Förstärkning i mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 07:54

2SK208 verkar vara en ytmonterad version av 2SK118. 2SK118 sitter redan i mina mikrofoner. Eftersom jag hade isär den för fotograferingen igår, såg jag att den hade beteckningen 2SK118 O. Idss 0.6-1.4 mA.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 08:05

Jag tror att det svåra är att få till en krets som har allt detta
och dessutom
passar i din kapsel.

2Sk208 är ju utmonterad så den tar i alla fall mindre volym.

Jag har en krets på gång - ska bara lägga till en OPamp eller två så du får balanserad ut, och sedan får ni ge mig feedback på den och hacka kretsen i bitar så den avlusas :D

Senare idag.

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 08:15

Jag väntar med späning! För den som är intresserad av hur det kan låta med min nuvarnade rigg, här ett prov: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/05.%20Track%205.wav

Länken fungerar inte riktigt. Kopiera in den i adressfönstret så fungerar det.

Hoppas man inte lastade ned hela servern... Den är i wave-format, alltså 16 bitar/44 kHz.

Detta är en rakt-av-dokumentation av musiken till helgmålsbönen för ett tag sedan. Mikrofonerna i ORTF-uppställning ca 2 m från musikerna. Tonal kompensering för avståndet eftersom det är njurmikrofoner. Hade gärna velat ha den ledande fiolstämman till vänster men är det live så är det. Pianot är av någon sort jag inte känner till, något halvelektriskt eftersom det även spelas den stora orgel på läktaren från det. Musik är Dvoraks Humoresque.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 08:26

Jag tippade större avstånd. Typ 5m. Lyssnade på filen innan du beskrev förhållandena. Lokalen kanske är "ekig". Fick känslan av skolsal. I 20-25-årsåldern gjorde jag många såna här inspelningar och intrycken finns kvar. I övrigt, lågt brus, hörde inget alls på mitt vanliga sätt att lyssna, något vandrande ljudbild. Personligsmak-bedömning - för mycket efterklang.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 08:45

Lokalen är inte så "ekig", ingen "normal" lång kyrkklang. 2 m var det minst men inte 3. Ljudbilden vandrar något. Hade velat ha musikerna lite mera samlat men det är ju live och då får man kompromissa. Ingen kompression, man måste dra på volymkontrollen rejält för att det ska låta något så när verkligt. Nivån in till ljudkortet med maximal förstärkning i mikrofonförstärkaren, ca 370 mV eller 6.6 dB under digital nolla. Ljudspåret är normaliserat till -0.5 dB. Den brusnivå som finns är från mikrofon/mikrofonförstärkare.

Som jämförelse finns det ett par andra inspelningar här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11813

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 09:19

En jämförelse mellan Sigurds 2SK170 med olika Idss och hur dom klarar olika Rgate-värden. Det verkar inte vara någon större skillnad. Jag har kompenserat Rdrain på modellerna med högre Idss.

Spänn skrållmusklerna.

Bild

Bild

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 10:38

RogerGustavsson skrev:Jag väntar med späning! För den som är intresserad av hur det kan låta med min nuvarnade rigg, här ett prov: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/05.%20Track%205.wav

Länken fungerar inte riktigt. Kopiera in den i adressfönstret så fungerar det.

Hoppas man inte lastade ned hela servern... Den är i wave-format, alltså 16 bitar/44 kHz.

Detta är en rakt-av-dokumentation av musiken till helgmålsbönen för ett tag sedan. Mikrofonerna i ORTF-uppställning ca 2 m från musikerna. Tonal kompensering för avståndet eftersom det är njurmikrofoner. Hade gärna velat ha den ledande fiolstämman till vänster men är det live så är det. Pianot är av någon sort jag inte känner till, något halvelektriskt eftersom det även spelas den stora orgel på läktaren från det. Musik är Dvoraks Humoresque.

Spännande!
Jag är intresserad utav inspelningsteknik för jag vill kunna spela in mina barn som musicerar mycket och ofta. Så, jag köpte hem två mickar, lååånga kablar, och en mickamp och har lite SW för att spela in, men sjutton
vad svårt det är att få det att låta bra!!!

Ungarna spelar piano, karinett och flöjtar i olika storlekar.

Roger, har du kanske dina alster lagrade på något bra ställe som jag kan hämta hem ifrån (har 8MBit här)?

/S

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 10:43

RogerGustavsson skrev:Lokalen är inte så "ekig", ingen "normal" lång kyrkklang. 2 m var det minst men inte 3. Ljudbilden vandrar något. Hade velat ha musikerna lite mera samlat men det är ju live och då får man kompromissa. Ingen kompression, man måste dra på volymkontrollen rejält för att det ska låta något så när verkligt. Nivån in till ljudkortet med maximal förstärkning i mikrofonförstärkaren, ca 370 mV eller 6.6 dB under digital nolla. Ljudspåret är normaliserat till -0.5 dB. Den brusnivå som finns är från mikrofon/mikrofonförstärkare.

Som jämförelse finns det ett par andra inspelningar här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11813

Jag som trodde du bara ville mäta på högtalare med micken :oops:

Nu är det ju ljudkvalitet som gäller! Precis min melodi :)

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 11:56

Har inte mina alster tillgängliga på något ställe, utom då den fil jag lade här.

Jo, då har vi en sak gemensam i den här tråden. För att inspelning ska bli av ska det vara så simpelt som möjligt och därav min önskan att skippa en klumpig mikrofonförstärkare. Har än så länge bara spelat in sporadiskt. Helst vill man ha lite dokumentation av övningar på instrumenten hemma, så man får en bild av utvecklingen. Hemma så är det son och hustru som musicerar men det blir inte bra ljud hemma i vardagsrummet. Har gjort inspelningar på några olika platser. På plats tycker man det låter bra. När man väl har kommit hem med det insamlade materialet kan man undra vad det blev av. Den inspelning jag lade upp här stämmer rätt bra med upplevelsen på plats. Det blir inte så där fullödigt med tre fioler och piano, dessutom spelar sonen bara på en gnällig 3/4-fiol (fyller tio snart).

Någon har påtalat att inbyggd förstärkare i mikrofonen begränsar användningen för mycket. Det gör om man håller på med olika nivåer. Närmikat ger helt andra nivåer men det gäller inte i mitt fall och den maximala ljudnivån från instrumenten är numera känd. Max toppnivå jag har registrerat för en ensemble som i exemplet är 95-100 dB vid mikrofonerna (har gjort lite kontroller med hjälp av ljudnivåmätare). Tror att många har en konstig uppfattning om vilka nivåer som gäller för akustiskt framförd musik. Jag undantar givetvis slagverkare som ligger i en helt annan division. En större orkester presterar också något mera än i mitt exempel men det ingår inte just nu i verksamheten.

Framöver kommer det nog att bli upptagning av en saxofonkvartett då sonen håller på med det också. Kan möjligen bli mera ljudnivå men max ca 10 dB till.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 13:54

Då börjar vi på ny kuuula och ser vad som dyker upp den här vändan. Överst Circuitmaker. Den undre bilden P-spice med samma krets.

Kretsen som Roger kallar telinga(4).

Ingångsimp. 36kohm vid 1kHz. Inte särskilt mycket. Få se vad P-spice säger.

Jag kör utan ingånskondensator (kapsel). Det borde bli vad kapseln ser.
Rätta mig om jag har fel.

Bild

Hela kurvan. CM

Bild

P-spice.
I stort sett identiska värden. Dock något lägre topp vid 2Hz. Varför vet jag inte.

Bild
Senast redigerad av Flint 2006-10-16 15:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 14:08

Roger
Glömde säga det om inspelningen. Bra spelat. Dina barn var visst inblandade. Beröm dom/den.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 14:44

RogerGustavsson skrev:Har inte mina alster tillgängliga på något ställe, utom då den fil jag lade här.

Jo, då har vi en sak gemensam i den här tråden. För att inspelning ska bli av ska det vara så simpelt som möjligt och därav min önskan att skippa en klumpig mikrofonförstärkare. Har än så länge bara spelat in sporadiskt. Helst vill man ha lite dokumentation av övningar på instrumenten hemma, så man får en bild av utvecklingen. Hemma så är det son och hustru som musicerar men det blir inte bra ljud hemma i vardagsrummet. Har gjort inspelningar på några olika platser. På plats tycker man det låter bra. När man väl har kommit hem med det insamlade materialet kan man undra vad det blev av. Den inspelning jag lade upp här stämmer rätt bra med upplevelsen på plats. Det blir inte så där fullödigt med tre fioler och piano, dessutom spelar sonen bara på en gnällig 3/4-fiol (fyller tio snart).

Någon har påtalat att inbyggd förstärkare i mikrofonen begränsar användningen för mycket. Det gör om man håller på med olika nivåer. Närmikat ger helt andra nivåer men det gäller inte i mitt fall och den maximala ljudnivån från instrumenten är numera känd. Max toppnivå jag har registrerat för en ensemble som i exemplet är 95-100 dB vid mikrofonerna (har gjort lite kontroller med hjälp av ljudnivåmätare). Tror att många har en konstig uppfattning om vilka nivåer som gäller för akustiskt framförd musik. Jag undantar givetvis slagverkare som ligger i en helt annan division. En större orkester presterar också något mera än i mitt exempel men det ingår inte just nu i verksamheten.

Framöver kommer det nog att bli upptagning av en saxofonkvartett då sonen håller på med det också. Kan möjligen bli mera ljudnivå men max ca 10 dB till.

Jag spelade in pianomusicerande och det lät OK men det gäller att ha ett nyligen stämt piano :D

Jag satte mina mickar ca 1m ovan luckan och med luckan öppen.
Drar fram kablar till mi RME QuadMIc som står i källaren.

Roger,
vad menar du med att nivåerna för akustiska instrument ofta inte är som folk tror?
Jag tycker att en saxfemtett låter rätt högt i mina öron
och ska man sedan hem till stereo och spela lika högt får jag dra på rätt
rejält.

Trumset låter mycket högt!

En stor symfork kan komma upp i 120dB.

Roger, så du behöver ingen pad då?

Sigurd

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 14:49

Flint skrev:Då börjar vi på ny kuuula och ser vad som dyker upp den här vändan. Kör Circuitmaker igen.
Tänkte se om det stämmer med P-spice som kommer i bild snart med samma simulering.

Kretsen som Roger kallar telinga(4).

Ingångsimp. 36kohm vid 1kHz. Inte särskilt mycket. Få se vad P-spice säger.

Jag kör utan ingånskondensator (kapsel). Det borde bli vad kapseln ser.
Rätta mig om jag har fel.

Hela kurvan.

Ung samma inimp som jag får. Vid 10kHz ännu lägre....

Lika bra att sätta dit kapselkondingen så blir det inga överraskningar.

Min simuleringsdator är nu upptagen men jag presenterar min 2GOhm/10Hz-300MegaOhm/1KHz-30MegaOhm/10kHz- fulltbalanserade-superlågdist-koppling senare ikväll/natt.

SIgurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 14:56

Sigurd_Ruschkowski skrev:Ung samma inimp som jag får. Vid 10kHz ännu lägre....

2.2kohm vid 10kHz

Min simuleringsdator är nu upptagen men jag presenterar min 2GOhm/10Hz-300MegaOhm/1KHz-30MegaOhm/10kHz- fulltbalanserade-superlågdist-koppling senare ikväll/natt.

Ska bli kul.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 15:15

Sigurd_Ruschkowski skrev:Roger,
vad menar du med att nivåerna för akustiska instrument ofta inte är som folk tror?
Jag tycker att en saxfemtett låter rätt högt i mina öron
och ska man sedan hem till stereo och spela lika högt får jag dra på rätt
rejält.

Trumset låter mycket högt!

En stor symfork kan komma upp i 120dB.

Roger, så du behöver ingen pad då?

Sigurd

I den inspelning jag lade ut var toppnivån ca 88 dB vid mikrofonerna. 88 dB låter ändå rätt mycket hemma i vardagsrummet. Förklarar kanske varför det trots allt låter en hel del om ett par gamla Quad ESL?

Med lite mindre avstånd mikrofoner - musiker, hade den nog blivit ca 94 dB. 94dB ger 1.6 mV från mikrofonerna. Förstärkningen i mikrofonsteget är 500 ggr. Ut kommer då 800 mV som ljudkortet får ta hand om. Har aldrig överstyrt med denna musik.

Saxofonkvartetten kommer att låta mera men det är pojkar som spelar så det blir nog ändå hanterbart. Kan vara så att man luras lite eftersom saxarna spelar i ett annat register än fiolerna (som låter klena vid jämförelse). En saxofonist i vardagsrummet klarar då min rigg enligt ovan.

Slagverk är ett kapitel för sig och det sysslar jag inte med. Är ju så även i en live-situation att det är problem med att trummisarna inte kan lägga band på sig och att balansen till övriga akustiska instrument kan halta. Symfoniorkester spelar jag heller inte in.

Jag tror nog man kan ha en hyfsad förstärkning i mikrofonen utan problem. Hur beräknar man paden? I originalschemat är det bara en liten kondensator parallelt med kapseln som kopplas in och påstås sänka nivån ca 10 dB.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 17:08

RogerGustavsson skrev:Jag tror nog man kan ha en hyfsad förstärkning i mikrofonen utan problem. Hur beräknar man paden? I originalschemat är det bara en liten kondensator parallelt med kapseln som kopplas in och påstås sänka nivån ca 10 dB.

Yep, en liten kondensator kan räcka. Med en brytare.

Eller så kan man anv en JFET som strömbrytare :)

Tar förstås lite plats.

Hur vill du ha det med indikering att strömmen är på?

Nu har jag en LED som lyser 8)

En pad är bara en spänningsdelning.
Om din mick har 56pF kan man ta standardvärdet 150pF och då få
20 * log ( 56 / (56 + 150)) = -11,2 dB

Sigurd

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 17:14

Roger,

vad anv du för ljudkort och vid vilken samplingsfrekvens och bitantal spelar du in med?

Mina mickar brusar rejält. Billiga ECM8000 som har ett elektret-något.

Du undrade vad som ger mer el mindre brus, och det finns mycket som bidrar till brus i en ffst:

* transistorernas olika typer av brus

* motståndens brus

* OPamparnas brus

* hur man anv ovanstående komponenter (vilken koppling man har)

* grad av stöningar som kommer in (EMI, brum tex) och hur väl man kopplar bort dessa

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 18:23

Jag använder ett Digigram VX pocket V2 ljudkort i PCMCIA-storlek. http://www.digigram.com/products/getinfo.htm?prod_key=9000
Eftersom jag vill undvika en massa omvandlingar kör jag direkt till wave, CD-formatet, alltså 16 bitar/44kHz.

Behringer ECM8000 brusar mera än de jag använder och var baserade på Pansonic WM-60 kapslar (numera ersatta med några andra). Har några sådana kapslar.

Brusnivån borde väl vara låg med 2SK118? Är den som sitter i mina mikrofoner.

Motståndens brus är kanske känsligt i sådana här högimpedansjox?

Mikrofonförstärkaren är en Nakamichi MX-100. Helt igenom diskret uppbyggd och obalanserade in- och utgångar. Inga vidare komponenter, kolfilmmotstånd och många elektrolyter som i Nakamichi's kassettdäck. Schema: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MX100.jpg

Mitt ljudkort har även en mikrofonförstärkare inbyggd men då ska nivån vara rimlig, inte kring 1 mV som i mitt fall då blir brusnivån hög.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 18:31

Nytt schema.

THD: 0,011177 vid 1kHz och 10mV ut.

Gain - lätt ställbart via Opamparna. Nu ca 20ggr

Frekvensgång ställes lätt till önskad variant via OPamparna.

Inimpedans:

Bild

Balanserat ut:

Bild

Schemat del 1:

Bild

Del 2

Bild

Arbetspunkt:
Bild

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 18:55

Sigurd!

Vad blir det för nivå ut från del 1?

Ska något vara matchat?

OPA 4132 är det inte en QUAD-OP?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 19:35

RogerGustavsson skrev:Sigurd!

Ska något vara matchat?

Del är "bara" en impedansomvandlare. Dist ca 0,002% ut från del 1. OPamprna distar alltså mer.

Jo, det är en quad OPamp. Det ska in en AD8620B har jag tänkt mig.

Denna koppling tror jag mkt på!
Borde låta bra oxå - speciellt om man anv bästa tänkbara konding i signalvägen och bra avkopplingskondingar och bra OPampar (AD8610/20 tillhör topp 3 tycker jag).
Ev kan andra OPampar anv om man vill ha ned bruset.

Flint, vore kanon om du kunde simulera del 1 och berätta hur det går.
Del två är inte mkt att prova....

Ev kan man ta upp gaten till +14-15V istället för till GND. Med ett 5G8 motstånd då.

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 19:40

Sigurd_Ruschkowski
Ska ske. Jag har en del frågor men vi tar det senare. En del kanske jag får svar på själv när jag simulerar. Prestandamässigt ser det dock fint ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 19:43

Gör en retur till början av tråden...

Efter mitt senaste demontage av mikrofonen, har jag studerat ursprunget till tråden, schemat från Telinga, detta: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/TelingaSchemat.pdf
Viserligen har vi ingen pålitlig simulering av den men jag tror det ska gå att få in den längst fram i röret, även med hålmonterade komponenter: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/TelingaLayout.pdf

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 19:45

RogerGustavsson skrev:Sigurd!

Ska något vara matchat?

Matchat vet jag faktiskt inte om det behövs. 2sk170 ska förstås helst ha Idss = 10mA.

Bäst är att koppla upp och mäta lite på kretsen.

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 20:27

Sigurd.
Kommentera spänningsnivåerna dc.

Högsta nivån i kretsen ligger på 1.77V av 30 möjliga. Kan aldrig vara riktigt. Har jag missat något i kopplingen?

Kretsen dämpar. Är det meningen. Berätta hur du har tänkt?

Dist vid 8mV rms in = 0,033729%

Bild

Inimpedans. 17.4 Meg vid 1kHz. (OBS rättat värde)

Bild

Utimpedans. 1.6k 1kHz.

Bild

Frekvensgång. Gul in. Grön ut..

Bild
Senast redigerad av Flint 2006-10-16 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 21:12

Flint skrev:Sigurd.
Kommentera spänningsnivåerna dc.

Högsta nivån i kretsen ligger på 1.77V av 30 möjliga. Kan aldrig vara riktigt. Har jag missat något i kopplingen?

Kretsen dämpar. Är det meningen. Berätta hur du har tänkt?

Kul att du fick kretsen att funka! Det tog mig många timmar....

Vi får inte exakt lika DCnivåer - borde bero på att vi har olika modeller för LEDarna och ev de bipolära trissorna.

Ja, kretsen dämpar men det gör alla emitterföljare (mer el mindre). Dock dämpar din krets mer än normalt.

Nedersta trissan är en CCS som skapar strömmen genom JFETen.
Istället för en sourcemotstånd.442mV ger strömmen.

Vad gäller översta trissan tänkte jag hur man gör en kaskod på en CS-koppling då man låser fast JFETen till att arbeta inom ett litet givet område.

1.12V är spänningsfallet över LEDen.

124mV är gateströmmens orsak.

489mV är JFETens sourcespänning pga av nedersta trissans och motståndets spänningsfall.

1.77 - Ube = 1.1V

1.77V = ULED1 + 0,489

Så till kärnfrågan: utspänningen ligger runt ca 1,5V - passar inte mig egentligen för jag vill som du, Flint, att den ska ligga runt = 0,5 ggr matningsspänningen.
Fast å andra sidan är svinget max 10mV så det gör kanske inte såå mycket, eller?

Det som bekymrar lite är att JFETen kanske jobbar i sitt olinjära område.

Jag har även kopplat gatemotståndet till 14V och det fungerar oxå.
Kommer inte ihåg riktigt varför jag kopplade ned det till GND igen...kanske något blev bättre.

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 21:19

Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, kretsen dämpar men det gör alla emitterföljare (mer el mindre). Dock dämpar din krets mer än normalt.

Vilken av dom, jag vill kolla.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-16 21:21

Frekvensgången behöver justeras förstås.
Värdena är inte spikade utan behöver smujusteras - det gör man bäst när man byggt kretsen och mätt på den.

Konstigt att du inte får samma Zin som jag :o

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 21:24

Nu den konstruktiva kritiken.

Spänningsmatningen.
Du har +/- 12V och +30V. Det betyder att det behövs 42V totalt.
På plussidan kan du tappa 12V från dom 30, men dom -12 måste till. Altså 30+12V. Att köra 30V och ligga på max 2V och skrapa käns som overkill.

Lysdioderna.
Får du dom att "ligga still" med 470K resp. 220K?
Senast redigerad av Flint 2006-10-16 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 21:29

Sigurd_Ruschkowski skrev:Konstigt att du inte får samma Zin som jag :o

Jag missade att du mäter med kapseln inkopplad. Då får jag värdet 21.5Meg vid 1k. Men jag ifrågasätter om det är rätt sätt att mäta det på. Kapseln ser ju fetens ingång. Om man mäter med 56p inkopplat så är det ju samma som att sätta två kapslar i serie. Verkar fel att mäta inimp på det sättet. Men kanske är det rätt för att få det att visa rätt ihop med fetens ingånskapacitans. Vet inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum