Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Är det bara jag som tycker de där pennställen är ganska fula?
IngOehman skrev:Martin skrev:Är det bara jag som tycker de där pennställen är ganska fula?
Jag skulle beskriva dem som extremt fula.![]()
Ogillar dessutom matematiska diffusorer at akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det?![]()
Vh, iö
Jag skickar över lite info om diffusorer i allmänhet och Gh, de har bla blivit referens på 5.1 mixningsrummen på SR
Golden Horn
Allmänt om diffusion
En diffusor är en reflekterande yta som inte ger en skarp reflex utan sprider den återvändande ljudenergin i tiden ,så att klangen i rummet ökar samtidigt som intensiteten minskar.
Vid musiklyssning i mindre rum är det viktigt att reflexerna från diffusorn ej stör direktljudet från högtalaren, uppnås detta så skapar det diffusa ljudfältet ett verktyg för att få en tredimensionell ljudbild.
(under miljoner år har vi lärt oss tolka reflexer för att unvika faror och utvecklat ett öra som i sig är en diffusor. Våra örons utformning är förklaringen till hur olika vi upplever den musikaliska tillvaron)
Teoretiskt så ska de sena reflexerna anlända 50 ms efter direkt ljudet för att inte störa ljudbilden. Praktiskt har det visat sig att gränsen går vid 15-20ms
Detta kan lösas på olika sätt
1) Vinkla bort sido, golv och takreflexerna
2) Absorbera
3) Diffusera
Vid absorbtion är det viktigt att tänka på att absorbenten är bredbandig eftersom allt vi för in i rummet EQ frekvensgången från högtalaren. (speciellt med högtalare med god power respons =spridning). Som exempel dämpar en heltäckningsmatta ca 8 dB vid
10kHz och marginellt under 1000Hz ( 20m2 rum vid lyssningspositionen) när diskanten är rundstrålande
Vid diffusion ställs det stora krav på konstruktionen
Bör dämpa rakt inkommande ljud 10-15 dB
Låg och jämn absorbtion över hela frekvensområdet
(ett vanligt fel är att titta på efterklangstiden utan att titta på energitidskurvan då diffusorer är insatta i ett rum, detta för att diffusorväggen ej sänker efterklangstiden)
Bredbandig diffusion
För att det inte ska bildas frekvensfärgade urfasningar mellan de olika reflexerna är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserade.
En optimal diffusor måste därför vara konstruerad efter matematiska principer , och undvika regelbundna upprepningar i ytstrukturen, Detta är ej fallet med de diffusorer som idag erbjuds till försäljning, eftersom de gjuts eller byggs i en och samma form, och därmed upprepar sig omedelbart och skapar hårda reflexer vid vissa frekvenser.
SMT olika produkter erbjuder en lösning på detta problem med hjälp av Creation Panels samt den unika Golden Horn .
GOLDEN HORN
Golden Horn intar en särställning bland diffusorerna på världsmarknaden med sin form och flexibilitet.
Tillverkningen av GH påbörjades 1998 och blev den första serietillverkade aperiodiska diffusorn.
Både GHP 300/600 och GH består av en diffusor i en diffusor. Delningsfrekvensen är 2000Hz och diffuserar i sitt grundutförande mellan 800-16000Hz.
Diffusionen upptill 2000 Hz skapas av 68*68mm diffusorklossar till ett antal av 211 st /m2 .
Diffusionen över 2000 Hz skapas av 9 st fyrkanter åtskilda av 1mm tjocka mellanväggar placerade på toppen av varje diffusorkloss.
På detta sätt fördelas infallande ljud i 1899 st fack/m2
De olika gjutformarna är så utformade att de skapar en helt jämn statistisk yta och att det i princip finns ett oändligt stort antal sätt att tillverka en modul av GH eller GHP.
På detta sätt säkerställs en optimal jämn fasvariation över stora ytor i både horisontal- och vertikalled .
Önskas diffusion under 500 Hz placeras GH300/600 i MA300/600 modulerna , där djupen i de olika facken bestäms av känd nummerteori (Schröder, Hoffman mm.) Som standard levereras dessa moduler med basabsorbtion och utan mellanväggar. Mellanväggar (16mm) finns som tillval.
Golden Horn 40
Diffuserar i området 1800-16000Hz
Absorbtiopnskoeff 0,12-0.16
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 40mm
Golden Horn 120
Diffuserar i området 600-16000Hz
Absorbtionkoefficient
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 120mm
Golden Horn 240
Diffuserar i området 400-16000Hz
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 240mm
Utförande för samtliga modeller
Kulör:vit eller mörkgrå
Tillval Övriga NCS färger samt flamskyddad plast.
Skickar även en bild på USA bästa 5.1 rum Blackbird studio i New
Orleans (300000 stavar som diffuserar!!)
paa skrev:...
Hur yttrar sig, eller upplevs, grundfelet som matematiska diffusorer gör, vilket skulle betyda att dom så gott som alltid skulle vara diskvalificerade?
Martin skrev:Är det bara jag som tycker de där pennställen är ganska fula?
För att det inte skall bildas frekvensfärgande urfasningar mellan de olika reflexer som kommer ur diffusorns olika fack, är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserat. En optimal diffusor måste därför vara konstruerad utifrån matematiska principer, och undvika regelbundna mönster i ytstrukturen.
Johan_Lindroos skrev:Nej det tycker jag inte. Varför skulle det vara några luckor i resonemanget? Varför tar du upp det som en fråga?
Ogillar dessutom matematiska diffusorer av akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det?
Sen finns det förstås dom som gillar "matematisk logik", det vill säga lösningar som egentligen inte studerats upplevelsemässigt, utan snarare är matematiska lösningar (typ - "titta så jämnt reflexionerna fördelar sig - allså är det bra") som tillskyndarna dock inte alltid undersökt med den psykoakusiska omsorg som andra akustiker kanske tycker är A och O.
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Nej det tycker jag inte. Varför skulle det vara några luckor i resonemanget? Varför tar du upp det som en fråga?
Pga följande två kommentarer av iö:
Från denna tråden:Ogillar dessutom matematiska diffusorer av akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det?
Från "Fakta i fallet lyssningsrumsakustik-tråden:Sen finns det förstås dom som gillar "matematisk logik", det vill säga lösningar som egentligen inte studerats upplevelsemässigt, utan snarare är matematiska lösningar (typ - "titta så jämnt reflexionerna fördelar sig - allså är det bra") som tillskyndarna dock inte alltid undersökt med den psykoakusiska omsorg som andra akustiker kanske tycker är A och O.
Det undrar jag också!paa skrev:Jag citerar mig själv i en fråga som stått obesvarat här ett tag:paa skrev:...
Hur yttrar sig, eller upplevs, grundfelet som matematiska diffusorer gör, vilket skulle betyda att dom så gott som alltid skulle vara diskvalificerade?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster