Golden Horn diffusorer.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-09-21 15:45

Får kolla upp dom kardborrbanden. Verkar rejäla, vilket behövs. Jag skulle verkligen inte vilja ha ett par Golden Horn ramlande ner över mig när jag sitter å njuter av musiken för jag tycker dom är rätt tunga iaf.

joakim99: har du satt kardborrband runt om eller bara i över å underkant? Hur går det med tapeten?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-09-21 19:46

Jag har satt kardborre i överkant och underkant. Tror att jag satte 3 bitar (kvadratiska 2.5 x 2.5 cm) över och två bitar under. Jag har målade väggar men skulle jag vilja ta bort kardborren så kommer garanterat färgen åka med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-21 19:51

Martin skrev:Är det bara jag som tycker de där pennställen är ganska fula?

Jag skulle beskriva dem som extremt fula. :x

Ogillar dessutom matematiska diffusorer av akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-22 00:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 20:12

IngOehman skrev:Jag skulle beskriva dem som extremt fula. :x
Nä! :-)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 20:30

Fula?

Ja!

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-21 20:51

Nefilim skrev:Fula?

Ja!

Ta inte illa upp nu men jag ser några andra inredningsestetiska problem. Typ, den trasiga lampan... ;-)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 20:52

Koffe skrev:
Nefilim skrev:Fula?

Ja!

Ta inte illa upp nu men jag ser några andra inredningsestetiska problem. Typ, den trasiga lampan... ;-)

Bör tillägga att det är inte hos mig! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-21 21:10

IngOehman skrev:

Jag skulle beskriva dem som extremt fula. :x

Ogillar dessutom matematiska diffusorer at akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det? :wink:

Vh, iö

Har du någon huvudregel för hur diffussionen i logen bäst uppnås, om nu dessa diffussorer av en eller tvådimensionella typ som används överallt i studios mm, inte skulle vara optimala?
Det du skriver ser ju nästan ut som retorik!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 00:44

Que? 8O

Retorik är något av det värsta jag vet.

Det finns inte en tillstymmelse till retorik i det jag skrev.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej några grundregler går inte att sätta upp. Verkligheten är alltför varierande. Fast att man behöver anpassa sig till nämnd verklighet skulle förstås kunna kallas en grundregel...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-22 08:08

Ursäkta, men jag uppfattade det dock som om minst två av dina framförda retorikhuvudsatser var applicerbara här:

Retorikens andra huvudsats: Strunta i att visa att du har rätt.
Retorikens tredje (men viktigaste) huvudsakt: Försök få omgivningen att uppfattat det som om motståndaren har fel - så slipper du visa att du har rätt!

Det är hur som helst väldigt intressant att du skriver att dessa marknadsförda diffusor inte skulle vara i närheten av det optimala, det är något som jag aldrig någonsin läst någon annastans, och en sådan till synes avvikande och revolutionerande synpunkt tycker jag kräver fler argument än att dom är ganska dåliga och hemskt fula.
Men, om jag frågar dig så här:
Hur yttrar sig, eller upplevs, grundfelet som matematiska diffusorer gör, vilket skulle betyda att dom så gott som alltid skulle vara diskvalificerade?
Senast redigerad av paa 2006-09-22 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-22 09:16

Nefilim skrev:Bör tillägga att det är inte hos mig! :wink:
Ahhh.... nu kan jag andas ut... pust... :-)

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-09-22 09:32

Håller med Ingvar i det han skrev, kanske av annan anledning men ändå. Många rum har problem just pga felanvändande av diverse diffusorer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-22 21:44

Det kom ett email från Matts på SMT (Svanå) där han bad mig lägga in lite info från honom, eftersom det är han som konstruerat Golden Horn, men inte är registrerad på faktiskt:

Jag skickar över lite info om diffusorer i allmänhet och Gh, de har bla blivit referens på 5.1 mixningsrummen på SR

Golden Horn

Allmänt om diffusion

En diffusor är en reflekterande yta som inte ger en skarp reflex utan sprider den återvändande ljudenergin i tiden ,så att klangen i rummet ökar samtidigt som intensiteten minskar.
Vid musiklyssning i mindre rum är det viktigt att reflexerna från diffusorn ej stör direktljudet från högtalaren, uppnås detta så skapar det diffusa ljudfältet ett verktyg för att få en tredimensionell ljudbild.
(under miljoner år har vi lärt oss tolka reflexer för att unvika faror och utvecklat ett öra som i sig är en diffusor. Våra örons utformning är förklaringen till hur olika vi upplever den musikaliska tillvaron)
Teoretiskt så ska de sena reflexerna anlända 50 ms efter direkt ljudet för att inte störa ljudbilden. Praktiskt har det visat sig att gränsen går vid 15-20ms
Detta kan lösas på olika sätt
1) Vinkla bort sido, golv och takreflexerna
2) Absorbera
3) Diffusera
Vid absorbtion är det viktigt att tänka på att absorbenten är bredbandig eftersom allt vi för in i rummet EQ frekvensgången från högtalaren. (speciellt med högtalare med god power respons =spridning). Som exempel dämpar en heltäckningsmatta ca 8 dB vid
10kHz och marginellt under 1000Hz ( 20m2 rum vid lyssningspositionen) när diskanten är rundstrålande

Vid diffusion ställs det stora krav på konstruktionen
Bör dämpa rakt inkommande ljud 10-15 dB
Låg och jämn absorbtion över hela frekvensområdet
(ett vanligt fel är att titta på efterklangstiden utan att titta på energitidskurvan då diffusorer är insatta i ett rum, detta för att diffusorväggen ej sänker efterklangstiden)
Bredbandig diffusion
För att det inte ska bildas frekvensfärgade urfasningar mellan de olika reflexerna är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserade.
En optimal diffusor måste därför vara konstruerad efter matematiska principer , och undvika regelbundna upprepningar i ytstrukturen, Detta är ej fallet med de diffusorer som idag erbjuds till försäljning, eftersom de gjuts eller byggs i en och samma form, och därmed upprepar sig omedelbart och skapar hårda reflexer vid vissa frekvenser.

SMT olika produkter erbjuder en lösning på detta problem med hjälp av Creation Panels samt den unika Golden Horn .

GOLDEN HORN

Golden Horn intar en särställning bland diffusorerna på världsmarknaden med sin form och flexibilitet.
Tillverkningen av GH påbörjades 1998 och blev den första serietillverkade aperiodiska diffusorn.

Både GHP 300/600 och GH består av en diffusor i en diffusor. Delningsfrekvensen är 2000Hz och diffuserar i sitt grundutförande mellan 800-16000Hz.
Diffusionen upptill 2000 Hz skapas av 68*68mm diffusorklossar till ett antal av 211 st /m2 .
Diffusionen över 2000 Hz skapas av 9 st fyrkanter åtskilda av 1mm tjocka mellanväggar placerade på toppen av varje diffusorkloss.
På detta sätt fördelas infallande ljud i 1899 st fack/m2

De olika gjutformarna är så utformade att de skapar en helt jämn statistisk yta och att det i princip finns ett oändligt stort antal sätt att tillverka en modul av GH eller GHP.
På detta sätt säkerställs en optimal jämn fasvariation över stora ytor i både horisontal- och vertikalled .
Önskas diffusion under 500 Hz placeras GH300/600 i MA300/600 modulerna , där djupen i de olika facken bestäms av känd nummerteori (Schröder, Hoffman mm.) Som standard levereras dessa moduler med basabsorbtion och utan mellanväggar. Mellanväggar (16mm) finns som tillval.

Golden Horn 40

Diffuserar i området 1800-16000Hz
Absorbtiopnskoeff 0,12-0.16
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 40mm

Golden Horn 120

Diffuserar i området 600-16000Hz
Absorbtionkoefficient
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 120mm

Golden Horn 240

Diffuserar i området 400-16000Hz
Bredd 550mm
Djup 550mm
Höjd 240mm

Utförande för samtliga modeller
Kulör:vit eller mörkgrå
Tillval Övriga NCS färger samt flamskyddad plast.

Skickar även en bild på USA bästa 5.1 rum Blackbird studio i New
Orleans (300000 stavar som diffuserar!!)
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-22 21:48

Bilden från Blackbird Studio är ju inte en SMT-produkt, men visar att utseendet på en diffussor kan vara väldigt intressant. Den "sticker ut" skulle man kunna säga!
Senast redigerad av paa 2006-09-22 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-22 21:49

Ja det var en väldigt intressant bild! :)

Btw: de som inte är reggade här och har problem med det behöver bara fråga någon i admin.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-09-22 23:20

Ser helt livsfarligt ur det rummet... som taget ur 'the cube'.
Tur att ändarna på stavarna inte är vassa. Annars hade ljudteknikerna förr eller senare varit diffuserade.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-22 23:34

Vilket otäckt golv 8O 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-09-25 07:42

ser ut att vara lite olika karaktär på reflexer tillhörande surrounden och huvudhögtalarna, de där golvreflexerna lär sticka ut relativt frontarnas ekogram som inte innehåller en spekulär reflex, förutom möjligen i bordet.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2006-09-26 23:25

Hoppas de har dammfilter till inluften i det där rummet, skulle inte gärna vilja dammtorka väggarna där.

Vart finns förresten Svanås (diffusor.com) produkter att köpa nu? Finns det några prislistor någonstans?

/Jimmy

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 00:42

Jag citerar mig själv i en fråga som stått obesvarat här ett tag:
paa skrev:...
Hur yttrar sig, eller upplevs, grundfelet som matematiska diffusorer gör, vilket skulle betyda att dom så gott som alltid skulle vara diskvalificerade?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:05

Svårt att svara på. Vad jag tycker är att det mer av är karaktären av matematisk imperfektion, att man stör sig på sånt alltså. De diffusorer jag lyssnat på, inklusive Svanås varianter som finns i en mer "upprepande" version, tycker jag inte att jag kan påstå mig märka något särskilt. Subjektivt tyckande alltså... :wink: utan att ha utrett det speciellt mycket närmare.

Sedan tycker jag att Mats Odemalm har skrivit en mycket bra beskrivning av fenomenet. Det enda som jag inte direkt exakt kan hålla med om är att "(ett vanligt fel är att titta på efterklangstiden utan att titta på energitidskurvan då diffusorer är insatta i ett rum, detta för att diffusorväggen ej sänker efterklangstiden)" då matematiskt sett en diffusering innebär att ett mer diffuserat ljud studsar i flera olika riktningar och därför tappar sin energi snabbare eftersom det vid varje yta sker förluster.

Sedan bör man också tänka på att diffusorer inte har absorptionskoefficienten 0 heller, utan det sker absorption på grund av kanter där man grovt sett kan säga att förluster sker vid geometriska diskontonuiteter. Fast det är ju ändå ingen som brukar påstå heller att en diffusor har absorptionskoefficienten 0 heller, och jag tycker heller inte att det är något problem. (Ingen kritik "what so ever" av Svanå, bara en allmän kommentar)

Personligen tycker jag att Golden Horn i nuvarande skepnad är en synnerligen lyckad produkt som även är kostnadseffektiv. Jag gillar utseendet, men det kanske inte passar alltid för hembruk :wink: . I studiosammanhang spelar ju utseendet ingen roll dock.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-23 11:42

Nej. Jag tycker de är skitfula.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 14:23

Så här skriver Matts på sin hemsida: ( www.diffusor.com )
För att det inte skall bildas frekvensfärgande urfasningar mellan de olika reflexer som kommer ur diffusorns olika fack, är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserat. En optimal diffusor måste därför vara konstruerad utifrån matematiska principer, och undvika regelbundna mönster i ytstrukturen.

Finns det några luckor i det resonemanget?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 15:57

Nej det tycker jag inte. Varför skulle det vara några luckor i resonemanget? Varför tar du upp det som en fråga?

Sedan får man inte glömma bort att en optimal diffusor existerar inte riktigt i verkligheten. Vad man vill är att få diffusorn så bredbandig som möjligt med så jämn spridning som möjligt. Sedan brukar ett allmän krav från kunder vara att den inte ska ta så stor plats heller, vilket förstås gör det klurigare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 18:10

Johan_Lindroos skrev:Nej det tycker jag inte. Varför skulle det vara några luckor i resonemanget? Varför tar du upp det som en fråga?

Pga följande två kommentarer av iö:
Från denna tråden:
Ogillar dessutom matematiska diffusorer av akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det?

Från "Fakta i fallet lyssningsrumsakustik-tråden:
Sen finns det förstås dom som gillar "matematisk logik", det vill säga lösningar som egentligen inte studerats upplevelsemässigt, utan snarare är matematiska lösningar (typ - "titta så jämnt reflexionerna fördelar sig - allså är det bra") som tillskyndarna dock inte alltid undersökt med den psykoakusiska omsorg som andra akustiker kanske tycker är A och O.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-23 18:20

Skulle också vilja veta vad som inte skulle va bra med dessa dfiffusorer, då jag funderar på att skaffa dessa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 18:41

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:Nej det tycker jag inte. Varför skulle det vara några luckor i resonemanget? Varför tar du upp det som en fråga?

Pga följande två kommentarer av iö:
Från denna tråden:
Ogillar dessutom matematiska diffusorer av akustiska skäl. Det de gör, det gör de perfekt - men att göra just det de gör, är inte alls perfekt! Så varför då göra det?

Från "Fakta i fallet lyssningsrumsakustik-tråden:
Sen finns det förstås dom som gillar "matematisk logik", det vill säga lösningar som egentligen inte studerats upplevelsemässigt, utan snarare är matematiska lösningar (typ - "titta så jämnt reflexionerna fördelar sig - allså är det bra") som tillskyndarna dock inte alltid undersökt med den psykoakusiska omsorg som andra akustiker kanske tycker är A och O.

Av olika orsaker kan det vara så att det inte alltid är önskvärt med en "komplett" diffusering på vissa ytor. Alltså inte nödvändigtvis något som är någon kritik mot själva diffusorn.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-11-23 19:40

Det finns som tidigare ingen absolut GULD-lösning, eller produkt som löser alla problem. Men köp ett par Golden Horn och stoppa in på bakvägg, eller varför inte diffusera första golvreflexen, då behövs nog inte heltäckningsmatta 8O . Variera det med bokhylla och lite annan junk så blir det diffusion och absorption i lagom slumpmässig grad. Det blir nog bra - så kan ni labba med olika placeringar, det är ju kul, eller hur.

Köp många så blir Mats på Svanå glad.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2006-11-24 10:40

:arrow:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-22 15:17

paa skrev:Jag citerar mig själv i en fråga som stått obesvarat här ett tag:
paa skrev:...
Det undrar jag också!

Jag vill ha Svanås "transparenta" diffusorer, som inte finns på deras hemsida, men fanns på mässan. Dom var tyvärr ganska kostsamma, 5000+moms. Hittar inga bilder.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi