Lhasa de Sela - en tjej ni inte får missa...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Lhasa de Sela - en tjej ni inte får missa...

Inläggav Koffe » 2006-08-19 01:38

Lhasa de Sela. Underbar "världsmusik"... jag har själv svårt för det begreppet (det kändes lite jobbigt att skriva det). Men missa inte Lhasa. Hennes "The Living Road" -skiva är tokbra och låter toppen. Dessutom blir jag grymt avundsjuk på hennes sätt att röra sig mellan språk.

Lite mer info!

Con toda palabra - Musikvideo från "The Living Road"

Bild

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-01 09:25

Går all hennes musik i samma stil, eller har hon ett bredare register än så?

Vilket land kommer hon ifrån förresten?

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-01 16:52

Jag hade länkat till Wikipedia. Så här säger dom...
Lhasa de Sela
From Wikipedia, the free encyclopedia

Lhasa de Sela, better known as Lhasa, is a singer of Mexican and Jewish-American descent. She was born in Big Indian, New York, and grew up in the United States and Mexico. She started singing in a Greek cafe in San Francisco when she was thirteen. At age nineteen she moved to Quebec, where she started singing in bars, where she developed the material she used in her first album, La llorona, released in 1998. La llorona, which mixes everything from traditional Mexican music to klezmer to alternative rock, brought success and fame to Lhasa, including the Félix Award for "Artiste québécois - musique de monde" in 1997 and the Juno Award for Best Global Artist, in 1998.

After touring in Europe and North America, Lhasa left her singing career in 1999 and moved to France to join her three sisters in a circus act. She eventually reached Marseille, where she started writing songs again. She then returned to Montreal to produce her second album, The Living Road, which was released in 2003. While La llorona had been in Spanish, The living Road included songs in English, French and Spanish. She duets with Stuart A. Staples on the track 'That Leaving Feeling', found on his 'Leaving Songs' album.

"Con toda palabra" naturligtvis "hit-singeln" från skivan. De övriga spåren är smalare. Av naturliga skäl har Warner inte investerat i videos eller laggt ut dem på nätet. Jag tycker iofs att det är en bra låt med en bra text och ett fantastiskt framförande. Inte ett dåligt val. Om du vill höra mer Lhasa rekomenderar ett medlemskap i last.fm där det finns fler samples. :-)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-01 22:42

Hoppas att jag kan lyssna på denna imorgon så får vi se om jag uppskattar det :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-02 07:51

Sitter och kyssnar lite på denna skiva nu:

Lhasa - La Llorona

Hon har en härlig röst :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Återgå till Musikstugan