Inkoppling/intweakning av Mayros anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inkoppling/intweakning av Mayros anläggning

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 20:41

Nu ska vi se här...

Mayro och Lena är borta hos några vänner.

Bara barnen och jag kvar i huset,...

...med en hel anläggning i bitar...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-11 20:55

Detta kan bli spännande!!! :)

Mvh Magnus Eriksson

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-11 21:11

Va kul!

Blir det några bilder? Snälla!

Har du fått fria händer? Money no object? Costa massa?

Lycka till!
:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 21:16

Alltså en hel anläggning i bitar som bara väntar på att kopplas ihop till en ny spännande helhet!

Det brukar inte vara så kul att koppla ihop anläggningar normalt tycker jag. Speciellt inte om allt ligger i kartonger och man måste se till att det finns alla grejor.

Här hos Mayro är det dock lite annorlunda, eftersom lite alla möjliga prylar ligger här och där och kan användas för bästa möjliga funktion. Om jag har förstått Mayro rätt så gäller här inte heller de normalt förekommande utseendemässiga kraven. Det spelar alltså ingen roll hur rummet kommer att se ut, bara det låter bra! En inställning som helt passar min egen inställning. Jag har ju som många som sett min egen anläggning kanske inte de utseendemässigt högsta kraven, men är noga med att det låter bra (inom givna begränsningar såsom rummets storlek och grannens bullertoleranströskel (vilket snart kommer att lösas med en flytt från helvetet, he-he).

Well well, låt oss se vilka förutsättningar denna lilla undercoveroperation kan tänkas resultera i!

Vi har följande komponenter att tillgå:

En CD-spelare: Rund, som heter Consonance. Tjock topp av aluminium.

Två försteg:
1 st PEGE hembygge med batteridrift, snyggt ihopskruvad
1 st Jungson med relästyrd volymreglering tror jag. Jag vet inte så mycket mer om denna, men snygg är den. Står lite på kinesiska baktill.

Diverse olika förstärkare:2 st Consonance rörmonoblock c:a 75 watt.
1 st Adcom slutsteg c:a 200 watt.
1 st Marantz hembioförstärkare

Kablage:
Diverse kvalisorter, allt från SSSK till Cardas "mycket tjocka" till telefontrådar och "Naqref special?". Blandning av billigt och dyrt vare sig det gäller interconnect, apparatsladdställ ("nätkabel"), eller högtalarkablage.

Högtalare:
Silverline Grandeur II, svarta i pianolack som liknar lite Watt/Puppy; d.v.s. en baslåda med två basar i samt en topp därpå.

Bara att skrida till verket alltså!

Ingen Mayro i syne än... :wink:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-11 21:17

Koppla allt fel! :wink:
Fasvänd ena högtalaren, koppla alla höger signalkabel till vänster ingång, lägga så många CD-/DVD-skivor du kan i fel fodral, ta bort alla kanalinställningar på TVn...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 21:30

Det blir inga bilder än eftersom jag inte vet hur man gör och heller inte har några ftp-möjligheter här och nu. Bilder finns dock. I kameran!

Nåväl. Stereon hade innan isärplockningsstatus ett sound som vare sig jag eller Mayro var tillfreds med. Den hade stått placerad med lyssning "på tvärsen", alltså högtalarna längs långvägg och lyssningsplatsen på den motstående långväggen. Mayro nämnde något om någon slags "Wilsonuppställning", kanske någon slags "tredjedelsprincip" eller så men jag är inte säker. Alltså stod högtalarna med en mycket "fri" placering, med stora avstånd till begränsningsyor. Jag tycker personligen inte att några sådana generella placeringstips brukar fungera särskilt väl, jag följer mer egna idéer som brukar resultera i olika placeringar beroende på olika rum, baserat på ganska enkla akustiska resonemang man har någonstans i bakhuvudet.

Soundet innan lät tämligen vasst, grusigt i diskantregistret. Basen var subjektivt svag. Detta i konfiguration med vare sig vilka slutsteg eller försteg som användes. Högtalarna är relativt höga och står nära vilket gör att ljudbilden upplevs som något "från ovan". Ljudbilden något bred. Som helhet ett sound som gör att varken Mayro eller jag tyckte att det där musiklyssningsbehovet uppträder. Så vi åkte och badade med barnen istället igår!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-11 21:34

Bada är aldrig fel!

Följer tråden med spänning och våta byxor... (badade jag med idag)
;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-11 21:47

Det här kan bli kul, Mayro har plundrat mina hyllor på hifiutrustning 8) ?

Philipsen var väl inte tillgänglig, :D för kvällen?
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-11 21:48

Vart tog Philips-förstärkaren vägen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 22:14

Fortfarande ingen Mayor i sikte. Arbetet har löpt på som det ska.

Och nu börjar det låta bra här! Vi får la se vad Mayro tycker när han kommer. Kanske blir det halshuggning, eller värre en bussning av hunden Milton (en riktigt vass liten best).

Bra att ni nämner den här omtalade Philipsförstärkaren. Den har fått många lovord från Mayro. Den är för tillfället på lagning i Gbg, för den har haft ett litet liiitet diskanttapp i ena kanalen. Detta uppges nu vara lagat och vi får se om vi ska åka och hämta stärkaren snart.

Mayro har uppgivit väldigt stark övertygelse om att denna Philipsförstärkare "spöar allt annat" och att han tycker det är så synd att han inte har den hemma just nu så att han kan dema ljudet för mig. Även Rydberg har varit här både idag och i förrgår och har inte heller kunnat lyssna. Saker som Mayro sagt typ "att den spelar så att det dallrar i väggarna", "20 Hz bas", "Det andas i basregistret", gitarrspel som man kan höra minsta lilla anslag", o.dyl. Ja lite överdrivet tycker jag idag, men Mayro kontrar med att jag ännu inte hört den så jag kan inte fatta hur bra det låter. :wink:

Jag har försökt att lura ut vad det kan bero på att just denna Philips passar så bra i hans system. Kanske är jag svaret på spåret, jag tror det...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 22:33

Jag har frågat Mayro vad denna Philips har för utimpedans. Han är nog inte helt säker, men andra har tydligen sagt att den har en dämpaktor på 2, således en utimpedans på runt 4 ohm.

Det är detta som har fått mig att förana att det är detta som gör att den låter såpass annorlunda än alla andra av hans förstärkare, och även andra han hört i sitt system.

Jag har frågat om vad hans Silverlinehögtalare har för impedans som funktion av frekvens, och det enda jag hittills vet är att de har ett DC-motstånd på 3,4 ohm.

...Oj, nu kommer Mayro!

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-08-11 22:52

JL, köper han dina tjänster? :oops: kan se fel ut ibland, men ändå, handlar han dig eller är det en träff vänner emellan?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-08-11 22:56

Johan och Mayro är ju en och samma person. :D
Men vad heter dendäringa Philipsen för någet ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-12 00:01

Lindroos är på semesterresa :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-12 00:16

Johan in work ... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ojoj vad snyggt det är här 8) (ironi) Johans täcke hänger numera för dörren in i stereorummet... Jag skall ta en bild i morgon o lägga in så får ni se.. Hmm Om det nu kommer in något ljus bakom dom uppspikade flyttfiltarna osv.. 8O

Jaja.. Hur som så har det blivit en hel del bättre ljud utan tvekan..Och skoj va det.

Och Johan besöker oss som polare...(det var nån som undrade) :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-08-12 00:31

Låter spännande det där, du måste berätta utförligt Mayro hur du upplever den nya setupen. Givet med bildreportage till...

Kul som f_n med sånna här trådar tycker jag...go...go... :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 00:48

Ett "Semesterreportage" inkluderat med bilder kommer att dyka upp senare, om jag kan få lite hjälp med bilduppladdning. Där har vi även ett å annat "icke semester"* som kommer till.

* D.v.s. sådant som barn betraktar som ljudnörderi, alltså ej bad och tivoli och sånt. Jag har ju min dotter Paulina med så det kan inte bara bli ljudkul.

Mayro säger även här bredvid att en mer utförlig berättelse om Philipsen kommer om han som lagar den får tid.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-08-12 01:00

F-n, det här kan bli en rolig och upplyftande tråd... Är bilen i delar också? Koppla in v8'an i anläggningen på nåt vis...kanske en 8-kanalig anläggning? Eller en Philipsförstärkare innan tändspolen så att bilen går bättre? Synergi på högsta nivå. 8) :)

Keep up the good work!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 01:23

nl1970 skrev:JL, köper han dina tjänster? :oops: kan se fel ut ibland, men ändå, handlar han dig eller är det en träff vänner emellan?

Jag tycker personligen inte att du har något att göra med vad jag gör med min tid. Du kan räkna med att jag brukar skriva på forumet såsom privatpersonen Johan Lindroos. Jag vill inte försöka lura att pracka på någon person något av mitt företagande. Om du läst andra tidigare äldre inlägg så borde du ha fått den uppfattningen redan klar för dig. Du får gärna berätta om varför du ville veta det du frågar om.

Men för att reda ut dina frågetecken så är jag här hos Mayro som en god vän och inget annat, badar, tar en öl, rostar kaffe, grillar korv, och lyssnar på musik.

P.S. Utanför frågorna: Många här verkar tro att det är något slags hifikrig på gång mellan olika "läger", att man inte kan umgås med andra som har en annan uppfattning om saker och ting, men jag tycker att man kan hålla det som en kul hifihobby, annars är det ju inget kul. Jag tycker att hifikrigsutvecklingen är ett ganska sorgligt kapitel. Att man får tycka olika saker står jag starkt för, problemet är att folk tappar greppet och inte kan skilja på sak och person. Det är då som problemen brukar starta. D.S.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-12 01:35

Så kul att du mätte upp likströmsmotståndet på de där högtalarna!

Jag har skrivit till Silverline och frågat mycket artigt och snällt om deras specifikationer, eftesom de inte tycks gå ihop. Jag har dock inte fått något svar från dem.

Nyfiken på bilder också, förstås. Och mätkurvor, för du åker väl inte på installationsbesök utan att ta med dig utrustningen Johan? Får vi se ett RT-60 som funktion av frekvens, kanske?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-12 01:39

Klart Johan har utrustningen med sig, både kvarn och espressomaskin! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-12 01:45

Och den utrustningen presterade utmärkta saker tillsammans med vatten från Densen i Östergötaland och mjölk från Arla.

I övrigt finns baddräkt, badbyxor, tält, sovsäckar och grillkol i utrustningsväg på Lindroos semesteräventyr. Jo, såg dessutom en domkraft i bilen om jag inte minns fel...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-12 01:47

Och en uppblåsbar madrass, den var inte med i Östergötland. :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-08-12 02:12

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker personligen inte att du har något att göra med vad jag gör med min tid. Du kan räkna med att jag brukar skriva på forumet såsom privatpersonen Johan Lindroos.

Helt OK, var bara lite fundersam på om han hade anlitat dig i frågan rumsaustik.

Johan_Lindroos skrev: Jag vill inte försöka lura att pracka på någon person något av mitt företagande. Om du läst andra tidigare äldre inlägg så borde du ha fått den uppfattningen redan klar för dig..

Så dina tidigare inlägg förklarade allt, förlåt men jag såg inte det.

Johan_Lindroos skrev:Du får gärna berätta om varför du ville veta det du frågar om..

Kolla svaret på första citatet.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-12 04:08

Morgan. Skall du köpa silverline eftersom du skall ha info eller tänkte du hjälpa till? :wink: jaja. Hoppas inte tilverkaren nu blev sur bara och inte ger mig hjälp osv framöver med eventuella tips osv...

I morgon bär det av till äventyrsbad. Och sedan skall det byggas en snabb uppkoppling av bilstereo med BAS så allt rockar fett..
Och garanterat är en sak. Det kommer INTE bli frekvensrakt.. Och det kommer lira rock som den SKALL låta. tung o möljande.. :)

Lite skoj med erat intresse här måste man säga! .. Philipsen är kvar på repdoktorns bord för lite finjusteringar ett tag till..Och detta är verkligen synd den inte var hemma nu. Men jag visste inte både Rydberg och Johan skulle ramla in här ju.

Lite kort om Johans uppställ här..

Det är väl inte direkt stora skillnader mot hur jag brukar ha rummet egentligen. utan snarare lite johantrix han själv har hemma hos sig med sina burkar som även går hem här i uppstället.. Så det var en glad överaskning som serverades då man kom hem igen. Innan vi åkte och lämnade Johan här så hade vi flyttat alla möbler redan samt anägget.. Sedan vidtog monteringen och filthängandet för johan ensam... :lol: :lol:

Ja jäklar.. tur som sagt jag har som johan ensamrätten att bestämma i mitt stereorum.. En normalt funtad familj hade varit utan en far i huset om frun kom hem och såg stora rummet som mitt rum ser ut.. :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-12 07:23

Härligt attt se er tillsammans på hifiäventyr!!! :)
Roligt att läsa om för oss andra dessutom.

Mvh Magnus Eriksson

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-08-12 08:41

Mycket trevlig tråd. Hifi-hobby när den är som bäst! 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2006-08-12 09:14

Kanske snart dags för ett återbesök då. :) Jag börjar så sakta få till lägenheten här också, så då får det banne mig bli lite rörlyssning här!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-12 09:31

Hmmm, vad var det jag tänkte på.....

BILDER! Gärna före/efter så man ser skillnaden. :)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-12 09:56

Kaffekoppen skrev:I övrigt finns baddräkt, badbyxor, tält, sovsäckar och grillkol i utrustningsväg på Lindroos semesteräventyr. Jo, såg dessutom en domkraft i bilen om jag inte minns fel

damn, intresseklubben måste verkligen älska dig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi