Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag väntar med späning! För den som är intresserad av hur det kan låta med min nuvarnade rigg, här ett prov: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/05.%20Track%205.wav
Länken fungerar inte riktigt. Kopiera in den i adressfönstret så fungerar det.
Hoppas man inte lastade ned hela servern... Den är i wave-format, alltså 16 bitar/44 kHz.
Detta är en rakt-av-dokumentation av musiken till helgmålsbönen för ett tag sedan. Mikrofonerna i ORTF-uppställning ca 2 m från musikerna. Tonal kompensering för avståndet eftersom det är njurmikrofoner. Hade gärna velat ha den ledande fiolstämman till vänster men är det live så är det. Pianot är av någon sort jag inte känner till, något halvelektriskt eftersom det även spelas den stora orgel på läktaren från det. Musik är Dvoraks Humoresque.
RogerGustavsson skrev:Lokalen är inte så "ekig", ingen "normal" lång kyrkklang. 2 m var det minst men inte 3. Ljudbilden vandrar något. Hade velat ha musikerna lite mera samlat men det är ju live och då får man kompromissa. Ingen kompression, man måste dra på volymkontrollen rejält för att det ska låta något så när verkligt. Nivån in till ljudkortet med maximal förstärkning i mikrofonförstärkaren, ca 370 mV eller 6.6 dB under digital nolla. Ljudspåret är normaliserat till -0.5 dB. Den brusnivå som finns är från mikrofon/mikrofonförstärkare.
Som jämförelse finns det ett par andra inspelningar här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11813

RogerGustavsson skrev:Har inte mina alster tillgängliga på något ställe, utom då den fil jag lade här.
Jo, då har vi en sak gemensam i den här tråden. För att inspelning ska bli av ska det vara så simpelt som möjligt och därav min önskan att skippa en klumpig mikrofonförstärkare. Har än så länge bara spelat in sporadiskt. Helst vill man ha lite dokumentation av övningar på instrumenten hemma, så man får en bild av utvecklingen. Hemma så är det son och hustru som musicerar men det blir inte bra ljud hemma i vardagsrummet. Har gjort inspelningar på några olika platser. På plats tycker man det låter bra. När man väl har kommit hem med det insamlade materialet kan man undra vad det blev av. Den inspelning jag lade upp här stämmer rätt bra med upplevelsen på plats. Det blir inte så där fullödigt med tre fioler och piano, dessutom spelar sonen bara på en gnällig 3/4-fiol (fyller tio snart).
Någon har påtalat att inbyggd förstärkare i mikrofonen begränsar användningen för mycket. Det gör om man håller på med olika nivåer. Närmikat ger helt andra nivåer men det gäller inte i mitt fall och den maximala ljudnivån från instrumenten är numera känd. Max toppnivå jag har registrerat för en ensemble som i exemplet är 95-100 dB vid mikrofonerna (har gjort lite kontroller med hjälp av ljudnivåmätare). Tror att många har en konstig uppfattning om vilka nivåer som gäller för akustiskt framförd musik. Jag undantar givetvis slagverkare som ligger i en helt annan division. En större orkester presterar också något mera än i mitt exempel men det ingår inte just nu i verksamheten.
Framöver kommer det nog att bli upptagning av en saxofonkvartett då sonen håller på med det också. Kan möjligen bli mera ljudnivå men max ca 10 dB till.
Flint skrev:Då börjar vi på ny kuuula och ser vad som dyker upp den här vändan. Kör Circuitmaker igen.
Tänkte se om det stämmer med P-spice som kommer i bild snart med samma simulering.
Kretsen som Roger kallar telinga(4).
Ingångsimp. 36kohm vid 1kHz. Inte särskilt mycket. Få se vad P-spice säger.
Jag kör utan ingånskondensator (kapsel). Det borde bli vad kapseln ser.
Rätta mig om jag har fel.
Hela kurvan.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Ung samma inimp som jag får. Vid 10kHz ännu lägre....
Min simuleringsdator är nu upptagen men jag presenterar min 2GOhm/10Hz-300MegaOhm/1KHz-30MegaOhm/10kHz- fulltbalanserade-superlågdist-koppling senare ikväll/natt.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Roger,
vad menar du med att nivåerna för akustiska instrument ofta inte är som folk tror?
Jag tycker att en saxfemtett låter rätt högt i mina öron
och ska man sedan hem till stereo och spela lika högt får jag dra på rätt
rejält.
Trumset låter mycket högt!
En stor symfork kan komma upp i 120dB.
Roger, så du behöver ingen pad då?
Sigurd
RogerGustavsson skrev:Jag tror nog man kan ha en hyfsad förstärkning i mikrofonen utan problem. Hur beräknar man paden? I originalschemat är det bara en liten kondensator parallelt med kapseln som kopplas in och påstås sänka nivån ca 10 dB.
RogerGustavsson skrev:Sigurd!
Vad blir det för nivå ut från del 1?
Ska något vara matchat?
OPA 4132 är det inte en QUAD-OP?
RogerGustavsson skrev:Sigurd!
Vad blir det för nivå ut från del 1?
Ska något vara matchat?
OPA 4132 är det inte en QUAD-OP?

Flint skrev:Sigurd.
Kommentera spänningsnivåerna dc.
Högsta nivån i kretsen ligger på 1.77V av 30 möjliga. Kan aldrig vara riktigt. Har jag missat något i kopplingen?
Kretsen dämpar. Är det meningen. Berätta hur du har tänkt?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte får samma Zin som jag![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster