Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:
1. Tänk oss den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta anläggningen men där ALL musik låter dåligt. Skulle du välja den ändå eller skulle du välja en som musiken låter bra genom fast den lär färgar ljudet?
2. Skivan brukar anses som originalet man ska återge. Men om skivan finns i 100-tals olika utgåvor där alla låter olika, vilken är då den rätta? För hur stor mening är det att få en väldigt bra återgivning av en felaktig skiva som har föga med masterbandet att göra?
freann skrev:Så vilken är bäst. Ja, jag kan inte bestämma mig. Det beror på humör och inte minst vilken musik jag spelar. När den ena är igång, saknar jag efter ett tag den andra...
dawen skrev:Ärligt talat, såhär argumenterade jag på högstadiet.
dawen skrev:För övrigt kan jag berätta att jag då jag besökte Ino Audio fick provlyssna omastrat material jämfört med mastrat material, och det va rmaterial som tydligen ansågs som lätt mastrat. En röreq lyft vid någon frekvens, och någon dB kompression. Skillnaden var verkligen stor! Rösten lät verkligen dränkt på den mastrade versionen, medan den var tydlig på den omastrade! Slagverket hade otroligt mycket mer karaktär på den omastrade versionen. Vi jämförde två olika utgåvor av Björk också, stor skillnad!
dawen skrev:Borde inte vara speciellt svårt alls att köra in flera olika versioner och matcha dem jämfört med varandra.
matson skrev:Skall man orka svara på subjektivistens infantila inlägg?
Nej, jag tror jag hoppar över det.
Hoppas det endast var subjektivisten som trodde att jag kunde ställa medicinsk diagnos utifrån kabeldisskussioner via internet. Hur övertydlig måste man bli?
Naqref skrev:Omm en tekniskt perfekt anläggning får all musik att låta dåligt så skulle jag välja den anläggning som färgar ljudet. Men det är en hypotetisk fråga som tyvärr inte bekräftas av mina erfarenheter. Jag har lyssnat på musik via anläggningar som inte är 100% men åtminstone är relativt rätt goda rent tekniskt och mycket musik låter helt fantastisk där.
Naqref skrev:Man kan inte, med mindre än att man har tillgång till masterbandet, veta vilken som är den rätta! Dessutom så kan man, med viss subjektiv rätt, hävda att om masteringen har utförts för att få till ett visst sound att så vill musikskaparen att det ska låta just då och då är alla skivor rätta!
subjektivisten skrev:dawen skrev:Ärligt talat, såhär argumenterade jag på högstadiet.
Öhhh, personen i frågan har hackat på mig i flertal debatter på bl a HF. Så om du vet mer om mig i denna fråga så kanske du kunde berätta det. Om inte, tyst tack.
För min personliga del skall jag genast lägga av med hifi den dag jag lyssnar på musiken genom att avläsa mätresultat istället för att tro på mina öron, men det är min infallsvinkel, andra må ha sina.
Däremot borde det stå alla fritt att delge sina erfarenheter utan att avkrävas teknisk bevisning,
Blindtest är nog bra, men även denna test är en konstruerad situation som leder till felkällor, beroende på förväntningar, prestige mm. Lättast är det ju för dem som förnekar alla förändringar, de kan ju intala sig, omedvetet eller medvetet, att de aldrig hör någon skillnader.
Däremot "Magnuz" håller jag inte med dig om att man skulle nödvändigtvis skulle vara lurad om man köper en svindyr kabel, då vi inte vet vilket mål denne köpare har med sitt val.
dimitri skrev:Att ge sig in i leken
eller
Den som ger sig in i leken får leken tåla
Öhh? Har jag hävdat det? Inte medvetet i varje fall. Det här känns bekant på något sätt...
Min kursivering.Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar. Jag skulle nog kalla det att man är lurad.
För det första: vet man att blindtest leder till felkällor, eller är det en spekulation? För det andra: Varför skulle man inte vilja höra skillnader? För det tredje: Finns det någon som förnekar alla förändringar?
Öh jaha,
och vad gör att man blir upplyst? Ens utbildning?
Känns som att om en upplyst aldrig kan ha fel eftersom det ligger en negativ klang i naiv.
Törs påstå att det inte finns nån här inne som bara tillhör lägret upplysta varje gång det diskuteras något.
Att vara logisk och verbal med akademisk utbildning gör inte att nåns förutfattade meningar till sanningar för de.
Då inser man ju givetvis att det blir lätt att tillverka en kabel, säg med en oerhört dyr finish, eller med onödigt dyra material. Saker som inte är konstruktionsrelaterade, utan snarare har med användarens smak att göra.
freann skrev:Olika komponenter tolkar signalen på olika sätt. Det finns *ingen* komponent som tolkar signalen korrekt. Anser jag.