Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-06 12:50

Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

Finns väl iof några en dom är dyra än.

En USB-hårddiskingång vore annars inte fel på Squeezeboxen så den kunde funka som stand-alone

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-10-06 12:55

Koffe skrev:Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern.

Det låter ju direkt plågsamt 8O
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-10-06 12:57

Erol skrev:Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

En USB-hårddiskingång vore annars inte fel på Squeezeboxen så den kunde funka som stand-alone

Exakt, det sista vore guld värt. Som det är nu ställs man inför diverse trubbel.. ska man låta sin dator agera server (som låter som en mindre dammsugare)? Eller ska man bygga en dedikerad server? Eller hacka nån liten nas-låda som förhoppningsvis kör linux internt och se om man kan köra servern där?
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 13:04

Behöver inte ha någon dedikerad server heller.. som jag skrev någon annanstans. Dom flesta (alla?) har väl på sin dator under tiden man är hemma... så det borde väl inte vara något problem eller?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-06 13:05

Tror jag måste köpa mig en SB. Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 13:07

Strauss skrev:Den tar inte windows shares. Man måste ha slimserver installerat på en dator eller en NAS.

Då går den, som det så vackert heter, fetbort. Iaf för mig och i den konfigurationen jag har mitt hemmanätverk. Jag delar dock eran glädje över att den passar er. :)

Om en senare version skulle kunna hantera Windows shares skulle saker och ting kunna hamna i en annan sits. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 13:16

razor skrev:Exakt, det sista vore guld värt. Som det är nu ställs man inför diverse trubbel.. ska man låta sin dator agera server (som låter som en mindre dammsugare)? Eller ska man bygga en dedikerad server? Eller hacka nån liten nas-låda som förhoppningsvis kör linux internt och se om man kan köra servern där?
Jag förstår vad du tänker. Det var den största nackdelen tyckte jag. Jag köpte en gammal laptop från jobbet för 500 kr. Ställd på högkant fär den tillräckligt med kyla (och är ganska tyst) för att köra som server. Det krävs inte mycket cpu eller minne för att köra servern så det kan vara vilken gammal sunkburk som helst. Till laptopen har jag kopplat tre st USB diskar. Laptop/serven har jag ställt i hallen. Det är det som är grejen. Servern kan stå var som helst. Till och med någon annanstans på internet om man har en internet om man har en uppkoppling som är tillräckligt snabb. På min gamla arbetsplats hade jag kunna stoppa in den i racket i serverrummet. Jag väntar bara på att någon skall börja hosta "slimservrar" och hyra ut dem per månad.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-06 13:19

Strauss skrev:Behöver inte ha någon dedikerad server heller.. som jag skrev någon annanstans. Dom flesta (alla?) har väl på sin dator under tiden man är hemma... så det borde väl inte vara något problem eller?

Sant. Men ändå, borde inte vara så svårt att förse den med en USB-hårddiskingång - varken tekniskt eller ekonomiskt. Är förmodligen en efterfrågad egenskap. Kanske kommer i nästa version och då skulle jag nog köpa en.

Ibland är det skönt att slippa ha datorn på även om den mer och mer blir som vilken hushållsapparat som helst.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 13:22

LypsylateX skrev:Då går den, som det så vackert heter, fetbort. Iaf för mig och i den konfigurationen jag har mitt hemmanätverk. Jag delar dock eran glädje över att den passar er.

Alltså. Slimserver tar win-shares. Eftersom SB3:an (själva lådan) bara är ett gränssnitt till server-appen så tror jag inte att lådan som sådan någonsin kommer att ta usb-disk eller win-shares. Då skulle strömmen behöva gå från SB3:an, till servern, från servern, till SB3:an. Hela varvet runt när man lyssnar. Då försvinner faktist fördelarna med SB3/Slimserver-lösningen.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 13:33

Ja sladdar skulle jag definitivt inte vilja ha alltså.
Hur skulle man göra om man har fler boxar (vilket jag snart har).

Det fina är den centrala servern och trådlöst nät.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-06 17:19

Det finns ju lösningar med inbyggd hårddisk typ Olive [ http://www.ehomeupgrade.com/entry/1199/ ... s_symphony ], men jag litar inte helt på att hårddisken är helt tyst. Grejen med Squeezeboxen är ju att du kan ställa din dator i källaren, på vinden eller i en garderob så du slipper se och höra den. Sen kan du bygga ut den allt eftersom du behöver.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-06 17:20

Inga illaljudande diskar i lyssningsrummet. En server i en skrubb är väl perfekt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 17:55

Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-10-06 17:55

Bor alla på landet?
Bor själv i Göteborg, och trafik/liv utifrån gatan låter betydligt mer än min server, hemdator samt xbox tillsammans. :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-06 18:59

labrat skrev:Bor alla på landet?
Bor själv i Göteborg, och trafik/liv utifrån gatan låter betydligt mer än min server, hemdator samt xbox tillsammans. :D

Utkanten av Söderköping = ganska tyst :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-10-06 19:08

LypsylateX skrev:Om man är intresserad av en sån här mackapär så är det alltid en god idé att också, innan man bestämmer sig, fundera över en chippad Xbox med tredjepartsmjukvaran Xbox media center. Fungerar väldigt, väldigt bra som mediaspelare.

Jag kör också chippad xbox -> digitalt ut -> Sentec Diana.

Xbox:en är kopplad till hemnätverk och uppmappad mot mediaserver.

Fungerar klockrent.

Sedan brukar jag använda xbox:ens webserver för att styra musiken. Har dock inte hunnit föra över mina cd skivor (500+) till mediaservern ännu, men det kommer.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 22:52

Strauss skrev:Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..
hehe!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 02:28

Koffe skrev:
Strauss skrev:Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..
hehe!

Den klarar att värma upp hela källaren så förrådet borde inte vara några problem :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 02:44

Test kommer i nästa MoLt! :wink:

(Och eventuellt kommer en kompletterade teknisk analys i nästa eller nästnästa nummer...)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 05:21

Det spelar ingen roll om den mäter som min klockradio 1986 och är helt kass på alla sätt tekniskt. Jag kommer INTE sälja min, bara köpa fler :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-07 09:58

TCM skrev:
labrat skrev:Bor alla på landet?

Utkanten av Söderköping = ganska tyst :D
Så du är 25km från mig just nu. Befinner mig i Norsholm. Tyst här med.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-07 13:30

Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?

Jag har en squeezebox 3 här jag tänkte sälja så fort det lugnar sig lite på jobbet.

Använder man den interna D/A:n så låter det sämre än analoga utgången på en nyare intel-iMac. Och det vill inte säga lite.

Det låter fullständigt matt och avslaget. Lite som Pioneer 668:an som också står nere i "att sälja" skrubben i källarn - men squeezeboxen är långt mycket sämre. Jag brydde mig inte ens om att prova leksaksformaten (MP3 etc.) utan gick bara på sjyssta ljudfiler av känt ursprung.

Inspelningarna låter som de vore mixade av Fonus när man lyssnar via squeezebox 3.

Jag provade att jacka upp den via en jitter-korrigerande DA-låda (ACG X-DAC 3.0 Signature som re-samplar inkommande data till en mycket stabil klocka) och då blev det betydligt bättre (inom ramarna för re-samplingstekniken) - men då är det både enklare och billigare (under tusen spänn) med en Airport Express som också har en jittrig digitalutgång.

Sen kan man naturligtvis hetsa upp sig över funktionen. Men ljudet är totalt livlöst. Dessutom samma problem som med Airport Express - ingen synk med bild om man använder datorn (som jag gör) för att mata en projektor via DVI/HDMI med TV/DVD/internet-innehåll. Misstänker jag får vänta på Apple's iTV i vår för att slippa trådarna.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-07 13:43

Vänd på resonemanget. Köp en tyst dator med snygg design som inte tar nån plats och som du kan ha i möblerade rum.

Jag har en helt vanlig iMac med 17-tums LCD som funkar som TV, timeshifter, recorder, DVD-spelare. Och för att spela sånt jag får ta hem via nätet (iTunes). Det förljer dessutom med programvara för att redigera video etc. Provade med FM också men ljudet var så otroligt mycket sämre än min Naim NAT02 att inte ens förinställda stationer fick mig att fundera på att byta ;:)

Jag har bara kopplat en lång-lång sladd från den extra DVI-utgången till HDMI. Och en digital ljudutgång med lika lång sladd till en re-samplande D/A. Följer med en fjärris till iMac:en så allt är klart!

Erol skrev:Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 14:15

flateartharn: Jag köper gärna din squeezebox. Skicka ett pm om du är sugen att sälja.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-07 16:29

flateartharn skrev:Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?[...]Dessutom samma problem som med Airport Express - ingen synk med bild om man använder datorn (som jag gör) för att mata en projektor via DVI/HDMI med TV/DVD/internet-innehåll. Misstänker jag får vänta på Apple's iTV i vår för att slippa trådarna.

Du är den första jag hör om som inte tycker om ljudet i SB3:an. Intressant. Säker på att du gjorde rätt? Vilken version av SlimServer körde du? Körde du SlimServer på Mac? Körde du iTunes integrationen? Vilka filformat provade du?

Att SB3:a INTE går att använda som ett ljudkort vid filmvisning är inte ett dugg förvånade. SB3:an är inte ljudkort, den är en nätverkspelare. Det hade du kunna läsa dej till innan du köpte den :-)

PS. Jag har svårt att tro att SB3:an jittrar mycket. DS.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-08 22:45

IngOehman skrev:Test kommer i nästa MoLt! :wink:

(Och eventuellt kommer en kompletterade teknisk analys i nästa eller nästnästa nummer...)

Vh, iö

Aha, nu orkade jag komma ihåg att förnya medlemskapet också :).
Testas bara den analoga utgången eller har digitalutgången också blivit testad?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-08 23:04

Vh, iö

Nu är jag ju inte längre medlem men ska jag utgå från tidigare erfarenheter så handlar detta om en två-årsplan eller så.... :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-09 07:14

Bill50x skrev:

Nu är jag ju inte längre medlem men ska jag utgå från tidigare erfarenheter så handlar detta om en två-årsplan eller så.... :-)

Ge Pekka en chans! :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-09 08:22

Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?

De använde extern DAC. Benchmark DAC1.
Så det lät säkert bra.

Mvh

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-10-09 10:21

Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/906slim/index.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi