bästa ljudet i stan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 14:45

Flint skrev:V8 vill att den här diskussionen upphör. Då upphör den.

Flint. Jag känner vibbar av en annan diskussion här :-)

Jag känner med Johan här, eftersom jag av vissa (dock inte du Flint!) beskylls just för en massa negativa saker bara för min profession. Jag känner inte Johan (heller) och jag kan förstås ha förutfattade meningar om vad han kan och inte kan. Precis som vissa andra här har förutfattade meningar om hur jag agerar som marknadsförare.

Du och jag, Flint, har ofta varit överens om det felaktiga i att man dömer hunden efter håren så låt oss inte göra samma misstag här :-)

Av det Johan berättar om sig själv i ett tidigare inlägg så borde han vara fullt kompetent att hantera "klubb-frågan" för egen räkning. Jag tycker nog också att han tillhör bland de vettigare i diskussionerna på Faktiskt.

Just i denna frågan känns det som om du vaknat på fel sida idag, Flint ;-)

Men det ska bli skoj att se vad denna klubb utmynnar i, ser fram emot ett Faktiskt-studiebesök!

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 14:45

Bra, då går vi vidare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 14:56

Bill50x
Och hur reagerar du när någon säger att marknadsförare alltid ljuger - att jämföra med att PA-firmor inte kan akustik? Detta eviga förtalande. Jag har inte sagt att Johan inte kan akustik, men ifrågasatt om hans version och tolkning passar i en stor danslokal. Detta har inget med att vakna på fel sida att göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 15:08

Ska vi gå vidare nu?

Johan, berätta i generella ordalag hur du tänker när du bygger just denna Klubb, så kanske jag ändrar uppfattning i frågan.

Hur skulle du gå tillväga?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-12 15:16

Om Akustikprojektet:

Det övergripande syftet med Akustikprojektet var att se om man med hjälp av olika akustiska och tekniska lösningar kan låta framföra musik i en liten klubblokal utan att ljudnivåerna överskrider gällande riktvärden samtidigt som musikupplevelsen blir god och accepterad av både musiker, anställda och publik.

http://www.arbetslivsinstitutet.se/akus ... jektet.asp

http://www.arbetslivsinstitutet.se/pdf/ ... jektet.pdf
Senast redigerad av paa 2006-10-12 15:51, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 15:40

Flint skrev:Ska vi gå vidare nu?

Johan, berätta i generella ordalag hur du tänker när du bygger just denna Klubb, så kanske jag ändrar uppfattning i frågan.

Hur skulle du gå tillväga?

Nej, jag bemöter inte dina frågor!

Jag har inget att be dig om ursäkt för, då du önskar detta genom retoriska finter. Genomskinligt är vad det är, vilket det även verkar som av andra läsares reaktioner på ditt beteende.

Du gick för långt i ditt otrevliga beteende, vilket sårat mig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 15:47

Bra, då vet jag.
Räkna med bråk även nästa gång du vill lägga munkavle på mig.
Sakfrågor kommer vi alltid att kunna diskutera.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 15:57

Flint skrev:Bra, då vet jag.
Räkna med bråk även nästa gång du vill lägga munkavle på mig.
Sakfrågor kommer vi alltid att kunna diskutera.

Jag är väldigt besviken på ditt bemötande.

Jag hinner inte svara mer detaljerat just nu, men en motivering kommer senare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:04

Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?
Vi gör som V8 vill, lägger ner.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-12 16:06

PA-firmor kan i princip nada om akustik, i de flesta fallen, faktiskt. Jag jobbar ju själv rätt mycket med liveljud, och har väldigt dålig kunskap både vad det gäller mer avancerade ljudinstallationer och akustikfrågor.

Annat kan jag dock. Idag har jag t.ex. riggat ljud på en klubb för en spelning med Promoe och helt off, för att sedan rigga Thomas DiLeva på Konserthuset i stan, som jag dessutom ska åka ner och kika på!

Vore jag dig Georg skulle jag följa tipset att anlita Johan och/eller Ingvar, för att sedan utföra själva monteringen av akustikåtgärderna själv. Flyttbara akustikplattor tror jag inte är en jättebra lösning.

Lycka till!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:18

Hur gör man en a/b-test på en PA-installation och akustikbygge. Ett bygge som kostar 300KKr till 3Mille som inte fungerar publikmässigt är en katastrof. Det finns en kultur inom PA-ljud som man troligen inte får gå för långt ifrån oavsett vad vi HiFi-entusiaster tycker. Den stora massan kanske vill ha det som det oftast är, dåligt till halvdåligt. Vet inte om det är så här, men det kan nog inte heller uteslutas.
Man borde börja med att fråga trådskaparen vad bra ljud betyder för honom.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 16:33

dawen skrev:PA-firmor kan i princip nada om akustik, i de flesta fallen, faktiskt. Jag jobbar ju själv rätt mycket med liveljud, och har väldigt dålig kunskap både vad det gäller mer avancerade ljudinstallationer och akustikfrågor.

Annat kan jag dock. Idag har jag t.ex. riggat ljud på en klubb för en spelning med Promoe och helt off, för att sedan rigga Thomas DiLeva på Konserthuset i stan, som jag dessutom ska åka ner och kika på!

Vore jag dig Georg skulle jag följa tipset att anlita Johan och/eller Ingvar, för att sedan utföra själva monteringen av akustikåtgärderna själv. Flyttbara akustikplattor tror jag inte är en jättebra lösning.

