Som det lät live...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Som det lät live...

Inläggav dawen » 2004-02-05 15:36

...är det många som kommer till när det diskuteras om vad hifi innebär för lyssnaren.

Jag sysslar en hel del med Pro-Audio, och har aldrig sett en högtalarkabel som kostar mer än 100 kronor metern. Jag har sett signalkablar som kostat så mycket, men då har det varit bra mycket mer än 3 poler i de kablarna.

Det här inlägget är verkligen inte menat att provocera, men jag skulle gärna vilja ha ett bra svar på den här frågan av någon som har en lite mera musikalisk inställning till hifi, och inte åsyftar tekniska data och mätresultat i såna svar. Personen i fråga får gärna ha relativt sett dyra kablar hemma dessutom, och förklara varför personen har dessa.

Tjipp och hej!
Common sense is not that common.

Mikael2

Re: Som det lät live...

Inläggav Mikael2 » 2004-02-05 16:44

dawen skrev:...är det många som kommer till när det diskuteras om vad hifi innebär för lyssnaren.

Jag sysslar en hel del med Pro-Audio, och har aldrig sett en högtalarkabel som kostar mer än 100 kronor metern. Jag har sett signalkablar som kostat så mycket, men då har det varit bra mycket mer än 3 poler i de kablarna.
Tjipp och hej!

Vad är live? Vilken PRO-audio utrustning etc låter "live"?

PRO betyder väl att någon vill tjäna pengar på musiken så jag förstår om vissa arrangörer/producenter lägger så lite som möjligt på utrustningen för att maximera vinsten.

Inga svar på dina frågor direkt men om bara ljudet var det intressanta inom PRO-audio så inbillar jag mig att du fick se kablar för mer än 100 kr metern i alla fall :wink:

Vissa live-framträdanden är betydligt bättre än andra men om det kan vara kablarna det beror på vete katten 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 16:48

Live är när man framför musik på konsert t.ex., sörru :)

Pro Audio-utrustning låter inte live. Där strävar man alltid efter jämn frekvensgång och liknande på högtalarsidan, och ställer all karaktär med eq:s och andra inserts. Så, om det låter live så beror det på att man vill att det ska låta live, liksom.

Pro innebär att man vill tjäna pengar på musiken ja. Men, man lägger ändå flera miljoner kronor på mixerbord, flera miljoner kronor på högtalarsystem (styck, d.v.s.) o.s.v.

Fortfarande så betalar man inte mer för kablarna, fast man lägger mycket pengar på annat.

Om liveframträdanden är bra beror det oftast på artisten, skulle jag vilja säga.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-05 16:58

Om liveframträdanden är bra beror det oftast på artisten, skulle jag vilja säga.

Där har du svaret...

En kabel kan tillföra kanske nån procent på slutresultatet men hur kan du göra ett F/E eller A/B eller vad du nu vill kalla det för test för att verifiera att liveframträdandet blev bättre med en annan kabel :?

Slutsats, vid live har kabelns kvalitet noll betydelse för upplevelsen.

Hemma kanske du kan detektera en marginell förbättring/försämring med olika kablar eftersom du kan upprepa framträdandet oändligt antal gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-05 17:06

M2,

Ordet "marginell" har nog aldrig varit lämpligare :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 17:06

Okej.

Kabeln spelar ingen roll alls för framträdandet, sålänge den håller en viss kvalitet.

Ändå vill man att det ska låta som live hemma, fast hemma spenderar man massvis med pengar på kablar.

Låter som något inte stämmer i mina nytvättade öron.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-05 17:08

ps.

PRO-audio innebär väl ett evigt i och urkopplande samt ett trampande, stampande och snubblande på kablarna så jag gissar att andra parametrar som t ex hållbarhet är viktigt. Jag antar att omsättningen på kablar är betydligt högre än omsättningen på mixer-bord etc :?:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 17:12

I Pro Audio använder man exakt samma Neutrikkontakter som används på dyra balanserade kablar, dock inte guldpläterade. Prisskillnaden är marginell.

Högtalarkabel för Pro Audio trampas det inte speciellt ofta på. Dessutom så tycker jag att en högtalarkabel som man inte kan trampa på är ganska dålig.

Men visst är hållbarheten viktig. Därför så har kablarna ofta väldigt kraftiga ytterhöljen. Mer viktigt än så är det inte.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-02-05 17:17

Jag har hittills inte hört ett pa som ens kommer i närheten av en bra hemstereo med dyra eller billiga kablar.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 17:20

Det har jag gjort. Flera stycken.

Vad provlyssnade du PA:t med för musik?

Man ska aldrig döma ett PA efter ett gig. Framför allt aldrig festivalgig.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-02-05 17:20

En fundering runt pro-audio finns det inte microfoner som kostar hundratusentals kronor?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 17:22

Livemikrofoner kostar sällan så mycket. Det finns dock studiomikrofoner som kostar en hel del.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-05 17:22

dawen skrev:Okej.

Kabeln spelar ingen roll alls för framträdandet, sålänge den håller en viss kvalitet.

Ändå vill man att det ska låta som live hemma, fast hemma spenderar man massvis med pengar på kablar.

Låter som något inte stämmer i mina nytvättade öron.

Nej jag tror inte att kabeln spelar nån roll live. Även om du är extremt ljudintresserad så är ett framträdande en engångstillställning som du inte kan göra ett F/E-test på.

Hemma kan du dock förbättra eller försämra framträdandet genom olika förändringar i ditt system.

Live hemma har inget med live att göra för mig. Live hemma är hur jag vill att det skall låta live 8) :?

Jag tror ändå att du omsätter fler kablar än mixerbord och att kostnaden för en liten förbättring på kabelsidan inte kan motiveras om du måste ha 2-3 extra uppsättningar kablar i bagaget, det blir väldigt dyrt. Fast jag har egentligen ingen koll på detta men man har väl sett hur det slängs kablar till höger och vänster bland de som gör iordning konserten så det krävs nog lite backup på kabelsidan :)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-02-05 17:23

dawen skrev:Det har jag gjort. Flera stycken.

Vad provlyssnade du PA:t med för musik?

Man ska aldrig döma ett PA efter ett gig. Framför allt aldrig festivalgig.

Jag har hört allt från jazz till blackmetal.
Ett pa är inte designat för att vara hifi.
Det är designat för att låta mycket.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-05 17:26

Morello skrev:M2,

Ordet "marginell" har nog aldrig varit lämpligare :wink:

Säg inte att jag sa det :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 17:28

dole: PA:n låter sällan mer än stereoanläggningar i lyssningsposition.

PA:n är dock oftast konstruerade för att sprida på ett helt annat sätt än hifikonstruktioner.

Mikael2: Jag har aldrig varit med om att en mikkabel gått av, eller något liknande, live. Dessutom så diskuterar jag helst högtalarkablage, eftersom man alltid kör balanserat live (till det mesta).

Och jag tror att kabeln spelar roll live. Dock inte lika stor roll alls som hemma, eftersom jag inte tror att kabel spelar enormt stor roll hemma heller. Men det är en annan debatt.

Nu slank vi bort från ämnet :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-06 02:03

Hm jag kan nog säga att ingen hifianläggning i världen låter lika bra som ett liveframträdande. Måste ju jämföra samma sak med PA och inspelat hemma i soffan. Skulle resproducerat ljud vara bättre än live. :o
Let forever be

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-06 02:20

brumel skrev:Hm jag kan nog säga att ingen hifianläggning i världen låter lika bra som ett liveframträdande. Måste ju jämföra samma sak med PA och inspelat hemma i soffan. Skulle resproducerat ljud vara bättre än live. :o

För mig är inte musik via PA live. 8) Enda skillnaden mellan konsert via PA och soffan hemma är att PA-system nästan alltid låter förhållandevis illa 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-06 03:57

Bättre PA element låter inte illa, tvärtom dom kan få dom flesta HIFI-element att blekna.
Dock använder man inte alltid dom dyrare bättre elementen, och man kanske har begränsad tid att utprova placeringar.
Dom flesta PA elementen är väl gjorda för att spela riktigt högt med och endast dom dyrare spelar högt och rent.
Fråga NN och Nerikes om JBL's pro element låter illa.
Har varit på massor med konserter tidigare och den jag har det bästa ljudminnet ifrån var Eagles på Grönan.
Blue Öyster Cult med 7 gitarrister och 2 trummisar i konserthuset lät annorlunda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 08:16

Bästa två koncerter jag hört ljudmässigt: ABBA i Scandinavium samt sista turnén med Hoola Bandoola (i Landskrona). Båda de två hade Hifi-mässig nivå. Annars brukar det låta illa... även i fasta installationer i koncertlokaler :!: 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-06 12:13

Harryup: När var det du såg Eagles på Grönan?

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-02-06 12:18

På en konsert, dvs live, så trycker man juh allt genom ett gigantiskt mixerbord. Om den som mixar fram ljudet har knäck i lurarna kan juh inte den bästa utrustning i världen ge bra ljud.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-06 12:29

De som står bakom såna där gigantiska mixerbord brukar inte få speciellt mycket jobb om de har knäck i lurarna :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 12:34

När jag såg ABBA så var det "Clabbe" som stod bakom mixerbordet. :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-06 12:58

dawen skrev:De som står bakom såna där gigantiska mixerbord brukar inte få speciellt mycket jobb om de har knäck i lurarna :roll:

Risken finns väl att de skruvar/mixar för att imponera på skocken :?:

Det är som när jag skall dema min hembio, det blir oftast några snäpp extra på subben för att skaka om besökarna lite :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-06 13:00

Näe, man rattar aldrig för att imponera på något. Frekvensöverdrivelser blir lite lättare rundgång live än hemma liksom :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 13:22

Dawen - när jag såg Roxette i Lund så hade de ett Kanadensiskt förband... jag tittade på rattningarna (kunde se staplarna i kikaren)... där var basen uppdragen så högt att de gick upp så högt att de inte bara blev röda... utan den började släcka dioder underifrån. Lät skit och var fysiskt obehagligt när man stod framför en betongvägg som jag gjorde... när sedan Roxette kom så drogs reglagen ned (fast inte mycket nog).

Jag är 100% övertygad om att nästan vilken audiofil som helst skulle göra att bättre "spakande" än många (inte alla) "proffs"...

Om det inte var rattande för att imponera, så vet jag inte vad det var.... :x

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-06 13:26

Steg är väldigt ofta underdimensionerande. Det är inte ett teknikerproblem, utan ett supplyproblem. Eller, menade du eq-inställningar? DSPinställningar?

Jag är övertygad om att det flesta audiofiler skulle göra ett sämre spakande, eftersom de inte är vana vid att ställa eq, inserts, fx och nivåer under samma förutsättningar som livetekniker. I en studio skulle säkert audiofilerna göra bättre ifrån sig dock.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 13:38

Jag menade att reglagen i hela basområdet (på EQn) var uppkörda så högt i taket det gick innan det tog fysiskt stopp... och sedan kunde jag se på dioderna vad resultatet av det var.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-06 13:56

Klippindikatorerna på eq:n blinkade rätt duktigt kan jag tänka mig.

Det var antagligen en helt kass tekniker som stod bakom bordet. FOHeq:n ska man aldrig behöva göra större justeringar är typ 3dB på, annars är något allvarligt fel med riggen. Det brukar det inte vara då Roxette spelar, vad jag vet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi