25 20:11

LTS har knappast överdrivit NAD 208:s förmåga. Föreningen har så vitt jag sett endast hävdat att man inte kunnat detektera någon hörbar förändring av signalen (förutom den nivåhöjande förmågan som är stegets uppgift) vid effektuttag upp till en viss nivå. Över den nivån kunde man detektera hörbara förändringar, om än små.

Det är stor skillnad om man säljer produkten (vilket det aktuella företaget gör) och om man inte gör det.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:18

era åsikter om repsam är era egna subjektiva åsikter exakt som mina åsikter om LTS testresultat är :wink:

Sedan då min fråga. fick inte riktigt ett svar på frågan direkt..

:?:
edit.
sedan ställdes frågan till rhenics... efter läst hans text...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-25 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:20

Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ja. Absolut. Vi har ju till och med lagar som reglerar detta. Både vad gäller tyckande och marknadsföring. Med detta sagt menar jag inte att Repsam bryter mot lagen, men för den som så önskar går det väl att få prövat.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:21

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ja. Absolut. Vi har ju till och med lagar som reglerar detta. Både vad gäller tyckande och marknadsföring. Med detta sagt menar jag inte att Repsam bryter mot lagen, men för den som så önskar går det väl att få prövat.

Tärnström

ytvekla gärna dessa regler i korthet för mig? Inte via länk så man skall läsa tio sidor osv.. utan endast dom delarna i korthet vad dom går ut på..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:28

ursv

Är det samma sak (eller mer rätt) att som privatperson överdriva förmågan hos en produkt, säg en rörförstärkare på 12 W?

Du är välkommen och bedömma själv när som helst... Tror du fick dig en funderare då faktiskt av ragn som alla tills nu fått.. 8O

Jag har svårt att tro mina egna erfarenheter så jag dömmer inte dig för att inte du anser detta stämmande direkt.. :lol:

Så det är inga problem alls..bara skoj att få visa dig.. Välkommen .. :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:31

Vad gäller LTS så är det väl tryckfrihetslagen som är tillämplig. LTS, liksom hifitidningar och annat, har rätt enligt lag att t(r)ycka vad de vill så länge de inte bryter mot några andra lagar som inskränker tryckfrihetslagen. Nu kan jag inte alla undantag men jag tvivlar på att LTS, lika lite som någon annan förening, hifipublikation etc bryter mot lagen när de tycker till om NAD 208.

Vad gäller Repsam så är det marknadsföringslagen som är tillämplig.

"Vilseledande reklam

6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och inverkan på hälsa eller miljö,
3. produktens pris, grunderna för prissättningen och betalningsvillkoren,
4. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, kännetecken och andra rättigheter,
5. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren"

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 20:50

Tärnström

Hmm.

Jaha.. vet inte riktigt om du svarade på min fråga direkt ännu. Så jag ber dig enkom svara på den och inte om lagarna runt om att skriva saker först. Så kommer vi dit sedemera där du vill hålla diskutionen.. :wink:

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..[/quote]

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 20:54

Mayro skrev:

Tärnström

Hmm.

Ok hoppas jag?

kopierade min fråga igen så slipper du eller andra leta som känner man vill besvara i stället för rehriks..

För mig är det just lagarna som gör skillnaden. Jag kan inte uttrycka det på annat sätt. Företagaren är ju jävig i förhållande till sina produkter på ett helt annat sätt än vad jag hoppas att LTS är.

Tärnström

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:14

Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:15

Vet du ens vad jävig betyder?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:21

Sanny_X skrev:Vet du ens vad jävig betyder?

Jo. Därför frågar jag saker här också i ämnet runt ev texförfattande som KAN uppkomma av marknadsföringsskäl.

rätt eller fel skäl då.. :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:23

Mayro

Redogör för vad jävig betyder, du KAN INTE ha samma betydelse på det ordet som vi andra.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-25 21:24

Ser du ingen skillnad på en ideell förening och en kommersiell firma?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-25 21:26

Mayro skrev:Hmm. Lts testare är väl även dom starkt jäviga dom också??

Det är alltid en fördel för oss konsumenter ju mer vi vet. Om du kan påvisa något jäv så är det klart att det kan påverka LTS trovärdighet inom audiofilkretsarna. Själv vore jag tacksam om du gjorde det.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-25 21:29

Sanny_X skrev:Mayro

Redogör för vad jävig betyder, du KAN INTE ha samma betydelse på det ordet som vi andra.

tja. inte svårt alls..

Att jobba för en organisation tex och sedemera sälja in saker dit via ett eget bolag till ex.. Finns flera sätt också.. men så slipper du tro jag inte vet menar jag..

Men detta exempel har INGET med LTS att göra utan är enbart ett exempel...

nått mer?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi