Mässan bra eller dålig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 01:15

Tycker det lät rätt taffligt i nästan all rum :? JBL K2 var det mest anständiga i mina öron 8) (smörar lite för NN) 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-09 02:09

Tycks vara svårt att använda hifimässor till det dom är tänkta till: dra nya kunder till hifi. Väldigt svårt att bedöma utrustningens kvalité om man inte sitter i en normal lyssningspostion. Kanske därför lyssnare 1 tycker att det låter bra, lyssnaren bredvid, sådär och han längst bak i lokalen, uselt. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 02:17

Tyckte att mässans behållning var en musikakustik professor ifrån KTH som utan omsvep sa att man kan idag inte mäta allt man hör och att det kan mycket väl finnas saker man inte kan mäta idag som spelar roll. Trevligt att få med håll av en professor.
Finns vittnen till händelsen.;-)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 10:40

Harryup,

du får gärna specificera vad proferssorn sade som "inte går att mäta". Ditt uttalande ger bara en mystifiering, inget konkret. Nämde han något specifikt?

T

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-02-09 11:22

hehe.... JBL K2 ramlade sönder när jag och NN var där och lyssnade. Plastfronten ramlande av 8O

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-02-09 13:36

sämst linn som vanligt(när ska dom dema med riktiga högtalare)
bäst den söta fiolspelerskan puss
näst bäst budda varierande musik samt häftiga prylar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-02-09 14:00

Det är alltid lika festligt varje gång det varit mässa. När man läser vad många skriver så undrar man om man var på samma mässa! :lol:

Själv tycker jag det var två rum som stod ut. I det ena lät det hyfsat bra, i det andra kunde jag inte vara kvar i någon längre stund för det var så gällt att mina öron gjorde ont. Det roliga, IMHO är att just det andra rummet berömts på några forum...

Det ger en lite perspektiv på att det är ganska svårt att diskutera vad som är bra och hur saker och ting låter i största allmänhet på ett forum... :oops:

Men kul var det! Det stora behållningen är, som vanligt, att träffa massa folk och ha roligt. Samt att det är ett bra tillfälle att få shoppa loss på skivor! :twisted:

Arken nästa... :wink:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-02-09 14:21

Åkte faktiskt på mässan mest för att träffa forumfolk.
Men Ljudmakarns rum med BAT och amphion lät bra likså gjorde JBL K2 och Acapella violin
Vill ha en vinylsvarv NU!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-02-09 14:28

LTS rummets demo av en exlusive LTS referensanläggning fick henne att utbrista! Det var det värsta jag hört på många år, maken till orent ljud har jag alldrig hört, diskanten "bränner" mina trummhinnor. Var detta rum tänkt som ett skämt?
Är du inte medlem där säger hon plötsligt med en frågande min, jo svarar jag, försöker sedan berätta om LTS fantastiska ideer om neutralt ljud etc!
Hon köper ej detta utan säger bara om detta lät neutralt, då köper vi "färgat" ljud i fortsättningen.
Var ju tvungen att hålla med henne om att LTS klart hade det allra sämsta ljudet på mässan.

:D :twisted: :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2004-02-09 15:06

Linnklillen var rolig. Han stampade takten frenetiskt hela tiden, fast det inte svängde ett dugg när jag var där inne.

Däremot började det rycka i åtminstone mitt taktstambarben på besök i rummet med Shanling, hos Veteran Hifi och hos HiFi art. Inför Coltrane Alto stod man dock andäktigt stilla och lyssnade. Klart prisvärda, om jag hade pengar....

Apropå Shanling, de där små kinesiska trämästerverken dom hade där lät som SF Cremona, och såg ut som om dom var tillverkade av SF, till en bråkdel av priset.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 15:40

Thomas_A skrev:Harryup,

du får gärna specificera vad proferssorn sade som "inte går att mäta". Ditt uttalande ger bara en mystifiering, inget konkret. Nämde han något specifikt?

T

Han anser att man vet inte allt ännu och man kan inte mäta allt eftersom man inte vad man söker efter och att det inte är något märkvärdigt med det. Helt enkelt räcker inte dagens mätningar till eftersom det finns hörbara skillnader där det inte finns någon mätbar skillnad enl honom.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 15:54

Harryup,

Det är stor skillnad på "att inte veta vad man ska mäta" vs. "att man inte kan mäta allt". Han är ju professor så han bör ju ha några publicerada data på att det finns hörbara skillnader som ej är mätbara, annars är ju allt tagit ur luften.

Hotspur,

finns en viss likhet med frontarna på dina QRS och fronten på LTShögtalarna. Har du själv hört LTShögtalarna i en bra miljö?

Thomas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-02-09 15:56

Vilken professor är det frågan om? Johan Liljencrants?

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-09 16:23

Jag vet inte vilket rum det var men dom spelade Myryad med småsmå stativare (bokhyllehögtalare egentligen) från Boston Acoustics. Jag tyckte det lät jättebra! Oerhört bra bas för att vara så små högtalare, och dom passade ju in i rummet också...
Mycket bra ljud, och priset? 10300kr.

Paus Ljud och Bild var klart trista, största rummet och så bara en massa subwoofers som gick på max. Blä.

AudioVector tyckte jag lite synd om, stackars ditflugne killen som försökte visa nya modellserien och vilka förbättringar man får när man uppgraderar samtidigt som Linn spelade Kraftwerk och annan skojig musik på andra sidan skärmväggen. (Inget fel på Kraftwerk, jag ska dit ikväll, men svårt att köra finlir bredvid)

Största besvikelsen var väl att det var så otroligt mycket folk. Hade hoppats på lite lugnare tillställning men ack ack.. små rum med massor med inpressade människor, hur ska man kunna höra nåt då?

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2004-02-09 19:39

Om jag inte minns fel så hölls en hifimässa i Norra Latins vid Norra Bantorget 1993. Dessa lokaler håller mycket hög klass, inga tunna vikväggar mellan rummen, högt i tak m.m.

En sak som slog mig på stockholmsmässan, liksom på alla andra mässor, är den otroligt tråkiga musiken. Värst var det i detta fall i montern där det demades Mark Levinson och Revel. Urk! :x

Fina inspelningar, visst, men fruktansvärt trist att lyssna på ändå. Vem sitter hemma med en väsande vokalist inspelad i en lokal med mycket rymd bara för att det låter "bra"? Då är det ärligare att spela typ Kraftwerk eller Kent. En eloge till LTS i det avseendet.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 19:46

Apropå LTS, är det ingen därifrån som skulle kunna kommentera det tydligen väldigt dåliga ljudet på mässan?

Vore kul att veta om ett neutralt ljud verkligen uppfattas så illa av så många, eller om det berodde på tekniska problem.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-02-09 19:46

Finns det inga LTSare som var där och kan ge sin syn på LTS-rum?

Det verkar ju underligt att ställa ut på mässa utan att ha provspelat grejerna först. Det måste väl finnas en hel del medlemmar i närheten av mässan som kunde ta med sina högtalare/förstärkare? :?

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 19:47

Problemet med extrema skräpinspelningar som Kent:s är att anläggningens eventuellt goda egenskaper aldrig ger sig till känna 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-02-09 19:47

dawen

samma tanke, samtidigt 8)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 19:47

Jag hann först Sanny_X! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-09 20:31

Thomas_A skrev:Harryup,

Det är stor skillnad på "att inte veta vad man ska mäta" vs. "att man inte kan mäta allt". Han är ju professor så han bör ju ha några publicerada data på att det finns hörbara skillnader som ej är mätbara, annars är ju allt tagit ur luften.

Thomas

Detta var nåt av de dummaste jag har hört. Att påstå att man vet allt och kräva av opponenten att han ska specificera vad man inte vet är motsatsen till allt vetenskapligt tänkande.

Det är upp till dig att bevisa att det inte finns hörbara skillnader du inte kan mäta.

För nåt så komplext som upplevelse av ljud är jag övertygad om att det finns både storheter kvar att upptäckta såväl som mätnogrannhet att förfian på befintliga. Om så inte vore fallet skulle all grundforskning i ämnet kunna läggas ned.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 21:07

"Detta var nåt av de dummaste jag har hört."

Dito.

"Att påstå att man vet allt och kräva av opponenten att han ska specificera vad man inte vet är motsatsen till allt vetenskapligt tänkande. "

Nähä. Läs vad jag skriver. Om någon påstår att man inte kan mäta allt som är hörbart bör man ha underlag för något hörbart fenomen som man inte kunnat mäta. Det är den personen som påstår något som bör ha bevis för det i vetenskapliga kretsar, och inte den som ifrågasätter påståenden.

"Det är upp till dig att bevisa att det inte finns hörbara skillnader du inte kan mäta."

Nähä igen. Den som påstår vetenskapligt att det finns hörbara skillnader som inte går att mäta måste ha underlag för det. Jag påstår inget och behöver inget bevisa.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-09 21:07

Sanny_X skrev:Finns det inga LTSare som var där och kan ge sin syn på LTS-rum?

Det verkar ju underligt att ställa ut på mässa utan att ha provspelat grejerna först. Det måste väl finnas en hel del medlemmar i närheten av mässan som kunde ta med sina högtalare/förstärkare? :?

mvh
Sanny_X

Hej!

Jag representerar inte LTS i denna fråga, men jag stod där en stund, som representant. Vad jag vill jag säga är att jag inte vet målsättningen för mässan eller varför resultatet blev som det blev. Därför har jag bara några spekultioner att komma med, bland alla andra spekulationer :?

Jag tror att ansvaret för upplägget på mässan var alltför utspritt och jag tror att det rådde ganska delade meningar om vad man ville uppnå. Jag tror att det var några som ville dema, andra verkade inte vara intresserade av detta av olika skäl. Nu blev det varken hackat eller malet, vilket jag tycker är olyckligt. :cry:
Själv hade jag innan mässan ingen aning om att rummet var så litet och jag hade helst sett till att det fanns många fler absorbenter att tillgå. Det verkar ju lite konstigt när LTS represenanter inte följer sina egna råd om vikten av god rumsakustik.
Uppställningen skedde med trasig diskant, =det fanns ingen tid att göra en bra balans/kompromiss med uppställningen.
Ett problem för LTS är att få folk att ställa upp med tid och energi. Därför blir en del grejer som de blir=inte alltid optimalt. Detta till skillnad mot "riktiga utställare" som har detta som levebröd och som har ett mer direkt intresse av att göra en bra utställning.

Ett annat problem var att basen försvann i mitten av rummet men var för kraftigt längs väggarna. Eftersom LTShögtalarna går djupt i basen, kanske detta märks lite extra? Dessutom spelades det kanske lite väl högt ibland?

Men jag är själv lite nyfiken på de negativa omdömena. Riktigt så uselt tyckte jag nog inte att det var, även om det kan bli mycket bättre. Fast jag förstår att de lyssnare som satt närmast högtalarna, måste ha tyckt att det blev alldeles för ljust och jobbigt när man drog på.
Senast redigerad av Maarten 2004-02-09 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 21:17

Markih,

längst fram var det rätt illa. Men det var rätt illa i många andra rum också om man satt 1 meter från högtalaren.

T

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-02-09 21:36

markih

Tack, då klarnade det lite. Trots allt, nån måste väl vara ansvarig för anläggningen och att den fungerar? Förrut fick man intrycket att det demades på trasiga grejer hela mässan, men det gällde alltså bara en kort stund?

Hoppas att Ni ställer ut på Arken, på Sveriges framsida! :wink:

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 21:49

SannyX

om du fått det intrycket av mig är det för att högtalaren initialt var trasig samt även förstärkare pga av att någon använt utrustningen utan lov och misskött den riktigt duktigt. Jag skrev också att den fixades senare av Ingvar som åkt efter ny diskant, men det är ju inte helt optimalt att spela på några högtalare som kan ha tagit skada av någon som använt och förstört utrustningen utan lov. Det tror jag ingen skulle vilja göra.

För mig som lyssnade från första bänkraden lät det skrikigt och ljust. Min misstanke var ju den knäppa lyssningspositionen men också en misstanke att kanske något annat var fel (eftersom anläggningen missbrukats så pass att den gått sönder).

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-09 22:00

Jag kan också tillägga, för att delvis fria "den dåliga planeringen" från de inblandade, att de som hämtade anläggningen gjorde detta i tron att den var hel. De var nämligen oventandes om att hyresvärden för LTS-möteslokal hade lånat anläggningen vid en fest och spelat sönder diskant samt en kanal i en förstärkare. Detta upptäcktes först på fredag kväll på mässan. Egentligen kanske ett beslut om att inte använda anläggningen borde ha tagits men det fanns väl förhoppningar om att få igång den, vilket också skedde på lördag eftermiddag, men då utan förberedelser och lyssning.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-02-09 22:03

Thomas_A

Det var jag som tolkade det så. Vem som sagt vad spelar inte så stor roll, det kan vara en feltolkning av mig. Det verkar inte helt otroligt att filtret också tagit stryk.

Detaljer är kanske inte är så viktiga, jag tyckte bara det var konstigt med tanke på den kunskap som finns i LTS. Det finns ju folk som kan både högtalare och rummets påverkan.

Nåja, nog om detta. Jag hoppas som sagt att Ni finns med nästa gång det blir mässa här nere i Göteborg.

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-09 22:17

Thomas A, jag föreslår att du läser lite vetenskapteori, särskilt Popper och Kuhn. Sen kan vi ta en diskussion.

När det gäller det faktiska uttalander så hörde varken du eller jag det. Vi kan väl oxå anta att en professor inte sa att han hade bevis för att allt inte gick att mäta utan att han hade den hypotesen, om inte så böjer jag mig för dina argument.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-02-09 22:35

:?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi