Liten mätövning på jobbet idag. Setupen är en gammal CD-spelare till två gamla stereoförstärkare. Mätinstrument en HP millivoltmeter, batteridriven ... !
Jag skruvade upp volymen tills det började låta illa, det är då runt 40 watt per kanal, eller 18 volt ungefär. Sedan av med skivan, och mäta med samma volyminställning. Det var runt 30 millivolt brum över högtalarkontakten, eller ungefär -55dB.
Sedan ur med alla kontakter utom den till förstärkaren. Kvar blev då 25mV brum.
I med en kontakt i taget, vänd som tidigare eller tvärtom mot tidigare. CD-spelaren gjorde ingen skillnad hur jag vände, medan den andra förstärkaren i ena läget gav de resterande 5 millivolten. I andra läget gav den inget extra brum.
Provade med att vända stickproppen till den ensamma förstärkaren, då blev det bara 8mV brum kvar.
Kopplade igen in nästa förstärkare rätt och fel, i det rättvända läget tillkom inget extra brum.
Provade tillsist med CD-spelaren igen, och nu blev det skillnad även där. I ena läget inget extra brum, i andra läget sjönk det med ytterligare 3 mV, ner till 5 mV.
Summa summarum, jag har nu förbättrat signal/brum-förhållandet med 16dB, från -55dB ner till -71dB. Hörs det nån skillnad då? Nej, inte på ljudet, men det är mindre brum mellan låtarna.
Kan också konstatera att det ursprungligen var kopplat på det sämsta möjliga sättet ....
Ingen av apparaterna är jordad i skyddsjord. CD och ena förstärkaren har europropp, andra förstärkaren jordad stickpropp som alltså även den sitter i ojordat uttag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.