Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Klart din H/K kommer att klara det. Har för mig att de ofta har rätt ok strömkapacitet också, så ingen oro på den andra fronten heller.
Du lär inte behöva nyttja mer än bråkdelar av en watt i normalfallet, och några få watt i peakarna så din H/K lär gå på tomgång (bra!)
Vill minnas H/K är lite tonade åt det mörka hållet, så skulle Klipscharna vara lite ljusa i sig själv så kan det vara en fungerande matchning.
( En standardrekommendation annars är ju alltid Carlsson OA-58 )
Jag får det inte att gå ihop. Kombinationen hög känslighet och hög effekt innebär ju enorma ljudtryck till den gräns att högtalarna går sönder. Jag förstår inte hur det kan krävas hög effekt om den ändå inte används.Robbin skrev:Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?
Martin skrev:Jag får det inte att gå ihop. Kombinationen hög känslighet och hög effekt innebär ju enorma ljudtryck till den gräns att högtalarna går sönder. Jag förstår inte hur det kan krävas hög effekt om den ändå inte används.Robbin skrev:Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?
Strauss skrev:Att man skulle kompromissat bort något väljud kan jag inte hålla med om på något sätt.
Strauss skrev:
Saken med Klipsch är att dom inte behöver många watt, men dom vill ha mycket ström i ryggen.
.
Det går inte ihop. Antingen ljuger känslighetssiffrorna, eller så har någon ett rum som äter all bas varvid det krävs eq och massa effekt.... inte troligt alls.Robbin skrev:Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?
Nej, du använder din HK970 enbart som förförstärkare och driver hela högtalaren med NAD-steget bara. Du kan väl spela högre kanske, men med den känsligheten de har känns det ju knappast som HK får arbeta hårt själv... Spelar du verkligen ut all effekt från HK´n? Behöver du ens NAD-steget?Robbin skrev:Ok, så då kör jag bara NADen. Ska jag bryggkoppla den?
Morello skrev:Strauss skrev:
Saken med Klipsch är att dom inte behöver många watt, men dom vill ha mycket ström i ryggen.
.
![]()
Får man påminna om Ohms lag?
meanmachine skrev:Morello skrev:Strauss skrev:
.
![]()
Får man påminna om Ohms lag?
Står han över sveriges lag?
Kaffekoppen skrev:Nej, du använder din HK970 enbart som förförstärkare och driver hela högtalaren med NAD-steget bara. Du kan väl spela högre kanske, men med den känsligheten de har känns det ju knappast som HK får arbeta hårt själv... Spelar du verkligen ut all effekt från HK´n? Behöver du ens NAD-steget?Robbin skrev:Ok, så då kör jag bara NADen. Ska jag bryggkoppla den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster