Var ligger fasen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-12 21:39

phon skrev:Jag skruvade upp volymen tills det började låta illa, det är då runt 40 watt per kanal, eller 18 volt ungefär. Sedan av med skivan, och mäta med samma volyminställning. Det var runt 30 millivolt brum över högtalarkontakten, eller ungefär -55dB.

30 mV !!! Det är ju bara ~1/100 av 2,83 V, dvs 40 dB under referensspänningen man mäter högtalarkänslighet med. Så om högtalarna har en känslighet på 90 dB, hamnar brummet på 50 dB (även i soffan om rummet har en efterklangsradie på 1m). 50 dB vid 50 Hz motsvarar knappa 20 Phon, dvs det upplevs lika starkt som 20 dB vid 1kHz. Det är inte ett hemskt starkt ljud, men klart över hörtröskeln.

8 mV däremot ger som du säger 16 dB lägre nivå, och den ligger under hörtröskeln.

Så OK, jag får ändra mitt påstående till att om man har dåliga apparater, så kan man åstadkomma hörbara brumstyrkeförändringar i frånvaro av musiksignal genom att vända stickproppen.

...men inte brummar väl en modern förstärkare så mycket, som regel? 30 mV...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-12 21:49

Svante skrev:
Så OK, jag får ändra mitt påstående till att om man har dåliga apparater, så kan man .......

Det var det värstaste jag hört :evil: :D

Du har just hoppat på en äkta Sonab R4000 8O

Carlsson Illuminati, vi är både stora och starka ..... 8) :D

Svante skrev:
30 mV !!! Det är ju bara ~1/100 av 2,83 V, dvs 40 dB under referensspänningen man mäter högtalarkänslighet med. Så om högtalarna har ........

Asså, det var volymberoende .... poten stod uppvriden till motsvarande 18 volt ut till högtalarna med normal insignal. 8)

Jag kan mäta nivån vid motsvarande 2,83 volt också, eller .... det kanske jag inte kan om den är för låg ... 8O men ja just det, nu hör man inte att det brummar mellan låtarna ... om man inte anstränger sig, å då måste det vara bra pådraget. Så starkt spelar jag aldrig på jobbet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-12 21:55

phon skrev:
Svante skrev:
Så OK, jag får ändra mitt påstående till att om man har dåliga apparater, så kan man .......

:lol:

Ja, tough shit, det spelar liksom ingen roll, en apparat som ger hörbart brum i soffan, det trodde jag hörde stenåldern till.

Å andra sidan var det ju inte särskilt starkt (20 Phon), och men lite musik spelandes, kanske tom från en knastrig vinylskiva (för det är väl såna man spelar på gamla förstärkare :wink: ) så hörs det nog inte så mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-12 22:46

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-13 00:03

Svante skrev:
phon skrev:
Svante skrev:

:lol:

Ja, tough shit, det spelar liksom ingen roll, en apparat som ger hörbart brum i soffan, det trodde jag hörde stenåldern till.

Å andra sidan var det ju inte särskilt starkt (20 Phon), och men lite musik spelandes, kanske tom från en knastrig vinylskiva (för det är väl såna man spelar på gamla förstärkare :wink: ) så hörs det nog inte så mycket.

Märkligt. Någon (dvs phon) tar sig tid och besvär att mäta om det är någon skillnad rent tekniskt beroende på hur man vänder nätkontakten. Vad händer då på forumet där allt som inte går att mäta kallas för flum? Jo, det skojas bort. Och resultaten bortförklaras men allehanda kommentarer.

Skitdåligt, kära vänner. Om ni inte tror på något, erkänn det. Kan ni motbevisa rent tekniskt, gör det. I övrigt, kryp in under den sten där ni hör hemma!

/ B
(som ibland känner sig extra grinig)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-13 00:14

Haha, ingen fara. :D

Svante vet precis hur det funkar, det är bara det att därnere i labbet där lilltroll härjar så har dom bara tvåfas likström i uttagen. Då spelar det ingen roll hur dom vänder kontakterna ..... :lol:

Han kommer att springa runt med multimetern hela dagen imorgon och mäta brum .... 8)
tio spänn på det, eller en Pepsi kanske?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-13 00:44

phon skrev:Haha, ingen fara. :D

Svante vet precis hur det funkar, det är bara det att därnere i labbet där lilltroll härjar så har dom bara tvåfas likström i uttagen. Då spelar det ingen roll hur dom vänder kontakterna ..... :lol:

Han kommer att springa runt med multimetern hela dagen imorgon och mäta brum .... 8)
tio spänn på det, eller en Pepsi kanske?

Tvåfas likström?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-13 08:38

Ja?

Plus i ena hålet och minus i andra. Hela tiden. Likström. 8)

Inget brum, tror dom alltså ... :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-13 16:10

När jag ändå är i mätartagen så passade jag på att mäta upp en annan "stenåldersförstärkare". :)

Det är en Luxor 3082 stereoreceiver, den har jag bredvid skrivbordet för att lyssna på radio med. Högtalarna är då ett par Carlsson OA116.

Dessutom använder jag den till "skrivbordsmätningar" av diverse element och högtalare, den är hyfsat rak och går från 18Hz till 18kHz -0,5 dB rätt inställd.

Nåväl, eftersom jag både lyssnar och mäter så är den kopplad till både antennkabel och PC, som i sin tur är kopplat till modem, telelinje och antennförstärkare på vinden. Alla möjligheter till brumslingor finns alltså.

Med rejält uppdragen volymkontroll var det bara 3,5 mV brum på högtalarledningen. Med vänd stickpropp sjönk det till 3 mV, ingen större skillnad. Koppla loss dator eller vända övriga stickproppar gjorde vare sig till eller från.

Däremot kunde jag få i stort sett noll brum (omätbart lågt) genom att koppla loss antennkabeln till radiodelen. Där finns alltså en förbättringspotential genom att montera en jordavskiljare. Under tiden får jag dra ur antennen när jag mäter.

Min gissning är, även om just den här förstärkaren är stenålder, att även moderna förstärkare brummar av olika anledningar, med olika mängd utrustning inkopplat på olika sätt. Så har det varit för mig dom senaste 45 åren och jag tror inte att det har ändrat sig så speciellt mycket på senare tid.

.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-09-17 13:19

Flera jordningar ställer till mycket elände, bl a är det väl en starkt bidragande orsak till att datorer kan"poffa" vid blixtnedslag.
Två frågor:
1. Finns det någon faktiskt bra anledning (ekonomisk? teknisk) till att vi har ett elsystem med jord som referens eller skulle man kanske kunnat gjort det annorlunda idag?
2. Vad i ett switchat nätaggregat är det som orsakar att halva spänningen hamnar högohmigt kopplat mot jord?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-17 00:29

manger skrev:Enligt IEC 60320:
Bild
Surfade just runt hela internet. Hittade inte informationen och det slutade med att jag "mätte" med ett batteri och tungan. Sen fanns informationen här. Här på faktiskt hela tiden. Ödets ironi. - "Lovar att först söka på faktiskt. Lovar att först söka på faktiskt. Lovar att först söka på faktiskt. Lovar att först söka på faktiskt." * 1 000. :-)

Föregående

Återgå till Teknikforum