Dj-mixer som försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Dj-mixer som försteg?

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-24 01:46

När man sitter och konverserar på #faktiskt.se-IRC så får man lite funderingar. DJ-mixrar är ju främst konstruerade för att de skall hålla, att dragreglar fungerar perfekt och knasterfritt under stor påfrestning. En del är tom utrustade med balanserade ingångar och utgångar, och rentav interna CD-dacar. Mao så är de robusta med krav på finesser men också byggkvalitet. Dessa används i regel som förförstärkare till ett PA-slutsteg, och det är här som min fråga kommer in: är dessa mixrar lämpliga som ett försteg i hifisammanhang? Jag kan förstå att större, ickeportabla club-mixrar också måste hålla en viss hög standard även vad det gäller ljudkvalitet, så jag anar att min fråga kan vara befogad.

Är det ngn som kan mäta eller har mätt på en DJ-mixer huruvida den är lämplig som försteg?
Senast redigerad av Vee-Eight 2004-01-24 01:53, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-24 01:51

Tyvärr så är de flesta DJ-mixers som görs främst gjorda för att vara billiga, så att folk ska köpa dem. Som exempel kan nämnas Behringers s.k. DJ-mixers...

Pioneers lite större modeller som t.ex. DJM-600 är mycket trevliga dock. Finns en hel del andra som inte är så pjåkiga, och kostar en slant mer också.

Fast, då är vi uppe på ganska höga prisnivåer, och sneglar man på vad man får för försteg för de pengarna så kanske det är vettigare. Då får man ofta fjärr dessutom. Det är inte så vanligt till DJ-mixers ;)

Jag tror nog mer på ett konventionellt mixerbord med relativt få ingånger isf. Skulle inte tacka nej till ett Midas Venice 160 som försteg t.ex.! :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-24 01:56

Dawen:

Men jag ger mig inte för det, tror de är billiga för att man tillverkar många, men frågan kvarstår: duger de som hififörsteg? Skit samma om de är billiga. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-24 02:00

Jag har en Numark PPD-1, och tycker att den låter helt ok. Skulle vara kul att jämföra mot ett "riktigt" försteg. Internt är den digital och har också en digital utgång. Hmmmm, undrar om man kan ta den signalen direkt in i en Beringher..... (eller en Tact)

mvh
Sanny_X
Senast redigerad av Sanny_X 2004-01-24 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-24 12:15

Jag tror det borde gå bra. Undvik dom allra billigaste då jag misstänker att reglage etc är av sämre kvalitet och kan börja knastra etc. En del har ju utbytbara reglar så man kan byta. Numark borde ha någon bra.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-24 13:36

Ecler e fina

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-24 13:45

Tja, för de som har råd (inte jag) så är ju Rane grymma! Andra märken jag har goda erfarenheter är Rodec, Cloud, Formula, gamla Lem och de dyrare Numark. Skulle vara kul att testa A&H, nån som vet?

mvh
Anders
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JonasCarlsson

dj mixrar

Inläggav JonasCarlsson » 2004-01-24 17:23

Min erfarenhet som dj och ljudfantast är att inga djmixrar duger som försteg om man har höga anspråk på välljud. Har spelat på de flesta vanliga mixrar och de brusar något fruktansvärt!!!! Har en Ecler Hak 300 mixer själv och den är väll OK men inte mer. Har som plan att försöka hitta en mixer som duger hör av mig när jag hittar den!!! Mvh Jonas

Återgå till Generellt om hifi