Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:På räknaren slår man då tillexempel: 2,1 / 2 / 2,5 = inv tan
iö skrev:Du har 14 dagar på dig att rösta. Lycka till!
IngOehman skrev:PS. Svante: Om det är för grova intervall eller inte beror på vad man vill ta reda på. Om man vill ta reda på
om 23 grader +/- 1 grad är närmare verkligheten är 30 grader +/- 1 grad, så är det prima intervall!![]()
Vi kan ju börja med det, tycker jag.
IngOehman skrev:Det där med hur man uppfattar vinklar från lyssningspositionen är rätt intressant. När man ställer ett par högtalare med +/- 30 graders öppningsvinkel och berättar att det är bara 30 grader så tror de flesta att man inte talar sanning, utan att de står VÄLDIGT mycket bredare än så!
Kanske är det så att man tycker det ser ungefär +/- 30 grader brett ut (liksidig triangel) när det är bara +/- 23?![]()
![]()
Vh, iö
guldfisk skrev:När jag mätte först var det 200:200 cm (26,6 grader), så jag tryckte ihop dem lite så det blev 187:200 (25,1 grader). Inställningen beror på lättare ommöblering utan mätning. Jag kanske ska knuffa ihop dem mer. Oavsett vad är både huvud och högtalarfronter 0,5m från vardera väggen i mitt rum.
6*3 meter, lyssnar på bredden med högtalarna vid toalettväggen.
IngOehman skrev:1. Jag testar väl vad jag vill, och du förläner dig samma möjlighet att testa vad du vill. Att jag tycker det är intressant att jämföra 30 grader mot 23 beror ju främst på att jag tycker att det borde komma till stånd en internationell standard - läs: En bättre standard som respekterar verkligheten!
Morgan skrev:Jag har också möblerat på tvären, Svante, och jag har 23 grader - framlyssnat och möbleringspraktiskt bäst, ej mätt.
Naqref™ skrev:Phona dig inte! Mät från pinnen!
Dynamic skrev:ca 23,5 grader
Zalve skrev:Dynamic skrev:ca 23,5 grader
Cirka ? Ca,, det kunde ju vara mer exakt![]()
Morello skrev:Min soffa glider gärna runt lite på golvet, men cirkus 45 grader.
IngOehman skrev:45 grader är ju samma sak som +/-22,5 grader Svante.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: palrob och 3 gäster