Lycka till!

varför inte flyttbara akustikplattor?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:35

Flint: Äh! Det där tror jag bara är rent struntprat. Tror du inte att krogbesökarna skulle tycka det var uppfriskande om man för en gångs skull både hör musiken och kan prata med varandra samtidigt? Är det inte därför man är där? För att umgås med folk och lyssna på musik/dansa mm. Inte för att bli döv och hes på samma gång.

Jag tror du underskattar marknaden faktiskt och vad ett bra ljud/rumsakustik kan göra för miljön/trevnaden osv. Både på konsert och på krogen/klubben.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 16:38

Flint skrev:Hur gör man en a/b-test på en PA-installation och akustikbygge. Ett bygge som kostar 300KKr till 3Mille som inte fungerar publikmässigt är en katastrof. Det finns en kultur inom PA-ljud som man troligen inte får gå för långt ifrån oavsett vad vi HiFi-entusiaster tycker. Den stora massan kanske vill ha det som det oftast är, dåligt till halvdåligt. Vet inte om det är så här, men det kan nog inte heller uteslutas.
Man borde börja med att fråga trådskaparen vad bra ljud betyder för honom.

bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:39

Martin
Ljudvolym och ljudkvalitet är kanske inte samma sak. Om skitljudet drogs ner skulle det också gå att höra snacket och höras själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:46

Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..

Hur har du själv tänkt dig att få det så i lokalen? Dämpning, högtalarmontering, avskärmning från dansgolv till resten av lokalen osv...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:47

Flint skrev:Martin
Ljudvolym och ljudkvalitet är kanske inte samma sak.
:?: Har jag sagt det eller?

Grejjen är att om ljudet är bättre och även ljudet i lokalen så kan man använda en lägre ljudstyrka eftersom man får bättre hörbarhet på ljudet. Då blir det även lättare att prata och man behöver inte höja rösten lika mycket. Det hänger ihop.

Det hjälper inte att "skruva ner skitljudet". Det är skitljudet man vill ha bort och det önskade nyttoljudet man vill ha kvar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:51

Har jag sagt att du har sagt det? Du pratade ljudvolym och den är för hög vare sig den är bra eller dålig när den är för hög. Tror du att man drar upp den för att dölja bristande ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:55

Man spelar starkt för att det inte hörs annars när ljudet i lokalen blir dåligt. När ljudet i lokalen blir dåligt och man skruvar upp så behöver folk höja rösten för att kunna prata med varandra. Då blir det ännu mer oväsen i lokalen osv. Det börjar alltså med att ljudet i lokalen och systemet är dåligt. Det är därför det spelas så starkt.

Akustikreglerar man rummet på ett bra sätt och använder utrustning med hög ljudkvalitet så kan man sänka ljudnivån i lokalen markant. Det minskar ju även störnivån ut från lokalen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:59

Det gäller alltså att få görhögt på dansgolvet och samtalsnivå utanför.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 17:00

:?:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:03

Har jag fattat fel? Dansas det inte i lokalen också?

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 17:08

Flint skrev:
Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..

Hur har du själv tänkt dig att få det så i lokalen? Dämpning, högtalarmontering, avskärmning från dansgolv till resten av lokalen osv...

Jag vet inte hur jag ska få till det lite därför jag vänder mig hit :)
min amatör tanke är just med dämp och bra högtalare. Mycket dämp och bra högtalare.. jag äger en annan lokal där vi har byggt en studio som hyr ut, där har vi bara byggt de ljudisolerade väggar efter vad folk sagt åt oss, och de klickar som hyr den inreder allt själv, och när ag går in i mickbåset så upplever jag det som en väldigt tyst miljö, lite av att det slår lock för öronen av all dämp, En bra miljö för att lyssna... jag har ingen aning om det är en åt helvete ide att ha det så dämpat eller inte, det e lite det som är min fråga..

skit vilken dagisnivå det e tjafsen här. :D underhållande faktiskt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 17:09

Flint skrev:Det gäller alltså att få görhögt på dansgolvet och samtalsnivå utanför.

Inte nödvändigtvis. Ett bra ljud och med rimlig dämpning i en lokal ökar tydligheten och man behöver inte fläska på för att musiken ska uppfattas.

Det Martin beskriver är tyvärr mycket vanligt, dvs i början på kvällen (på barer och pubar som är det jag frekventerar numera) är nivån anständig, men i takt med att fler människor dyker upp och samtalen blir allt livligare efter alkoholförtäring etc, så ökas nivån på musiken. Till slut får man stå och skrika åt varandra för att kunna konversera. Till stor del tror jag detta beror på en dålig ljudmiljö.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:15

Georg
Prestige. Vissa saker får häcklas, icke andra. HiFi är ett allvarligt ämne.

Problemet är att dom som jobbar med det här vill ha betalt för det. Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på. Du kan nog inte räkna med att få en gratiskonsultation i proffsklass på ett forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:20

Bill50x
Ett fel kan vara att precis som när det gäller orkester-PA-ljud så har inte grabbarna som kör dom lärt sig att det går att backa en regel också. Det spelas för högt av gammal vana.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 17:42

Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?

OK, bra! Och jag hoppas att detta är utagerat nu. Har inte lust att tjafsa mer med dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:43

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?

OK, bra! Och jag hoppas att detta är utagerat nu. Har inte lust att tjafsa mer med dig.

Tycker du att vi ska bli sams också. Det tycker jag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-12 17:44

Flint skrev:Det spelas för högt av gammal vana.

Snicksnack :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:46

dawen
Tänk att det nästan ante mig. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi