Kommer det bli bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Robbin

Kommer det bli bra?

Inläggav Robbin » 2006-08-16 07:40

Har kollat efter ett par nya frontar ett tag nu, har funderat på AudioPro blue diamond, Infinity beta50 eller någon Klipsch.
Var på g att slå till på Blue diamond frontarna pga dom aktiva basarna, passar nog bra med min inte så starka H/K 970 (med tillhörande cd) tänkte jag.
Men nu har jag hittat ett par nya Klipsch RF35 billigt, så då vart jag sugen på dom, har läste en hel del bra om dom.

Men nu till frågan, kommer min H/K 970 klara att driva Klipsch Rf35orna?

Info om förstärkaren:
http://www.harmankardon.com/specificati ... 30&sType=C

Info om frontarna:
http://www.klipsch.com/product/product. ... 33&s=specs

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-16 07:57

Den uppgivna känsligheten för Klipscharna är ju skyhög, "SENSITIVITY:
98dB @ 2.83 volts/1 meter". Behövs med andra ord inte mer än några få watt för att driva dem. Däremot kan det vara så att man har kompromissat bort en (hel) del välljud för att få den känsligheten....

Robbin

Inläggav Robbin » 2006-08-16 08:01

Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-16 08:09

Nja, det tycker jag inte går ihop. Kan vara så att den uppgivna känsligheten inte alls stämmer och/eller att framförallt basregistret är lite klent i förhållande till diskanthornet (som mycket väl kan ha den höga känsligheten). Däremot tror jag rent instinktivt att Audio Pro Blue Diamond ger en mera balanserad återgivning. Inte minst tilltalar möjligheten till en vettigare basåtergivning med den uppbyggnad den högtalaren har. Har dock inte hört något av systemen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-16 08:29

Klart din H/K kommer att klara det. Har för mig att de ofta har rätt ok strömkapacitet också, så ingen oro på den andra fronten heller.

Du lär inte behöva nyttja mer än bråkdelar av en watt i normalfallet, och några få watt i peakarna så din H/K lär gå på tomgång (bra!)

Vill minnas H/K är lite tonade åt det mörka hållet, så skulle Klipscharna vara lite ljusa i sig själv så kan det vara en fungerande matchning.

( En standardrekommendation annars är ju alltid Carlsson OA-58 )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Robbin

Inläggav Robbin » 2006-08-16 08:32

Nattlorden skrev:Klart din H/K kommer att klara det. Har för mig att de ofta har rätt ok strömkapacitet också, så ingen oro på den andra fronten heller.

Du lär inte behöva nyttja mer än bråkdelar av en watt i normalfallet, och några få watt i peakarna så din H/K lär gå på tomgång (bra!)

Vill minnas H/K är lite tonade åt det mörka hållet, så skulle Klipscharna vara lite ljusa i sig själv så kan det vara en fungerande matchning.

( En standardrekommendation annars är ju alltid Carlsson OA-58 )

Det låter ju bra :D
H/k 970 har 75amp i strömkapacitet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-16 09:19

om känsligheten stämmer behöver du bara några watt för att spela ganska starkt

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-16 09:31

RF-35 var mina förra högtalare! Sjukt bra tyckte jag dom var, fick ju gå upp 5-6 ggr priset för att hitta något som jag tyckte piskade dom.

Saken med Klipsch är att dom inte behöver många watt, men dom vill ha mycket ström i ryggen.
Det bästa är egentligen någon krallig rörförstärkare, men en HK fungerar det också även om man inte utnyttjar högtalarnas potenial.

Att man skulle kompromissat bort något väljud kan jag inte hålla med om på något sätt.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-08-16 09:43

Blue Diamond skulle jag passa mig för, har aldrig hört dem låta bra. Har mycket med rum att göra. Däremot Black Diamond kan man få till hyggligt enkelt men vad jag förstår är du ute efter rejälare saker.

/Mattias

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-16 10:41

Robbin skrev:Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?
Jag får det inte att gå ihop. Kombinationen hög känslighet och hög effekt innebär ju enorma ljudtryck till den gräns att högtalarna går sönder. Jag förstår inte hur det kan krävas hög effekt om den ändå inte används.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-16 10:48

Martin skrev:
Robbin skrev:Jo, jag har hört att dom ska vara ganska lättdrivna, men att dom vill ha "mycket" effekt för att komma till sin rätt och låta grymt bra, går det ihop?
Jag får det inte att gå ihop. Kombinationen hög känslighet och hög effekt innebär ju enorma ljudtryck till den gräns att högtalarna går sönder. Jag förstår inte hur det kan krävas hög effekt om den ändå inte används.

Samt att de med 8 ohms nominell impedans inte borde kräva någon hög ström.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-16 10:58

75 A i 4 ohm renderar 2,5 kW. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-16 11:11

Tveksamt är väl dock om H/K 970 klarar att ge 4*75=300 V ut. Även om det är toppvärdet... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 11:14

Tveksamt om det finns någoon förstärkare som är underdimensionerad i strömkapacitet...däremot finns ett antal som är överdimensionerade...det ser ju bra ut på pappret

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-16 11:45

Strauss skrev:Att man skulle kompromissat bort något väljud kan jag inte hålla med om på något sätt.

Naturlagarna gäller väl även Klipsch? Om de nu verkligen uppfyller specifikationens 98 dB/W/m, torde man ha prutat bort en del annat. Det är ju ca 10 dB mer än de flesta andra högtalare. Speciellt lågt i basen går de inte trots rätt stora lådor. Då har man väl offrat frekvensomfång för lite högre känslighet? Jag utgår ifrån att man har en viss musiksmak när man talar om "piskar", det låter som man vill ha ljudnivå åtminstone. Klipsch ser ut som lite motpoler till exempelvis Carlsson.

Robbin

Inläggav Robbin » 2007-09-27 16:30

Tar upp min gamla tråd.

Nu har jag haft Klipsch RF-35orna ett år.
Drev dom till en början "bara" med min H/K 970 förstärkare, men tyckte inte att det var något vidare tryck i högtalarna, låter ju fint och detaljerat med inte alls mycket bas.

Så i sommras slog jag till på ett beg Nad 216 slutsteg. Kanske dumt gjort? men jag kopplade "basarna" på Naden och diskanterna på H/Kn(bi-amp?) Det vart lite bättre bas men inte så tajt/snärtig. Men nu vart det möjligt lite obalans mellan disk/bas istället.
Köpte även nya sladdar, biwire - Supra Rondo 4x4mm.

Skulle det vara bättre att bryggkoppla Nad slutsteget, en kanal till varje högtalare? Naden lämnar ju rätt mycket mer bryggad. + bättre balans bas/disk.

Nad info: http://207.228.230.231/info/NAD_216THX.pdf

Klipsch info: http://www.klipsch.com/product/product. ... 33&s=specs

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-27 16:46

alltså hög känslighet får man väl iprincip av att offra undre gränsfrekvensen lite dvs lättare kon och starkare motor? eller en av varje förstås..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-27 16:53

Jag skulle helt klart kört enbart med NAD 216. H/K:n ligger ju endast och bromsar resurerna. Jämför det med att ha en bil som går bra och lägga till ett hjulpar som ska "hjälpa till" men som inte alls hänger med i samma hastighet, det blir ju en broms om man överskrider den hastigheten som det extra hjulparet klarar av.

Robbin

Inläggav Robbin » 2007-09-28 09:50

Ok, så då kör jag bara NADen. Ska jag bryggkoppla den?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-28 10:23

Robbin skrev:Ok, så då kör jag bara NADen. Ska jag bryggkoppla den?

Du behöver 2 NADar för att bryggkoppla. När du bryggkopplar ett stereoslutsteg gör du ett monosteg av det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-28 10:43

Strauss skrev:
Saken med Klipsch är att dom inte behöver många watt, men dom vill ha mycket ström i ryggen.

.

:?:

Får man påminna om Ohms lag? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-28 12:54

Det går inte ihop. Antingen ljuger känslighetssiffrorna, eller så har någon ett rum som äter all bas varvid det krävs eq och massa effekt.... inte troligt alls.

Det låter som en korkad skröna..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-28 12:56

Nej, du använder din HK970 enbart som förförstärkare och driver hela högtalaren med NAD-steget bara. Du kan väl spela högre kanske, men med den känsligheten de har känns det ju knappast som HK får arbeta hårt själv... Spelar du verkligen ut all effekt från HK´n? Behöver du ens NAD-steget?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-28 13:21

Morello skrev:
Strauss skrev:

.

Står han över sveriges lag? :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-28 13:35

Ja för den är döpt efter han som upptäckte den och inte efter han som hittat på den, för det vet ingen vem det är eller om han ens finns. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-28 14:40

meanmachine skrev:
Morello skrev:
Strauss skrev:

.

Står han över sveriges lag? :lol:

Skulle tro det... :D

..eller skulle du vilja att Riksdagen upphäver tyngdlagen... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-09-28 15:01

Martin skrev:Ja för den är döpt efter han som upptäckte den och inte efter han som hittat på den, för det vet ingen vem det är eller om han ens finns. :)

Georg Simon Ohm?
/J

Cygnus resurectum

Robbin

Inläggav Robbin » 2007-09-28 15:16

Kaffekoppen skrev:
Nej, du använder din HK970 enbart som förförstärkare och driver hela högtalaren med NAD-steget bara. Du kan väl spela högre kanske, men med den känsligheten de har känns det ju knappast som HK får arbeta hårt själv... Spelar du verkligen ut all effekt från HK´n? Behöver du ens NAD-steget?

Jag tyckte inte att det var något vidare tryck i basen och tänkte att högtalarna kanske får för lite effekt, så därför köpte jag NADsteget, men det vart inte så mycket bättre av det.

Kanske är fel högtalare för mig :roll: trodde fyra 8"basar skulle ge rejält tryck + att dom fått mycket fin kritik av ägare och tester. Är ju inte direkt billiga heller.

Eller så står dom galet i rummet? står i en triangel med lyssningsplatsen, har ca 3,5m imellan. Rummet är ca 24kvadrat.
Klipsch rekomenderar iofs att dom står ca60cm från bakväggen, men det gör inte mina för det ser ju förjävligt ut, mina står ca 30cm ifrån väggen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-28 15:28

Anar gravade pudlar ! :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-28 15:29

du kan ha 70st 18" basar och ändå få för lite bastryck..allt beror på hur tillverkaren gjort med delningsfiltet när han designat det...alltså man får inte "mer" bas med fler baslådor eller baselement bara för att dom är där...

allt beror på vad han som tillverkar högtalarna tycker är lagomt...däremot är ju oftast distortionen lägre med fler stora bashögtalare

Nästa

Återgå till Generellt om hifi