Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Hur brett sett från bästa lyssningsplatsen?

Omröstningen slutade 2006-11-02 22:11

+/-16-18 grader
4
5%
+/-19 21 grader
11
14%
+/-22-24 grader
49
61%
+/-25-27 grader
6
8%
+/-28-30 grader
4
5%
+/-31-33 grader
2
3%
+/-34-36 grader
2
3%
+/-37-39 grader
2
3%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2006-10-21 17:00

Jag har ställt upp mina OA116 med hjälp av lyssning, även jag tog hjälp av publiken på en liveupptagning. Mätt till pinnarna på baffeln är bredden 255 cm och avståndet 270. Då blir vinkeln ca 25°

För de som föredrar att sätta in måtten i Excel blir formeln enligt nedan där B1= bredden mellan högtalarna och B2= avståndet

=ARCTAN(B1/2/B2)*360/(2*PI())

OT:
phon,
Jag satt också lite för högt så jag ställde högtalarna på en tjock MDF-platta a lá SCs rekommendationer för OA116. Plattorna står i sin tur på 5 st SD-fötter som sitter positionerade rakt under hjulen + en i mitten också. Totalt har jag höjt högtalarna ca 45 mm vilket var precis vad jag behövde.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-10-21 21:16

Trodde jag hade ca 22 grader, men det visade sig vara bara 19.7 efter senaste ommöbleringen.

Så nu har jag fiffat till det så det är 22,5 grader. Det blev lite trevligare stereoperspektiv på köpet.

/Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-21 21:48

Det där att man med de äldre Carlssonhögtalarna (speciellt 116 och 2212) hamnar på en lyssningsvinkel som är ett par grader bredare än 23 grader stmmer bra med min erfarenhet!

Det beror med största sannolikhet på två saker:

1. Riktningen till mellanregistrets utstrålningspunkt är någon eller ett par grader mindre än till diskanterna i dessa högtalarkonstruktioner. Ljudet från mellanregisterelementen tenderar därför att dra ihop ljudbilde något, vilket man gärna vill kompensera med en något bredare placering av högtalarna.

2. Reflexionen från bakre väggen är en oerhört mycket mera dominerande komponent än med andra högtalare (gäller bara högtalarna från Sonab-tiden, inte de modernare Carlssonhögtalarna), och denna reflexion kommer längre bakifrån än själva högtalarna, vilket även det är något man tenderar att vilja kompensera genom att ställa högtalarna något bredare.

För att mäta "verkligt avstånd" till de äldre Carlssonhögtalarna (OA-12, OA-14, OA-116 och OA-2212 exempelvis) bör man därför rita sitt T med T:ets tak flyttat nästan hela vägen bort mot högtalarväggen (men inte riktigt). Då får man faktiskt en lite mindre vinkel! Ofta landar man på just 23 grader då. :o

Bild

Ovanstående skiss (visar ett par OA-14, men det kunde lika gärna ha varit OA-12, OA-116 eller OA-2212) är avsedd att visa varför man kommer att mäta en större vinkel än den man hör, det vill säga vad man troligen hade föredragit med en icke-ortoakustisk högtalare, eller med OA-högtalare från 80-tal och framåt.

Hoppas någon förstår vad den visar och varför högtalaren "mätt till pinnen" kommer att visa några grader större mått än om man mätt den psykoakustiska öppningsvinkel som den har "på riktigt". :wink:

Harryup skrev:Och hur tolkar man om högtalarna är invinklade eller ställda parallellt med väggen? Går det att öka lyssningsvinkeln om man vinklar in högtalarna enligt dig IÖ eller är det en annan diskussion?

En mycket bra fråga! Fast svår. :wink:

Min uppfattning är, som du så klokt antyder, att det HELST bör vara en annan diskussion, men för att det skall kunna bli det måste reflexionerna från sidoväggarna vara omhändertagna.

Med omhändertagna menas att de om sidoväggarna är mycket nära högtalarna, måste vara absorberade, och om sidovägarna är lite längre bort så måste deras reflexer vara absorberade/diffusarade (kvorten mellan absorptin och diffusion beror på avstånd och geometri). Detta är känsliga saker som inte kan beskrivas med hjälp av tumregler. Massor av saker i rummets och högtalarnas egenskaper kommer in och påverkar vad som är relevant preparering av lyssningsrummets högtalarnära ytor.

I den verklighet där vi alla lever är det tvivelsutan som så, att långt ifrån alla rum är hanterade optimalt akustiskt, och har man ett alltför litet avstånd utåt (från högtalarna till sidovägarna) blir väggarnas beskaffenhet av stor betydelse för vilka geometriska distorsioner på ljudbildsbreden som uppstår. Är väggarna illa reflekterande så kommer effekten av väggarna att bli påtaglig. Det kommer oundvikligen att inträffa både en degradation av upplösningen och en viss breddning av ljudbilden.

Dessa egenskaper kan hanteras på minst två sätt.

Ett är att kompensera breddningen genom att ställa högtalarna tätare ihop. Den "lösningen" gör att man sitter kvar med det försämrade fokus i ljudbilden som sidoväggsrefleionerna ställt till med.

Ett annat är att vrida in högtalarna. Gör man så förbättrar man fokus, och får till på köpet en bättre möjlighet att lyssna från flera positioner horisontellt med behållning. Med invridning när man även för det mesta ett avstånd mellan högtalarna (diskant till diskant) som är mera i överensstämmelse med vad man får i ett "perfekt rum" (som om ett sådant kunde definieras entydigt... En definition på vad det kan betyda kommer strax dock. :wink: ).

Ett tredje är att omhäderta rummet med akustiska åtgärder! :P

Slutsatserna jag vill komma till är att:

1. Man kommer att få en högtalarplacering som har en bredd i förhållande till lyssingsavståndet som är lite förskjuten ihop om man har reflexioner från sidoväggarna. Dessa problem (/behov av kompenserande ihoptrycking av högtalarna) blir oftast mindre med ihopvinkade högtalare. Det gäller både i rum som är möblerade på bredden och på längden. :o

> För kraftiga reflexer från sidovägger ger oftat en tätare högtalarplacering än man skulle ha valt i ett bättre rum alltså.

2. Man i ett rum med svåra reflexioner från väggen bakom högtalarna tvärtom oftast når en högtalarplacering som är lite förskjuten isär. Och det beror förstås på att reflexerna från väggen bakom högtalarna vill dra ihop ljudbilden.

> För kraftiga reflexer från högtalarväggen ger alltså oftast en något mera särad högtalarplacering än den man hade valt i ett bättre rum.

3. Man i ett "perfekt rum" (definierat som ett där ljudbilden i huvudsak målas upp av högtalarnas direktljud) kommer att finna att invridningen av högtalarna (runt diskantens axel - aldrig runt högtalarens mittaxel!) inte rendarar olika högtalarbredd vid olika invridningar. Men väl olika stort användningsbart lyssningsområde. "Lagom invridning" är den där lyssingsområdet blir så stort som möjligt.

> Ett optimalt rum gör att invridningen blir en fråga för sig, som inte påverkar ljudbildens bredd. :P

4. Precis som Harryup antyder är det omöjligt att undersöka noga (på graden när) vad varje person har för "personlig preferens" med avseende på stereoöppningsvinkel (eller T-kvot), i några andra miljöer än "akustiskt perfekta", enligt definitionen nyss.

> Men - min erfarenhet är att även de mest extremt snedbalanserade rum (där alltså reflexer från sidoväggar inte alls balanserad av reflexionerna från högtalarväggen - med effekter av vald invridning inräknad) ger T-kvotsförskjutningar som blir mindre än 2 grader i stereoöppningsvinkel! 8O

Om man tar alla avgivna svar som uppgifter med en tolerans om upp till +/- 2 grader kommer man alltså rätt nära sanningen om personens sanna preferenser, finns det vetenskapliga skäl att tro (eftersom man kan se att effekterna av reflexer ger dessa geometriska deformationer i extremfallen).

Så pass duktig är nämligen hjärnan på att analytiskt plocka isär ljudet från högtalarna och rummet i sina komponenter, och koncentrera sig på de först anlända ljuden. :P *

Kan tillägga att jag kan tänka mig att orsaken till att spridningen mellan olika personers framfådda stereoöppningsbredd brukar bli lite större i hemmiljö än i stoudiomiljö, beror på att studiomiljöer är mera reglerade, och därför är avgivna T-kvoter (eller stereoöppningsvinklar) mindre påverkade av det rum som användes.

Eftersom rum kan både bredda och trycka ihop ljudbildens bredd, beroende på om det är sidoväggsreflexioner eller högtalarväggsreflexioner som "ställer till det", kan jag dock tänka mig att effekterna statistiskt jämnr ut sig såpass väl att medelvärdet hamnar sånär som på mindre än en grad fel.

Det är förstås bara en gissning, men en ganska insatt dylik. Det är ju de resultat jag funnit i tidigare studier.

Vh, iö

- - - - -

*Med diffusa ljudkällor, som Sonab-högtalarna är, har dock hjärnan ett svårare arbete att separera högtalarljud från de tidiga reflexerna, och därtill kommer att samma högtalares konstruktion och möbleringsregler nästan garanterat renderar kraftigare högtalarväggsreflexioner än sidoväggsreflexioner. Båda effekterna är ljudbildssammandragnade.

Därav den typiskt någon eller några grader bredare placeringen av denna tids Carlsson-högtalare märkta Sonab.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-22 00:05, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-21 22:21

Lärorikt inlägg - tack!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-21 23:23

guldfisk skrev:Lärorikt inlägg - tack!

Amen!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-22 00:07

1. Å, tack hörrni! :oops:

2. Nu är bilden på plats också. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-22 02:56

25 ochenhalv blir det om jag räknat rätt. (2,05 resp 2,15).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-10-22 17:46

21,3 grader är det hos mig nu, tills för ett par veckor sedan var soffan ytterligare 1m längre från högtalarna och detta närmande har skett stegvis för att det inte ska komma till regeringens insyn 8)

Ingvar! Hur långt har du mellan och fram till dina högtalare i källaren?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-22 23:46

23.1° hos mig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 00:32

Lazyworm skrev:Ingvar! Hur långt har du mellan och fram till dina högtalare i källaren?

23 grader för pi60s.

Vh, iö

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-23 08:25

22° räknade Svante ut i en annan tråd men nu har jag minskat toe in å flyttat isär högtalarna liite så det kanske har närmat sig dom magiska 23°....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 13:55

Det följande har jag snott från en annan tråd, där det inte hörde hemma, eftersom den tråden handlade om att rapportera sin T-kvot (eller V-kvot) till Svante.

Här i min tråd sker ju vinkelrapporteringen via röstning, så här går det bra att diskutera!

paa skrev:
IngOehman skrev:
paa skrev:I en annan tråd om vinklar och IACC skrev iö:
"De flesta lyssnare har ett lokalt minimum i en infallsvinkel om 20 - 25 grader"

Det är ju en ganska stor spridning, egentligen mycket större än utslaget i dessa div undersökningar om vilken vinkel som låter bäst.
Det kanske är någon mer faktor än IACC som spelar med?

Ja absolut!

Jag är inte anhängare till idén att man vill ha en uppställning med en bredd på sisådär 23 grader just på grund av IACC-dippen (det är Kantor som argumenterat att det är IACC-dippen som är orsaken till att man vill ha en mycket smalare uppstälning än +/-30 grader). Jag har faktikt helt andra skäl... (fast å andra sidan är det inte helt sant det heller, för det handlar om hur man definierar IACC.)

Däremot kan jag konstatera att studier på IACC är en faktor som möjligen kan påstås peka i samma riktning som de studier jag gjort för att utröna vad som är bästa stereoöppningsvinkel.

Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?

Kapitel 1

Det skulle jag kunna göra, men jag avstår (ett litet tag...).

Däremot kan jag svara på en liknande fråga redan här i början av inläget - nämligen frågan om vad som är mitt huvudsakliga skäl till att tycka att standarden borde skrivas om för att vara någonting i närheten av 23 grader:

Svar: Skälet är att man kan konstatera att det är den vinkeln som folk mer eller instinktivt väljer! :P

Därtill kan man konstatera att praktiskt taget samma vinkel väljs - oavsett om inspelningarna gjorts så bra som möjligt för att avspelas med helt andra vinklar! :o
Det styrker som jag ser det argumentet för en standard om just +/- 23 grader sisådär. Det tycks inte finnas någon kompatibilitetsvägning man behöver ta hänsyn till. :o

Eftersom studier av vårt sätt att välja stereoöppningsvinkel i ännu högre grad (läs: med mindre variationer) stämmer in på de människor som arbetar med att skapa musiken är det dessutom oerhört vanligt att musiken som finns att köpa faktiskt har producerats för att avspelas med just den vinkeln. :P

Det är nästan ett ännu starkare skäl, eftersom det är ett rationellt skäl att välja vinkeln som en standard för dem som inte bryr sig om att testa alls. Det är ju helt enkelt så som musiken har producerats.

Nåväl, det är alltså ett konstaterande av hur musiklyssnare liksom musikproducenter väljer som gör att jag förespråkar en ny smalare standard för högtalaruppställningen (som SJÄLVKLART ingen som inte vill behöver följa! Lika lite som någon har behövt följa +/- 30 grader).

Kort sagt: Allt vi känner om saken kan sammantaget användas som ett argument för att specificera stereoöppningsvinkeln på ett nytt sätt som är mera verklighetsförankrat än de +/- 30 grader som praktiskt taget ingen möblerar med.

Slut kapiten 1

Kapitel 2

Men! Det tidigare nämnda kan i sin tur skapa en massa nya intressanta frågor om orsakerna! :P De nya frågorna är inte viktiga för standardiseringsfrågan, med definitivt som bränsle till kunskapsjakten!

Att kunna förutsäga är ANVÄNDBART, men även att veta varför förutsägelsen fungerar är KUL! 8)

Så förvisso är det intressant att ta reda på vad det beror på att folk i snitt tycks välja någonting i närheten av +/- 23 grader, men det är inte nödvändigt för att man skall kunna ta beslut om en bättre standard.

Jag tror det finns ett antal samverkande skäl till att väldigt många väljer vinklar om just +/- 23 grader (eller +/- 22,5 grader kanske), men att ett avgörande svar på vilken som är viktigare än de andra är nästan omöjlig att nå. :(
Ett av skälen till det är att det med största säkerhet är individuellt! :o

För att försöka finna svaret på frågan har jag i väldigt liten utsträckning anlyserat problemet kliniskt analytiskt (läs; audiologiskt), men i väldigt hög utsträcking har arbetat med kartläggningar av upplevelser (läs; psykoakustiskt). Inte minst vad avser geometriska distorsioner och fokala brister, klangmodulationer som funkion av position, och liknande.

Några saker jag kan nämna utan att göra anspråk på att kunna ge ett entydligt svar på frågan är att jag sett att vissa ljudbildsvinkar är känsligare och uppvisar större rumsliga förvrängningar än andra när man når de större bredderna, och dessa får man extra mycket information ut av att studera! :P

Dessa vinklar är de som tycks vara mest benägna att skadas som funktion av vinkeln mellan högtalarna. För att inte förvirra alltför mycket anger jag i det fäljande de känsliga vinklarna inte i grader, utan i procent av hela öppningsvinkeln. De känsligaste riktningarna är de vi hittar ~26 % från ena högtalaren, 50% från samma högtalare och ~74% från den.

(I praktiken bara två vinklar kan man säga, eftersom ~74% från den ena = ~26% från den andra.)

Följande påverkas tydligt:

1. Linjäriteten i en horisontell rörelse.
Vid stora högtalaravstånd rör sig en jämnt amplitud- eller tidspanorerad signal i ojämn hastighet mellan högtalarna, och detta fenomen växer kraftigt när man passerar +/-25 grader. Felet är som störst vid 50%,

2. Fokus i olika delar av ljudbilden.
Vid stora högtalaravstånd skadas upplevd fokus som funktion av horisontell position i ljudbilden. Felet är som störst vid cirka 26 och 74%, men kan när det finns ett redan existerande ofokus i inspelnngen verka stiga även vid 50%, men det är ingen äkta ofokus, utan bara en "förstoring" av den fokus som finns på inspelningen. Denna effekt ökar när man passerar ungefär 30 grader, men den tycks ha ett maximum även vid undefär 20 grader mellan högtalarna!

3. Höjdupplevelse i olika delar av ljudbilden.
Ju bredare man har mellan högtalarna desto mer tycks ljudbildens mitt vilja lyfta, givet att ingen kompensation finns i avspelningen. Även denna effekt är som värst vid 50% alltså. Effekten stiger ganska proportionellt mot högtalarvinkeln, men påverkas även kraftigt av reflexioner från rummet. Upp till ungefär +/- 25 grader tycks effekten MED kompensation kunna stävjas. Även denna effekt verkar ofta uppvisa sig lite extra när öppningsvinkeln är 20 grader eller strax därunder. :?

4. Upplevelse av ett falskt djup - både adderat och subtraherat) och i viss mån även andra falska rumsdimensioner i delar av ljudbilden.
Ju bredare avståndet är mellan högtalarna, desto större tycks djupinformationen (inspelad lika) bli varierad mellan olika horisontella riktningar. Värst fel blir det i mitten av ljudbilden, men det tycks även hända underliga saker mycket nära respektive högtalre.
Dessa fel uppträder kraftfullt både vid högtalarbredder över +/- 30 grader och vid mycket små högtalarbredder. Nedåt +/- 15 grader växer de påtagligt. Felen yttrar sig ganska olika beroende på om man använder amplitud- eller tidsskillnadsupptagningar, men i båda fallen är de stora vid små och vinklar mellan högtalarna.

5. Upplevelse av klangförändringar över ljudbilden.
Ju bredare avståndet är mellan högtalarna, desto större tycks klangen ändra sig över ljudbiden. Extra stora problem tycks även finnas vid knappa +/-20 grader och vid mycket små högtalarvinklar. Det senare gäller endast för amplitudskillnadsupptagningar. Minsta möjliga klangskillnader mellan olika riktningar i ljudbilden tycks finnas vid vinklar mellan 22 - 28 grader.

6. "Själva bredden" på ljudbilden.
Ljudbildens bredd är av naturliga skäl till stor del proportionell mot avståndet mellan högtalarna. Mera bredd ger mera bredd! Detta är en faktor som gör att man vill placera högtalarna brett!

Ser man till den sammanlagda effekten av de sex nämnda punkterna (det finns ett tiotal effekter ytterligare, men de är allihopa harmlösare än de nämnda) så kan man konstatera att punkt sex ensam talar för breda placeringar, medan de andra talar emot (och vissa av dem talar dessutom emot smala placeringar eller placeringar på 20 grader och strax därunder :? )!

Så - när de andra (1-5) punkternas negativa effekter börjar dominera har man nått den öppningsvinkel som ger "minsta möjliga" totalbrister*, förutsatt att de negativa effekterna växer snabbare än högtalarbredden, och det visar alla studier att det gör de nog tveklöst, tycks det.

Vilken vinkel det blir till sist beror förstås på vem som lyssnar! 8)

Valet blir helt subjektivt och styrs av vilka egenskaper man (medvetet eller undermedvetet) värderar högre än andra. Eftersom flera av egenskaperna är liksom synkroniserade (vid liknande vinklar uppstår flera problem samtidigt) tycks den personlig preferensen dock rätt så sällan leda till stora skillnader mellan olika personer, av föredragen vinkel. :P

Vh, iö

- - - - -

*Och brister betyder här "upplevd kvalitetsbrist" och ingenting annat.

PS. Här kommer en skrämmande tanke: Jag kan faktiskt tänka mig att dippen i IACC är till viss del kan vara kopplad till problemen vid vinklar strax under de som rent praktiskt har visat sig vara föredragna! Jag utesluter alltså inte att den vinkel som de flesta väljer kan vare en som ligger i uppförsbacken strax utanför IACC-dippen! 8O Och detta av goda skäl!

Problemet med den gängse definitionen på IACC är ju att den är enkel och matematisk, och inte alls baserad på några psykoakustiska grundkunskaper. När jag gjorde de egna kartläggningarna av IACC-egenskaperna hade jag en annan alldeles egen formel för att kalkylera IACC - och i min formel valde jag att väga IA-tid på ett sätt som placerade mina IACC-dippar lite vidare isär än Ken Kantor och andra fått fram.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-10-23 15:04

26 grader när jag verkligen lyssnar och sitter upprätt i soffan.
24 grader när jag halvliggandes slölyssnar eller tittar på film.

(Jag angav tidigare felaktigt 28 grader istället för 26.
Trodde faktiskt att jag satt längre fram i soffan...)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-23 17:35

Vill bara lite försiktigt påpeka att man i denna tråd inte behöver göra inlägg där man bara berättar om vilka vinklar man använder och inget annat - för det kan man ju berätta genom att rösta bara.

Däremot går det bra att berätta lite om sin uppställning och varför man valt den möblering man gjort. Alltså om vad som bestämt hifi-anläggningens möblering, som exempelvis:

1. Hustrun,

2. Rummets övriga möblering eller dess form och funktion,

3. Information utifrån om hur det "skall stå",

4. En använd bioduks bredd,

5. "Det blev så bara",

...eller om man kanske rent av har gjort lite lyssningar med olika möbleringar (specifikt avseende formen på lyssnings-T:et då) för att finna den bästa uppställningen.

Berätta gärna också om du på grund av denna tråd eller granntråden (den som Svante startade före mig) har fått dig att ändra din möblering i den ena eller andra riktningen, och om du isåfall lyckats få det signifikant bättre än det var förut. :P

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-10-23 18:13

Jag brukar föredra en vinkel strax under +-30 grader. Faktiskt relativt oberoende av lyssningsrummet. Optimal vinkeln är nog beroende på vilka inspelningar jag lyssnar på, men jag är för lat för att ständigt flytta runt på högtalarna.

Främsta anledningen till att jag inte vill ha högtalarna för tätt är att jag upplever problem med fasutsläckningar i diskanten större ju tätare de sitter, att frekvensgången i diskanten varierar mera kraftigt när jag flyttar huvudet.
Detta gäller framför allt material av typen panorerad stereo eller ren mono.

Jag har funderat på någon form av fjärrstyrd högtalarflyttare. Helt ny möblering möjliggör detta. Funderar att hänga högtalarna med gummiremmar från taket i någon form av skenor så att de går lätt att flytta och flytta tillbaka. Framför allt skulle jag vilja dra ihop högtalarna på ett enkelt sätt när jag vill titta på film.
Hur aktivt jag kommer att välja flytta högtalarna vid musiklyssning och skivbyte, om denna idé realiseras, vet jag inte. Kanske blir det en fix position ändå, trots bättre flyttbarhet.

Användarvisningsbild
Ronnie

Nästa HiFi-sensation: Högtalarflyttaren

Inläggav Ronnie » 2006-10-23 18:25

RogerJoensson: Det där med högtalarflyttare vore verkligen lite ljuvligt.
Borde det inte, kanske inom industrin, finnas en liten fjärrstyrd pall på hjul att sakta flytta grunkor med?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-24 01:57

Hemska tanke! 8O

Precis som om det inte var illa nog redan med alla saker man måste tänka på. :?

En drömanläggning för mig är en som man bara behöver spela sina fonogram på, utan minsta tanke på att man behöver ställa in en massa saker hela tiden. :P
Det är därför jag ogillar att använda tonkontroller - trots att jag principiellt inte har något emot att göra det.

Roger: Det där med klangförändringar som följd av interferens - jag håller med dig (när det gäller amplitudskillnadsinspelningar) men de studier jag gjort har visat att folk (statisktiskt) hört minst problem med sådant mellan 22 och 28 grader, och att minimat (=bäst) faktiskt legat i den nedre delen av det intervallet (alltså 22-24 grader).

Försämringen upp mot 30 grader tycks börja över 24 grader men går sakta, men nedåt verkar problemen komma först under 22 grader men ökar hastigt när man understiger den vinkeln. Riktigt stora problem uppstår först när högtalarna står MYCKET tätt. Läs: <10 grader isär.

Kan tillägga att just detta problem tycks förvärras när inte högtalarna är ordentligt invridna.

Undrar således: Har du avvikande uppfattning?

Vh, iö

- - - - -

PS. Och med tidsskillnadsinspelningar är problemen ur denna aspekt avsevärt mycket mindre.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-24 03:06

Glöm inte att det eminenta google är duktig på matte också. För oss firefoxanvändare är det ju enkelt att skriva allt uppe i sökfönstret (som man kan installera till Explorer efteråt om man vill).

Jag erhöll iaf: (arctan((2,1 / 2) / 2,3) * 360) / (2 * pi) = 24,5377285

Jag har inte lyssnat mig fram till denna positionering, utan det är den som i5 hamnade på när de var färdiga*. Eftersom skolan varit över mig sedan dess har jag inte fipplat med anläggningen så mycket sedan dess - alls. Har inte ens ställt in delningsfiltret för att få en jämn basrespons mot topparna.. ;)

Dock tycker jag de står ganska bra som de står nu.

/J

EDIT: Insåg just att jag röstat fel! :oops: Jag borde ju inte ha röstat på "22-24" som jag gjorde, jag har ju bredare än så!

*Dock så finns det en god anledning till varför de hamnade just här. piP stod ungefär på samma ställe när de spelade och det funkade bra. Jag har funderat lite fram och tillbaka på bredden förut (utan att räkna på det) och har då breddat så långt det går (där de står nu) vilket är med en stereoanläggning till höger om den högra och en bokhylla till vänster om vänstra, med ungefär 1.5dm marginal. Därimellan kör jag någonsorts fattigmansdämpning helt enkelt.
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-24 10:37

Prova gärna även andra vinklar och rapportera, Slarti! :P

En annan sak som alla borde göra är att be någon annan än man själv, att mäta var man har öronen när man sitter och lyssnar. De flesta hamnar faktiskt längre bak med öronen än man tror, om man sitter i en soffa och sätter sig så bekvämt man kan, det vill säga som man tenderar att sätta sig när man lyssnar på musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-24 11:57

Jag hade ett för lågt gradtal insåg jag när denna tråd dök upp.
Det spelade dock trevligt i mitt rum ändå.

Då 234 cm mellan diskanterna och 319 cm till örat.
Nu 234 cm mellan diskanterna och c:a 275 tilll örat.

Resultat?

Ljudet upplevs som mer homogent.
Det spelar mer tillsammans nu vilket var förvånande då jag tyckte att det spelade balanserat redan innan. :o
Sweetspoten blev bredare, mycket bredare t.o.m. dessutom upplevs ljudbilden bättre och mer sammmanhållen tillika större!

När jag försöker räkna ut vinklarna får jag resultat som ligger ganska nära era resultat med inte riktigt.

Då = c:a 18,34 grader.
Nu = 21,75 grader.

Jag har en gammal Citizen räknare.
Vad kommer ni fram till med mina siffror?

Mvh Magnus Eriksson

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-10-24 12:20

IngOehman skrev:Hemska tanke! 8O
En drömanläggning för mig är en som man bara behöver spela sina fonogram på, utan minsta tanke på att man behöver ställa in en massa saker hela tiden. :P
Det är därför jag ogillar att använda tonkontroller - trots att jag principiellt inte har något emot att göra det.

Om inspelningarna är ljudmässigt högklassiga så behövs inte tonkontroller, det håller jag med om.
Problemet är att många inspelningar jag lyssnar på inte är särskilt frekvensneutrala. Troligen beroende på att de spelats in av ljudtekniker som på någon sätt får anses handikappad och sedan behandlats i någon studio med krökt ljudåtergivning av någon som inte borde jobba där. Eftersom jag även lyssnar på gamla inspelningar med en frekvensgång som är lite hur som helst och som kanske även ommastrats av någon idiot, vill jag inte leva utan tonkontroller för att i någon mån kunna återställa och räta ut. Bra musik är inte alltid bra inspelad!
Hellre skruva lite än att sitta och pinas pga principer...

Roger: Det där med klangförändringar som följd av interferens - jag håller med dig (när det gäller amplitudskillnadsinspelningar) men de studier jag gjort har visat att folk (statisktiskt) hört minst problem med sådant mellan 22 och 28 grader, och att minimat (=bäst) faktiskt legat i den nedre delen av det intervallet (alltså 22-24 grader).

Försämringen upp mot 30 grader tycks börja över 24 grader men går sakta, men nedåt verkar problemen komma först under 22 grader men ökar hastigt när man understiger den vinkeln. Riktigt stora problem uppstår först när högtalarna står MYCKET tätt. Läs: <10 grader isär.

Undrar således: Har du avvikande uppfattning?

Om jag tillåts ett par graders tolerans så är svaret, -Nej det har jag nog inte och lite vinkeltoleranser få nog tolereras, särskilt om man någon gång vill vara mer än en som lyssnar samtidigt...
Eftersom dina undersökningar bygger statistiska sammanställningar, så finns det säkert en viss spridning från individ till individ. Jag tror att jag smälter in någorlunda, för det handlar ju bara om några få grader hit och dit och jag sitter faktist inte heller på exakt samma plats och lyssnar varje gång.

PS. Och med tidsskillnadsinspelningar är problemen ur denna aspekt avsevärt mycket mindre.

Jo det är en av anledningarna till att gilla tidsskillnadsinspleningar.
Jag brukar dock föredra att det finns amplitud-stereoinformation som det gör när jag i verkligheten sitter på en bra lyssnarplats. För mig går nog amplitud-stereoinformation före tidssillnadsinformationen vid högtalarlyssning. För mig är omni-mikpar-inspelningar inget optimalt, även om de kan låta förvånansvärt bra. I sämre fall tycker jag mest att det låter bred-mono och luddigt, inte sällan med överdriven efterklang (jämfört verklighetsupplevelsen). Hellre då en blandning mellan X/Y och tidsskillnad (separerade riktade mikar).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-24 19:43

får bara konstiga siffror när jag räknar på vinkeln 0.54 grader
högtalarna står på 4,20m till lyssnings position så är det 3.20m(hjälp)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 19:52

boom skrev:får bara konstiga siffror när jag räknar på vinkeln 0.54 grader

Var det inte Svante som skrev att många räknare presenterar resultatet i radianer och då måste man räkna om resultatet med 180 och pi på något sätt...

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-24 20:13

Bill50x skrev:

Var det inte Svante som skrev att många räknare presenterar resultatet i radianer och då måste man räkna om resultatet med 180 och pi på något sätt...

/ B

man tar det gånger 180/pi, alltså blir det 0.54*180/pi = 31grader

(eftersom ett helt varv är 2pi radianer)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-24 21:15

norman skrev:
Bill50x skrev:

/ B

man tar det gånger 180/pi, alltså blir det 0.54*180/pi = 31grader

(eftersom ett helt varv är 2pi radianer)

danke
då är jag inte helt ute och cyklar dom står på 30 grader

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-25 20:13

IngOehman skrev:Prova gärna även andra vinklar och rapportera, Slarti! :P

En annan sak som alla borde göra är att be någon annan än man själv, att mäta var man har öronen när man sitter och lyssnar. De flesta hamnar faktiskt längre bak med öronen än man tror, om man sitter i en soffa och sätter sig så bekvämt man kan, det vill säga som man tenderar att sätta sig när man lyssnar på musik.

Vh, iö

Jag mätte om efter att jag missat denna lilla detalj - att det är kritiskt med vart öronen sitter kontra mitten på soffdjupet :oops: vilket gav ett längre avstånd till högtalarna än vad jag tidigare mätt: en diff på 2dm.

Så vi kör min supergoogleformel igen med nya värden:

(arctan((2,1 / 2) / 2,5) * 360) / (2 * pi) = 22,7824057

Och se på fan... Jag tröstade ju rätt från början! :D

Ingvar jag ska testa lite andra vinklar - men jag skulle nog mest av allt vilja testa än bredare. Vilket inte går p g a det dumma måttet ut mot väggarna...

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-28 19:14

VAD det är som ger ljudskillnader vid olika vinklar kan man förstås alltid diskutera. Testade just, helt ovenskapligt, att förändra lyssningsvinkeln genom att ändra avståndet till högtalarna. Sittande i soffan lutade jag mig ordentligt framåt - och vips blev ljudet "bättre".

Om jag höll en kudde bakom nacken (mot väggen) hände absolut ingenting när jag lutade mig framåt.

Min enkla slutledning är att reflexer från bakväggen är minst lika viktiga som den absoluta vinkeln mellan högtalarna.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-29 19:21

Bill50x skrev:VAD det är som ger ljudskillnader vid olika vinklar kan man förstås alltid diskutera. Testade just, helt ovenskapligt, att förändra lyssningsvinkeln genom att ändra avståndet till högtalarna. Sittande i soffan lutade jag mig ordentligt framåt - och vips blev ljudet "bättre".

Om jag höll en kudde bakom nacken (mot väggen) hände absolut ingenting när jag lutade mig framåt.

Min enkla slutledning är att reflexer från bakväggen är minst lika viktiga som den absoluta vinkeln mellan högtalarna.

/ B

Ja, jag har samma problem. Jag tror dessutom att det är därför som jag föredrar att dra ut högtalarna en bit från framväggen (en meter ungefär) eftersom jag annars får samma påverkan från framväggsreflexen. Jag menar, en reflex ger ju en fördröjd signal, och en viss påverkan på tonkurvan. Om det blir precis samma fördröjning i de två reflexerna så blir det ju stort tonkurvegung.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-29 19:43

Svante skrev:Ja, jag har samma problem. Jag tror dessutom att det är därför som jag föredrar att dra ut högtalarna en bit från framväggen (en meter ungefär) eftersom jag annars får samma påverkan från framväggsreflexen. Jag menar, en reflex ger ju en fördröjd signal, och en viss påverkan på tonkurvan. Om det blir precis samma fördröjning i de två reflexerna så blir det ju stort tonkurvegung.

Visst är det så. Men vad jag ville påpeka är att man lätt tror sig påverka en parameter (dvs ändra lyssningsvinkeln genom att variera avståndet till högtalarna) när det i själva verket är något annat man påverkar. Jag inbillar mig att många skulle få "bättre" ljud genom att helt enkelt flytta lyssningsplatsen en bit bort från bakre vägg istället för att koncentrera sig på högtalarplaceringen.

Något som för övrigt Anders på Tonläget i Göteborg hävdade redan för 20 år sedan.... Han säljer ju mest Linn och Naim så det är väl ingen på detta forum som känner till honom....

/ B

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-11-03 15:25

Jag har arctan(3,4/2/3)=29,5 och ingen invinkling(!) av högtalarna.

Vet inte om jag är konstig eller om mina högtalare är konstiga eller både och :) men jag tycker jag får bäst ljud så. Kan nämna att det är stora dipoler jag lyssnar på.

Mvh
Erik

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum