iP + AudioPro bas + 4st a1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

iP + AudioPro bas + 4st a1

Inläggav regent8 » 2006-10-10 08:59

Hej! Finns det någon erfarenhet (här eller annorstädes) av att ha någon annan bas än Profundus till iP högtalare?
Min senaste plan är att ha iP fi front. a1or som surround samt behålla min audioPro bas?

Det rekommenderade 2st Profundus som bas får inte plats och varför inte kunna återvinna befintligt material (dvs AidioPro basen).

Några reflektioner?

/Lars

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-10-10 10:00

När jag skaffade mina piP så ägde jag en Canton AS-50 sub. Trots att det är en riktigt bra sub så var det klart bättre återgivning i basen med endast piP. Suben var bumlig och otydlig i jämförelse. Det var bas istället för bastoner. Jag skaffade pX-2 eftersom jag bara använde Canton suben till film och nu är basen i både musik och film otroligt mycket bättre än vad den var med suben.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-10 10:13

Tack för ditt svar nedan. Varför iP är intressanta är för att så diskret som möjligt få in ett par bra frontar o ett hemmabiosystem som det går att lyssna på musik i. Ingvar rekommenderar sina basar (2st) o då blir det inte smått längre. pIP är större med tanke på djupet, men i sanning inte stora. Vi har så krångligt rum så att allt som står ut från vägg för mkt blir störande - min fru är estetiskt lagd.

ekvationen är ngt besvärlig.

MusicMan skrev:När jag skaffade mina piP så ägde jag en Canton AS-50 sub. Trots att det är en riktigt bra sub så var det klart bättre återgivning i basen med endast piP. Suben var bumlig och otydlig i jämförelse. Det var bas istället för bastoner. Jag skaffade pX-2 eftersom jag bara använde Canton suben till film och nu är basen i både musik och film otroligt mycket bättre än vad den var med suben.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-10 10:16

Det finns flera varianter av låda till pP-2. Kolla upp om någon av dem funkar bättre i storlek.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 10:52

Jag, med flera, har ju kört piP+pP-2 med väldig lyckat resultat. Det bästa med pP är ju att de gärna får stå i hörnen (försvinande långt borta..) anser jag! Men till poängen.

Jag är (estetiskt laggd?) likväl som du intresserad av att högtalarna ska vara små och smälta in i rummet så bra som möjligt - tills den dag jag skaffar ett dedikerat biorum (yeah right...). Hursomhelst har jag varit på G att köra iP istf piP, men sedan hittade jag en större uppgradering som jag använde mig av.

Både jag och Baltazar har kört med andra basar än ino-varianter till piP (han med någon Sony och någon audio pro om jag inte missminner mig) och jag med diverse hemmabyggen (framförallt Tangband 8" ifrån gruppköpet för något år sedan). Det jag vill säga är att det blir så grymt mycket bättre med Ingvars egna basmoduler, så om du redan har en subwoofer spara på den och testa huruvida du verkligen vill ha den kvar när piP kommit på plats. Om du inte har någon baslåda tycker jag du ska vänta med införskaffandet!

/J
admin

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-10 10:59

Kanske ett alternativ är att bygga en sub som placeras under soffan. Gärna med riktigt låg delning, säg 50-70 Hz.
Dvs ingen total avlastning av basen på piP. men troligen tillräckligt för att få ganska höga ljudvolymer i ett normalt rum. Vitsen är att bibehålla renheten i basen hos piP en bit ner i frekvens.

Eftersom du redan har en sub och piP så är rekommenderar jag att du provar med olika delningsfrekvenser och skriver här på forumet hur det fungerar.
Prova gärna olika placeringar också. T.ex. nära TV, i ett hörn, nära/under/bakom soffan.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-10-10 11:02

Som Slarti skriver har jag provat kombon piP + AP-subba (ingen sony dock) och senare uppgraderat och kompletterat med pP-2 (numera har jag dock pi60 + bs60) och skillnaden på basåtergivning är enorm med pP-2 jämfört med en ensam AP-sub. Även jag stämmer in och säger att piP:arnas basåtergivning troligen slår en ensam Sub-woofer i de allra flesta fall.
Jag provade även att koppla ur den ena pP-basen för att jämföra 1 mot 2 basmoduler och skillnaden är faktist otroligt stor.

mvh
Rule of Thumb...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-10 23:42

Lars, jag svarade på ditt PM utan att ha läst tråden.

Min bekant som fick in mig på Ino har just iP med Profunduslådorna, låter finfint med fin pondus fast lådorna är ju inte så små direkt.

Alternativet är ju enbart piP/piPs som ju gärna ska stå nära/mot dämpad vägg och som påpekats i tråden dessutom gräver djupt ner i basen på egen hand.

Klart lättmöblerat, tycker jag.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-11 08:24

Jag tror det är en mindre bra ide att använda dig av iP och AP-subben. Om jag vore som du skulle jag satsa på ett par piP istället och köra dessa som fullregistrare. Tänk bara på att de kräver mot-väggen-placering samt akustiska dämpskivor bakom sig.

AP subben kan du med fördel koppla in på surroundreceivern när du valt frontsystemet som "large", och endast köra subben till filmeffekter. För stereolyssning kommer du garanterat att få bättre basåtergivning med endast piP än med AP-subben inkopplad.

Jag har gjort precis så med mina piP och en Infinity-sub. Låter riktigt, riktigt fint.

Med ett par piP får du också större frihet i framtiden när du efter en uppgradering kanske vill använda högtalarna till en sovrums-, gillestuge- eller datorstereo.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-11 10:22

Hej!
Tack för återkoppling - givande.
Verkar vettigare ur de allra flesta aspekter att gå på piP/piPs istf
iP.

mvh Lars

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-11 11:01

Det kan ordnas en lyssning här hos mig om du vill bedöma kapaciteten i ett normalstort "vanligt" rum. Du har ju fått demo hos Öhman så då kan du få ytterligare ett lyssningsintryck här, i en helt annan miljö.
Inaktiv

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-11 12:18

Två stycken UFW-10 kanske?

http://www.av123.com/products_product.p ... roduct=3.1

Nu vet jag inte om dom här kan matcha ino-lådorna, men enligt lysande omdömen överallt så är dom extremt transientsnabba och går djupt och just musik är deras specialitet. Du slipper köpa slutsteg oxo :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-11 12:50

jo men dom kosta ju 999$

så borde bli billigare me pp2 ;)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-10-11 18:46

blixten_no1 skrev:jo men dom kosta ju 999$

men då behövs extra slutsteg.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-11 19:06

jeppe skrev:
blixten_no1 skrev:jo men dom kosta ju 999$

men då behövs extra slutsteg.

blir ändå billigare
pp2 + rotel 991

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-10-12 10:57

Har testat mina piP med lite olika baslådor, mest på skoj. I de flesta fallen har det vart med skrattretande dåligt resultat. Det har vart omöjligt att få dom att agera ihop som en enhet. Ja la ner det projektet tills jag av en slump fick tag i en gammal REL STORM. För första gången får jag systemet att låta helt ok till musik. Stormen är kanske lite "slö" tillsammans med piparna men den spelar så pass bra att den får stå kvar. En ny REL STORM är dock inget jag funderar på, den kostar mer än skjortan och tyvärr verkar det vara svårt att få tag på en beggad till bra pris. Jag letar dock febrilt efter en beggad STORM 1, hittills utan framgång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-13 10:22

martinfor, hur har du kopplat då?
Dvs skär du basen på piP? I så fall vad avnänder du för filter och förstärkare? Något som är inbyggt i REL STORM?

Kör du likadant för musik och bioljud?

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-10-13 23:17

Använder delningen i receiver till frontarna 80hz sen så har jag kopplat högnivå till steget på relsubben som där delas till 80 hz. Använder då de 2 extra sourroundkanalarna i biamp-mode, kör högnivå från de till subben. I nyare REL-subbar kan man köra både högnivå och lågnivå inkopplad samtidigt, vilket gör att man kan få ut det bästa från musik och bio. Men för mig är inte bio så prioriterat än pga utrymmesskäl. Därför är den kopplad med prio för musik. Kör man högnivå till sub får både front och bas exakt lika basinformation, det ger ett bättre musikljud enligt REL.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-22 00:21

Tack för bra inlägg.

Nu går idéerna mot att 2 x ipS + 1 x Profundus P-2 + 2 x a1. Minimering så längt som möjligt.

Dock minns jag inte om iP skapar en så pass stor "sweet-spot" att det går att lýssna på en stor yta (med behållning) dvs både soffa o fåtöljer.

Dämpning o annat rumsbättrande är det sämre med, passar måhända inte alls inoaudiohögtalare.

Tillräckligt bra stärkeri för 5.1 har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-22 12:50

iP har inga problem med liten "sweet spot". Basarna vill IÖ endast sälja parvis har jag för mig. "Rekommenderade" minimiantal a1 är väl fyra?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-23 08:50

regent8: inga problem med för smal sweetspot på iPs... ;)

De är fantastiskt lättmöblerade, sedan kan man ju flytta runt dem in absurdum förstås...
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-28 22:10

Då var det klart! 8)
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino