patrikf skrev:Ingvar.
För det första noterar jag att du inte väljer att kommentera Pipens (uppmätta)orolighet i registret 400- 4000 i jämförelse med mina högtalare denna gång.
"Denna gång"?
Hur många gånger skall jag kommentera det? Tyckte det räckte att jag kommenterade det en gång. Förstod du inte då så förstår du nog inte om jag skriver det en gång till, men ok då:
Det är primärt effekter som
har med ditt rum att göra! Dina högtalare är stora och platta och ger av naturnödvändighet mindre rumsbidrag i det aktuella frekvensområdet, än piP gör med sin lilla smala baffel.
Jag har inget hopp om att du skall förstå denna gång heller.
Och jag förstår fortfarande inte hur du menar att du har kommit fram till din så kallade korrektionskurva!
Är jag förvånad nu då? Nix.
Lika lite som jag är förvånad att du inte kommer med några specifika frågor. Du vill som alltid bara indikera misstroende. Trist att se, men ingen direkt nyhet...
Jag tycker faktiskt att det är ganska meningslöst att lägga energi på att försöka göra egna tolkningar på det sätt du försöker göra nu IÖ.
Hallegossingen då...
Jo, meningslöst är bara förnamnet. Du försöker ju inte ens förstå.
Om du verkligen är så intresserad kan jag göra om mätningen med vinklad mikrofon.
Det är jag INTE!
Jag tycker att det vore betydligt mer intressant att göra en ny mätning med "riktig" utrustning i stället.
Jag är 100% ointresserad av de mätningar som du gör! Du har med stor tydlighet demonstrerat varför du gör dem, och att vara utvald som offer för dina ändlösa trakasserier är inte ett dugg hedrande. Det förstör min nattsömn liksom dagarnas glädje.
Du har med önskvärd tydlighet demonstrerat ditt syfte med dem, och tillika ditt ointresse av att lära dig något. Enda orsaken att jag kommenterar det du skriver är att jag måste, eftersom ansvaret att hjälpa andra att inte gå på ditt trams per automatik faller på mig.
PatrikF skrev:iö skrev:Räcker inte det heller för att myntet skall tilla ned, så jämför din egen mätning på piP's diskantregister med den som Mike34 gjort (med avseende på vindlingarna). Då bör du se att din mätning har förvärrat vindlingarna hos piP.
Både mike och du Ingvar(inte alltid kanske) mäter med sinussvep istället för brus. Jag tror att brus kan förvärra vindlingar. Men det är väl meningen...

DET SPELAR INGEN ROLL VAD DU
TROR! Dina spekulationer är utan värde.
Detta är fakta:
1. Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
2. Att tillgripa metoder som förvärrar vindlingar är rätt huvudlöst om man vill att en mätning skall ge information om hur något är på riktigt.
3. Jämför man din mätmikrofon i 0- respektive 90-gradersrikningen (och vet att den, oaktat mjuka/breda tonkurveavvikelser, är jämnare i 90 grader än i 0 grader) är det uppenbart att den förvärrar piP's tonkurva när du använder den i 0-gradersriktningen. Det är ju bara att kolla om felen förstärker varandra eller försvagar varandra!
Självklart är det
Brus ger en lägre mätprecision än sinusmätning. Och att du inte förstått att dina mätmikrofonsfel ligger i fas med piP's naturliga vindlingar (trots att allt som behövs för att se att det är så är att titta på DINA EGNA mätningar!) är ingget jag kan göra något åt. Din ovilja att se verkligheten kan bara
du göra något åt.
Så länge du prioriterar ditt uppenbara syfte - att älta illvilliga spekulationer för att göra mig illa - så kommer du att kör vidare i den stil som vi sett hittills i den hör tråden (och ett par år dessförinnan).
Har inte du också tagit hjälp av frekvensresponsmätningar när du har konstruerat dina högtalare?
Den frågan bevärdigar jag inte ens med ett svar. Vad tror du - jag använder en kristallkula?
Du verkar inte förstått ett enda ord jag har skrivit?

Hur tror du att jag tagit fram och applicerat stereosystemkorrektionerna? Med tarot-kort?
Du tar alla rekord.

Jag har faktiskt aldrig tidigare stött på en person som har svårare att fatta - eller rättare sagt; som
låtsas ha det, och inte fattar att alla andra fattar att det är omöjligt att någon kan vara så... tankeoförmögen som du spelar. För nog är den där idiotrollen du spelar ett spel bara?
Vh, iö
- - - - -
*Sen kan man alltid diskutera vad man menar med att "mäta med brus".
För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.
I själva verket är en Melissa-mätning snarare att jämföra med att mäta med en impuls, fast med fördelen att man kan använda en mycket lägre effektnivå, och med nackdelen att man får en massa mätfel på köpet, i synnerhet i stora lokaler (vars akustiska egenskaper inte är 100% stabila, vilket ger skenbara kancellationer under medelvärdesberäkningen hos Melissa).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).